Vår resa från reservatet började tidigt igår. Först åkte vi in till stan och hade några sista timmars shopping. Sedan åkte vi till den minsta flygplatsen vi båda varit med om, vilken bestod av två nästan hyddliknande hus. Att checka in var inget problem men vi fick däremot höra att vårt plan var försenat. Så där satt vi i den lilla trädgården mellan husen och visste inte när vårt plan skulle gå, eller varför det var försenat. Cirka fyra timmar senare fick vi äntligen stiga på planet, många hade missat sina vidareflyg men vi hade två timmar på oss på Johannesburgs flygplats.

Från Johannesburg reste vi över natten (21.20-7.00) till München där vi tog ett anslutningsflyg till Arlanda, där vi sitter nu. Flyget till Gotland går inte förrän fyra timmar så vi har mycket tid att döda.

Vi vill passa på att tacka alla som har följt vår resa! Även om vi fysiskt har varit väldigt långt bort och avskilda har det varit kul att ha kontakt med omvärlden. Tack för stödet!

/ Julia

• 192 Readers

Hej allesammans!

Idag har vi varit på utflykt till Blyde River Canyon vilket ligger ungefär 45 minuter från reservatet. Det var otroligt vackert med alla berg och vattnet runt omkring. Jag är lite ovan att se berg så detta var lite overkligt faktiskt. Vi åkte på en guidad båttur runt på floden i ungefär 1 timme. Sedan åkte vi vidare till en liten rastplats för toabesök och lite bättre utsikt över bergen. Alla hade blivit ganska hungriga vid det laget så vi åkte till en restaurang och åt lite. När klockan började närma sig 4 åkte vi tillbaka på campen och nu sitter vi och tar det lugnt. Ikväll ska vi äta lite middag men framförallt PACKA! Imorgon vid 8 åker vi in till Hoedspruit och sedan vidare till flygplatsen.

Vi hörs!

• 229 Readers

Godkväll,

Ikväll har vi slutligen sett buffel. vilket innebär att vi har sett hela "The big five"! Ett perfekt avslut på vår sista drive. Bufflarna hålls avskilda från resten av reservatet i ett projekt att få populationen att öka. Nu har de runt 30 bufflar och när antalet kommer upp i 40 kommer de släppas ut bland de andra djuren. Anledningen till det är att endast av bufflarna i 2,4% Sydafrika är friska. Därför är värdet på frisk buffel väldigt högt, en hona kan kosta runt 300 000 kr. Det var en buffel som blivit introducerad till flocken efter de andra men inte riktigt kommit in. Hon gick därför istället runt med ett får, vilket var hennes bästa vän. Cutecutecuuute

I The big five ingår lejon, elefant, noshörning, leopard och buffel. Idag fick vi lära oss att anledning till att just dessa djur ingår inte handlar om varken storlek eller farlighet, utan att djuren är svåra att jaga.

Ikväll åt vi framför lägerelden vilket var supermysigt. Imorgon har vi ledigt och de flesta av oss ska vi besöka Blyde River Canyon. Det innebär en bilresa på 45 minuter och sovmorgon till klockan åtta! Vi båda ser fram emot att få se lite mer av landet.

Godnatt, och grattis till Johanna som fyller 16 idag!

/Julia

• 249 Readers

God förmiddag!

Morgonen började med att man blev väckt av en apa som gick omkring på taket runt halv fem. Sedan var det frukost och planen för dagen var en vandring i reservatet. Först letade vi efter noshörningsspår men hittade inga som var tillräckligt nya. Runt sju-tiden började vi vandra helt utan att veta vart noshörningarna fanns någonstans. Efter att ha gått cirka 1km in i bushen såg vi två vita noshörningar som inte hade synts till sedan början av december. Ganska häftigt att stå mindre än 100m ifrån två så stora djur. Men man kände sig ändå väldigt säker bakom vår guide Emma och hennes gevär.

Eftersom vårt mål blev nått ganska snabbt så fortsatte vi driven med att hitta flodhästar. Nere vid en flod hittade vi dem och vi satt ner ett tag och hade det bra i solen.

Nu är vi tillbaka på campen och ska snart äta lunch. Senare ska vi antagligen lägga oss vid poolen och bara njuta av vädret. Nästa drive i eftermiddag ska vi försöka hitta vattenbuffel. Ifall vi ser dem så har vi sett alla i The Big Five! Jag hoppas också på att få se lite fler lejon.

Vi intervjuade Emma igår också. Det blev ungefär 20min film och vi ska börja skriva så fort vi kommer hem, (vi föredrar nog poolen nu när vi ändå är här!)

Bara 2 dagar kvar nu!

• 262 Readers

Hej igen!

