Mat, Tips

Snabbmat fast lite bättre och finare i Barcelona. Om man nu tröttnat på tapas och är sugen på en hamburgare så finns det en jättemysig ställe som heter Timesburg, finns placerat i olika delar av staden .

Här kan du bygga hamburgaren som du vill ha, vad för bröd, storlek på kött eller vegetarisk, tillbehör, vilken sås/dressing osv.

Vardag

Stämplade ut lite över midnatt, men egentligen skulle man vara kvar till 02. Kollegorna ville inte ha kvar mig, men jag tackade med ett leende på läpparna. En planlös helg men ändå kommer saker alltid upp i sista sekund, jag och pappa har varit iväg och köpte lite verktyg och lite trädgårdstillbehör. Vi har köpt nya hallonbuskar och det ska odlas lite mer örter och frukt samt blommor på uteplatsen, men först måste vi gräva upp alla gamla hallonbuskar, ny jord osv. Inte nog med det så håller jag på lite i mitt rum också, sist jag skrev så var vi på väg ut till Coop för att handla men det blev ett stopp på Hornbach, Bauhaus, Plantagen och IKEA. Så lite målarfärg, och inspirationsböcker fick man med sig hem i onsdags också. Har suttit och räknat ut och skrivit ned en inköpslista och den blir bara längre och längre, så det blir en stor shoppingtur på IKEA och Mio snart (några saker får man beställa online -.-)

Nä, nu ska jag nog fortsätta med mitt här. Önskar er en toppen helg! Tjingeling

- Lunch för två tack!

Verkligen en blogg torsk, men har jobbat varje dag sen fredag. Långa dagar att det bara blivit jobb, hem och sova och sedan tillbaka till jobbet. Men idag skiner solen och jag är ledig, skulle inte förvåna mig ifall det snöar idag. Hur konstigt och fint har det inte varit under helgen? Solen sken som bara den och det föll ned stora snöflingor. Men i söndags var det verkligen alla fyra årstider och det växlade med fem minuters mellanrum. Idag ska jag bara ta det lugnt och ladda in för två jobbdagar sen i baren, blir senare hemgång då. Nästa vecka börjar det vanliga livet igen och jobbet minskas, så kommer fokusera mer på det som ska göras klart innan slutet av maj månad. Lite stressad och det innebär att jag kanske inte kommer hinna med att uppdatera bloggen. Men till sommar blir det bättre kvalité, då jag lovat att lägga tid på att berätta och visa er om den resan jag ska göra.

Klockan har slagit över 13, lunch dags för mig. Får nog kalla det för brunch. Har inte ätit frukost än, somnade vid 05 och vaknade till för inte så längesen. Tänkte ta och vår städa och fixa lite gran i mitt rum och sedan ta mig ner för att handla lite råvaror. - längtade faktiskt hem till Sverige bär jag var i Barcelona för att få laga lite mat och det har jag ännu inte fått göra. Men nu längtar jag tillbaka dit, pratade med Ajat igår och bara frågade varandra varför vi längtade hem så mycket. Så nu har vi bestämt att i framtiden så hyr vi antingen en lägenhet eller bokar in oss på lägenhetshotell när vi vet om att vi ska bara borta en längre tid.

Vardag

Får börja med att säga: Glad påsk, önskar alla en trevlig påsk helg trots snö i Stockholm.

Ja, SNÖ? åkte jag verkligen från 23 grader sol till snö..?
Ja ja, vad gör det när jag ska jobba hela helgen och hela nästa vecka. Helt riktigt, tillbaka till verkligheten nu. Längtar faktiskt tillbaka till Barcelona, blev som sagt kär i staden. Framöver blir nog Barca ett ställe att åka till ifall jag behöver komma bort lite, innan har det alltid varit Köpenhamn. Men jag blev kär i folket, gatorna (nu kan jag alla områden väldigt bra) och allt annat runt omkring. Nä nu måste jag avsluta här och börja dra mig till jobbet. Första riktiga pass i baren.. Önskar mig lycka till med grabbarna.

