Den 16 -18 Februari åkte jag ner till Tongariro national park, i mitten av nordön, med de andra rotarystudenterna. The tongarioro crossing är en av de mest populära hajkerna i Nya Zeeland, är ca 20 km lång och går bredvid och över vulkanen Mount Tongariro. En av de coolaste sakerna med tongariro är the Emerald lakes, som är några super turkosa sjöar på toppen av vulkanen. Vi hade dock ganska dåligt väder och tjock dimma, så även när vi var på toppen alldeles bredvid sjöarna kunde vi inte se dom. Eftersom att berget är så högt är utsikten också menad att vara fantastisk, men vi kunde inte se den heller. Trots det var det en väldigt cool upplevelse!

Torsdagen spenderade vi med att åka ner till Turangi där vi bodde, och vi var menade att göra själva hajken dagen efter. Väderet var dock superdåligt, med en massa regn och vind, så vi var tvungna att vänta tills lördagen. istället åkte vi till ett museum, gjorde en kortare vandring och besökte några hot pools.

En helt underbar helg trots vädret! Någon gång i framtiden åker jag tillbaks och gör det igen när vädret är bra!

Waihi Beach 16/1 - 26/1 2017

(Väldigt försenat inlägg jag vet. Är inte död, har bara haft fullt upp och glömt bort att uppdatera!)

Så den 16de janurai åkte jag ned med min värdfamilj till waihi beach, som ligger i Coromandel på nordöns östkust. Dom har kampat på samma ställe samma dagar varje år i över 8 år, och den här gången hade jag tur nog att få följa med! Så jag, Wendy, Bailie och Hunter åkte ned tillsammans med Wendys syster och hennes familj, en annan familjvän med två barn och man, Corins föräldrar, syster och bror med familj och plus en till familj. Alla bor inte i Dargaville, så det Waihi är når dom alla träffas. Halvvägs igenom kom Corin också ned och några av de andra åkte hem. Dom flesta av oss hade tält brevid varann, men några bodde i stugor i närheten också. Campingen var inget som jag hade upplevt förut med ett mega tält och ugn + kyl. Campingplatsen hade pool och bubbelpool och stranden låg precis nedanför, så vi spenderade mycket tid badande.

Något dom gör varje dag är att cykla något dom kallar the gorge, Vilket är en cykeltur på typ 30 km som går genom native bush, farmlandskap, brevid en väldigt blå flod och under en lång tunnel. I slutet finns en riktigt gamaldags tågstation med ett ånglokomotiv som vi laddade upp alla cyklar på och åkte hem med.

En av de andra sakerna vi gjorde var att ta surflektioner! Tydligen hade flera av dom tänkt på det förut, och eftersom att dom visste att jag verkligen ville lära mig bestämde dom sig för att göra det i år! Vi hade lektioner i tre dagar, den första med en liten större grupp och resten med bara våran grupp. Efter det hyrde vi brädor i andra dagar under resan. Efter andra lektionen kunde jag stå upp på brädan utan större problem. Sjukt roligt och utmanande!

En av dagarna tog vi en liten roadtrip upp genom Coromandel. Första stoppet var Hot water beach, som är en strand med där varmt vatten kommer upp från marken när man gräver i sanden. När vi kom fram var stranden fylld med hål där folk satt eller stod med spadar och grävde, såg ut som en grupp människopingviner. På vissa ställen var vattnet alldeles för varmt för att röra, andra var det kallt, men när man hittatde ett bra ställe var det fett najs. Efter det åkte vi vidare till Cathedral Cove, ett stort hål genom en klippa som har använts i bland annat Narnia. Det ligger i en liten vik helt avlutet från omvåärlden som man bara kan nå till fots eller med båt. Vi badade, hoppade från en klippa och simmade in i en annan liten grotta.

Både på vägen till och från Waihi stannade vi på ett blåbärs självplockningsställe och plockade kilon på kilon av bär - och sen åt dom lika fort! Stället sålde också underbar hemmgjord blåbärsglass. Resan var helt fantastisk, det är definitivt ett ställe jag kan se mig själv komma tillbaka till i framtiden!

