Header

Nya inlägg

Subscribe

Träning

Jag älskar att testa på nya saker och inte minst när det kommer till träning. Igår så körde jag något som jag absolut kört förut men inte på det underlaget. Jag och min kollega på jobbet tog och sågs på Beach arena för att vara med och testa på deras sand challenge pass. Vad är det då?

Jo det är stationsträning som sker på sand. Så himla kul! Kändes som jag var i en stor sandlåda och att det var en enda lek, trots att det var ofantligt jobbigt. Vi körde 10 övningar, 3 varv och 1 minuts vila mellan varven. Det var stor blandning mellan övningarna, till exempel så körde vi armhävningar på boll, springa med motståndsband, dips med småhopp och mycket annat skoj. Kroppen tackade verkligen för sig när sista varvet var klart. Så skönt sätt att starta veckan på!

Så här kul ska det alltid vara att träna!

Jag måste verkligen så ett slag för Beach arena, ni hittar deras hemsida här. Gå in och kolla på deras utbud. De har gruppträningen med olika slags pass, sedan har de beachvolleyboll och paddeltennis. Så roligt med en anläggning som erbjuder något annat än alla andra. Dessutom så är det grym träning att köra på sanden, fötterna och knäna får jobba extra och stärks där med upp.

Nästa pass jag ska testa hos dom blir helt klart deras RFT - Raw functional training. Lyfta, välta, slå och hoppa. Hur kul låter det inte? Perfekt ju!

På hemsidan har ni även adressen så att ni enkelt hittar dit.

Maria jobbade på riktigt grymt under hela passet

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Träning

Hej och godmorgon på er! Sitter och mumsar i mig min frukost, som vanligt vid den här tiden. På vardagarna så har jag verkligen kommit in i havregryns-rutinen. 1 skopa havregryn, 2 dl vatten. Sedan så har jag på bär och frön tillsammans med lite mjölk och kanel. Perfekt start på dagen och jag håller mig mätt fram tills det är mellis.

Vad har ni för planer den här veckan?
Jag har inte jättemånga förutom jobb och träning då. Blir en hel del varierad träning denna vecka också vilket är superkul. Som det verkar nu så ser planen ut så här och den lär hållas. Det ända som kan bytas ut är simningen imorgon.

Måndag: Sand challenge
Tisdag: Simning
Onsdag: Bodypump
Torsdag: Yoga
Fredag: Styrka
Lördag: VILA
Söndag: Yoga

Så då kickar vi väl igång den här veckan. Tänk på att gå in med en positiv inställning, behåll leendet och skratta mycket. Vare sig det är en kul vecka eller inte så blir den alla fall bättre med dom tre ledorden.

Likes

Comments

Svettglädje

Ny vecka ska börja och nu är nog alla nästa tillbaka från sin semester. Rutinerna ska matas in igen och man ska få ihop vardagspusslet. Det är inte alltid lätt att få ihop allting och därför vill jag hjälpa dig att få verktygen till att lyckas.

Jag vet dock att plånboken inte är på topp efter sommaren men det är ingenting som ska hindra er från att få en hälsosam vardag. Därför vill jag ge er ett erbjudande.

Värva en kompis och ni båda får 50% på utvalda paket

Gå in på svettgladje.se för att läsa mer under erbjudande och fyll sedan i formuläret. Skicka det till mig och jag återkommer till dig. Så tänk nu ut någon som skulle behöva en spark i rumpan, hör av dig till han/henne och sedan anmäler ni er båda. I formuläret skriver ni i meddelande rutan, 50% och sedan din kompis namn. Så vet jag att ni ska få halva priset på paketen. Är ni 2 stycken kompisar som inte tränat hos mig innan men som skulle vilja köra igång? Inga problem, ni har samma deal.

Nu kickar vi igång!!

svettgladje.se

Likes

Comments

Recept, Återhämtning

Söndag! Min bästa dag på veckan, alltid. Jag älskar allt med söndagar och sker ofta till att inte ha för mycket planerat dessa dagar. Det är min dag. Idag vaknade jag dock snorig och väldigt trött och då är det dags att lyssna på kroppens signaler. Det betyder att jag ska vara inomhus hela dagen tills det är dags för lite födelsedagskalas på kvällen. Ska ta mig tiden att ligga i soffan och låta mig få slumra till om jag vill. Det är en bra söndag det med.

