Tiden har verkligen sprungit iväg de senaste dagarna och idag var det min sista dag här i Filippinerna.. Mitt plan går 10.35 imorgon så jag hinner med en till frukostbuffé (🙌) och sedan blir det flygplatsen direkt. Att åka hem känns både skönt och lite snopet på samma gång men det är nog bra att de andra tjejerna redan har åkt vidare, det hade nog varit jobbigare om jag skulle åka ifrån dem.

Idag har jag ätit en fantastisk frukostbuffé, solat vid poolen (det verkar inte bo så många här för trots att hotellet är gigantiskt så var jag ensam vid poolen i flera timmar) och sen blev det dåligt väder så då gick jag och åt lunch och tränade. Till middag blev det roomservice-pizza som jag precis har ätit och nu ska jag fixa lite inför morgondagen och titta på någon serie tänkte jag. Ses snart hemma i Sverige! ❤️

Det blev visst mest matbilder idag, lätt hänt..

Hej! Det har varit en ganska lång dag idag. Vi gick upp redan klockan sex för att packa ihop våra grejer och åka ifrån Panglao där vi har varit den senaste veckan. Efter några timmar med färja och taxi var vi framme i Cebu och jag fick checka in på hotellet jag bokade vilket visade sig vara ett riktigt lyxhotell - det är så himla fint här. De andra tjejerna stannade här till kl. tre ungefär innan de gick till flygplatsen för att åka vidare mot Kambodja. De har en mellanlandning på 18 timmar och ska därför övernatta på flygplatsen i Singapore (jag är inte avundsjuk..). Sen de drog vidare har jag hunnit bada i poolen, köpa lite choklad och annat nödvändigt samt träna lite på gymmet som finns här. Nu har jag precis beställt mat och ska äta men sen blir det nog en tidig kväll för mig, måste ju vara pigg till frukostbuffén imorgon! 😄

Nästan så att badrummet är finare än själva rummet..

Fantastiskt att få bo här efter 2 veckor på hostel!

Hejhej 👋 min måndag började med att jag tog en promenad till stranden närmast vårt hotell och åt en American breakfast, har ju ätit smoothiebowls några dagar i sträck nu så det var gott med lite omväxling. Sedan har jag slappat på stranden några timmar, mest i skuggan då det är otroligt varmt här på Bohol just nu. De andra tjejerna åkte på utflykt för att simma med valhajar idag, men jag kände mer för stranden idag (och är lite smårädd för stora djur också) så jag hoppade det. Skönt att ha en dag för sig själv ibland också. De åkte redan vid fem imorse så de tar igen lite sömn just nu och snart ska vi ut och äta (det blev såklart samma restaurang som vanligt igår ändå så kan mycket väl bli så ikväll igen..) Det är i alla fall Mimmi och Linettes sista kväll här så det blir en "hejdåmiddag" ikväll. Vi andra stannar en natt till innan de andra åker vidare till Kambodja och själv åker jag ju snart också hem.

Hoppas allt är bra med er därhemma! ❤️

Hallå där hemma! Dagarna rullar på snabbt här och nu är det mindre än en vecka kvar här. Som det ser ut nu så stannar vi här på panglao i bohol tills den 26 innan vi tar båten till Cebu där jag har mina två sista dagar på hotellet innan jag flyger hem.

Det är lätt hänt att hamna i rutiner här, vilket är rätt skönt för mig som inte egentligen är någon backpacker. Så även idag har vi ätit frukost på samma ställe vi brukar, varit på stranden och nu har vi kommit hem och jag har hunnit ta en dusch och köpa lite nötter innan vi ska gå och äta om någon timme. Det finns inte jättemånga restauranger här och är ganska dyrt för backpackers så vi har faktiskt ätit middag på samma barbeque-ställe i alla fall 4 dagar av den här veckan som vi varit här, men idag är vi sugna på något nytt så vi får se vart vi hamnar ikväll. Kram 😊

