När jag och Stella fick orden ung och gammal började vi skriva ner våra associationer kring antonymen på en tankekarta. Efter all brainstorming kom vi fram till att båda ville jobba med fördomar som unga har mot varandra. Vi ansåg också att med detta temat skulle det inte kunna bli så bokstavligt och tydligt. Eftersom vi båda var sugna på att göra varsin tolkning av vårt tema valde vi att jobba som kubism-konstnärerna Picasso och Braque. Liksom dem gick arbetade vi på egen hand på varsitt verk och då och då gick vi till den andras konstverk för att ge kommentarer och åsikter. Till exempel gav jag förslaget att Stellas bild skulle ha svart bakgrund och vara fyrkantig, likt hennes inspirationskälla gör med sina verk. Jag gav även förslaget att man kanske kunde visa fördomen om döden utan ett tankemoln för att göra det mindre tydligt, men det gick inte hem.

Jag själv ville jobba med adultsplaining - att vuxna tar deras livserfarenhet som argument till att de är smartare än ungdomar. Jag tycker det är väldigt störande när jag själv utsätts för detta och kände därför att det var något jag ville göra lite narr av, för att visa hur löjligt det ser ut när det är tvärtom.

Så jag tänkte direkt på hur man kan visa på att den unga faktiskt kan vara klokare än den äldre och hur man kan nedgradera en medelåldersmans position och överlägsenhet. Jag tänkte på att böcker kunde vara symbol för kunskap och klokhet och att en ung person skulle stå på några böcker för att bli längre och lika lång som en vuxen man. Mannen skulle stå i blöja bredvid tänkte jag. Men jag kom fram till att jag ville göra något mer än bara två personer som står i en teckning. Jag ville sätta dom i någon slags miljö men visste inte vilken eller hur och jag fastnade i processen. Då kom Merete - vår hjältinna, vår räddare i nöden - och tipsade om Jockum Nordström, en konstnär som jobbar mycket med olika blyertstekniner och som gör lite udda konstverk, enligt mig. Jag gillar blyerts och jag gillar udda konst så jag blev smått förälskad i denna Jockum. Jag blev inspirerad till att göra mitt konstverk i samma stuk som Jockum, slarvigt men ändå så perfekt. När Merete fick reda på detta fick hon den kontroversiella idén om att jag skulle rita i A2-format, något jag aldrig gjort förut.

Det skulle visa sig bli en riktig utmaning då jag fick så mycket yta framför mig att fylla. Jag hade ändå bestämt mig för att sätta in mina två motiv i en kontorsmiljö, en miljö där medelåldersmannen annars hör hemma. Men nu skulle ungdomen sitta i kontorsstolen och i makten medan mannen skulle sitta i en barnstol. De olika stolarna för en dialog mellan varandra som visar på maktskillnad.
Jag fastande som sagt för jag var rädd att börja rita, att göra fel. Så jag skissade upp den storleken jag ville att varje sak i teckningen skulle ha och så placerade jag ut dessa på pappret för att se vart jag sedan skulle vilja rita dem på det riktiga pappret. Det tog för lång tid och det blev för mycket velande hit och dit så till slut började jag bara rita.
Det var svårt att rita personerna eftersom jag ville att det skulle sitta i lite sned profil och jag fann det svårt att måla både personen och stolen i den positionen. Jag hade även problem med att få till sittpositionen som ungdomen har men jag lyckades till slut tycker jag. Pelarna i bakgrunden bakom ungdomen visar på makt i de flertal lodräta linjer som blir med dem. Mina intentioner med detta var att jag ville att ungdomen skulle sitta med makt i mannens egna miljö.

Skrivbordet framför ungdomen är där dels för att fylla ut teckningen och kontoret med relevant inredning, men också för att man på det bordet kan placera saker man kan associera med kunskap och mognad, exempelvis böcker och en kaffekopp. Jag blev inspirerad av en av Jockum Nordströms konstverk där han ritat något slags trämönster på några skrivbord. Det såg väldigt roligt ut att rita så och det var det också, samtidigt som det fyllde ut teckningen med mer att titta på. Jag använde mig av ett litet slarvigt centralperspektiv till skrivbordets bordskiva för att skapa någon form av realistisk balans i verket.