Jag passade på göra en väldigt god frukost. Grön smoothie, en kopp te och några äppleskivor med jordötssmör. Ja tack! Passade perfekt att mumsa i sig i soffan.

Recept

Smoothie

Avokado
Spenat
Mandelmjölk
Citronsaft
Äpple

Gör så här: Skiva äpplet i små bitar, dela och skär upp avokadon. Häll ner allt i mixern och gör det till en krämig smoothie. Beroende på hur flytande du vill ha den, ha i olika mycket mandelmjölk.

Och till det gjorde jag även en god kopp te och skivade upp några äpplebitar som jag toppade med jordnötssmör. Lite god snacks vid sidan om helt enkelt.

Sitter även och planerar veckan som kommer. Älskar att veta vad jag ska göra så jag kan ställa in mig på det redan när jag vaknar på morgonen. Så träningen ska planeras in och sedan även några dejter i veckan, så mysigt att hinna träffa kompisar även under veckorna.

Dessutom kommer en riktigt bra deal upp idag på Svetglädje. Så kika in ikväll så får ni se vad det är. Jag lovar er att det är riktigt bra, för dig och en vän.

Likes

Comments

Träning

När klockan ringer 06.45 varje morgon så är det ingen skillnad på kroppens väckarklocka bara för att det är helg. Vaknade vid 07.30 och var pigg men valde att ligga kvar och dra mig bara för att jag kunde. Nyss har jag käkat lite havregrynsgröt och nu ska jag dra mig mot gymmet. Blir att börja lördagen med ett tabatapass 45 minuter, svettkalas deluxe. Perfekt.

Dessutom får jag börja med att träna med en kompis vilket gör det ännu lättare att ta sig dit. Grymt ju. Att få svettas ihop och skratta tillsammans. Idag blir det sedan 2-års kalas för Oscars brorson, mysigt.

Håll utkik, för imorgon kommer ett träningserbjudande hos Svettglädje!
Ha en grym lördag, ta vara på den och njut.

Likes

Comments

Mental hälsa, Träning

Tjoohoo, godmorgon fredag! Solen skiner redan, frukosten är intagen i soffan framför nyhetsmorgon och snart ska hörlurarna i för att lyssna på en "happy-song" på väg till jobbet. Perfekt start på dagen med andra ord.

Även haft lite tid för att utvärdera veckan också och kommit fram till att den har varit otroligt bra. Redan efter att 2 veckor har gått på mitt nya jobb så känner jag i hela kroppen att jag mår bättre. Regelbundenheten har gjort under med min kropp, tänk då att enbart ynka 2 veckor har gått. Det är verkligen viktigt att känna efter i kroppen och ta beslut som faktiskt gynnar sig själv. Jag har jobbat mer än jag gjort på länge men ändå haft mer energi. Det hänger ju liksom ihop. Mår man bra så klarar man mer. Min kropp är äntligen på väg tillbaka igen och de är jag evigt tacksam för.

Även träningen kommer in här. Har aldrig varit så lätt att snöra på sig dojjorna som nu. Energin liksom bubblar i mig. Men mer om det i ett separat inlägg. Om vi kikar på veckan som varit så har den också varit kalasbra ur ett träningsperspektiv.

Mina aktiviteter

Powerwalk
Bodypump
Löpning
Spinning
Tabatapass
Corepass

Check. O herregud vad min kropp är öm av all träningsvärk men det har nog aldrig känts bättre heller. Min tillvaro just nu pikar och det är jag så lycklig för.

Nu tar vi helg och njuter av ledighet, umgås med nära och köra och bara göra ingenting.
Puss & kram på er

Likes

Comments

Träning

Hur spenderar man en onsdagskväll på bästa sätt? Jo, först drar man ut och löper 4 km efter jobbet för att sedan möta upp mina favoritpinglor för att köra ett bodypump pass och så självklart lite tjatter både innan och efter. KUL! Löpningen var inte på topp men var mest ute efter att känna hur astman och knät fungerade. Sådär, kan jag väl säga. Pumpen gick bra, vissa övningar är värre än andra när det var ett tag sedan man körde bodypump men lika roligt varje gång ändå.

Ni vet att jag skrev om träningskompisar häromveckan, jag gillar det verkligen. det ger så mycket, dels träningsmässigt men främst socialt. Man kan gå till träningen och hämta energi dels från träningen men också genom att träffa vänner som man tycker så mycket om. Det krävs inte mer än 60 minuter en onsdag för att få lite extra energi att pumpa ut i kroppen.