Hej! Senaste veckorna har jag flängt om kring en hel del. Den 28de åkte hela familjen Davidsons på scoutläger, så jag flyttade in hos the McLeans igen för ett tag. Den 6de flyttade jag till Neil och Lynley eftersom att familjen åkte ner till Auckland med Jess för att hon skulle flyga ut till Sverige!! Hon har nu landat hel och säker där hemma. Hos Neil skaffade jag mig några kokompisar, kollade på buskar han har som är fulla av stora fjärilar och såg på cricket vilket är hans storfavorit (definitivt inte min). Vi tre åkte också till the Kauri museum vilket var väldigt coolt!

Efter det kampade jag med Jeanne och en tjej som heter Maike från Tyskland som bor i Auckland en natt vid the Kai Iwi lakes. Vi badade, paddlade kajak och gick en lång rundtur. Efter det åkte jag tillbaks till the Davidssons i ett par dagar innan jag igår flyttade till min 3dje värdfamilj, the Schicks. Anledningen till att min flytt är så tidig är att jag följer med dom och kampar på Waihi beach, coromandel, i 10 dagar! Det ligger i mitten av nordön och är hur fint som helst. Vi åker tidigt imorgon bitti!

För ett par dagar sen har jag också tur nog att få följa med en av medlemmarna i min Rotaryklubb för att se en glowworm cave. Vi åkte till Waihi caves, som är ca en och en halv timme bort. Helt gratis och inget folk alls, men en himla massa maskar. Det var helt fantastiskt, aldrig upplevt nått liknade förut!

Ha det så bra där hemma!

Dag 2 var vi kvar i Nelson på Richmonds Motel and Holiday Park. Vi startade dagen med att besöka Nelson market, vilket är en superstor marknad där vi vandrade omkring under förmiddagen. Många smakprov senare gick vi upp längs de vackra gatorna i mitten av Nelson för att bland annat kolla på katedralen som finns där. Vi åt lunch och åkte sedan till World of Wearable Arts, eller WOW, museum. WOW är en tävling/show som hålls i Nelson och handlar om konstvärks som kan bäras på kroppen.

Nelson sägs vara den soligaste staden i hela NZ, och det märktes. Att landa i Nelson var som att komma från halvtaskig vår till supersommar. Resten av resan var inte lika varm, men under dom 5 första dagarna hade vi det riktigt hett. Så efter museet åkte vi till stranden där vi badade, njöt av solen och spelade vollyboll och rugby som riktiga kiwis ;p

God jul och gott nytt år alla där hemma!

Varning för ett långt inlägg, jag har undvikit att skriva alldeles för länge så nu kommer allt på en gång hehe

I nz firar dom på juldagen istället! Här är det mitt i simmare så många firar jul med picknick på stranden eller bbq (!!) Vi var hemma och några släktingar kom över för lunch. Dom äter buffé med en massa sommarmat som sallader och skinka. Jultomten kommer under natten och lämnar små presenter i en julstrumpa som hänger på dörren. Jag fick ett paket chokladmynt!
Sen öppnade vi presenter under förmiddagen och släktingarna kom till lunch.

Den 24de hade vi en liten svensk jul - jag hittade Kalle anka på youtube och lagade Janssons frestelse, köttbullar, rödbetssallad och ris a la Malta till efterrätt. Dom var mycket förtjusta, speciellt över köttbullarna!

Den 27de åkte familjen Davidson på scoutläger, så jag har flyttat tillbaks till the Mcleans för tillfället! Om nån dag åker dom till auckland eftersom att Jess flyger till Sverige, så jag flyttar in med Neil i ett par dagar.

Här är bilder på några av de julklappar jag har fått!

Först är ett greenstone halsband från min första värdfamilj. Greenstone (som egentligen är jade) har haft en stor del av nz kulturen och är väldigt speciella. Stenen hittas på nz men är olaglig att bryta, så all är hittad. Alla de olika formerna som går att köpa har olika meningar som går tillbaks långt i Māorikulturen och en viktig tradition runt halsbanden är att dom bara är menade som presenter, och att handla det till sig själv ska ge otur. Väldigt speciell present som gjorde mig fruktansvärt glad!

