View tracker

Idag är det väl känt att massage påverkar det autonoma nervsystemet (det icke viljestyrda), detta på grund av dess specifika tryck och töjning på vävnaderna, framför allt på muskler, blodkärl, nerver och hud. Denna påverkan på det autonoma nervsystemet ger reflexmässigt en ökad blodcirkulation och ökar även utsöndringen av hormoner som ger lugn och minskar musklernas spänningsgrad samtidigt som koncentrationsförmågan ökar och immunförsvaret stärks.

Massage gör mer än att lösa upp muskelspänningar, vid beröringen så ökar utsöndringen av hormonet oxytocin vilket får oss att må bra. Pulsen blir lägre, blodtrycket sjunker - detta gör att man blir avslappnad vilket i sin tur ger en känsla av minskad oro och smärta i muskler och leder.

I en studie visade en grupp som fick den svenska klassiska massagen mycket lägre nivåer av stresshormonet kortisol i blod och saliv, och även lägre nivå av arginin vasopressin (ett hormon som kan leda till ökning av mängden kortisol). De hade också en ökning av antalet lymfocyter, vita blodceller som är en del av immunsystemet. Forskarna som står för denna studie kom fram till att om man fortsätter med fler behandlingar kan det på ett positivt sätt påverka inflammatoriska och autoimmuna tillstånd.

Massage har både rehabiliterande effekt för ett flertal smärttillstånd (som exempelvis vid huvud- och/eller nackvärk, smärta i ländryggen och problem med sömn och matsmältning - symptom som ofta är kopplade till stress) och förebyggande effekt. De positiva fysiska och mentala effekterna är många:

  • Gör spända muskler mjuka och elastiska
  • Ökar blodcirkulationen i musklerna
  • Ökar lymfcirkulationen
  • Stärker immunförsvaret
  • Har en avslappnande effekt på kroppen
  • Ger en djupare och lugnare andning
  • Påverkar kroppens inre organ på ett positivt sätt
  • Ger en ökad kroppskännedom
  • Motverkar ärrbildningar efter skador i muskelvävnad och andra mjukdelar
  • Har god effekt på träningsvärk och ansträngda muskler i idrottssammanhang
  • Motverkar spänningar vid smärttillstånd
  • Motverkar stress
  • Har en lugnande effekt på nervsystemet
  • Ökar vår koncentrationsförmåga
  • Ökar kroppens allmänna välbefinnande

Med detta sagt, unna dig själv en massage då och då - både för kropp och själ.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hej! Hoppas att ni har haft en god jul och ett riktigt gott nytt år!

Med det nya året följer ofta en rad med genomtänkta nyårslöften - löften som är ämnade att förbättra livet på något sätt, vare sig det handlar om kost, träning, relationer eller annat. Ibland håller dessa löften bara någon månad fastän tanken från början kanske var att de skulle leda till en livsstilsförändring eller beteendeförändring.

En anledning till att dessa löften inte blir mer långsiktiga än så kan vara att ribban sätts lite för högt än vad som är realistiskt. För att nå hållbarheten som vi vill åt är det viktigt att sätta upp realistiska mål som man som individ känner att man klarar av och som blir motiverande när man lyckas. Om löftet är rimligt och nåbart är det sedan lätt att därifrån successivt öka t ex. antal gånger att träna i veckan, eller antalet gånger att äta frukt/grönt i veckan.

Den största anledningen till att träning inte blir av i dagsläget är på grund av upplevd tidsbrist. Därför är det viktigt att tänka vad som skulle fungera för just dig och att sätta ribban på en sådan nivå som man klarar av och som ger ökat självförtroende och ökad motivation. Det här leder med stor sannolikhet till ett mer långsiktigt genomförande av vad det nu än kan handla om.