Trevlig fredag den trettonde på er förresten. Var tvungen att uppdatera er om kvällens drive. Imorse såg vi inga leoparder MEN ikväll såg vi en liten, liten leopardunge. Vår guide sa att ungen var ungefär 1 år gammal, möjligtvis lite yngre. Den satt först i en buske vid vägen men förflyttade sig senare in i skogen och la sig på en gren och slappnade av rejält. Tyvärr satt jag längst bak av bilen och en gren var bara liiite i vägen. Vi tog lite bilder under vår paus på driven också, precis vid en flod. På vägen hem började det regna ordentligt och vi åkte i en sån hög hastighet! Först var det en aning jobbigt att sitta i en vattenpöl på sätet men sedan skrattade man bara och accepterade det, lol. När vi kom hem sprang alla till sina rum och torkade. Sedan har vi ätit middag, thai ikväll. Nu sitter vi bara och pratar, vissa dricker te (även fast det är 30 grader). Men det är väldigt många britter här, så det är kanske inte så konstigt..

Snart läggdags så godnatt på er!

• 267 Readers

Hejsan!

Idag är det väldigt varmt och kvavt. Vi åkte ut som vanligt vid 5:30 men först såg vi på de afrikanska vildhundarna som jagade impalor utanför campen. Det finns endast 450 stycken kvar i Sydafrika och vi hade chansen att se 9 utav dem. De var jättehäftiga med sina fina mönster och otroligt kaninliknande öron! Början av vår drive var också ganska lyckad då vi fick syn på två geparder som drack vid ett vattenhål. Sedan gjorde vi en så kallad Set Route vilket innebär att vi åker en viss sträcka och samlar in data för alla de djur vi ser. Det var inte heller så lyckat men vi såg i alla fall några elefanter på slutet av turen. Resten av driven letade vi efter leoparder men utan resultat tyvärr.

Nu sitter vi och väntar på lunch i värmen. Senare ska jag och Julia försöka intervjua en i personalen angående vårt gymnasiearbete, (hon såg väldigt trött ut i morse dock..). Efter det väntar ännu en game drive vid 15:30 och sen är det förhoppningsvis en god middag. Sen väntar SÄNGEN! Efter 11 dagar här börjar man bli lite trött och hemlängtan kommer smygande mer och mer för varje dag. Men vi kommer snart hem! Planen för resten av resan är att lördagen blir vanlig med game drives, söndagen blir antagligen en utflyktsdag till Blyde River Canyon och på måndagen åker vi hem.

Hade!

• 277 Readers

Gokväll vänner,

VI är lite för för trötta just nu kan man säga. Dagen började med att vi vandrade tillsammans med Mike. Vi letade efter noshörningar, men vi hittade bara spår av dem. Vi såg däremot en giraff, zebror och gnuer. Djuren är räddare för oss när vi går till fots därför är det svårt att komma nära. De är nämligen mer vana med att se skepnaden av fordonet än oss gående.

För några minuter sen kom vi hem från kvällens drive då vi letade efter elefanter och lejon. Vi hittade två elefantflockar med sammanlagt 25 elefanter. Däremot lejon hittade vi inte.

Både igår och idag hade vi nialor i trädgården. Vilket är några antiloper som brukar hälsa på här ibland. De drack ur vattenspridaren och åt gräs längs huskanten utanför vårt fönster. Det är ett av tillfällena man inser att vi är i bushen.

Dags att äta nu och sedan efter att få sova! Godnatt!

• 283 Readers

Som vi skrev igår åkte vi idag ut för att leta efter noshörningen Robin. VI hittade inget, däremot hittade en annan grupp med samma uppdrag honom. Tyvärr blev det som fruktats bekräftat, han var nämligen skjuten.  Så här är stämningen lite dyster. Tjuvskytte är ett stort problem både här i reservatet och i andra reservat, speciellt av noshörningar då hornen är mycket värdefulla. Information om djurens position ges oftast under hot från bland annat vakter vid grindarna etc. Det är ett väldigt stort problem och nu ska några i personalen iväg och leta efter spår. Tre stycken saknas ännu.

Här på campen finns en "bushstore" som säljer kläder, vattenflaskor, nyckelringar etc. Pengarna går därefter till Rhino Protection Trust som hjälper till att rädda noshörningarna här. Man köper utrustning till reservaten såsom kameror, radion och mindre terrängfordon. Just nu samlas pengar in för att sätta upp larm som larmar när stängsel klipps sönder.

Reservatet här förlorade halva sin noshörningspopulation från november 2013 till mars 2014. Därför är det viktigt att värna om de som finns kvar.

Läs mer om arbetet ​här

• 412 Readers

Idag så åkte vi in till Hoedspruit med en fullsatt minibuss. Två av volontärerna skjutsades till flygplatsen, bland annat min och Almas amerikanska rumskamrat. Vi hämtade också upp tre nya volontärer. Förutom det fick vi chansen att gå i souvenirbutiker, apotek och mataffär för att köpa det vill ha den här veckan. Vi åt också på restaurang vilket var mycket trevligt. Vi båda åt pizza, mat som vi inte får i bushen.

Imorgon ska vi leta efter noshörning. På vägen hem från stan så såg vi två stycket noshörningar, en svart och en vit. Som vi kanske har nämt har de hittat en av sina noshörningar med ett skottsår. Efter det har de hittat alla noshörningar förutom en, Robin, och det är honom vi ska leta efter imorgon.