Igår måndags anlände vi till Nusa Penida för att ta hand om små sköldpaddsungar, har nog fått ett nytt favoritdjur... sköldpaddorna är både söta & fascinerande! Idag har jag fått städa ur en "tank" (en pool där ett antal sköldpaddor bor) & mata sköldpaddorna. Efter lunch idag åkte vi till Crystal Bay, en super härlig strand. Det var skönt att äntligen få uppleva en dag på stranden! Efter middagen åkte vi några stycken till en bar, supertrevligt! Imorgon ska vi städa stranden här på ön, SÅ mycket skräp som flyter i land... detta för att bidra till en bättre miljö för sköldpaddor & andra djur.

Igår lördags åkte vi några stycken till Seminyak över dagen. Tanken var att hänga på stranden, sola & surfa men i & med att det är regnsäsong här så öste regnet ned hela dagen. Planen blev inte riktigt som vi tänkt oss men vi byte ut stranden mot shopping & god mat i stället! Blev en toppen dag ändå trots regn! Kan verkligen rekommendera två matställen i Seminyak som vi besökte, Café Organic & Potato Head, supergod mat verkligen!!

Denna vecka börjar närma sig sitt slut likaså min tid här i Ubud, en månad här i Ubud har bara rusat förbi! På måndag åker jag & Ebba vidare till ön Nusa Penida där vi kommer volontära på sköldpaddsprojektet, ska bli så kul! Känns dock sorgligt att behöva lämna förskolan som vi arbetat på, kommer sakna mina 5-åringar! Ubud har varit en så härlig stad att bo i, så vackert här. Denna sista vecka har vi försökt göra allt som vi inte hunnit med tidigare, som vanligt har vi först haft förskola mellan 8-10 på morgonen. I måndags skaffade jag mig en tatuering, enkel men ändå så betydelsefull! Supernöjd! På tisdagen testade vi på yoga, det var både avslappnade och utmattande. Det är absolut något jag skulle kunna tänka mig att fortsätta med hemma! Onsdagen spenderade vi vid polen Jungle Fish, dock hann vi inte sola så länge fören regnet kom som vanligt på eftermiddagen. Det var mysigt ändå, vi hittade en perfekt plats under tak! I torsdags tog vi en timmas helkroppsmassage för endast 70 svenska kr, så himla prisvärt & skönt!! De är verkligen duktiga här i Ubud på allt som har med hälsa att göra. Idag (fredag) har vi varit på balinesisk Afternoon Tea på ett väldigt lyxigt hotell, Mansion Hotel som endast ligger 10 min promenad från där vi bor. Även detta var billigt & gott! Imorgon åker jag & några andra till Seminyak över dagen, hoppas på massa sol, bad & surfning!!

Helgen som var åkte jag och min vän Ebba till ön Gili Trawangan, en härlig plats verkligen! I fredags när vi kom dit gick vi till stranden för sol & bad, sedan avslutade vi med att titta på solnedgången! På lördagen åkte vi ut på snorklingtur till alla tre Gili öarna, Trawangan, Meno & Air. Det var så roligt men framförallt vackert att få se så många olika fiskar. Höjdpunkten av dagen var att få simma med sköldpaddor, så häftig upplevelse! På kvällen gick vi åter igen för att se solnedgången, det var vackert trots att det var molnigt. Senare den kvällen testade vi på partylivet som denna ö är känd för, vi hade väldigt kul den kvällen! På söndagen tog vi det lugnt & gick runt bland affärerna & shoppade lite innan det var dags att åka hem igen med båten till Ubud. En toppen helg blev det helt enkelt!!

Nu har min första vecka passerat som lärare på en förskola med 5 åringar, jag lär ut engelska för dem. Jag & min vän som jag reser tillsammans med är lärare i samma klass vilket känns väldigt bra! Att få veta att vi skulle vara lärare kändes som en stor utmaning men det har gått väldigt bra. Det finns en lärare i klassen men hon har sällan någon lektion så det är i stort sett jag & min vän som är lärare. Läraren i klassen väljer endast ett tema för varje vecka som vi ska följa. Första veckan hade vi färger & frukter. Denna vecka kommer vi ha plantor, tex hur ett bananträd ser ut & vad de olika delarna på trädet heter på engelska. Ska bli kul!
I fredags åkte jag & några andra iväg till Amed, en mysig & inte så turistig plats vid kusten. Där övernattade vi en natt & bara tog det lugnt på stranden. En väldigt bra plats för snorkling. Senare på lördagen när vi åkte hem stannade vi vid ett vattentempel, Tirtagangga Water Garden. En vacker plats med mycket växtlighet!

