Header
Subscribe

Mental hälsa, Träning

Dessa höstpromenader. Är inte det en favorit? Bara gå runt och njuta, dra på träningskläderna och ha ett bra sällskap. I eftermiddag så blev det fina mamma som fick bli sällskap. Vi tog på oss dojjorna och gav oss ut på en 5 kilometers promenad, passade på så länge det var skapligt ljust. För att sedan kunna få in lite mer träning och puls i det hela så la vi in lite styrkeövningar vid varje kilometer.

Vårt upplägg idag

1 km: Knäböj

2 km: Höftlyft

3 km: Dips

4 km: Armhävningar

5 km: Utfall

KLART!

Så himla härligt att kunna kombinera träning och att prata ikapp. Perfekt start på veckan. Dessutom bjöd dagen på en riktigt fin höstdag med varm luft och sol. Då måste man passa på att vara ute när man sitter inne hela dagen.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Mental hälsa, Träning

Hej på er! Hade tänkt att lägga upp detta imorse men portalen krånglade så fick bli nu istället. Det är måndag, upp och hoppa! Ny vecka och nu har verkligen hösten kommit. Träden har inte bara bytt färg på löven utan dom har även börjat att falla av. Så mysigt ändå. Idag vaknade jag efter att ha fått sova nästan 9 timmar, helt underbart. .

Men så är det ju det här med kraven vi sätter på oss själva... Jag har under sommaren startat väldigt många dagar med träning på morgonen. Det har varit lätt att gå upp och dagen var igång innan klockan ens hade slagit 08.00. Det har inte varit några problem. Jag fortsatte att planera mina veckor så även nu när mörkret har kommit på morgonen och energin har lyst med sin frånvaro. Dock så har jag inte pallrat mig upp på morgonen nu. Vad har det lett till? Jo, att jag har startat dagen med att ligga på minus innan den ens har börjat. Jag har satt mål som jag i princip vet att jag kommer misslyckas med redan innan. Varför ska man starta dagen så? Ren idioti. Det är väl bara att jag tränar på eftermiddagen eller kvällen istället. Så det har jag satt nu istället. Det finns inga träningsmål för mornarna längre utan vaknar jag pigg så kan jag absolut åka och träna men det är inget krav.

Så starta dagen på bästa sätt och inte genom att lägga dåligt samvete, ångest eller annan skit på dina axlar innan dagen ens har börjat. Det är det minsta vi behöver.

Så, måndag. Ta på favoritmusiken, fram med leendet och ha en grym dag.

Likes

Comments

Cancerforskning, Träning

TACK!

Jag vill rikta ett specifikt inlägg åt förra helgen. Jag vill tacka alla som var med och bidrog till Barncancerfonden så att ALLA barn en dag ska kunna få chansen att växa upp. En framtid då inga barn ska behöva gå igenom så mycket elände innan de har fyllt vuxen. En framtid där inte cancer förknippas med döden. En framtid som är mycket bättre än den vi har idag.

Förra helgen anordnade jag tillsammans med många andra lopp runt om i Sverige, Run of Hope. Ett lopp som vem som helst kan anordna och där varje krona går till Barncancerfonden. Varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer, ett barn för mycket varje dag.

I år är det andra året som Run of Hope anordnas och tillsammans med hela Sverige så samlade vi in 1,7 miljoner kronor till forskningen. SÅ OTROLIGT BRA! Jag är själv stolt öven att ha dragit mitt till stacken med mitt egna motionslopp. Jag satte ett mål på 2500:- och vi samlade in 2900:-. Så ett stort tack till alla ni som var med. Nästa år kommer vi genomföra detta igen och då ska vi klå årets insamling.

Likes

Comments

Recept

Tack för lördag och sovmorgon. Blev 2 timmars extra sömn imorse än vad jag får i veckorna, vaknade vid 09.00 och gick upp för att kika på nyhetsmorgon. Gjorde mig även smoothien nedanför, sååå god. Perfekt start på dagen. Vad väntar idag? Hm, det blir jobb mellan 11-16, sen blir det träning. Tror att det kan bli en löptur eller så blir det et pass på gymmet, vi får se. Ikväll blir det lugnt, får se vad jag hittar på för något. Jag håller på att göra om lite i lägenheten, byta ut och ändra om vilket är så himla kul. Så kan nog bli lite pyssel med det och lite beställning på nya tavlor.

Hur ser er lördag ut?

Känns för övrigt så skönt att kroppen börjar jobba med mig återigen. Jag får respons på träningen och energin finns över för att faktiskt träna. Bästa känslan och ingen hets. Jag får öka träningen i lagom takt, ska ju få med mig kroppen på vägen också. Nästa vecka kan det bli inslag av lite olika träning tror jag allt som gym, tennis, simning och löpning. En sån träningsvecka är riktigt rolig tycker jag.

