Idag var det julavslutning i skolan, alltså min sista dag med barnen och det blev verkligen ett perfekt avslut på den här resan, även om det kom alldeles för fort. Eftersom det var min sista dag så höll jag i lektionen på förmiddagen - med assistans av teacher Jennifer. Sedan var det rast och efter det dags för teater så då kom så gott som alla föräldrar för att titta. Efteråt fikade vi tillsammans allihopa, i princip alla hade med sig något att äta så det var veekligen hur mycket mat som helst! Det var bra att ha den här avslutningen som sista dag, då blev det inte lika mycket fokus på att jag skulle åka, vilket var skönt för min del, men det känns ju väldigt sorgligt nu efteråt..

Preeschool med teacher Rockma

En del av buffebordet

Och nursey med teacher Jennifer

Gick en sväng stranden efter avslutningen

Passade på att göra en henna också eftersom Jacobs - hotellägarens, fru är duktig på det. Jag har testat att göra själv hemma men det blev inte så lyckat.. Den här gången blev jag supernöjd 😊

Så ja, nu har jag en halv dag kvar i paradiset, klockan 12 imorgon tar jag taxin till flygplatsen.. Hej då sandstränder och kokosnötter, nu blir det snö (är det snö hemma förresten?) och julmat istället. Och visst ska det bli skönt att komma hem. Det jag saknar mest hemma är:

1. Att tvätta håret i vanligt vatten istället för saltvatten.
2. Att kunna träna på gym, och att gå på spinningpass (hoppas det håller i sig tills jag kommer hem också haha)
3. Att laga min egen mat, hur lyxigt det än är att äta restaurangmat varje dag..

Men jobbigt att lämna värmen, utsikten, havet, skolan osv. Älskar det här stället verkligen - som ni säkert förstått om ni har följt bloggen 😁

Jag är osäker på om det blir fler inlägg under denna resa, så nästa gång vi hörs är jag antagligen i Sverige! Hej sålänge 👋

Och så var det redan torsdag. I skolan är det inte så mycket arbete nu innan julledigheten, utan mest repetition inför pjäsen imorgon plus sång och lekar osv. Det känns jättekonstigt att det är sista dagen i skolan imorgon, lite sorgligt är det ju.. Men jag ser mycket fram emot att få se alla uppträda!

I slutet av dagen kom Leanne till skolan och hälsade på. Hon har jobbat som lärare för den äldsta klassen på skolan, men slutade för inte så längesedan. Så efter skolan följde jag med henne och hennes klass till Waikiki - en restaurang en liten bit utanför Kiwengwa där skolan ligger där vi åt lite pizza och frukt, väldigt mysigt ställe!

Mycket fruktbilder bloggen, jag vet.. Det är något jag kommer sakna när jag kommer hem, även fast jag ätit det varje dag sen jag kom.. 🍊🍌🍉

Imorse vaknade jag pigg och frisk så jag kunde gå tillbaka till skolan idag☺ Idag hade jag en lektion med primary (6-8 år ungefär så det är den näst största klassen) om Sverige. De var väldigt nyfikna så det blev lyckat! Jag visade bilder på snö, spelade svensk musik - ABBA var favoriten, och lekte lekar, bl a fruktsallad.

Jag var lite orolig innan över Biko som sitter i rullstol, att han skulle känna sig utanför när vi lekte eftersom han inte kan gå själv. Men han var precis lika delaktig som alla andra och kravlade sig fram så gott han kunde - lika nöjd som vanligt, så det blev jag glad över.

Lite bilder från dagen

Senare på dagen var det övning inför teatern som barnen ska spela upp på fredag då det är julavslutning, därav aphattarna 🐵🐵

Nu sitter jag och väntar på att mitt rum ska bli klart, de håller på att renovera hotellet så det är byggjobbare överallt just nu, sen ska jag byta om och ta en promenad tänkte jag.. Ha det bra sålänge 😊

Imorse vaknade jag till regn och en mindre översvämmning i mitt rum eftersom jag hade öppna fönster... Lite skönt med regn kan jag ändå känna i denna värmen.

Jag har mått dåligt idag med illamående och ont i magen, så det blev ingen skola för mig. Det är lite drygt att bli sjuk såhär i slutet av resan när man vill ta vara på tiden, men det är inte så mycket att göra åt. Vet inte om det beror på något jag ätit för magsjuka är det i alla fall inte. Men jag känner mig faktiskt mycket bättre redan så jag kan förhoppningsvis gå till skolan imorgon igen!