Från Neil och Lynley fick jag också ett greenstone halsband med matchande örhängen. Det är en single twist, och även fast den ser liknade ut till min andra är meningen annorlunda. Så otroligt glad över det här med, greenstone är en väldigt speciell och stark symbol och det betyder så mycket för mig.

"A Maori single twist symbolises the path of life. It is believed to have been based on Maori kete basket weaving. The path of life takes many twists and turns but carries on regardless."

Från the Davidsons som jag firade jul med fick jag ett puzzel över nz kartan. Thomas som är 11 gav mig ett pennskrin och några gamla nz mynt, Monica som är 9 gav mig kiwi skickynotes och pennor och från Sam som är 7 fick jag playdoh! Dom var riktigt exalterade över att ge mig sina presenter alla tre och är så väldigt söta. Från mig fick dom svensk godis och en varsin bamse mjukis som dom älskar till döds.

En annan väldigt speciell present kom från Bruce, en av dom äldsta medlemmarna i min rotaryklubb. Det är en pin till min Rotarykavaj dom han själv har karvat av 2800 år gammalt nz kauri trä. Kauri finns bara på nz och är också väldigt speciellt!

Från min familj fick jag skickat till mig två boxar fyllda med saker för att få den somriga julen att kännas lite mer julig! Julpyjams, ljus som luktar jul, pepparkakor, julmusik och även en liten adventsljusstake! Tack så hemskt mycket, det var så väldigt behövt och gjorde julen mycket bättre. Tror inte att nått kan slå svensk jul!

Den 29de gjorde jag en utflykt till Matapouri mermaid pools som ligger en liten stund ut från Whangarei. Jag träffade Hilma från Finland, Arantxa från Chile och Ana från Brasilien, som alla är på utbyte med Rotary, på Matapouri beach. För att komma till poolerna fick vi klättra upp för ett litet berg, men det var väldigt värt det! Väldigt väldigt cool plats!

På nyår åkte jag, Jess och några vänner från skolan till Glynx Galley, vilket är en strand i närheten! Vi hoppade mest omkring på dom stora vågorna med boogieboards. På kvällen kom en hel del folk över för middag, men dom flesta åkte hem ganska tidigt igen. Precis på tolvslaget hoppade vi alla i poolen!

Dagen efter nyår åkte jag med två vänner från skolan till Kai iwi lakes, som är tre stora, underbart blåa och väldigt klara sjöar ungefär en halvtimme från Dargaville. Dom är berömda över hela nordön och väldigt populära. Vi badade, solade och åkte i vad dom kallar sea biscuit, en liten gummiflotte med handtag och två gropar att sitta i, efter en motorbåt. Krampade överallt efter att ha hållt i så hårt men det var väldigt roligt!

För några dagar sen klättrade jag, Debbie, Andy och tre av hundarna upp till toppen av deras bondgård. I den har dom en stor stor kulle (i Sverige hade det klassats som berg, den är väldigt hög) under vinterperioden är det för lerigt för att kunna klättra upp, så det här var första gången för mig på toppen! Fantastisk utsikt!

Efteråt simmade jag och Debbie i en flod och under ett vattenfall dom också har på deras mark, eftersom att det var så förbaskat varmt, medan Andy flyttade och matade korna.

Senaste en och en halv vecka har jag varit i Auckland! På måndagen tog jag bussen från Whangarei i ca 3 timmar till Auckland central där jag vart upplockad av Marie från Frankrike, hennes värdpappa och Fredderike från Danmark. På kvällen gick vi och såg på julbelysning på Franklin street, en hel gata där vartenda hus är täckt i julbelysning. På tisdagen var jag, Freddie, Marie, Ana från Brasilien och Henning från Tyskland på en dagstur på Spirit of New Zealand som är ett stort segelskepp man kan åka ut med i 10 dagar. Efteråt tog jag och Freddie tåget till Papakura som är i Sydauckland där Freddie bor.

