Sveits, Frankrike

Fredagen den uken jeg var i Sveits bestemte vi oss for å reise på dagstur og endte opp med å ta bussen til en liten koslig by i Frankrike. Valget falt tilfeldigvis på den lille grensebyen Colmar, noe som vi er veldig glade for i ettertid. Byen viste seg å ha en helt fantastisk atmosføre, og vi brukte hele dagen på å vandre rundt i de koslige gatene. Vi fant oss et turistkart helt i starten av dagen og bestemte oss for å se så mye som mulig før vi måtte ta bussen tilbake til Zurich. Dermed fikk vi med oss stort sett alt av kirker, monumenter, universiteter, statuer, kjente bygninger og parker, men det beste med turen må være den fantastiske gondolturen gjennom "Little Venice". I tillegg spiste vi makroner, crepes og drakk lokalt vin, noe vi så på som et must når vi begge besøkte Frankrike for første gang.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Sveits, Tyskland

Tirsdag morgen ringte alarmen allerede kl 04.00, for å reise til flyplassen. Flyet skulle gå allerede kl 06.40, men gikk ikke før nermere 07.00, så jeg hadde vel kunnet sove en halvtimes tid ekstra om jeg hadde visst det. Når vi kom opp i luften begyne jeg å bli litt bekymret for om jeg skulle rekke flyet videre til Zurich. Både med tanke på at jeg ikke er kjent på den store flyplassen i Amsterdam, men også fordi jeg nå hadde mindre tid enn egentlig planlagt.

Heldigvis klarte jeg å manøvrere meg gjennom Schiphol i Amsterdam ganske enkelt. Litt stolt over at jeg faktisk ikke trengt å spørre etter veien engang. Flyet fra Amsterdam til Zurich gikk veldig fort, og plutselig var jeg i Sveits før tiden. Når jeg endelig kom meg ut fra flyplassen og fikk møte venninna mi, gikk alt veldig fort. Vi kastet oss på bussen og dumpet bagasjen av hjemme hos henne før vi dro videre til sentrum av Zurich, der hun viste meg litt rundt.

Til nå så synes jeg at Zurich virker som en veldig koslig by, og i likhet med London har de en elv rennende rett gjennom sentrum av byen. Jeg fikk også møte flere av vennene hennes(Bianca) og vi endte opp med å spille kort og drikke litt utover kvelden.

I dag tidlig ble vi hentet av Biancas mor og stefar og kjørte rett til Tyskland, der Bianca egentlig skulle til fysioterapaut. Siden fysioterapauten ikke møtte opp endte vi opp med å se oss litt rundt i byen og shoppe litt. Biancas mor spanderte både frokost og lunsj, og vi koste oss veldig på dagstur der.

​3 dager til hjemreise!

Kypros

Mandag formiddag gjore vi oss klare til avreise fra Værnes flyplass. Innskjekking og sikkerhetskontroll gikk fint, og vi kom oss av gårde opp i lufta kun 10-15 minutter forsinka. Like etter take-off spør en av flyvertinnene over høytalerannlegget om det er lege eller sykepleier ombord, 2-3 personer reiser seg fra setene og melder seg til kabinpersonalet like etter.

Etter en liten stund merker vi at flyet er litt for nerme bakken til at vi skal fly helt frem, og når de endelig informerer resten av passasjerene har det allerede gått en liten time. Vi landet dermed i Stockholm ca kl 14.00, der stod det både sikkerhetsvakter og ambulanse klar til å ta i mot passasjeren som hadde hatt bruk for helsepersonellet om bord på flyet. Vi endte opp med å vente på flyplassen i nesten to timer før vi boardet det samme flyet, og satte endelig kurs mot Kypros.

Jeg kan ikke si annet enn at vi koste oss masse første dagen. Solen sto på i hele dagen og vi koste oss ved bassenget mesteparten av dagen. Vi gikk også en liten tur for å se oss litt rundt i nabolaget, men det var ikke all verden å se eller finne på helt i nærheten av hotellet. Forhåpentligvis så kan vi finne ut hvilke utflukter vi vil på i løpet av de første dagene.

Personlig så har jeg veldig lyst til å prøve scuba diving, men jeg er ikke sikker på om dette finnes i nærheten av Limassol. Mest sannsynlig skal vi vertfall innom tivoliet som er i byen her, og muligens en utflukt gjennom reiseoperatøren.

Kypros, Sveits

Jeg har tatt frem kofferten, og er snart klar for avreise. Selv om været har vært ganske fint den siste tiden, så gleder jeg meg nå veldig mye til å komme meg sørover til varmere strøk. Sol og varme i massevis og god mat og avslapping på høyt nivå. Søndag reiser vi altså nordover mot Trondheim, før vi setter oss på flyet mandag morgen og reiser mot Kypros!

