Ja men då var denna resa slut. Vi landade på Arlanda klockan 06.00 och även nu helt utan problem. Eller ja lite lustiga/dryga svenska människor har vi stött på. En mormor som tyckte att barnbarnet skulle kontakta personalen eftersom hans telefon sprack när han tappa den i golvet (??) man börjar ju undra... Men vi kom till Arlanda i alla fall, och nu har Svante precis satt sig på planet mot Kiruna. Och jag får roa mig några timmar till på Arlanda... Fick en bok av Svante så har jag något i alla fall!

Det är alltså sista kvällen här i Dubai, klockan 02.00 går planet till Arlanda. Men vi har haft några bra dagar här. Ja ni vet ju att vi åkte skidor men utöver de så var vi igår uppe i Burj Kalifa som är världens högsta byggnad. Det var dyrt som allt annat här i Dubai men sjukt coolt! Man kommer ju lixom inte högre än så, 125 våningar upp var vi.

Burj Kalifa ligger precis vid Dubai Mall här finns ett stort akvarium som även de är världens största...

Världens största fontän finns ju självklar utanför, denna visar en föreställning varje halvtimme mellan 18-23.

Och ja nu är våran resa slut och vardagen hemma är bara en dag bort. Eller för Carina väntar några dagar hem-hemma i Falkenberg innan hon åker upp till Abisko igen. Men det var varit en superbra semester och allt har gått helt utan problem. Bara 1 flygförsening på alla våra flyg och allt bagage har kommit fram. Hmm, undra om jag vågar skriva de. Får väl igen detta på Arlanda.. Peppar-peppar-ta-iträ!

Dubai är ett speciellt ställe! jösses vilka köpcentra dom har här! Och i ett av dom finns det en skidanläggning, SKIDUBAI. Det var en av dom aktiviteterna vi hade bestämt oss för att göra redan innan vi kom hit till Dubai och igår kväll var det alltså dags. Vad säger man...absolut ingen stor upplevelse, stolsliften gick tom saktare än vår egen lift  hemma på Nuolja, men ändå  var det en riktigt rolig grej! Inte varje dag man åker skidor i Dubai och ABSOLUT inte inomhus.

Vi började eftermiddagen med att promenera längs marinan. där fick vi se en och annan liten båt. kvällen avslutade vi på Dubai Mall för att hämta ut biljetterna till dagens utflykt. vi gick bara igenom dubai mall men jösses! akvarium och isrink finns där  men de ska vi utforska mer idag!

Det enda som känns lite jobbigt just nu är att den här resan börjar lida mot sitt slut!  En natt kvar här i Dubai, sen flygresan hem bara. På torsdag är vi tillbaka hemma i Sverige igen.... 😡

Fick lite skäll av mamma att vi varit lite dåliga på detta, så ett litet snabbinlägg! Igår tog vi oss till Dubai outlet Mall, äntligen lite shopping! Nu dricker vi kaffe och planerar eftermiddagen/kvällen. Först ett besök till Dubais Marina och sedan blir det lite skidor! Ett besök till Dubais inomhusbacke väntar! Ingen är lyckligare än Svante, säsongens första svängar!

De gamla skorna kastade vi i Filippinerna, var sitt par nya fick följa med oss hem från Dubai outlet Mall!

Vi befinner oss på Boracay nu, bor helt perfekt längs White beach. Sol sedan i söndags när vi kom, idag var det dock lite regn på morgonen och lite mulet under dagen, men idag är första gången som vi bränt våra bleka kroppar så vi är lite små rosa. Men vi har varit med om värre!

Jag Carina, västkusttjej tycker att detta är helt perfekt, sola och hav är ju bland det bättre. Svante däremot, tycker de är jobbigt eftersom hotellet inte har en pool och sand och hav är bland de värsta som finns... Som min mor sa, man kan ju undra vad han gör här??

Vi har haft några riktigt bra dagar på Panglao. Sol alla dagar till vår glädje! Så vi har tillbringat tiden vid bår pool och så har vi ätit oss mer än mätta på nåde mat och donuts! I torsdags hyrde vi en moppe och tog oss till Chocolate Hills detta är över 1000 kullar som bildar ett coolt landskap. Det är ingen som har någon förklaring hur dessa kullar uppstått.

Nu är vi påväg till Boracay, så hoppas vi på att de är lika fantastiskt som de påstås vara!

Ett tag sedan sist detta eftersom vi befunnit oss på El Nido ett ställe som inte befinner sig på 2015-talet. Strömmen går nämligen några timmar under dagen eller man vet nämligen inte ibland gör den de och ibland finns det ström alla timmar. Även internet är inget som man direkt prioriterat, likaså kortbetalning man kan bara betala med kontanter och dessutom finns det inga uttagsautomater.. Vad man kan tycka är helt värdelöst, men vi lever ju i Abisko och närmast automat ligger i Kiruna 10 mil bort. Och det tillhör ju ändå Sverige även fast det är en annan del av Sverige. Vägarna är ju i alla fall sämre än E10an. Och bilarna nästan sämre än Carinas bil...

