Yes - jag bjöd på ett nytt och tufft pass idag, och det märktes. Underbart att se kämparglöden bland deltagarna när det känns jobbigt, roligt!


På söndag är mitt sista planerade pass för hösten, kom och prova - och kör med mig i vår sen, det blir kul!

Hälsningar Emma

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Ännu en vecka har passerat och hösten är här, mysigt tycker jag! Ser fram emot tända ljus och tedrickande.

Klockan 10-10.55 idag kör jag uteträning på Estö som vanligt, samling vid Estös utegym. Det kommer vara höstens näst sista uteträningspass, har bestämt att jag håller igång september ut vilket betyder att nästa söndag (24/9) är det sista passet jag kör.

Det är ett roligt och relativt enkel träningspass vilket gör att du själv kan utmana dig till det lilla extra.

Passet avslutas starkt med knäböj till Mobys "Flower", efter önskemål av en deltagare. Det är tufft, och efteråt känns det så otroligt bra!

Ha en bra dag, 

hälsningar Emma 

Likes

Comments

Hej på er,

Jag har precis rullat ihop träningsmattorna som legat på tork i vårt uterum. Det blev lagom blött i söndags, haha. Nu rullade jag ihop dom tills söndagen den 17 september, för i helgen kommer jag att promenera i skogarna i Järvsö. Det ser jag fram emot, jag är i stort behov av att komma iväg och känna på friluftsliv.

Alltså: inställd uteträning på Estö på söndag, 10/9 kl 10.00.

Vi ses om en och en halv vecka, den 17 september kl 10.00, samling vid Estös utegym (Nynäshamn).
Pris: 100kr, kontant eller swish
Kläder efter väder och en vattenflaska kan vara bra att ha med sig.


Ha det bra så länge, 

hälsning Emma 

Likes

Comments

I söndags hade vi ännu ett träningspass med strålande sol, lite kyligare i luften nu - hösten närmar sig. Det var sista gången med det här innehållet, till på söndag är det nya övningar som gäller - kul!

Jag kommer att fortsätta köra utomhuspass på söndagar (kl 10.00-10.55) på Estö så länge vädret tillåter.

Hoppas ni har en fin vecka!

Likes

Comments

Förmiddagen bjöd på sol och blå himmel! Finns det något bättre än träning utomhus, när vädret också visar sig från sin bästa sida? Helt underbart!

Vi kör på söndag igen (27 augusti), kom och häng på!

100kr/person, kontant eller swish

Vi samlas vid Estö utegym/IP, klockan 10-10.55

Info inför sensommaren/hösten:

Från och med 13 augusti, och fortsättningsvis, kommer gruppträningspassen att vara 55 minuter långa och kosta 100kr/person.

Likes

Comments

I förmiddags körde vi det andra träningspasset på Estö - funktionell träning när den är som bäst! Som förra veckan var uppvärmningen övningar i par, följt av en pulshöjande del på 10 minuter och sen en cirkel med övningar där den egna kroppen var belastningen. Avslut med en tre minuters uthållighetsövning. Mycket skratt medan svetten glänste i pannan, precis som det ska va!

Nästa pass är på söndag (6/8) kl 10.00.

Pris: 70kr/person

Info inför sensommaren/hösten:

Från och med 13 augusti, och fortsättningsvis, kommer gruppträningspassen att vara 55 minuter långa och kosta 100kr/person.

Nedan kommer bilder från dagens pass,

ha en trevlig vecka!

Likes

Comments

Igår körde jag första utomhusträningen på Estö tillsammans med fem starka kämpar! Vi körde igenom hela kroppen med roliga pulshöjande övningar där man kunde utmana sig utifrån sin egen förmåga. 45 minuters träning som avslutades med en härlig stretch i gräset.

Jag kör på söndag igen: 30 juli klockan 10.00-10.45 på Estö.
70 kr/person, swich eller kontant.

Hoppas vi ses!

Fick tillåtelse att lägga ut bilderna så här kommer dom:

Mobilbilder: 

Likes

Comments

Idag är det väl känt att massage påverkar det autonoma nervsystemet (det icke viljestyrda), detta på grund av dess specifika tryck och töjning på vävnaderna, framför allt på muskler, blodkärl, nerver och hud. Denna påverkan på det autonoma nervsystemet ger reflexmässigt en ökad blodcirkulation och ökar även utsöndringen av hormoner som ger lugn och minskar musklernas spänningsgrad samtidigt som koncentrationsförmågan ökar och immunförsvaret stärks.

Massage gör mer än att lösa upp muskelspänningar, vid beröringen så ökar utsöndringen av hormonet oxytocin vilket får oss att må bra. Pulsen blir lägre, blodtrycket sjunker - detta gör att man blir avslappnad vilket i sin tur ger en känsla av minskad oro och smärta i muskler och leder.

