Under 3-4 veckor planerar vi att färdas på cykel genom hela Sverige. Vi kommer att starta i Treriksröset som är den nordligaste punkten och där ifrån börja trampa ner mot Smygehuk. I denna blogg kommer ni kunna följa vår resa både i text och bild.

Ett stort tack till alla här ovan som har erbjudit sig att hjälpa oss på olika sätt så att vår resa har underlättats.

RedKnows

Vi fick låna en Gps-Tracker av Redknows som kunde spåra oss exakt vart vi var i realtid. Där nära och kära kunde se hela tiden vart i sverige vi befann oss och vart vi har cyklat.

RedKnows är ett företag som jobbar med olika sorters Gps-Trackers. T.ex. ett spårbara larm/GPS-tracker som skydd för din båt, utombordsmotor, MC, ATV, bil, entreprenadmaskin m.m. Jobbar även med elektroniska körjournaler. Mer info om Redknows finns i länken nedan.

BOA Cykelverkstad

BOA's Cykelverkstad ligger i Norrköping. När vi anlände till Norrköping så tog Pelle "BOA" hand om våra cyklar för att justera bromsar, växlar och även problem som vi hade med kedjan och kassetten som krångla. Pelle fortsatte efter stängning bara för att bli klar med cyklarna så vi kunde fortsätta vårt äventyr dagen efter. Inte nog med det så när han ger oss cyklarna se berättar han att han bjuder på allt. Han tyckte det vi gjorde var så roligt och häftigt så han ville inget annat än att sponsra oss med det. Pelle är en egenföretagare som älskar cykling med hela sitt hjärta. Vi kommer alltid lämna in våra cyklar där och hoppas fler gör det för Pelle rädda vår resa.

Lundrens El

Lundgrens El säljer, projekterar, installerar och servar alla typer av el, tele, data- och säkerhetsanläggningar.

Dom sponsra oss med varma cykeljackor som var väldigt användbara under resan.

Soja Cycling

Soja Cycling är ett litet företag i borlänge som jobbar mycket med att synas i trafiken. Deras kläder har starka färger som gör att vi cyklister syns bra för alla bilister. Vi köpte kläder av dom och dom sponsra oss med massa små saker som armvärmare, benvärmare, handskar, strumpor m.m

Sist men inte minst våra bästa vänner.

Vad skulle man göra utan dom ? En fråga vi inte ens vill fundera över. När vi kom till Norrköping och träffa alla våra vänner så hade dom skrapat ihop 3000 kr som vi fick använda till mat och fina sängar dom sista dagarna på sadeln. Vi är väldigt tacksamma även fast det är svårt att visa all sin tacksamhet för en sån fin överraskning. Värmer mer än ni tror. TACK!!

Då var vi här tillslut ! På 21 dagar har vi cyklat 250,9 mil och har även klättrat 15 739 höjdmeter.

Genom snö,regn och sol så har vi cyklat det fantastiskt fina och väldigt långa Sverige.

Vi vill tacka alla som erbjudit sängplats och alla ni som har peppat oss igenom det här. Det stärker en något otroligt.

Hoppas vi har bjudit på en kul resa för er som har följt oss på insta-story 😃

Här under har vi klippt ihop en film om resan. Tack för oss och njut av filmen 😘

Dagen som kändes väldigt långt borta för tre veckor sedan var här. Vi skulle
cykla våra tio sista mil till Smygehuk och vårt äventyr skulle nå sitt slut.
En god frukost låg bra i magen och vädret var helt fantastiskt. Helt perfekta förutsättningar.
När vi väl trampade igång så tog det inte lång tid innan resans första och enda vurpa kom.
Nicke hade lite väl bråttom på spåriga grusvägar men som tur var gick det bra med både honom och cykeln.

Efter att ha cyklat på skånska landsvägar var det dags för vårt första stopp på ett café i Vanstad.
Vi hade då cyklat lite över tre mil och trots att detta var en av våra kortaste sträckor under resan
så kändes det lååååångt kvar. Inte gjorde det saken bättre av att Sverigeleden gav oss en riktig sicksack-tur
resterande mil heller. Men dumt att klaga när man var så nära sitt mål. Efter totalt åtta mils cykling
krigandes med att dundra dextrosol samt dubbelbountys nådde vi fram till kusten. Helt otroligt kändes det!

Totalt 248 mils cykling hade avverkats och de sista två milen skulle vi få avsluta längs en cykelväg fram till Smygehuk.
Vi var helt lyriska samtidigt som det hela kändes helt overkligt. Under de sista två milen fick vi även ett stort
stöd av Niclas kollega Marcus med familj, längs vägen gjorde de flera stopp med bilen och agerade både hejarklack
och servicepersonal då vi fick energipåfyllning i form av bananer. Himla fint gjort av er och vi uppskattade denna
gest mer än ni kan ana! Med er support kändes de två sista milen enkla och helt plötsligt var vi framme vid vårt mål.