Vi stannade på El Nido i 3 nätter, första dagen åkte vi ut på en Island Hopping och de var kanon trots höga vågor och ett antal regnskurar. Det gick en tyfon strax norr om Manilla och den har orsakat regn och blåst över nästan hela Filippinerna. Så de var ju bättre så än att vi var mitt i den, bättre att tänka positivt ! Andra dagen ja då lämnade vi inte vår frukost restaurang på hela dagen eftersom det just var regn och storm. Tredje dagen började som dag 2 med regn och blåst. Så då satt vi inne och tjura lite tills klockan blev 2 då tog vi en moppetaxi och åkte till en strand och solade bland alla moln. Dagen efter klockan 5 på morgonen blev vi hämtade för att åka tillbaka till Puerto Princesa för att flyga vidare till Cebu. En hemsk bilfärd det där! Carina låg ner i baksätet och "nästan-kräktes" flera gånger. Tur att han körde fort som fan så de gick snabbare att komma fram...

Från Puerto flög vi vidare till Cebu, och där visste vi inte riktigt vad vi skulle göra. Antingen stanna någon natt där eller åka vidare till någon ö. Vid bagagebandet ser vi en bild på ön Bohol, och vi bestämmer oss för att åka dit. Det blir taxi till Pier 1 och sedan båt till Bohol säger killen i infon. Så vi tar en taxi och börjar åka, en timma senare var vi vid båten. Köpte biljetter och sedan skulle vi checka in, sånt gör man väl inte på en båt?! Men i alla fall ställer oss i kön och väntat och väntar och Svante börjat bli fruktansvärt otålig.. Carina går och frågar vad som händer, visar sig att det inte är säkert att vi kommer iväg då det är dåligt väder. Tjohoo! Carina ska alltså överleva en till resa som leder till illamående! Vi kommer i alla fall till sist iväg och det är inte alls så farligt som vi tänkt oss. Eftersom vi bara spontant bestämde oss för Bohol så hade vi ju inget hotell bokat. Så när vi vid 21.30 kommer i land så vet vi inte riktigt vad vi ska göra. Men en snäll taxi kille lovat att köra oss till ett hotell som inte är så dyrt och ligger vid stranden. Vi åker dit och vi är nöjda med priset så vi tar ett rum och lägger oss direkt. Vi har ju trots allt rest sedan klockan 05.00..

Vaknade upp till solsken imorse, äntligen! Hotellet hade dessutom pool och 3 min till stranden så här stannar vi minst 3 nätter till.

Vi har det kanonbra trots vädret. Det är 2 tyfoner påväg in. Så vädret är ostabilt. Men vi har superdåligt internet så utförligt uppdatering med text och bilder kommer inom kort! Eller ja, när vi får ett okej internet helt enkelt.

Idag flydde vi Puerto Princesa, köpte en guidad dagstur till Banang och Underground River.... Det är precis vad det låter som, en 8,2 km lång flod under marken, eller rättare sagt rakt in i ett berg. Hur som helst, coolt var det och ganska overkligt faktiskt, dessutom fick vi en liten extra upplevelse (givetvis mot betalning) vi åkte Filippinernas längsta zipline men vi har väl båda upplevt mer spännande saker tidigare! Det var inget vi direkt kommer att minnas.

I morgon lämnar vi Puerto Princesa och beger oss norr ut med destination El Nido. Där finns det chans för lite" island hopping" och eventuell hyrning av motorcykel för lite egna äventyr! Vi återkommer givetvis!

Flygningen hit till Puerto Princesa gick bra inga problem alls. Till och med så att våra väskor var först ut på bagagebandet. Utanför flygplatsen stod där en man med en lapp med carinas namn på. Hotellet hade flygplatstransfer utan att vi visste om det, kanonbra tyckte vi! Hotellet hade pool så då tänkte vi att sova lite vid poolen blir bra, då vi inte sovit något under natten. Saken var bara att de fanns en pool men inte så mycket mer än så. Det fanns nämligen ingen plats att sola.. Till vår besvikelse beställde vi lite mat som också va en liten besvikelse. Sedan blev de mulet.. Så vi sov lite på rummet, sköna sängar i alla fall!

Vid 18 gick vi ut för att se vad staden hade att erbjuda och ja, de var väl inget vidare.. Smutsigt och kändes mer som ett slumområde än ett ställe där de bor över 200 tusen personer.

Så vi känner att vi inte vill spendera så mycket tid här, så imorgon ska vi på utflykt. Underground river tour. Som är en av de 7 nya underverken. Vi håller tummarna på att de är bra! Den 16 åker vi upp till El Nido, hoppas det är trevligare där!