Tjingeling

Vardag

Har suttit och pratat med mina kusiner, samtidigt som jag har Poppe här i Sverige som är den ända thai som jag umgås med. Hur som helst, har pratat med dem att jag åker ner i sommar och har en "farang" (västläning) med den här gången. På något sätt så kom vi in på hur vi asiater är som vi är efter att ha skojat lite hur en farang kommer tänka osv, jag kommer från en jordbrukare släkt. (Japp, vi odlar ris. Alltså går vi runt i lera om dagarna för att försörja oss)

Ta bilderna som ett exempel, jag och Poppe kan driva med varandra om hur galna folk i Thailand är. Men det är vår speciella sätt att vara, finns dock saker som jag inte riktigt förstår... Speciellt när det är något som har med folk i trafiken att göra. Minst en människa dör varje timme i Thailand, men så åker folk moppe utan hjälm på stora vägar. Jag kan erkänna att jag inte har hjälm på mig när jag kör moppe i hembyn, men det är små små små gator. Om man nu ens kan kalla det för gator. - Så lata att man tar moppe om man ska till affären som ligger 10 meter bort. Iallafall, det gäller inte bara människor på moppe. Utan barnen på "skolbussen", helt utan säkerhet uppe på taket av bilen. Eller den lilla pojken som står och kissar vid dörren av bussen. Jag åkte buss en gång i Bangkok när jag var där sist i oktober, folk klev på när bussen rullade och klev av bara sådär när det var rusningstrafik. Själv var jag tvungen att be busschauffören att stanna vid vägkanten innan jag kunde kliva av... Gissa om jag fick blickar av alla som var på bussen. . . ? . . . ?

Hur fick de upp moppen mellan dem?

Resor, Vlogg

Ja, som rubriken så lyckades vi se hela Barcelona på en hel dag. Vi köpte oss biljetter till Barcelona Bus Turistic. De har tre olika linjer, röd, blå och grön. Den blåa linjen går genom den norra sidan av staden, medan den röda längst hamnen. Gröna linjen för min del är för barnfamiljer, då bussen åker förbi stränderna, zoo-parker, akvarium os Vi hoppade inte av vid alla stationer, annars skulle vi nog inte hinna med allt på en dag.

Vi började vår trip vid Sagrada Familia då vi bodde ca 3 minuters promenad ifrån.

Vi gick av vid:

Casa Batlló, Casa Milà, Placa D'Espanya, Olimpia, Mont juic, Miramar.
Gracia, Park Güell

↓Lite av dagen i rörande bilder ↓

Vardag

Under våren när det är soligt och det flyger pollen i luften så vet man verkligen inte om man är sjuk eller om det är pollen, men inatt så vart man hes och lite frusen i kroppen samt att man blev trött i kroppen. Vaknar upp i morse med värsta huvudvärken plus feber. Japp, sjukling nummer ett... - jag orkar inte!

Såååååå trött idag, lite bränd i ansiktet. För mycket sol helt enkelt, men det gör inget. Brukar inte få färg i ansiktet så jag är mer än nöjd. Jag har gått runt med klocka och armband så några ränder vid handleden, men det är jag inte lika nöjd med. Ser helt konstigt ut. Men det försvinner nog snart. Får jämna ut brännan sen i sommar.

Tips

Om ni är i Barcelona, vid stranden och känner att ni behöver lite massage eller fixa naglarna så finns det ett jättegullig mini ställe på Carrer de Meer. Jag och Ajat satt och åt på ett ställe som heter Tapa Tapa och svängde direkt till höger från restaurangen och hittade The Green Spa Beauty 20 meter ifrån. Vi tog en manikyr som vi betalde 8€ för (8-15 € beroende på med eller utan lack), de har också massage 15minuter för 9€. Finns andra behandlingar som hårborttagning, ögonbryn och fransar.

Resor

Det är söndag och det mesta i Barcelona har stängt, vi har då tagit oss ut på en sen frukost/tidig lunch. Promenerat bland gator där vi inte har gått på. Men nu är vi tillbaka "hemma" och håller på att städa och plocka undan lite. Solen lyser in genom fönstret och det är hur varmt som helst. Inte ens AC hjälpte att vi fått öppna fönstret. Är så trött i benen och kroppen att vi faktiskt inte orkar göra något idag. Min stegräknare på mobilen visar veckoraport och siffrorna är 125 241 steg denna vecka. Vi har varit duktiga och inte tagit tunnelbana, buss eller taxi. Applåder till lata tjejer som mig och Ajat. Har ätit och druckit gått och bara njutit av vädret helt enkelt, vi har haft väldigt tur. det små regnade bara tisdag morgon. Men själv så börjar jag känna av pollen att jag går runt och kliar mig i ögonen och nyser hela tiden... samband med det så är det allergiastma som stör en. Men men..