Altså, hvordan går det an å ikke glede seg til dette?

Når jeg nå kommer hjem fra Kypros har jeg faktisk vært utenlands fire ganger i løpet av det siste året, og tre ganger i løpet av 2016. Selv om det kanskje ikke virker så mye, så er det ganske bra med tanke på at jeg er student og sparer til å kjøpe bolig. Jeg er kanskje ikke den som er flinkes til å spare til bolig, men jeg er forhåpentligvis ikke den eneste som stadig blir fristet av å sette snuten mot nye opplevelser og destinasjoner.

Om mine planer går i boks er det faktisk ikke lenge til jeg bestiller nye flybilletter til nok ett nytt land og en ny destinasjon. Jeg har allerede planene klar, og gleder meg kjempemye til å trykke "bestill" nok en gang. I løpet av oktober eller november går nemlig turen til Sveits, der jeg skal besøke en god venninne av meg. Hun har bodd der siden hun flyttet fra Norge når vi var 8-9 år gamle, og det er nå på tide å møtes igjen.

Sveits har egentlig aldri vært ett land jeg har tenkt så mye på å reise til, men etter å ha søkt litt på nettet, så skjønner jeg vell ikke helt hvorfor. Det ser ut som ett utrolig fint land å besøke. Zürich (bildet over) er byen jeg skal til, og der ser det ut som det er mye å få med seg av både severdigheter og andre ting å gjøre.

Turen til Sveits blir også den aller første utenlandsturen jeg reiser på helt alene, og jeg må faktisk si at jeg gleder meg veldig til å reise alene. Har tenkt flere ganger at jeg burde prøve det, men har alltid endt opp med å ha med meg familie, venner eller kjæreste. Så det er kanskje på tide å prøve dette helt selv for en gang skyld.

6 dager til vi setter snuten mot Kypros og Limassol!

Reise

Hvert år kårer Tripadvisor de 25 beste reisemålene i verden, 2016 er intet unntak. På listen over de beste reisemålene i 2016 finnes mange spennende destinasjoner som jeg har hatt lyst å besøke over lengre tid. Jeg ble likevell overasket over antallet av de utvalgte destinasjonene jeg faktisk har besøkt. På en måte så skulle jeg ønske at tallet var høyere, men likevell så ble jeg overrasket over at jeg faktisk har besøk så mange. Jeg har ikke vært på mange reiser utenfor Europa, men likevell så har jeg faktisk besøkt 5 av stedene som Tripadvisor har valgt ut. Tallet synes jeg er veldig høyt, med tanke på alle de fantastiske stedene jeg enda ikke har vært.

Av de destinasjonene på listen har jeg vært i London, Roma, New York, Bangkok og Playa del Carmen. Likevell så kunne jeg tenkt meg å sett mer av både New York og Bangkok, siden jeg ikke brukte tiden min der slik som jeg skulle ønske den dag i dag. Jeg kunne også tenkt meg en tur tilbake til Roma en gang i fremtiden.

De andre byene på listen er veldig aktuelle med tanke på hva jeg har lyst til i årene som kommer, men den som står først på listen av akkuratt disse byene er Praha. Det er nok også den byen som er av de mest realistiske målene akkuratt nå.

Forhåpentligvis så får jeg besøkt flere, om ikke alle disse stedene i løpet av livet. Men akkuratt nå så er listen over realistiske reisemål forholdsvis kort i mine øyne. Men jeg har store planer om å starte sparing og planlegging til en interrail-tur i Europa i løpet av kort tid. Jeg er over gjennomsnittet glad i å fly, men ser veldig frem til å reise rundt i Europa med tog også. De stedene som står på min interrail-liste akkuratt nå, ser du på listen under. Listen over alle reisemålene er selfølgelig mye lengre, men for øyeblikket holder jeg meg til interrail, siden det er mer realistisk.

Kypros

Nøyaktig 12 dager gikk det fra vi kom hjem fra London til vi bestilte en ny tur. Denne gangen reiser vi sammen med familien til kjæresten min, og vi setter snuten mot Kypros allerede i september. Grunnen til at jeg ikke har nevnt det tidligere er fordi turen skulle være en gave til min kjære svigermor som fyller 60 år i sommer.

Normalt sett er jeg ikke så veldig begeistret for all inclusive, siden jeg liker å ha muligheten til å dra ut av hotellet å spise på flere forskjellige restauranter når jeg er ute å reiser. Men denne gangen skal jeg faktisk nyte en skikkerlig charterferie, med så mye god mat og drikke på hotellet som jeg bare måtte orke. Jeg håper bare at varmen fortsatt er der når vi kommer frem på ettermiddagen den 12. september.