På onsdagen åkte vi in till stan igen för att träffa Ana och Agustina från Argentina. Vi bestämde oss för att ta färjan till Devinport, en liten söt del av Auckland längs kusten. Där bestämde vi oss för att hyra tandemcyklar och cyklade omkring för att upptäcka stället. När vi hade lämnat tillbaks dom besökte vi ett par affärer, jag klippte mig och vi åt lunch längs stranden. Vi åkte sen alla hem till Freddies hus där vi sov över.

På torsdagsmorgonen behövde Agus åka hem tidigt, så jag, Ana och Freddie tog oss till Hunua falls där vi simmade i bassängen under fallet och gick en liten vandring till en utkiksplats. På kvällen följde jag med Freddie till hennes rotarymöte.

Fredagen var en mer sorglig dag. Tola, en utbytesstudent från Kambodja och helt underbar person, har nått slutet på hennes utbyte och åkte hem. Vi åkte till flygplatsen för att säga hejdå (för nu). På eftermiddagen åkte och några vänner till New Market för att handla lite julklappar.

Lördagen spenderade vi med att baka danska julkakor och att ta en cykeltur till en flod vi kunde simma i. En av de varmaste dagen jag haft än så länge med nästan 30 grader.

Söndagen åkte vi till Papakura marknad där vi provsmakade allt från himmel till jord och kom ut mätta utan att faktiskt ha behövt handla något. Freddies värdfamilj hade planer för kvällen, så jag flyttade in hos Ana i New Lynn istället. På måndagen hade vi en träff i Auckland med utbytesstudenterna från sydönsresan. Så himla najs att träffa alla igen! Vi åt sushi, drack kaffe och njöt av sällskapet. På kvällen åkte jag Ana, Lara från Schweiz och Hilma från Finland till Paul och Maree som anordnade sydönsresan för att träffa dom lite. Jag fick alla bilderna från resan, så nu är jag redo att skriva om allt vi gjorde! Vi sov över där och dagen efter åkte jag och Ana till Takapuna Beach sär vi låg och njöt av solen och utsikten störa delar av dagen. På kvällen sov jag hos Ana igen.

I onsdags blev jag skjutsad till tågstationen och lyckades på något vis ta två rätta bussar (med mycket hjälp från chaufförer och främlingar) till Browns Bay på andra sidan Auckland. Min vårdsyster hade ett tandläkarbesök att gå till där så dom kom över dagen och jag träffade dom där. Vi spenderad lite tid på stranden och på vägen hem besökte vi lite kusiner.

Ha en riktigt bra Jul alla där hemma! Saknar er!

Nu är jag tillbaks från mitt stora äventyr! Har gjort så otroligt mycket under dom senaste 17 dagarna att jag aldrig skulle få plats med allt i ett eller två inlägg. Istället kommer jag att blogga om resan dag för dag, fastän i efterskott. Lovar inte att ett nytt inlägg kommer varje dag, och jag tänkte även försöka fortsätta att skriva om nuet med. Jag har också inte fått de flesta foton från resan än, dom är påväg till mig nu, så kanske väntar jag lite på dom! Så se fram emot mycket inlägg under kommande månader!

Dag 1 - den 18 Novemer 2016

Jag startade tidigt för att bli skjutsad av Neil till Whangarei, den närmaste staden från Dargaville ungefär en timme bort, där bussen gick från. Resan var tillsammans med alla Rotary utbytesstudenter i Auckland och Northland. Alltsom allt var vi 22 studenter, men bara 6 av oss bor inte i Auckland. Vi 6 åkte tillsammans buss dom resterande 3 timmarna till Auckland airport där vi träffade resten.

Vi fick våra specialgjorda Rotaryhoodies, åt lunch och flög sen till soliga Nelson. Det första vi gjorde var att gå en liten skogstur till toppen av en kulle som hade utsikt över hela Nelson och bergen bakom samt också var Nya Zeeland s mittpunkt! Efter det åkte vi till Richmunds holiday park, vårt hem för de första dagarna. Dom 5 första dagarna av resan var runt Nelsonsaren och anordnade av en rotaryklubb i närheten. På kvällen åkte vi alla hem till Murray, som var en av de som tig hand om den här delen av resan, för en bbq.