Smoothie

Frysta hallon
Fryst banan
Matchapulver
Mandelmjölk
Avokado
Gojibär

Gör så här: Mixa allting och toppa med nåt gott.
Jag piffade till den här med glutenfri granola och vindruvor samt lite kokosflingor. Så blev det en riktigt god frukost.

Likes

Comments

Träning

Idag efter jobbet så cyklade jag direkt in till stan för att köpa lysen till hojjen, annars får man inte cykla när det är mörkt. Så nu kan jag cykla till gymmet om kvällarna. Perfekt. Idag var inget undantag, rygg och mage stod på schemat. Ett riktigt kul pass.

Passet

Chins med hjälp 8x3
Latsdrag 12x3
Ryggres med vikt 12x3
Sidodrag rygg 12x3/sida
Benlyft med skivstång 12x3
Rotation med skivstång 20x3
Vikt åt sidan 20x3/sida

KLAR!

Det är verkligen härligt med hösten nu. Jag har äntligen kommit in i den känslan nu, det tar ett tag med allt mörker som kommer med hösten. Visst, morgonen är ingen favorit när man tror att man vaknat mitt i natten när klockan ringer men trots det, hösten är härlig. Jag har börjar gilla att få mysa in mig i mycket kläder när jag ska cykla till träningen om kvällen. Mössan också, älskar mössor och nu kan jag äntligen använda det igen. Favorit.

Imorgon är det fredag igen, fullt ös på jobbet sedan blir det lugn kväll innan en relativt fullspäckad helg.

Detta happyplace

Likes

Comments

Folkhälsa, Recept

Godmorgon! Redan onsdag och idag väntar en dag på kontoret. Vilket betyder? Stillasittande vid skrivbordet från 8.00-16.30 med lite lunchrast (dock oftast sittande ändå). Det här är ju faktiskt så de flesta personerna jobbar idag vilket absolut har raserat vår folkhälsa. För det är ju faktiskt så att många är stillasittande hela dagarna för att sedan åka och köra ett hårt spinningpass och sedan slänga sig i soffan. Inget fel på det, det är otroligt bra träning men vår kropp behöver mer. Varför? För vår hälsa. För att undvika att bli sjuka eller dö i förtid.

Så vad behöver vi göra? Jo, vi ska se till att ändra hur vi jobba. Ta en bensträckare, ta trapporna ner till lunchen, gå till skrivaren, stå upp vid skrivbordet eller vad det nu kan vara. På det sättet minskar vi riskerna för att få bland annat hjärt -och kärlsjukdomar, diabetes och fetma.

Dagens uppdrag

Utför något av de saker nedan minst 1 gång i timman under dagen.

Ta en bensträckare
Ställ dig upp vid skrivbordet och jobba under en stund
Gå till skrivaren (eller vad det nu kan vara), fram och tillbaka

Idag så blev det denna goda smoothie till frukost. En riktig höstig frukost kändes det som, med den lite mer mörka gula färgen och de färska fikonen.
Vad hade jag i?

Smoothie

Mango
Banan
Ägg
Mandelmjölk
Kanel
Vaniljpulver

Sedan toppade jag med de färska fikonen, kokosflingor och granola. MUMS.

Likes

Comments

Träning

Det var väldigt länge sedan jag var inne på gymmet och körde ett rent benpass. Under sommaren har det blivit otroligt mycket uteträning då jag har velat ta vara på den friska luften men idag hade jag en stor längtan in till gymmet. Jag snörade på mig dojjorna, packade ryggsäcken, drog på mig mössan och satte mig på hojjen för att cykla ner. Redan här infann sig en känsla av nostalgi. Så oändligt många tidiga mornar och sena kvällar som jag har cyklat hit, i regn som sol. Jag gillar den här vägen.

När jag sedan klev in ikväll på gymmet så fanns känslan där hela tiden och den gav mig så himla mycket motivation. För det känns kanske konstigt att säga att jag saknar min rehabilitering men det är till viss del sant. Jag saknar absolut inte att vara skadad men jag saknar mina träningspass här, som jag slet vecka in och vecka ut för att uppnå resultat. Jag hade ett konkret mål hela tiden och jag kämpa liksom mot min egen kropp. Knät ville en sak och jag en annan under många år. Men det är i de här lokalerna som jag faktiskt har byggt upp den stora glädjen jag har till styrketräning, det är här jag har lärt mig att jag har ett mycket tjockare pannben än jag någonsin visste och det är hit jag kan komma för att hämta energi.

För är det inte helt fantastiskt, att man kan hitta dessa platser i livet? Jag fick ny energi till hösten ikväll och det är jag verkligen tacksam för.