Så.. den här dagen har mest flutit på utan att jag orkat göra speciellt mycket. Hoppas att morgondagen blir lite mer händelserik☺ Kramar

Ett regnigt Zanzibar

Nu är det mindre än en vecka kvar till hemresa och tiden flyger verkligen iväg här nere och går bara snabbare och snabbare!

Det har blivit en lugn helg på stranden vilket var välbehövligt - jag har varit så himla trött den här veckan. Tror att det beror på värmen, det har varit sisådär 35 - 40 säkert, flera dagar i rad nu, och det tar på krafterna för en mzungo som jag (mzungo betyder typ vit gäst/person). Inte för att man är så pigg i Sverige just nu heller när det är mörkt dygnet runt...

Nu ska jag ta det ännu mer lugnt med någon tvserie och äta middag🙏 ha en fin kväll!

Imorse var jag uppe tidigt och fotade soluppgången, har tänkt göra det ända sen jag kom men har inte riktigt kommit upp ur sängen, men idag så! 🌄

Känns skönt att det är fredag idag för hur mycket jag än tycker om att vara med barnen i skolan så är man trött efteråt (även om jag inte ens har varit en hel vecka i skolan), speciellt när jag är ganska mycket ensam med de också - de är helt galna! 😂 Så jag ser fram emot sovmorgon och en dag på stranden imorgon.

Hoppas allt är bra hemma i Sverige💕

Den här dagen har sett ut som de flesta dagarna gör här, dvs jag gick upp runt 7 och åt frukost, tog en promenad till skolan där vi idag höll på med lite julpyssel (vilket känns jättekonstigt i värmen) vid 3 slutade jag och gick tillbaka till hotellet och nu sitter jag här och äter lite mellis😊

Fick en röd banan till frukosten imorse, visste knappt att det fanns, men jag föredrar nog vanliga..

Några av barnen i nursey där jag är den största delen av tiden

Påväg hem från skolan

Idag är det någon sorts helgdag så det var ingen skola - vilken helgdag det är vet jag inte, för jag antar att man inte är ledig bara för att det är pepparkakans dag haha.. Jag spenderade i alla fall några timmar på stranden och fick lite färg, första dagen jag solade utan att bränna mig något alls, så jag hoppas att jag kan behålla lite av färgen istället för att flagna bort.

Alice åkte hem i måndags så jag har även bytt till ett mindre rum. Tråkigt att hon åkte för vi har gjort himla mycket kul de här veckorna, men samtidigt är det nyttigt för mig att klara mig på egen hand och tänka själv. Känns ändå bra att bo i ett mindre rum på något sätt, blir så tomt att sova i ett storrt rum ensam.

Nu har jag precis varit och köpt lite frukt och ska äta lite snart 😊

Eller helt ensam är jag ju inte, jag har ju gecko..

Jag har inte lagt upp så mycket bilder från hotellet, så jag tänkte visa er hur jag bor:

Här är loftet, med fantastisk utsikt över havet. Här uppe äter jag frukost, middag eller bara tar det lugnt. Lite safarikänsla här då det springer omkring både apor, råttor och ödlor. 🐀🐒 (Det är här wifi är snabbast också hehe..)

Hotellet från utsidan

Och det här är mitt rum för tillfället, som ni ser är det ett av de större rummen men just nu är det inte så många gäster på hotellet så då får jag stanna här, inte mig emot. Även här är utsikten amazing.

Zan view är ett väldigt litet hotell med 9 rum, tror dock att de håller på att bygga ut. Väldigt fint är det i alla fall och lyxigt att få bo på hotell trots att jag är här som volontär 👍

Söndag = ledig så vi har hängt på stranden idag. Det känns lika konstigt varje gång jag kommer på att det faktiskt närmar sig jul för julstämning är det inte mycket av här. Nu är det ju faktiskt redan andra advent och det slog mig att halva min tid här redan har gått. Alla jag pratade med innan jag åkte som hade varit på volontärresor sa att tiden bara rinner iväg och det stämmer verkligen, det känns som att det har gått typ 3 dagar sedan jag kom hit, inte två veckor och jag har ingen hemlängtan alls än sålänge. Jag har nog aldrig varit hemifrån mer än en vecka i taget förut och tyckte att en månad kändes superlångt när jag sa hejdå till familjen på arlanda och jag trodde nog att jag skulle längta hem mer. Det är ganska svårt att sakna Sverige när man hör och ser hur vädret är.. (Mamma och pappa så att ni inte känner er bortglömda, jag saknar er kanske litegrann då..). Dock har ju Alice varit här dessa veckor så jag har ju aldrig behövt vara ensam, men nu ska hon snart åka hem och eftersom det här är sista helgen för henne så ska vi ha en liten avskedsmiddag här på hotellet ikväll.

Hoppas ni har det bra alla!