Resor

Då har vi lämnat risfältet, berg och dal för den här gången. Har checkat in på ett hotell som ligger nära Phitsanulok flygplats då vi ska vara på plats rätt tidigt. Nu har Oscar fått prova på att leva som en riktig thai, sova på hård madrass, ätit med bara sked och gaffel (knivar används ej här), levt på kyckling och ris och pasta förstås. Brukar inte stå i köket men nu när mamma åkte till Bangkok har jag fått stå och laga middag åt Oscar och jag har fått godkänt på mina rätter.

Idag har vi bara tagit det lugnt, tog oss en liten bit mat. Har bestämt att jag från och med nu bara ska äta thaimat och utmana mig själv med att ha lite chili i, önska mig lycka till... Efter det gick vi in på frisörsalong i närheten. Det låg ca 4-5 salonger brevis varandra längs gatan, det var antingen lunch stängt eller att de inte hade tid men till slut var det ett ställe som tog emot oss. Så 15 centimeter kortare än på bilden med min ananas, sa till henne att det räcker med 10 centimeter men jag hade för slitet hår att hon sa att hon måste klippa mer. Inte nog med det så tunnade hon ut och det känns sååååååå skönt. Min resekompis passade också på att klippa sig och det blev hela 92kr för båda, rena rånet... skoja höhö. är det bara naglarna som ska fixas men det får jag nog ta på nästa destination, för klockan börjar slå mot middagstid så allt stänger nu.

Det var 22-24 grader igår uppe i Khao Kho (Khao betyder berg) och när vi väl kom ner till Phitsanulok så vart det hela 32 grader, kokhet i bilen och hotellets pool har Oscar fått äran att bada i innan regnet kom.
(Själv ogillar jag att bada i pool)

Resor

Äntligen WI-FI uppkoppling, har inte kunnat uppdatera bloggen alls. Men nu har vi sagt hejdå till min moster och morbror, vinkade av mamma redan i torsdags då hon åkte till Bangkok, lämnat hembyn för en natt uppe bland berg i Khao Kho, Phetchabun Det har regnat, äskat och blixtrat. Mysväder men inte för en som är rädd för det mesta.

Dagen började 09.00 och vi kom fram vid 14 isch, Applåder till Oscar som lyckades köra oss till resorten som vi bor på nu i spöregn, jag såg ingenting (halvblind i vänstra öga). Blev först ett stopp på Route 12, lite amerikansk inspiration på det.

Efter att vi checkade in så åkte vi iväg och fick se dessa view

Bredvid oss har vi en annan resort som jag faktiskt var inne och kolla på i onsdags men fullbokad så vi kunde inte bo där. Men middag kunde vi iallafall få där, mycket finare rum och utsikt än vad vi har nu.

- Verkligen up in the sky

Resor, Vardag

När jag svängde in på vår gatan och sedan körde förbi skolan så kom alla minnen tillbaka, jag blev 4 år igen med kort hår till öronsnibben och en skoluniform som består av ev vit skjorta med blå kjol, vita strumpor och svarta skor.
- kommer ihåg att jag deltog i en dans tävling där vi mötte olika skolor (dagis och förskola är ett i samma här i byn) och jag kom tvåa, har ingen bild på det just nu. Kanske kan visa det när jag är på hemmaplan i Stockholm igen.

Det är rätt så många år sen jag skrevs ut härifrån och det har blivit lite sunkigt, lekparken i skolan såg inte alls så lockande ut. - När vi väl gick där så frågade en utav lärarna vem jag hade som lärare, sa då namn och årtal " Men då måste du vara Phanidas dotter". Lite läskigt att alla vet vem jag är men jag känner inte igen dem eller vet inte vilka dem är. Till och med när vi gick på marknaden så hörde man "där är ju hennes dotter". Men iallafall till saken då, läraren som jag pratade med frågade om jag möjligtvis ville bygga en ny lekpark till barnen och då skulle de döpa efter mig, gulligt sådär. - Hade gjort det ifall jag hade cash.

- Dags och klippa gräset lite?

Rummet till höger, det var där man spenderade sina vardagar som 4-åring

Nu har de mycket mer saker än vad det var när jag gick här, lekte med kottar och pinnar då

Resor

Då har vi kommit fram till min hemby, har fått gå till pappas grav samtidigt som jag fick träffa min farfar (trodde att han inte fanns kvar då han var rätt så sjuk sist jag var här för 2 år sedan) som då är munk på templet där min pappa ”ligger”. Min yngsta faster är hemma denna vecka från sitt jobb i Bangkok så fick chansen att träffa henne och mina syskon (syster 17år äldre och bror 10år äldre) lite nervös vart man då jag inte träffat dem sen jag flyttade till Sverige.