Träffade upp Hugo och hans kompis/kollega på lite snack och drink. Grabben har varit här sen augusti och jobbat och kan fortfarande ingen spanska, illa... - Men allt låter hur underbart som helst, så för er telefonsäljare som har funderingar om att jobba utomlands. Tänk inte för mycket! Åk

Vardag

Vi gick igenom stan, förbi hamnen och till srandpromenaden här i Barcelona. Hade ätit liten bit mat och drack en Mojito i solen. Sedan kom chocken när vi väl satt i en salong och gjorde våra naglar. Paniken och oron uppstår och klart man ringer hem till föräldrarna. Usch, mitt hjärta gråter och jag har verkligen ingen lust att gå ut från hotellet ikväll. Att det hände nästan exakt på samma plats för 7år sedan. Mina tankar går självklart till alla drabbade, nära och kära och så klart alla stockholmbon.

Resor

Självklart spenderade vi lite tid nere vid hamnen, samt ännu en shoppingtur på Maremagnum.

Klickar inte alls med fåglar men att jag vågade vara så nära den och ta en bild.

Resor

Självklart tog vi oss en promenad till La Rambla efter vår brunch, igår gick vi hela 21 457 steg så få se vad räknaren stannar på när vi går och lägger oss ikväll. Kan säga att jag är förälskad i staden.

Resor, Tips

Vi gick ut från hotellet vid 10 tiden, gick direkt vänster när vi väl passerade hotellets dörröppning. En liten morgon promenad längs vår gata, Carrerdel Consell de Cent. Efter ett tag hittade vi väldigt mysig ställe i hörnet av korsningen. Brunch & Cake, nyttiga, super fräscha och sockerfria "rätter".
Det var rätt så lång kö med det var så värt det.

Bagel med srcamble egg salmon // Egg benedict waffel //

Resor

Trött i benen efter att ha gått i åtta hela timmar. Började dagen med frukost på mysig lite familjärt café nära Sagrada família. Vart så mycket folk där att vi bestämde oss för en shopping dag istället.
Diagonal mar kom vi fram till efter att ha gått i 50 minuter. Vi hoppar faktiskt över middag ikväll, myser med lite film istället. Ont i magen och näsan mår inte bra, samt mina ögon på grund av pollen i luften. Vi kommer inte äta frukost här på hotellet, utan bestämt oss för att äta ute. Provar självklart nya varje morgon. Så för er som har varit i Barcelona förut, tar gärna emot tips på mysiga ställen.

Resor

God kväll på er, äntligen fått checka in på hotellet. Känns som att man verkligen har rest hela dagen, även fast det bara vart tre timmar. Eller rättare sagt fyra timmar. Vi fick sitta och vänta 40 minuter, då flyget från Malaga var sen, tur va så vart det inte många som skulle till Barcelona så det tog inte lång tid att få alla ombord. Vi flög med vind så vi landade enligt tidtabell. Hoppade sedan in i en taxi från flygplatsen till hotellet, fräschare upp oss och gick ut för en bit mat. Klockan hann slå 21.30, mörkt ute att vi gick lite vilse. Men nu är vi iallafall tillbaka på hotellet och ska göra oss iordning för läggdags, det känns som att det blir en långdag imorgon med.

Håller samtidigt på och filmar, så ni kommer få se det mesta i roliga bilder också. Det kommer komma upp bloggar helt enkelt, inte direkt varje dag. Vill njuta lite av tiden och är fortfarande lite obekväm med att gå runt med en kamera riktad mot en hela tiden.

Vardag

Det är en ny månad, så ny färg på naglarna

Vardag

Stämplade ut från jobbet innan 00 slaget. Nu är det dags att börja packa lite, har lagt fram lite grejer men så är det alltid så att man ångrar sig. Det blir alltid packa upp och packa om tre eller fyra gånger. Har haft en systerdag med Jeanette, ett tag sen... Nu börjar det bli svårt att hitta tid som passar. Men iallafall, tillbaka hemma och jag har fått lite mat i magen. Matkoma nu men strax ska jag fortsätta