God fortsättning på det nya året, och stort lycka till med löften och andra åtaganden. ​

Likes

Comments

View tracker

Det träningsfixerade samhälle vi lever i idag för med sig vissa oönskade följder. En av dessa följder är ortorexi, vilket är ett begrepp som myntades för inte så länge sedan, i slutet av 1990-talet. Detta är en ätstörning (UNS) som är värd att föra in i ljuset och bli mer medveten om, utan ökad medvetenhet kommer vi inte att kunna kämpa emot denna växande trend.

Ortorexi är en beteendestörning, och innebär en fixering vid nyttiga livsmedel i kombination med extremt stora träningsmängder. Det är ingen diagnos, utan ett samhällsfenomen som ökar i takt med den kroppsliga perfektionen och de ständiga kraven på topprestation. Några konsekvenser av ett beteende som detta kan vara stark oro, sömnproblem, tvångsmässigt beteende och självbestraffning. På grund av skuld kan familj, vänner och andra betydelsefulla faktorer i livet sättas åt sidan. På lång sikt leder detta till minskat psykiskt välbefinnande och försämrad livskvalitet, det kan även leda till skador som till exempel stressfrakturer.

"Ortorektiker tränar inte för att må bra utan för att de mår dåligt av att inte träna."

Att äta och träna är något sunt. Att äta för mycket eller för lite är mindre bra om det sker under en längre tid - detsamma gäller för träning, att träna för mycket eller för lite under en längre tid är inte heller något att rekommendera då kroppen är i stort behov av en balans mellan kost, träning och vila/återhämtning.

"Det handlar inte om vad och när man äter, utan vilken relation man har till maten."

Återhämtning är en viktig grund för en god hälsa, träning kräver vila och påfyllning av energi i form av mat. Ortorektiker, i likhet med andra beroenden, ökar toleransen gör det att kraven på nyttiga livsmedel och större träningsmängd ökar (bland annat för att dämpa ångest och uppleva välbehag). När detta sker utan lämplig återhämtning kan föreställningen av att ett träningspass måste leda till utmattning ha en väldigt destruktiv inverkan på både kroppen och sinnet.

Träna med måtta och ät med glädje, det är mitt tips till dig och mig.

Likes

Comments

En viktig grundsten för en god hälsa är vardagsmotion, vilket är all den rörelse och aktivitet som vi ofta inte tänker på att vi utför. Det kan vara promenaden till jobbet, cykelturen till affären, promenaden till andra sidan kontoret för att skriva ut papper eller att ta trappan i stället för rulltrappan. Det kan vara lätt att glömma bort vardagsmotionen; och göra val som att ta bilen till gymmet eller att hoppa på tunnelbanan till jobbet istället för att utnyttja dessa tillfällen för en promenad eller cykeltur. 

Nu när hösten är här och vintern närmar sig är det extra viktigt att tänka på  att de val vi gör under dagen påverkar vår ork och energinivå. Trots regn och rusk kan det vara skönt att sätta på sig kläder efter väder för en promenad, eller vrida upp musiken till max och storstäda hemmet till någon härlig spellista. 

Vardagsmotion för med sig en hel del positiva effekter som bland annat att det ger ökad kondition, förbättrad sömn, sänker blodtrycket och minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Ibland är vardagsmotionen viktigare än den mer planerade träningen som utförs på gym eller i joggingspåret. Oavsett hur mycket planerad träning du genomför under en dag så är alltså den vardagliga motionen viktig att komma ihåg. Den planerade träningen motsvarar en liten del av dagen medan du genom vardagsmotion kan vara aktiv korta perioder under hela dagen som sedan tillsammans bidrar till en mer hälsosam livsstil.

Har du ett stillasittande arbete? Då är det ännu viktigare med vardagsmotion, och även att ta pauser i långa perioder av stillasittande. Stillasittande är en oberoende riskfaktor, vilket betyder att oavsett hur lite (eller mycket) du sitter så är den mängd du sitter ned en riskfaktor för tidigare nämnda sjukdomar. Det räcker med att ställa sig upp någon gång i timmen bara för att bryta mönstret vilket ger kroppen någonting att jobba med under resten av tiden du sitter still.

