View tracker

Sveriges väder har säker förvånat många den senaste veckan med sina otroliga 25 grader. Jag har själv nästan varje dag känt lukten av grillat och hört musik i högtalare som nästan spricker från balkongen i mitt rum. Fåglarna har blivit dagliga väckarklockor och alla trädens grenar kramar nu om varandra. Sommaren är bara runt hörnet.

Och med det bra vädret kom även bra nyheter. Jag har sedan länge vetat att detta betygssystemet vart långt ifrån rättvist, komplicerat och ologiskt. Och äntligen så har skolverket hört oss och försökt se systemet från våra ögon. Resultatet har inte lett till att byta system men dock till 2 andra saker som jag bara längtat att få skriva om.

I mitt tidigare inlägg skrev jag om hur bedömningen kunde bli orättvis och fel. Så, skolverket har nu börjat gå runt och meddelat lärare att inte sätta betyg på bara hur ämnesmatrisen sur ut utan också vad läraren själv sett dig prestera och resultaten på nationella prov eller liknande kommer bli en viktigare faktor. Anledningen till denna bedömningen beror på att det just är för många ämneskriterier som man ska hålla koll på. En annan anledning fick jag förklarad av min svenska lärare. Han sa följande: Det blir svårt att följa matrisen. Om en elev har A-B i tillexempel skrivarkriterierna som vi jobbat med i 3 år och sen får E på ett prov i språkhistoria som vi bara jobbat med i 1 vecka så borde inte den ha lika stor betydelse. Det borde alltså inte ge eleven ett D för något dem gjort i 1 vecka och helt glömma bort vad den har gjort i 3 år. För bedömningen handlar om helhet, inte matrisen.'' Och detta gör mig så lycklig för det betyder att hela ens skolgång har man tillfället att visa vad man kan. I systemet vi har just nu är det väldigt mycket inramat så om jag tillexempel visar mina skrivarkunskaper i ett läs moment så kanske det inte sätts in i matrisen. Men tack vare förändringen så kommer läraren få det lite mer fritt med rättningen och elever kan sluta stressa upp sig, för trots allt kommer det en ny dag imorgon.

Den andra bra nyheten är att man funderar att börja sätta D och B på uppgifter. Många skulle redan säga att det finns i mån av ''påväg mot C/A''. Men som jag skrev i tidigare inlägget är att ''påväg mot'' inte motsvarar ett betyg utan mer ''Lite bättre men inte riktigt där än''. Varför detta just gör mig så glad beror på att sannolikheten att man får B eller D i slutbetyg kommer höjas tack vare denna förändring. I dagens system har många lärare tillexempel sagt att ''påväg mot..'' knappt har någon betydelse och vissa räknar inte ens med de i själva bedömningen. Detta har ju såklart lett till orättvisor och felbedömning. Så ja tror att nu när man kan sätta alla de 6 bokstäverna så kommer det bli mer rättvist. Det kommer också göra det lättare för en lärare att i slutändan bedöma eleven.

Man blir så glad när sådana här skillnader sker. Har på senaste tiden bara fått höra allt om ''höjda kunskapskrav'' eller andra mer stressande och liknande påståenden. Hade tillomed gått så långt att vissa i klassen ville gå i skolan år 2019/2020 bara för att se om skolverket bestämmer att förändra systemet. (Något som de funderat över). Så riktigt skönt att se en positiv skillnad. Detta är dock bara vad jag tycker, vad tycker ni? Är detta en bra eller dålig förändring?

Jag vill iallafall bara tacka alla ni som stått och kämpat om detta ämne. Vi har nu gjort en förändring som jag hoppas och tror kommer leda till en mer rättvis och mänsklig bedömning. Detta kan nog funka nu.


Gilla Dela Följ och kommentera gärna!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Från titeln vet du ju redan vad detta kommer handla om. Det kommer bli en känslosam och ångestväckande text. Jag kommer personligen inte på något som gör mig mer irriterad än betygssystemet. Det skulle i sådana fall vara rasism eller könsdiskriminering. Men då betygssystemet är det som påverkar mig mest OCH har så stor betydelse i mitt liv, toppar det nästan allt annat. Jag vet att det kommer finnas en grupp folk som läser detta och inte kommer förstå varför detta är ett så stort problem. Folk som antingen har det mycket lätt i skolan eller helt enkelt inte går i skolan lägre och då inte fått växa upp med samma system. Därför ska jag nu så lugnt som möjligt med så få svordomar som möjligt förklara hur dagens betygssystem ser ut.