Hejhej! Tänkte bara göra en liten snabbuppdatering! Senaste veckorna har varit ganska ordinära, har spenderat lite tid med min nya värdfamilj och träffat kompisar. En av dagarna var jag på en kol målarkurs och i tisdags var jag på dargavilles museum med Debbie, hennes faster och Jeanne som är utbytesstudent från Frankrike.

Nu är jag i Nelson under andra dagen av South Island tour som håller på i två och en halv vecka. Kommer inte att uppdatera något förens jag är tillbaks, men lovar att skriva om resan då!
Ha det bra!

Hej! Här kommer en uppdatering om min senaste vecka. På söndagen flyttade jag till min nya familj som består av Rebecca och Scott och deras tre barn, Thomas 11 år, Monica 9 år och Samuel 7 år. Har vart orolig över vad jag ska hitta på nu när skolan är slut, och eftersom att barnen är yngre så har dom ingen exam leave och är fortfarande i skolan, men än så länge har det fungerat bra. Rebecca jobbar bara en dag i veckan och så jag har kunnat göra en del saker med henne.

På onsdagen var central day för barnen. Det handlar om att barn ska lära sig att ta ansvar osv genom att dom får låna ett lamm eller en kalv att själva ta hand om under ett par månader. I slutet är en dag där de får visa upp sitt djur, sina kunskaper om det och hur vältränat det är. Vi packade upp lammen i bagageutrymmet för att ta oss dit - som tur var behövde vi inte åka speciellt länge. Det var ganska kaos. Efteråt fick lammen flytta tillbaks till sin bondgård igen.

Hela familjen är med i en flygklubb, och särskilt Rebecca är en duktig pilot. Men både Scott och Thomas håller också på att lära sig att flyga. På lördagar har flygplansklubben lunch, och efteråt fick jag chansen att åka med på en liten flygtur. Det var ett minilitet plan som hade plats för 4 personer, vilket fortfarande är större än de flesta plan dom flyger. Vi var bara uppe i ungefär en halvtimme och flög upp och kollade på Dargaville och ut över Baylies beach, den närmaste stranden. Väldigt, väldigt cool upplevelse!

Lördagen var också Guy Fawkes, en tradition där man ofta håller i stora typ majbrasor och smäller fyrverkerier. Vi åkte inte till någon brasa men spenderade kvällen på balkongen för att titta på fyrverkerierna. I söndags var vi bland annat vid stans pool.

Här under är Dargaville från ovan! Man kan verkligen se hur litet det är

Så min första värdfamilj här i nz har varit Debbie, Andy och Jessica McLean. Jessie är 17 och går i samma skola som jag, och nästa år är hon utbytesstudent i Sverige! De har också en son, Mike, som är 18 år och har flyttat hemifrån. Han bor dock närs och kommer hem ganska ofta. De bor på en mindre bondgård där dom hyr ut hagarna till mjölkbönder vissa delar av året. Huset ligger ungefär 10 minuter från staden med bil och där bor också 2 katter, 2 grisar, ett helt gäng höns och 5 hundar. Två av dom är husdjur och dom andra 3 är arbetarhundar och bor utomhus. De äger också en större bondgård ungefär 30 minuter bort där dom har köttkor. Kalvperioden är precis avslutad, så det finns ett helt gäng supersöta små kalvar just nu. Andy är mekaniker och har sin egna firma och både Andy och Debbie tar hand om bondgården tillsammans. Det har varit en helt underbar period hos dom, jag vart välkomnad som en i familjen direkt. Kunde nog inte ha hoppats på en bättre familj. Mina första tre månader har redan gått, så i söndags flyttade jag till min andra värdfamilj! Det är en stor förändring, men det blir nog super! Kommer definitivt att sakna min första familj!

Dom första 4 bilderna är från mitt sovrum och utsikten från det, sen är några från resten av huset och den stora bondgården!