I söndags besökte jag & några andra det mest kända vattenfallet, Tegenungan. Därefter åkte vi till den mest kända risterassen, Tegalang. Båda platserna var verkligen vackra, min favorit var nog allt risterassen! Så grönt & frodigt! Kommer nog aldrig få nog av att besöka vattenfall & risterasser! På kvällen åt vi på restaurang inne i Ubud centrum & allt var verkligen supergott, speciellt efterrätten! Fruktsallad i en kokosnöt med smält choklad & som toppades med glass, mums!

I fredagskväll åkte jag och några andra till Uluwatu, där övernattade vi på hotell (fick en lyxsvit för knappt inga pengar alls!). På lördagen besökte vi sedan ett tempel, super vacker utsikt utöver havet! Därefter åkte vi till lokala Padang-Padang beach. Vi hörde att den inte skulle vara så turistig, vilket stämde. En stor och härlig strand med klarblått vatten! Vi ville också testa turist stranden Padang-Padang beach, vi hade hört att den skulle vara lite vackrare men när vi kom dit var den inte alls särskilt speciell. Väldigt liten, trång och fullsatt av andra turister. Skulle verkligen rekommendera att åka till den lokala Padang-Padang beach. Större, härligare, mindre folk och bättre matställe! Det blev en sen men god lunch för oss, italiensk restaurang blev det! Smakade väldigt gott! Senare på kvällen satt vi på en bar med utsikt över havet och tittade på solnedgången, mysigt! Därefter åkte vi hem igen till Ubud. Uluwatu är verkligen ett ställe att rekommendera!

I söndags anlände jag till Ubud. Dessa dagar har gått så fort, redan fredag imorgon & snart har en vecka passerat! Denna vecka har vi haft introduktionsvecka, varje dag har vi fått upptäcka & lära oss något om Ubud & Bali. Det har verkligen varit roligt!
I måndags fick vi lära oss lite om kulturen, vi gick till ett tempel & en marknad. Efter det besökte vi Monkey Forest, en djungel fylld av apor. På kvällen gick vi sen & såg på en balinesisk traditionell dansshow, det var verkligen en häftig upplevelse!
I tisdags hade vi lektion i det indonesiska språket Bahasa, väldigt kul att få lära sig lite enkla fraser. I och med att jag kommer arbeta på förskola så är det bra att jag känner till lite av språket för att enklare kunna kommunicera med barnen. Efter det så fick vi laga indonesisk mat, det blev verkligen supergott!
I onsdags gick vi på en lång promenad för att besöka risfält & risterasser, det var verkligen vackert! Därefter gick vi till en pool för att svalka oss, är nämligen väldigt varmt & fuktigt här i Ubud. Senare under dagen hade vi språklektion i Bahasa igen.
Nu har torsdagen även passerat, idag har vi gjort batikmålning. Det var verkligen kul, har aldrig gjort det tidigare! Efter det gjorde vi något som kallas för Flower offering, något som befolkningen tillverkar varje dag. Man tillverkar en liten ask av bambu & sedan fyller man den med fyra olika blommor. Blommornas färger representerar olika saker.
Imorgon är det fredag, vilket är sista dagen av introveckan. Då ska vi besöka ett heligt vattentempel, ska bli spännande!

I tisdags anlände vi äntligen till Bali, så härligt att vara här! Första två nätterna bodde vi på hotell i Kuta, kändes väldigt lyxigt med hotellfrukost då vi har varit vana med rostat bröd i stort sett en månad. På onsdagen träffade jag och min vän några vänner från Sverige som vi lärde känna när vi arbetade i Ramundberget i vintras, kul att se alla igen!
I torsdags åkte jag & min vän sedan ut till ön Lembongan, stannar här fram till söndag. Vi bor i bungalows på stranden och havet är bara några meter från oss. Vad ska man säga, denna plats är verkligen ett paradis! Stranden vi bor på heter Dreambeach, namnet stämmer in väldigt bra! Dessa dagar har vi bara tagit det lugnt. Vi hänger antingen vid polen, stranden eller tar en drink & njuter av utsikten & lugnet! De fyra sista bilderna är från platsen Devil's Tear som bara ligger någon minut ifrån där vi bor, en häftig men vacker plats! På måndag börjar vårt nästa volontärprojekt på en förskola i Ubud, Bali. Ska bli så spännande!

Igår var det sista dagen här i Sydafrika, en väldigt bra dag, vi åkte iväg på Cape Point Tour, den sydligaste punkten av Sydafrika! Idag flyger vi vidare mot nya äventyr!