Nu har vi äntligen firat vår lille 3-åring som fyllde mitt i sommaren. Självklart skulle han ha tårta och gäster 😍. Det va så mysigt att ha släkten här. Mamma,pappa min ena syster och hennes son va här o sov över från igår till idag. Sedan kom min storebror med fru och barn och Barnens farmor, farfar och farbror. Min bror med familj stannade till kvällen och vi gick till parken en stund och sedan blev det grillning. Älskar när folk hälsar på!

Jag bakade en tårta med Masha och Björnen såklart. Lillkillens favoritprogram 😃

Jag har varit nere och deppig de senaste dagarna. Nacken har gjort ont och jag känner mig bara helt okapabel till att få till en förändring. I helgen hade jag en extremt stark känsla av att jag kanske bara inbillar mig att jag ens behöver gå upp i vikt men idag har jag nästan skämts över hur jag igentligen ser ut. Jag vågar inte ens skriva detta nu för det skulle vara som att jag erkänner att jag väger för lite vilket jag i de flest fall verkligen inte inser. Men just nu förstår jag! Men så fort jag tittar på min kropp i ett sammanhang och i en helhet så ser jag bara det som jag är missnöjd med! Det som är för stort! Och kopplar jag även på mättnadskänslorna så spelar de nästan all roll i hur jag ser på min kropp. Är jag mätt så är jag äcklad över kroppen och mina ögon ser en normalviktig eller stor kropp. Är jag hungrig/utsvulten känner jag mig nöjd, lugn, ren, fin och smal. Just när jag tog denna bilden kände jag mig dock bedrövlig och kunde en liten stund även jag se sanningen! Om det nu är sanningen.

Va tvungen att slänga in en bild på en underbar äng som finns i Botaniska trädgården på Gotland.

Älskar ängar. De symboliserar på något sätt frihet!
Blommor som får växa fritt, frodas, samsas och sprida ut sig och andas vatten och sol.

Nu är vi hemma igen och imorgon är det jobb som väntar. Nu på em kom dock nackvärken tillbaka med besked igen! Jag har haft ont lite smått hela tiden men idag efter att jag varit och handlat kom en rejäl kramp i höger sida i nacken och jag blev även svimfärdig och kände ett ökat behov av att få luft. Anar att värken gjorde så jag fick lätt panikångest då jag även kände mig svag och fick tryck över bröstet 😢😔. Nu värker det i nacken så mycket så hela halsen känns uppsvälld utan att vara det. Sjukt konstigt! Borrelia- provet va negativt så det va inte det iallafall. Hoppas det gått över något till imorgon iaf. Barnen fick jag i säng i hyfsad tid så jag ska försöka lägga mig snart. Jag har inte sovit bra alls i flera nätter. Igår var jag, äldsta dottern och min mans bror på grönalund. Mannen och mellankillen va ute och seglade och minstingen var hos farmor o farfar. Skönt att få lite egentid med dottern. Min mans bror är verkligen omtänksam och trevlig att umgås med! Och skönt att ha med lite sällskap ändå 😃. Jag kände av en underlig pulserande känsla i halsen då med men ingen värk i nacken ! Jag håller väl på att bli galen?! 😢. Maten har gått ok under Gotlandsresan men inte kompensationsbeteendet dock! Har varken minskat eller ökat i vikt, men jag känner att ämnesomsättningen ökat och att jag måste äta mer mat för att inte gå mer mera! Det kommer bli svårt att hålla uppe detta på jobbet. Jag vet ju hur lätt det är att bli lockad av att äta mindre.

Igår åkte vi till Visby för att stanna en vecka! Nacken och huvudet är något bättre, tagit alvedon och det håller på att släppa. Det blir många långa promenader vilket inte gör mig något alls.

Igår eftermiddag blev nackvärken värre igen! Samtidigt som jag kände mig något febrig och hade ont i huvudet. Kunde inte lägg mig ner utan att det sprängde i huvudet :-(. Så nu sitter jag på vårdcentralen och har tagit diverse prover. Känner mig även lite ljusskygg och har ett tryck över ögonlocken! Skumt alltså. Jag tänker direkt på borrelia men har inte märkt någon fästing som suttit länge. Kanske haft 2 under sommaren högst. TBE är jag vaccinerad mot. Inte kul att må skit när vi åker till Gotland imorgon. Min dotter har öroninfektion och sonen som är 7 en kluven tå som är sydd i Norge pga att han sparkade på en tältpinne. Före det hade han bältros! Vad kommer näst? Jag ska inte klaga, det kunde verkligen varit värre 🙏.