Hotellet vi har valgt oss ut ser veldig fint ut, det er usle 450 meter til stranda og 350 meter til "sentrum". Hotellet har både restaurant, bar, café og beassengbar, så jeg tror ikke vi skal ha noe som helst problemer med å kose oss.

Bassengområdet ser også veldig fint ut, og med tanke på at vi reiser i september så tror jeg ikke at vi må kreangle om plassen med andre nordiske turister. Slik det ser ut på nettsidene til Startour, så har vi også mange andre aktiviteter å henge fingrene i om vi blir lei av å ligge ved bassenget.

Vi lander i Larnaca i 5 tiden på ettermiddagen mandag den 12. september, og skal deretter kjøre sørover i ca 45 min før vi kommer til hotellet vårt. Blue Star Atlantica Oasis heter hotellet vi skal bo på, det ligger i Limassol som er ganske langt sør på øya.

England

Onsdag morgen den uken vi var i London stod vi opp tidlig for å komme oss avgårde mot Ashburn Grove der Emirates stadium ligger. Dette var noe jeg vet med sikkerhet at kjæresten hadde gledet seg til helt siden han fikk vite at vi skulle til London. Vi brukte lang tid inne i supportershoppen, og handlet både det ene og det andre sør vi bestemte oss for å bli med på omvisning inne på selve stadionen.

Siden de holdt på å skifte selve gressmatta, var det ikke så veldig spennende å se på banen fra tribunen. Som kompensasjon for at vi ikke fikk se banen slik den egentlig skal være, så fikk vi ta en sniktitt inne på kontoret til Arsene Wenger. Selfølgelig litt kjedelig at vi ikke fikk se stadion med grønt gress, men jeg vil si at vi absolutt hadde en vellykket dag på Emirates

England

Ca kl 14.00 på mandag i forje uke gikk turen til Vigra flyplass, der flyet vårt til London gikk kl 15.50. Jeg har gledet meg til dette i lang tid nå, og følte det virkelig var på tide å komme oss avgårde på en ny tur.

Den første kvelden fant vi oss ett koslig lite sted for å få i oss noe mat og få sett kveldens EM-kamp. For så å stupe til sengs inne på de små hotellrommene våre. Sliten etter reisen og mett etter vårt første måltid i London sovnet vi nok ganske fort alle sammen.

Tidlig på morgenen dagen etter tok jeg og kjæresten turen til Oxford street, etter en rask liten frokost på hotellet. Oxford street levde faktisk opp til forventningene, selv om det var litt dårlig vær og litt for mye folk, så koste vi oss begge to. Vi fikk handlet oss litt nye klær og litt gaver til de her hjemme.

Etter noen timer med vandring i Oxford street så dro vi tilbake til hotellet, der bestemte vi oss for å ta turen mot Westminster sammen med resten av reisefølget. Westminster station er den undergrunnstasjonen som ligger nermest Big Ben, og man kan også gå til London Eye derfra. Vi hadde til nå allerede prøvd oss på undergrunnen en gang, og kom oss overraskende nok til Westminister uten problemer.

Når vi kom opp fra undergrunnen var Big Ben det første vi så. Etter å ha sett oss litt rundt og tatt litt bilder, var vi klare for å sette kursen over Themsen. Heldigvis for oss så holdt været seg fint helt til vi kom oss inn på en resturant på andre siden av Westminister Bridge.

Etter vi hadde fått i oss litt mat og drikke hadde været lettet igjen, vi bestemte oss derfor for å ta runden rundt Lonson Eye. Selv om jeg vet at dette er en runde som tar lang tid og kan være litt kjedelig, så var det også noe jeg hadde gledet meg veldig til å gjøre for å se den fantastiske utsikten. Utsikten skuffet virkelig ikke, og turen rundt London Eye er ingen problem når man er i så godt selskap.

Jeg har allerede sett på nye mulige reisemål, og lever i håpet om at det ikke blir så lenge til neste gang jeg setter meg på flyet igjen.

Reise

I dag er det 144 dager siden vi kom hjem fra ferieturen i januar. 144 dager siden jeg begynte å lengte etter å bestille nye flybilletter til en ny destinasjon. Det er også like mange dager siden jeg begynte å kjenne på rastløsheten etter å reise igjen. De siste dagene har jeg likevell klart å glede meg litt til å komme meg av gårde til London. Det er tross alt bare 13 dager til vi reiser avgårde! Kjenner jeg meg selv rett så kommer denne følelsen til å komme tilbake med en gang vi kommer hjem fra London også.