Tips på val du kan göra för en mer aktiv vardag: 

- Ta trappan i stället för hissen/rulltrappan
​- Ta en rask promenad under lunchen (10 minuter räcker!) 
​- Gå av bussen en hållplats tidigare 
​- Ta cykeln/promenera när du ska ta dig till ställen som ligger inom räckhåll 
​- Upp och stå en gång i halvtimmen
​- Kratta löv
- Plocka svamp​
​- Lek med barn, barnbarn, kompisbarn osv. 
​Städa (till bra musik?), diska för hand? Allt räknas och allt gör skillnad.

Det finns mycket träning att hämta i vardagen, både gratis och utan behov av ombyte - ett guldläge för att hålla i gång kroppen utan att med andra ord. Trevlig helg! 

 

Likes

Comments

Vad vet du om vattengymnastik? Har du någonsin provat på det? Gillar du att bada och röra dig till musik, då skulle vattengymnastik kunna vara något för dig! 

Vattengymnastik har en del egenskaper som skiljer sig från landträning. Som till exempel väger du endast 15-20% av din kroppsvikt i vatten, vilket gör att belastning på leder och rygg inte är lika påtaglig som när du tränar på land. I vatten är arbetet mjukt och skonsamt för kroppen, men också tufft och effektivt: möjligheten att anpassa motståndet efter din egen kapacitet är väldigt stor. I vatten kan du också utföra rörelser som inte går, eller är svåra, att utföra på land - vilket ökar kroppens rörlighet, och kan göra aktiviteten lite roligare. 

Vattenträningen ger en högre energiförbrukning än landträning, då du i vatten arbetar med motstånd åt alla håll och även arbetar med flera muskelgrupper samtidigt.  (Jobbigt, men så härligt!) 

Vattengymnastik är även bra för balans och stabilitet då en kropp i vatten hela tiden balanserar upp för turbulens och lyftkraft i vatten. Den här sortens träning har också minimal skaderisk vilken gör den optimal för bland annat otränade, skadade och överviktiga individer. Det är en bra träning för dig som är ute efter ett hårt och jobbigt pass likaväl som för dig som vill komma igång med träning och/eller träffa nya människor! 

Jag leder vattengymnastik i Ösmo Simhall kl 19.00 (60 min) i kväll, hoppas vi ses där! 

Likes

Comments

Hej, och välkommen till min blogg om en sund hälsa. Jag heter Emma och studerar till hälsopedagog vid Gymnastik-och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm, där jag nu läser mitt tredje och sista år (examen i juni 2016).

En hälsopedagog som är utbildad enligt riktlinjer på GIH har en väldigt bred kompetens som innefattar både teoretisk och praktisk kunskap och erfarenhet inom hälsa och fysisk aktivitet. Som hälsopedagog arbetar man bland annat med att främja god hälsa och förebygga ohälsa, med fokus på framför allt fysisk aktivitet men även på bland annat kost, avslappning och förändringsprocesser.

För mig handlar hälsa om att hitta en balans i livet mellan arbete, studier, familj, vänner, träning, kost och andra faktorer som ger mig energi och får mig att må bra. Att det ibland blir för mycket lördagsgodis eller för lite träning spelar i långa loppet ingen roll. En sund hälsa för mig handlar  om en aktiv livsstil som bidrar till känslan av ett ökat välmående. 

Kunskap ger dig möjlighet att själv välja vad du vill ta till dig av all information som cirkulerar kring oss i dag. 

Jag vill dela med mig av den värdefulla kunskap jag har fått under de här åren och informera dig om sådant som enkelt prioriteras bort i vardagen och förhoppningsvis visa dig en annan sida av hälso-myntet. 

Kommentera gärna, jag svarar med glädje på frågor kring ämnen jag tar upp - och annat som berör hälsa och träning. 

Likes

Comments