Det är verkligen skönt att bara vara hemma och vila. Allt är så mycket lättare hemma och barnen kan underhålla sig själva mera. Ångesten över den gångna veckans ätande finns kvar men börjar klinga av! Magen fungerar bättre och jag känner mig renare. Dock har det destruktiva beteendet fortsatt igår men idag ska jag försöka låta bli 😔. Igår kväll satt jag själv uppe länge och kollade på dokumentären What the health på Netflix. Oj vad jag är sugen på att börja äta vegan-kost nu, eller iaf vegetariskt. Det är verkligen helt sjukt dåligt för hälsan att äta processat kött och mejeriprodukter. Det blir ett mål i höst att mer och mer gå över till vegetarisk mat, utan att det behöver märkas så mycket inför barnen. Vi äter inte mycket kött ändå men kyckling och fisk äter vi vilket blir en utmaning att hitta substitut för. Frukt och grönt är verkligen så fräscht 😃

Nu börjar det bli jobbigt att bo i tält! Packa upp och ner helatiden och ha fuktiga kläder och saker. Nästa natt blir nog sista övernattningen och sedan drar vi oss hemåt! Ångesten börjar även bli värre! De 2 senaste em och kvällarna har varit riktigt svåra, då jag verkligen börjat få panik över att jag inte har kontroll längre över mat och vikt. Middagarna på kvällen har känts så jobbiga och onödiga då jag inte ens är hungrig, har lett till destruktiva metoder för att ens kunna somna. Jag märker även att jag blir irriterad och sur då jag är mätt 😒. Och när jag gjort mig av med maten känns allt lättare. Hur ska jag ens ta mig ur detta då jag bara klarar högst en vecka av normalt ätande utan att jag backar 😢. Känns som om jag gått upp flera kilo men logiskt vet jag ju att det inte kan ha skett! Det är ändå inte kilona det handlar om, utan det är den stenhårda kontrollen. På morgonen och förmiddagen är det lugnt och jag kan äta bra med frukost och rätt ok till lunch, men sen så tar det stopp.

Det är verkligen storslaget här I Norge! Man blir ett med naturen och det är faktiskt lite lättare att motivera sig att äta när man måste orka med allt roligt. Vädret har varit regnigt i 2 dagar men idag är det lite sol mellan molnen. Vi har sett många häftiga vattenfall och fjordar. Nu är vi på en underbar camping med egen liten strand och utsikt mot fjorden från tältet. Såklart mycket meck att få upp tältet och packa i ordning varje dag men vi har fått in lite rutiner såhär 4:e dagen.

När jag slutade jobbet i fredags började nacken värka och sedan blev det värre o värre och en grym nackspärr får jag nu tampas med 😞. Alvedon funkar ok men inte alls fullt ut! Allt blir ju inte bättre av att vi sover i tält om nätterna 😱. Men jag ska inte klaga. Jag har sen bästa luftmadrassen och en vanlig bra kudde. Naturen här är fantastisk! Allt är så vackert. Igår sken 🌞 men idag är det ☔️. Maten går ok! Men har ont i magen då jag inte är van att äta så här mycket eller kolhydrater (ris o pasta) men hoppas det blir bättre.

Nu är vi i Norge! Kom fram till Oslo igår kl 18 ca. Det tog ett tag att få upp tältet och göra alls sov-klart. Hungriga och rätt så möra efter bilresan tog vi en långpromenad på totalt 1,5 mil ner från campingen, på stan och tillbaka. Min man tvingade mig åka på sparkcykel en bra bit och suckade om att jag såg ut som ett spöke mm och att jag ska ge upp!! Och börja gå upp i vikt. Jag kände mig starkare än någonsin och blev inte ens andfådd när vi gick i branta backar tillbaka upp till campingen. Helt sjukt, dock efter McDonalds och en glass med chokladsås så kände jag att jag kunnat springa upp utan problem. Att ha energi är verkligen skönt men om jag inte gör av med den så ger det fruktansvärd ångest :-(.

Haha tur att glass och godis är dyrare i Norge (de har väl någon socker-skatt här). Annars skulle väl mannen göda mig ännu mera. Känns dock bra att orka med!.