I en studie visade en grupp som fick den svenska klassiska massagen mycket lägre nivåer av stresshormonet kortisol i blod och saliv, och även lägre nivå av arginin vasopressin (ett hormon som kan leda till ökning av mängden kortisol). De hade också en ökning av antalet lymfocyter, vita blodceller som är en del av immunsystemet. Forskarna som står för denna studie kom fram till att om man fortsätter med fler behandlingar kan det på ett positivt sätt påverka inflammatoriska och autoimmuna tillstånd.

Massage har både rehabiliterande effekt för ett flertal smärttillstånd (som exempelvis vid huvud- och/eller nackvärk, smärta i ländryggen och problem med sömn och matsmältning - symptom som ofta är kopplade till stress) och förebyggande effekt. De positiva fysiska och mentala effekterna är många:

  • Gör spända muskler mjuka och elastiska
  • Ökar blodcirkulationen i musklerna
  • Ökar lymfcirkulationen
  • Stärker immunförsvaret
  • Har en avslappnande effekt på kroppen
  • Ger en djupare och lugnare andning
  • Påverkar kroppens inre organ på ett positivt sätt
  • Ger en ökad kroppskännedom
  • Motverkar ärrbildningar efter skador i muskelvävnad och andra mjukdelar
  • Har god effekt på träningsvärk och ansträngda muskler i idrottssammanhang
  • Motverkar spänningar vid smärttillstånd
  • Motverkar stress
  • Har en lugnande effekt på nervsystemet
  • Ökar vår koncentrationsförmåga
  • Ökar kroppens allmänna välbefinnande

Med detta sagt, unna dig själv en massage då och då - både för kropp och själ.

Likes

Comments

Hej! Hoppas att ni har haft en god jul och ett riktigt gott nytt år!

Med det nya året följer ofta en rad med genomtänkta nyårslöften - löften som är ämnade att förbättra livet på något sätt, vare sig det handlar om kost, träning, relationer eller annat. Ibland håller dessa löften bara någon månad fastän tanken från början kanske var att de skulle leda till en livsstilsförändring eller beteendeförändring.

En anledning till att dessa löften inte blir mer långsiktiga än så kan vara att ribban sätts lite för högt än vad som är realistiskt. För att nå hållbarheten som vi vill åt är det viktigt att sätta upp realistiska mål som man som individ känner att man klarar av och som blir motiverande när man lyckas. Om löftet är rimligt och nåbart är det sedan lätt att därifrån successivt öka t ex. antal gånger att träna i veckan, eller antalet gånger att äta frukt/grönt i veckan.

Den största anledningen till att träning inte blir av i dagsläget är på grund av upplevd tidsbrist. Därför är det viktigt att tänka vad som skulle fungera för just dig och att sätta ribban på en sådan nivå som man klarar av och som ger ökat självförtroende och ökad motivation. Det här leder med stor sannolikhet till ett mer långsiktigt genomförande av vad det nu än kan handla om.

God fortsättning på det nya året, och stort lycka till med löften och andra åtaganden. ​

Likes

Comments

Det träningsfixerade samhälle vi lever i idag för med sig vissa oönskade följder. En av dessa följder är ortorexi, vilket är ett begrepp som myntades för inte så länge sedan, i slutet av 1990-talet. Detta är en ätstörning (UNS) som är värd att föra in i ljuset och bli mer medveten om, utan ökad medvetenhet kommer vi inte att kunna kämpa emot denna växande trend.

Ortorexi är en beteendestörning, och innebär en fixering vid nyttiga livsmedel i kombination med extremt stora träningsmängder. Det är ingen diagnos, utan ett samhällsfenomen som ökar i takt med den kroppsliga perfektionen och de ständiga kraven på topprestation. Några konsekvenser av ett beteende som detta kan vara stark oro, sömnproblem, tvångsmässigt beteende och självbestraffning. På grund av skuld kan familj, vänner och andra betydelsefulla faktorer i livet sättas åt sidan. På lång sikt leder detta till minskat psykiskt välbefinnande och försämrad livskvalitet, det kan även leda till skador som till exempel stressfrakturer.

"Ortorektiker tränar inte för att må bra utan för att de mår dåligt av att inte träna."

Att äta och träna är något sunt. Att äta för mycket eller för lite är mindre bra om det sker under en längre tid - detsamma gäller för träning, att träna för mycket eller för lite under en längre tid är inte heller något att rekommendera då kroppen är i stort behov av en balans mellan kost, träning och vila/återhämtning.

"Det handlar inte om vad och när man äter, utan vilken relation man har till maten."

Återhämtning är en viktig grund för en god hälsa, träning kräver vila och påfyllning av energi i form av mat. Ortorektiker, i likhet med andra beroenden, ökar toleransen gör det att kraven på nyttiga livsmedel och större träningsmängd ökar (bland annat för att dämpa ångest och uppleva välbehag). När detta sker utan lämplig återhämtning kan föreställningen av att ett träningspass måste leda till utmattning ha en väldigt destruktiv inverkan på både kroppen och sinnet.

Träna med måtta och ät med glädje, det är mitt tips till dig och mig.

Likes

Comments