Håller ni inte med?!

Likes

Comments

Veckans boktips

Jag har verkligen kommit in i läsningen just nu och tänkte därför starta, Veckans boktips. Vad tycker ni om det? Om ni inte vill läsa boken så kommer ni alla fall få lite fakta att ta med er i hälsans tecken. Den senaste boken som jag läste ut häromdagen var "Magstarkt" av Martina Johansson. Desto mer jag läser om magen desto mer intressant tycker jag att det blir. Kanske är det för att jag själv har mycket problem med magen och söker tips och lösningar överallt. Det finns så mycket att läsa om och hela tiden uppdateras ämnet. Just magen är något som vi människor i Sverige och norden får mer och mer problem med. Varför kan man då tycka?

Idag så vill vi ha snabba lösningar och få saker och ting att fungera. Vi har inte tid att rota mer i problemet utan vill helst ha quick fix på allting. Saken är den att just våra magar är så otroligt viktiga för oss och vi kan inte fortsätta att enbart släcka bränder. Största delen av våra bakterier hittar vi i tarmfloran, vilket betyder att mår inte magen bra mår inte vår kropp bra.

Är tarmfloran inblandad i de flesta sjukdomarna?
Det här tycker jag är det mest intressanta av allt. När det kommer till magen så är det så att vi idag äter så mycket onaturlig mat och socker som inte hör hemma i våra kroppar. Våra tarmar kan inte bryta ned dem. Det här förstör våra tarmväggar och vi får läckage. Det gör att bakterier som inte ska vara i resten av kroppen kommer ut och detta skapar obalans i kroppen och ger sjukdomar. Hur logiskt är inte detta egentligen? Så om vi vill må bättre så är det magen vi ska grotta ned oss i och verkligen hitta problemet. Sedan är det också så att om man väl har läckage så funkar det inte att bara utesluta det man inte tål utan man måste läka tarmen först och sedan ge den mat som just din mage mår bra av. Bra grundtanke, ät så naturlig mat som möjligt. Det kommer du långt på.

Likes

Comments

Recept

Ljuvliga sommarkvällar! Visst, det har blivit kallare på mornarna men på kvällen lever sommaren vidare. Idag blev det därför mat ute på balkongen för att få njuta lite extra av friska luften. Har inte haft matlåda varken måndag eller tisdag vilket gjorde att jag fick åka till maxi direkt efter jobbet för att handla hem lite godbitar. Ni ser väl vad jag fick hem i påsarna? Hur gott är de egentligen inte med en fräsch sallad?!

Jag gjorde en simpel men väldigt god sallad kvällen till ära.
Vad hade jag i?

Recept

Ouinoa
Kyckling
Sallad
Mozarella
Tomat
Grantäpplekärnor

Sås

Turkisk yoghurt
Gurka
vitlök
salt & peppar

Gör så här: Koka quinoan efter anvisningar på förpackningen. Under tiden den kokar så steker du på kycklingen. Därefter är det bara att hacka i det som du vill ha i din sallad. Jag gjorde en enkel variant idag med lite mindre ingredienser men här går ju att ösa på med vad man tycker om. Till kycklingsalladen gjorde jag tzatziki, älskar det. Sedan var det bara att hugga in och njuta. Enkelt, smidigt och himmelskt gott. De tre bästa sakerna med denna måltid.

Likes

Comments

Träning

Hur kommer hösten se ut för er i tränings väg? Är ni sånna personer som lägger upp en plan eller kör ni dag för dag det som passar bäst just nu? Vilket som är ju bra, bara det funkar för dig. Jag är en person som ALLTID har planerat upp min träning om det så har varit löpning, simning, styrka eller rehab. För mig är det ett sätt att hitt motivationen. Att se vad målet är och hur vägen dit ser ut.

Så jag tänkte att jag skulle visa hur första delen kommer att se ut för mig med träningen. En salig blandning vill jag ha när det kommer till rörelse.

Träningsplanering

Måndag: Styrketräning
Tisdag: Yoga
Onsdag: Simning/vattenträning
Torsdag: Styrketräning
Fredag: Löpning
Lördag: VILA
Söndag: Yoga

Så här kommer nog min första månad att se ut när det kommer till träningen. Sedan får jag se om det blir något som ändras men då åker det rätt in i planeringen. Kalas! Nu kan jag peppa igång träningen för sensommaren.

Likes

Comments