Dagen har sett ut ungefär som gårdagen, vi gick upp runt 10 och gick till smoothiestället som ligger en bit bort och käkade frukost. Sen tog vi en tuktuk till en strand som ligger ungefär 10 min bort. Det är utan tvekan den finaste stranden hitills: S
sanden är kritvit och vattnet är helt klart. Så vi spenderade hela dagen där innan vi åt lite nudlar på en restaurang och nu är vi tillbaka på hostelet. Eftersom det är så fint här så bestämde vi oss för att stanna tills det är dags för oss att resa vidare, så det blir antagligen stranden de här kommande dagarna också, vilket känns rätt skönt! 😊

Idag har vi varit ute på äventyr igen, den här gången åkte vi först till Chocolate hills som är stora kullar (av kalksten tror jag), väldigt häftig utsikt. Och på vägen tillbaka åkte vi och tittade på en sorts apor som bara finns här på Bohol. Resan tog rätt lång tid så vi var tillbaka vid 5-tiden och gick och käkade pizza och nu sitter vi på hostelet och tar det lugnt, imorgon blir det nog en dag på stranden igen :)

Vi åt förresten världens godaste frukost på ett café här imorse: det fanns massa olika smoothiebowls att välja mellan! Bl a med choklad och jordnötssmör (!!) som jag tog

Idag ringde klockan vid 5 och strax efteråt satt vi i bilen påväg till dagens båttur. Först åkte vi ut en bit på havet för att få se delfiner, det syns inte så mycket på bilderna men det var så himla häftigt!! Efter det åkte vi till en ö och snorklade och sista stoppet var en saddyn mitt i vattnet, som en liten miniö och otroligt fint.

Tidig morgon i filippinerna

Och så lite delfiner..

Och här är den lilla ön som vi besökte sist

Vi kom tillbaka vid 11 tiden redan och jag har hunnit ta en powernap och ätit lunch medan de andra är nere på stranden. Jag brände mig ganska ordentligt igår trots solskydd så jag har inte vågat mig ner än, men ska gå ner om en stund när solen börjar lägga sig. Kramar Malin

Hallå! Som jag skrev i söndags var vi på resande fot hela dagen igår och kom fram igår kväll, dock blev det lite ändrade planer och vi åkte till Bohol istället eftersom det finns mer att se och göra här. Vi var alla rätt trötta efter gårdagen så idag har vi hängt på stranden, som för övrigt var superfin, hela dagen. Nu är klockan strax efter 17 här och jag är tillbaka på hostellet och sitter i trädgården och läser, jättemysig trädgård verkligen.

Idag har det småregnat hela dagen så därför har vi passat på att åka zipline, vilket är en sorts linbana där man är ligger fastspänd i en sele och åker högt uppe i luften. Riktigt fin utsikt som ni ser (och faktiskt inte så läskigt som vi först trodde). Väldigt kul upplevelse! Efter det åkte vi in till det lilla shoppingområdet en bit från hotellet och åt lunch och kikade i lite affärer, rätt mysigt en dag som den här.

Imorgon ska vi åka vidare till en ö som heter malapascua, så då kommer vi vara på resande fot i stort sett hela dagen. Jag vet inte hur det är med wifi på den ön så det kan hända att det blir tyst från mig i några dagar.. Hoppas ni har det bra hemma i sverige, kram!

Hallå där hemma! Idag har det varit lite molnigt här, rätt skönt faktiskt.. Vi bokade flygbiljetter imorse så imorgon blir sista heldagen här på boracay innan vi på måndag åker vidare till cebu. Eftersom tjejerna åker till singapore den 26:e och mitt flyg till arlanda inte lyfter förrän den 28:e så bokade jag 2 nätter på hotell däremellan. Känns riktigt skönt att ha lite lyx att se fram emot. Hostellivet är inte det glammigaste och jag har haft lite svårt att vänja mig vid att bo i dorm för mig som inte har rest på det här sättet förut, men det funkar!

En konstig grej som har hänt är att jag är extremt kvällspigg här, jag trodde att jag skulle vara rätt nollställd efter den långa flygresan men jetlagen sitter i, så jag som i princip aldrig är vaken efter 12 hemma i sverige är vaken till 3-4 på morgonen, som tur är kan jag sova längre på morgonen också - så det jämnar ut sig.

Avslutar med ett par bilder från min dag på stranden