Sveriges sydligaste punkt Smygehuk. HEEEELT SJUKT! Förutom Marcus med familj befann sig även Nickes pappa Håkan där för att gratulera oss.
Som jag skrev tidigare i inlägget var det Smygehuk som varit målbilden hela veckan och vi hade löst det. En helt underbar känsla.

Efter att ha avnjutit en kaffe och mat vid ett café vid sydspetsen så lastade vi upp cyklarna på Håkans bil och sen
tog vi oss till Ystad. Väl där så åt vi på restaurang och summerade resan och kvällen skulle inte bli lång då
man väl samlat sig blev väldigt trött.

Vi cyklade totalt 250 mil under 21 dagar och vilken resa det har varit.
Det var oerhört tufft! Men under hela resan höll vi skenet uppe, (nåja.. nästan hela tiden iallafall),
vilket gjorde resan till ett underbart äventyr.

Vi skulle vilja tacka alla som på något sätt hjälpt oss under vår resa.
Folks hejarop/vinkningar längs vägen och även all peppning och stöd på sociala medier.
Vänner/familj som har erbjudit boende och mat längs resan ,överaskningen vi fick i form av gratis hotellnätter
och skjuts.
Alla företag som på något sätt hjälpt oss kunna genomföra denna resa.
Alla som har läst vår blogg.

Vi är så tacksamma! Helt underbara är ni!

Sist men inte minst så har Nicke klippt ihop en om jag får säga det själv, helt fantastisk film!
Den sammanfattar vår resa ganska bra, titta och njut!

Sandsbro-Degeberga

Efter att ha fått väg-guidning och en klockren grötfrukost av Claes var det dags att starta dagens strapats.
Så himla fint av er att erbjuda husrum och mat. Vi kan inte tacka er nog!

Efter att ha hamnat lite vilse i Växjö hittade vi till slut rätt väg och vi hade det lättcyklat i 4-5 mil
innan vårt första stopp i Urshult. Efter att ha fått i oss lite mat så drog vi vidare på små Småländska
vägar. Det må gå snabbt att cykla på riksvägar men att följa Sverigeleden har verkligen sin charm, man
får uppleva så himla fin natur.

Efter att kommit fram till dagens andra stopp i Svängsta var vi sugna på att
kolla hur långt vi hade kvar av dagens tur, då insåg vi att det skulle bli totalt 20 mil på sadeln och
det var inget vi hade önskat just idag. Då vi inte ville bli allt för sena så drog vi snabbt igång.
Någonstans fann vi extra energi för vi höll ett riktigt fint tempo och vips så var vi inne i Skåne.

Vi började cykla mot Åhus där vi även stannade för en korv. Det hade varit fint att stanna lite längre
men vi hade tyvärr inte den tiden. Efter några magiska mil på de Skånska slätterna nådde vi Degeberga.
Vi bodde på ett hotell som heter Cocoon Meetings, som låg på toppen av de kämpiga backarna vi hade bestigit.
Helt fantastikt fint var det, både utsikt- och hotellmässigt. Supertrevlig personal också, vi kom
inte fram för ens 20:45 och köket stängde egentligen 21:00 men dom höll det öppet bra mycket längre och vi fick avnjuta
en fantastiskt god trerätters middag. Tusen tack för det!

Det var med ett leende på läpparna man kunde lägga sig, imorgon hade vi våra sista mil på cyklarna.
Tio fina mil och då hade vi bannemig cyklat genom hela Sverige!

Dagens mål var Sandsbro, där Andreas tidigare kollega Claes bor med sin familj. Vi flög fram de första milen då det var bra väderförhållanden samt lättcyklad väg. Det enda som inte var så bra var trafiken som mullrade brevid oss. Vi fortsatte dock cykla på riksvägen tills vi kom fram till Virserum. Där meningsskiljaktigheter rådde gällande vägval ifall vi skulle dundra på riksvägen eller om vi skulle ta den mindre trafikerade Sverigeleden. Den fege av oss vann till slut, (ni får gissa vem det var) ;) så vi valde Sverigeleden. Efter en varsin pizza cyklade vi riktigt kuperade Smålandsvägar till Korsberga där vi stannade för en fika. Vi hade en sju mil kvar tills vi nådde vår slutdestination och det var tack och lov ganska lättcyklat då vi hade trötta ben.

Väl framme i Sandsbro väntade Claes med familj. Vi tog en dusch och efteråt väntade det grillat. Åh vad gott det var!!! Efter en kaffe och gofika med trevligt snack var det dags att göra kväller.