5 utav 6 betyg motsvarar godkänt, A-E (Då A är MAX och E är ''Precis klarat av''). De 6:e betyget motsvarar då underkänt, F. I systemet finns även ''-'' (sträck) vilket motsvarar att lärare inte har nått underlag att bedöma dig ifrån. Då tänker många av er kanske på det amerikanska betygssystemet MVG - IG. Detta är tyvärr fel och går ej att jämföra då det inte går att säga att MVG motsvarar A och VG - C. Om man skulle jämföra detta 2 så skulle det bli mer att MVG är ett C och inte A. Om du lyckas hänga med såhär långt så har du nog förstått att de svenska systemet är svårare.

Så, hur får man A? Jo mycket enkelt, man pluggar... Asså, det är inte så att jag tänker säga emot, att plugga kan leda till A men måste tyvärr säga att det är lite svårare än så. För att få A så måste du få A på alla uppgifter, alla kriterier och alla kunskapskrav. Ett exempel är i ämnet Svenska. Där finns det 14 kunskapskrav. För att då få A på ämnet så måste 14/14 vara A (notera att detta är regler inom systemet, sen finns det alltid lärare som ser mellan fingrarna och ger dig A fast du bara fått A på 12-13 utav de 14 kunskapskraven). Detta betyder att om du får 13 A och 1 C så får du inte A utan B i betyg. Det är 2.5 poängs skillnad.

Under skolåret som kan man inte få ''mellan betygen'' (D och B) på uppgifter och prov, MEN man kan få något som heter ''påväg mot...'' (Påväg mot C/ påväg mot A). Detta är något man får när en elev inte riktigt är där än. Men i slutändan är de här ''påväg mot'' nästan helt värdelösa. Tänk såhär, du har gjort jätte bra ifrån dig men inte riktigt nått toppen. Du får ''påväg mot A'' på 10-11 av kunskapskraven och de sista 3-4 så får du betyget C. Vad tror du då du får i terminsbetyg? B? Fel, du får C. Ett annat mer extremt fall är om du kanske har B-A på alla kunskapskrav förutom 1, där du har E. Då får du inte B, eller C, Utan ett D.

Såhär långt i förklaringen så kanske ser krocken och vad som är ångestväckande. Om inte, låt mig skriva det åt dig.

Ett betyg sätts efter dina prestationer under hela året. De sätts efter hur din ämnesmatris med alla dina kunskapskrav ser ut. Att få några A kommer inte ta dig till toppen men några E kan dra dig ner. Det är det här som gör att detta inlägg får vara med i denna blogg. 1 dålig dag kan påverka hela ditt betyg. Ett exempel är idrotten. Ett av kunskapskraven där är orientering. Om du mår dåligt, är stressad, ledsen eller ofokuserad under orienteringsprovet och får E så kan du helt enkelt inte få högre än D, hur mycket du än försöker. Och hur tror du motivationen hos ungdomarna blir om man förstört sitt betyg bara några veckor in på terminen för att man hade en dålig dag? Tror inte du elever blir arga på sig själva för att de mådde dåligt? Tror du det gör situationen bättre.

Sen orättvisorna i Systemet. Som jag sa innan så kan en elev som är ''påväg mot A'' få C, SAMTIDIGT som en elev som ligger på C, en som kanske inte anstränger sig lika mycket som den andra eleven, också får C. Om Man ändå får samma resultat så kan man lika gärna ta det lugnt och glömma det här med att försöka vara bättre. Man kan inte belöna 2 helt olika elever likadant bara för systemet säger så. Det är fel!

A handlar inte om en felfri prestation utan det handlar om ''det extra''. Delen du visar att du kan mer än vad du lärt dig. Systemet är inte omöjigt men långt ifån pedagogisk och rättivs.

Likes

Comments

View tracker

Jag kan inte vara den enda. Den enda som stått framför läraren som ser besviken ner på mig. Den enda som tålmodigt försökt förklara att jag inte hunnit, glömt eller inte klarat av uppgiften.