Att rita mannen i barnstol var något jag fruktade. Det var den sista pusselbiten som krävdes till att jag på utställningen kunde förklara mina intentioner och tankar med bildens budskap. Jag ritade honom med kostym, vilket är hans normala klädnad inne på kontoret och hans manliga ideala klädsel. Jag ansåg att det skulle förstärka känslan av att det är ovanligt och lite löjligt. En vuxen man i kostym i en barnstol, det låter bara konstigt. Men nu sitter han där, på sin plats och får äta sin egen medicin medan en minst lika klok och erfaren människa sitter i maktstolen. Ungdomen är i denna komposition viktigare och sitter därför i förgrunden och blir på så sätt större än mannen som sitter lite längre bort.

Stilen är som sagt inspirerad av Jockum Nordström som enligt mig gör ganska oklara verk med konstiga grejer överallt. Jag känner att man kan dra paralleller i det med att själva tankesättet vissa äldre har är lite oklart. Varför skulle en 15 åring vara helt okunnig och varför ska du som äldre behandla den som dum? Argumentet "livserfarenhet" håller inte för ett sådant beteende. För mig är det självklart att en 15-åring kan ha lika mycket livserfarenhet som en 50-åring.

Jag är lite besviken på mig själv i vissa delar av den här uppgiften. Jag har verkligen använt lektionerna väl och inte gjort annat än att diskutera med andra om mitt tema samtidigt som jag försökt klura ut hur jag skulle rita mitt konstverk. Det som tog mig tid var varje beslut kring vart allt skulle placeras och att det skulle bli bra direkt. Vad jag önskar nu i efterhand är att jag bara skulle kört på och ritat direkt på A2:t och suddat om det blev lite fel någonstans. Jag är också helt förundrad över hur jag bestämde mig för att skita i att rita proportionerligt (liksom Nordström) och bara skapa massa konstiga grejer, men att jag ändå la ner tid på att det skulle se bra och rätt ut. Där är jag inte nöjd och jag önskar nästan att resultatet blev slarvigare och sämre.
Nu hann jag som sagt inte klart på grund av att jag varit feg och långsam på att ta beslut. Men jag tycker uppgiften har varit rolig och samarbetet med Stella gick bra utifrån hur vi försökte jobba som Picasso och Braque. Är ändå nöjd med det jag skapat hittills i alla fall och ser fram emot att färdigställa konstverket. Förlåt att det inte blev några bilder, jag är bra på att glömma det.

Är det något jag missat här nu så får du gärna säga det. gött tack hej

  • 6 readers

Likes

Comments

Såhär blev det tillslut. Cred till Carolina som tog den här bilden. Tycker den blev fett cool.

​Jag, Carolina, Ida, Filippa och Elise fick orden inkluderande och aktiverande. Vi tänkte att man på något sätt som betraktare skulle vara aktiv själv i konstverket och känna sig inkluderad. Vi visste inte riktigt hur vi skulle göra det men vi hittade en stig som vi gick in på och kände att vi kunde skapa ett konstverk med stigen som grund. Att man skulle ledas in på stigen och på så sätt aktivera sig och känna sig inkluderad. Ordet inkluderad tolkade vi också som att alla får vara med, ungefär. Därför ville vi ha många olika färger i konstverket, likt prideflaggan.


Vi ville alltså smycka ut denna stig som inte var helt rak och därför valde vi rönnbär, ormbunkar, gula löv och vita löv (upponervända löv) för med dessa material kunde vi forma vårt konstverk efter stigen och få till kurvorna till stigen. De olika färgerna hjälpte oss också med att få in så många av regnbågens färger som möjligt.


I och med att vi valde en stig så arbetade vi med rumsligheten med stigen och anpassade vårt konstverk efter svängarna och kurvorna i stigen. 


Alla i gruppen arbetade bra, till och med jag och Ida. Min insats bestod av att jag, efter förslag om att ha med rönnbär, föreslog att vi kunde lägga ut rönnbären i en lång linje jäms med stigen. Vi hade andra förslag om att lägga rönnbären som fotspår men jag kämpade för mitt förslag om att ha en lång linje för jag ansåg att det skulle ge en cool effekt. Efter det spårade idéerna ut i gruppen om att tillföra fler färger för att försöka efterlikna regnbågen. Smarta jag predikade även att vi skulle byta plats på den gröna och gula färgen för att placera färgerna i regnbågens ordning. 

Annat jag gjorde i gruppen var att plocka massa bär, placera ut bären och placera ut löv.

Likes

Comments