Efter en välbehövlig extra natt i Norrköping skulle vi bege oss iväg till dagens slutdestination Vimmerby. Fysiskt svarade kropparna bra det var värre psykiskt att lämna vår stad. Men vi var medvetna om att det inte var långt kvar och det gav oss en extra sporre! Men innan vi drog iväg besökte vi vår hjälte Boa. Förutom att han är fantastiskt trevlig människa så är han en hejare på cyklar och oerhört serviceinriktad! Som vi skrev i tidigare inlägg så tog han emot våra cyklar trots att vi behövde få tillbaka dom så fort som möjligt. Detta innebar att han fick jobba över för att hinna med våra cyklar. Och som om det inte vore nog så tyckte han om den här resan vi gör så han sponsrade med en gratis service. Vilken klippa du är Boa, vi är evigt tacksamma och önskar dig all lycka med verkstaden. Behöver vi ens säga att cyklarna var superservade!? 😃

Efter det trevliga morgonmötet bar det av mot första stoppet i Linköping. Dit vi fick draghjälp av vår kompis Andreas. Alltid lika trevligt att ha dig med och tack för att du hakade på. Efter att ha käkat i Linköping vände Andreas och vi fortsatte själva igen. Sjukt nog så var Linköping den svåraste staden att komma ut ur, vår egen grannstad! Vädret denna dag var helt fantastiskt och det innebar glass och kaffe vid Horns camping. Kanske var det fina vädret anledningen till att det gick så smidigt att cykla för vips så var vi framme vid Nossebadens camping i Vimmerby. Vi hade hyrt en stuga där vi skulle spendera natten. Smygehuk börjar närma sig nu!!!

Efter en riktigt god frukost på vårt nya favorithotell var det dags att bege sig hemöver! Vi hade en kort tur idag på strax över 7 mil. Men välbehövlig var den och vi hade bra fart redan från start, kanske berodde det på hemlängtan. Efter några mil hade vi nått Östergötland och efter några intetsägande timmar på ganska tråkig och tungt trafikerad väg hamnade vi i Finspång där vi stannade för en korv och en cola. En kul grej var att Nicke träffade en gammal klasskamrat! Kändes ganska overkligt då vi cyklat i två veckor utan att någon har vetat vilka vi är. De sista tre milen var en transportsträcka och det blev ännu enklare att cykla då vi fick draghjälp i form av Nickes farbror Torbjörn. Tusen tack för det och kul att du ville cykla med oss.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att lämna in våra cyklar på en välbehövlig service. Nickes granne på Söder är passande nog en cykelverkstad, närmare bestämt Boas cykelverkstad. Så vi hörde oss för om han hade möjlighet att se över våra cyklar och det var inga problem alls.

Känslan när vi väl kom hem var overklig och lite retsam. Konstigt att vara hemma då vi visste att det återstod 60 mils cykling. Efter några timmars vila vankades det grill hemma hos Nickes föräldrar i Lindö. Tusen tack för att ni fixade detta! Vilken kväll det blev, solen var framme och vännerna var samlade. Det var jättekul att träffa er och roligt att så många kom. Vi fick även en otrolig överraskning i form av en snyggt gjord check som innehöll hotellpengar som vi kunde använda under våra sista dagar som vi skulle cykla. Så himla fint gjort! Stort stort tack alla inblandade!!!!

Vi drog tidigt till ett fik för en frukost för att sedan starta cyklingen för dagen. Ganska motigt med kraftig motvind. Vårt första stopp tog vi vid Fjugesta där vi åt mat. Efter det blev det några tunga mil innan vi hittade en vägkyrka där vi kunde få oss en gofika och härligt tugg med trevligt folk.

Vi fortsatte vår resa mot vår slutdestination som idag var Haddebo. Ett ställe mitt i ingenstans i Närke-skogarna visade det sig vara. Men efter att ha jobbat grusväg i x antal mil var vi äntligen framme. Och vilket ställe vi kom till! Vita Krala hette hotellet och det var ett gammalt hus som var restaurerat och så fint! Paret som hade hotellet var supertrevliga och vi åt helt underbart god mat i form av en oxfilé. Efter en väldigt trevlig kväll somnade vi ganska enkelt!

Lite jobbigt var det att sätta på sig cykelutstyrseln efter en kanonhelg i Borlänge. Men med oss från Borlänge skulle vi få hjälp av Andreas två kompisar Erik och Oscar samt Andreas mammas kusins man Janne och hans jobbarkompis Hasse.

Efter att ha sagt hejdå till Ulla och LG så var det dags att ge sig av. Då händer det som inte får hända.... Andreas kedja går av efter ungefär två meters cykling. I och med att det var söndag så fanns inte alternativet att lämna in cykeln heller... Då fick pappa LG idéen att kolla med Mats längre upp på gatan, en cykelentusiast, om han hade någon kedja över. Och visst hade han det! I ett nafs så hade Andreas en ny kedja på. Stoooooort tack Mats! Vår hjälte för dagen.

Äntligen kunde vi trampa igång! Dom första två milen var Erik och Oscar med innan dom var tvungna att vika av, Janne och Hasse hängde på ett par mil till. Stort tack alla inblandade för draghjälpen! Vi tog vårt första stopp efter fem i Smedjebacken. Sen cyklade vi småvägar ända fram till Nora. En mysig liten stad! Vi bodde vid deras camping och åt lite grekiskt inne i centrum innan vi gick hem för att sova.

Ledig dag i Borlänge

Inte många knop gjorda denna dagen.. Vi var ner en sväng på stan, kollade lite på Borlänge stad samt tvättade cyklarna. Vi träffade Andreas kompisar och hade en klockren dag i solen!