Men så står man där. Maktlös. Läraren kollar ner på en, ibland sura eller försöker skämta bort sin ångest. "Men lilla gumman, det är klart du ska göra den. Du är ung och har massa tid". Eller ni kanske har hört "Men du ska ju prioritera mitt ämne, då blir det inga problem". Detta är 2 citat jag (tyvörr) faktiskt fått som svar när jag förklarat till mina lärare hur jag inte hann göra klart uppgiften klockan 4 på morgonen för att jag ville sova eller att jag pluggade på något mycket större istället för de 15 språkglosora.

De 2 kvinnorna jag ska tacka för att de fått mig att vilja tala om detta är min slöjdlärare och min språk lärare. Jag vill tacka er för att ni lärt mig att grundskolan handlar om allt förutom att vara mänskligt. Tappat bort något? Betyg sänkning. Glömt något? Betyg sänkning. Dålig dag? Betyg sänkning. Listan är lång på det mänskliga humanistiska dragen som absolut inte får visas på skoltid och på absolut inte deras lektioner. Det lustiga i allt detta är att jag som elev ALDRIG fått rätten att klaga på dem. Kommer de sent? Inga problem. Orkar inte rätta prov? De har mycket att göra och vill vila och hinna vara med familjen. Gör de fel? ÅH MEN ALLA GÖR JU FEL IBLAND, hihi.
Men vet ni vad. Vi elever har 17-18 ämnen. I varje ämnen finns ca minst 40 kunskapskrav som varenda lärare tror att vi ska uppnå. För att få A i ett ämne så måste du klara av alla på inte bara ett felfritt sätt utan också ha med det lilla extra som visar att du kan mer än vad du lär dig.
Vi får leva under ett betygsystem som slänger många drömmar åt sidan. Ett system som många gånger gett samma resultat till en C- elev som en "nästan" A- Elev bara för att man inte "riktigt är där än", så som lärarna brukar säga. Men betygsystem får vi ta nästa gång.

Så min fråga är; Hur kan du stå där, klaga på en 13/14/15/16 åring att det inte beter sig som det robotar vårt system är uppbyggd för. Hur kan du lägga ner tid på att stressa oss mer än vad vi redan är. Hur kan ni tro att detta får oss att vilja sträva framåt? Vet ni ens om att vi har andra lektioner, läxor, prov osv? 

Och vi ska inte ens ta upp hur detta krockar med vår ungeom. Vi har ​ett liv​ som lärare bett oss lägga åt sida som om vi kunde pausa de. Lärare som inte verkar fårstå att mellan all skoltid försöker vi och upptäcka och lära oss om världen vi bor i. Saker som inte lärs ut i skolan. Saker som; ​Kärlek, livshinder, att passa in, skaffa vänner, lösa bråk och problem. ​Vet att måga (även jag själv) som också jobbar under den här ålder. 

Nu när jag tänker på detta så är vi ungdomar typ.. Bäst. Vi går i skolan X antal timmar (ca 7-8h). Vi har 4-5 lektionenr om dagen. 1h av information. Vi får en halvbra lunch som är vår energikälla för resten av dagen. Sluta när solen redat gått ner under vinterhalvåret. Hemma är det mer individuellt. Folk kanske: Gör läxor, tränar, jobbar, hjälper hemma, duschar, äter, mår inte bra, sover, läser osv. Eller kanske tillomed allt? 

Lösningen är inte att ta bort systemet, eller inte ge oss mer läxor och prov. Lösningen är att man som lärare kunna förstå att vi fortfarande är barn. Att vi är människor. De kan inte ta och göra saker som att komma sent, glömma något eller göra fel, och tycka att det är okey. Men sen bli arga när vi elever uppreper samma misstag. Jag tycker det synd att barn kan känna sig så nere, ledsna och besvikna på sig själva för att de haft en dålig dag och kanske missat något av det viktiga. Av egen erfarenhet kan jag säga att jag  knappt vågar ta ledigt när jag är sjuk längre. Missar man så är det ju ens eget fel. 

Loven tillexempel, brukade vara veckor av vila. Idag är det veckor att få släppa det falska beteendet och visa att du kan råka tappa bort saker, att du tänker på mycket och glömmer något eller att du bara haft en dålig dag utan att någon ifrågasätter din intelligens. 


Mamma brukar alltid säga; "Det är inte lätt att vara tonåring".
Jag säger; "Det är FAN inte lätt att vara elev".

Vad tycker ni?
Skriv gärna om ni varit med om något liknade eller har något att säga emot!

Likes

Comments