Kvällen pass:

Cykel 20 min
Frivändning 12/10/8/6/4/2
Legextension 12x3
Legcurl 12x3
Benpress 12x3
Gående utfallssteg 20x3
Balansplatta 1 min/ben

Likes

Comments

Recept

Söndag, välkommen hit! Som ni vet älskar jag denna dag och det finns inget skönare än att ta sovmorgon för att sedan gå upp och kolla Nyhetsmorgon med en god frukost. Idag fick det bland annat bli denna smoothie tillsammans med två surdegskäckemackor. MUMS.

Smoothie

Frysta jordgubbar, frysta bananer, ägg, blandade frön, mandelmjölk och vaniljpulver.

MIxa allting och tadaaaa, du har en riktigt god smoothie att börja dagen med.

Jag hoppas verkligen på att kunna börja kommande vecka med träning. Jag längtar så mycket efter att få röra på mig. Kanske en liten lättare löptur kan det få bli. Känner mig piggare än på länge då bihålorna äntligen har lagt sig och jag inte alls är lika snorig. ÄNTLIGEN. Så denna vecka suktar jag efter att få köra styrka, yoga, springa, hoppa, kasta saker. Ja ni vet, då där som man blir när man varåt sjuk och inte fått träna. Man vill göra allt samtidigt. Så ska strukturera upp träningen för veckan ikväll.

Yeay! Jag väntar fortfarande spänt på att se vad vi samlade in på Run of Hope. Tror att dessa siffror kommer in imorgon, även att få se vad hela Sverige tillsammans lyckades samla in. Nu ska jag göra mig iordning och gå till Stadium för att sälja lite träningsläder. Ha en fin dag.

Likes

Comments

Svettglädje, Cancerforskning

WOW! Först vill jag säga TACK för alla som var med idag och sprang Runor Hope med Svettglädje men också till alla ni som inte hade möjlighet att vara med men som ändå skänkte pengar.

Somnade vid 22.00 igår och fick sova hela 10 timmar inatt vilket var helt fantastiskt. Det behövde min kropp. Sedan var det full fart för att förbereda motionsloppet. Jag hade varit och inhandlat lite saker igår efter jobbet så nu var det enbart det sista kvar. Jag klädde på mig, lager på lager då det enbart skulle vara 10 grader men uppehåll alla fall. Sedan började jag lägga ner allting som skulle med. Run of Hope lappar att sätta på sina jackor, piffande så som ballonger, vimplar och även lite gott att äta efteråt.

Sedan åkte jag ner och satte upp allting, blåste upp ballonger, lade upp bananer och kexchoklad. Satte upp lite skyltar med information om Barncancerforskningen och främst vad pengarna går till. Folk började strömma in och det var riktigt roligt att se att så många kunde komma. Vi blev 27 stycken plus några barn, så himla kul. Då var det bara att presentera loppet och lite info för att sedan sätta igång dom. KUL!

Man fick gå eller springa och det var ungefär 50/50 vilket var kul. Sedan började de komma i mål, kunde få lite dricka, banan och kexchoklad och även prata ikapp lite grann.

Jag vill än en gång säga TACK till alla som var med och bidrog. Ni har anledningen till att cancerforskningen kan gå framåt. Jag kommer återkomma så snart jag har fått in exakt vad vi samlade in. Jag satte ett mål på 2500:- och jag vet att vi slog det men med hur mycket.. ? Nedan får ni lite bilder från idag.

Tack än en gång!

Likes

Comments

Jag, täcket och så lite godis. Ikväll så blir det att vila upp sig. Imorgon kl. 10.00 är det dags för motionsloppet för Barncancerfonden och jag har varit och fixat lite till det idag efter jobbet. Blir i Rydsskogen som vi kommer att springa eller gå. Även om det ser ut att bli lite väl kallt imorgon så ser jag fram emot att starta lördagen utomhus för en riktigt bra sak.

Så om ni är i Linköping, sväng förbi strax innan 10.00 och swisha 50:- för ditt deltagande och allting går till barncancerfonden. Än är de inte för sent!

Som sagt, ikväll är det soffan även om jag gärna hade varit på födelsedagsfest för en kompis dit killen och alla andra vänner skulle. Dock måste jag fortsätta att lyssna på kroppen. Jag vill gå in i nästa vecka med en frisk kropp. Men jag är verkligen såååå träningssugen. På riktigt, 2 veckor snart sedan jag fick röra på mig mer än vardagsmotionen. Men men, det löser sig. Var ju hos läkaren idag och fick remiss till öron/näsa/hals vilket var väldigt bra. Hoppas på att de kan hjälpa mig där.

Likes

Comments