Enligt väder appen så står det att ska blixtra och regna, men det har vi inte upplevt än eller jo regn igår kväll men annars har det varit 30 grader varmt och solen tittat fram då och då. Hur mycket har vi gått runt och klagat på att det är varmt? Det är bara för att det är kvavt

Åkte sedan till mammas födelseby och besökte templet där. Mormors släktingar bor där också men ingen hemma vid den tiden då vi var där så fick inte träffa dem.

Ute på risfältet. Grönt och fint, synd att Oscar ej fick se riskorn och hur de plockar ris här ute på landet.

- vi har rätt så dålig uppkoppling här så det kommer inlägg då och då

Hej på er!

Klockan slår 06.40 när jag skriver detta, thai tid så ligger nu fem timmar före. Sitter just nu på Don Mueang airport, Bangkoks gamla flygplats. Vi ska ta oss till min hemby nu, Pitchit men flyget går till Phitsanulok och sedan kör vi därifrån.

Vi landade i Bangkok i söndags klockan 14.50 men var inte framme på hotellet förrän 17 tiden, då hade vi varit på resande fot i 24h från dörr till dörr. Blev middag på rummet och somnade direkt därpå. Igår stod det shopping på schema, prickade av Siam Paragon, Siam Center och MBK innan vi åkte vidare till min moster för att hämta lite saker som ska med idag.

Blev middag uppe hotellets sky lounge

Rum med utsikt

Mat, Resor

I torsdags var vi och åt middag på en restaurang som ligger vid strandpromenaden nedanför oss. Arrabal Puerto San Pedro är adressen. Bästa middagen på hela veckan, så god mat och personalen är lite udda på ett väldigt bra sett. Toppen Service och dem bjöd verkligen på sig själv. Det dansades och skämtades fram och tillbaka.

Kyckling pesto med wokade grönsaker, thai-style med soya och sesamfrö

Vår servitör fixade så att vi fick två tallrikar med alla desserter istället för att beställa en var.
- Mycket bra!.

Vet att denna bild redan kommit upp en gång på bloggen, måste bara visa upp den servitören vi hade.

Resor

Då har vi landat i Istanbul, nu blir det att sitta och vänta i cirka 2h till. Nästa flyg går 01.25 som ska ta oss till Bangkok. Det tog 4h hit från Malaga, tiden rann iväg när man kollade på film. Kändes så mycket kortare än från Arlanda till Malaga även fast det är samma restid. Första gången vi flyger med Turkish Airlines och det var faktiskt bra. Är inte så mycket för flygmat men det var faktiskt okej, maten hade mycket mer smak är gårdagens middag på Hard Rock Cafe.

Osociala klubben, känns som att vi inte kommer prata eller umgås med varandra under dem kommande veckorna. Det bloggas och vloggas, alltså sitter båda bakom datorskärmen hela tiden. Gör inte så mycket, det är så vi "umgås" höhö. Så många år på nacken så är det inte alls så stelt. - inte så att vi umgås eller pratat med varandra så mycket i Marbella heller. Men iallafall, vi landar 14.50 lokaltid och jag hoppas att det inte spöregnar och världens trafik när i kommer ut från flygpltsen vid 16 tiden (det tar tid att gå av, genom pass kontroll och sedan vänta på väskorna).

Ett litet plan, nu blir det mycket större

Resor, Vlogg

Bättre sent än aldrig, har visst glömt att lägga upp dessa klipp under veckan.
Lite mer rörande bilder från Oscars vlogg

Resor

Då har det gått en vecka sen vi kom hit till Villa Del Mar i San Pedro, om 1h så kommer familjen att dela på sig... Sad face.. Första taxin kommer och hämtar mig och Mr Oscar medan resterande har ca 3h kvar.

- Får börja med att tacka för denna vecka, tack familjen Martinelle/Thorsen för att jag fick följa med
Som sagt, det var rätt så många år sen jag var här. Men jag kände mig redan hemma när jag satte min fot på Malagas flygplats, kändes dock lite konstigt att svänga åt fel håll (mot Marbella istället för Nerja).

Vi har haft tur med vädret, förutom just nu kanske. Alla hade tänk att pressa nu imorse men så soligt är det inte.
Mulet när jag klev upp vid 8.45 imorse och solen har inte tittat fram ännu, men varmt är det iallafall.

Klockan tickar och jag måste börja avrunda.

När man inte kunnat sova på rygg inatt då vet man att man har bränt sig. Har alltså legat och försökt somna på sidorna men nej... inte funkat alls. En aning trött är man idag. Sista hel dag här i San Pedro, Marbella och det spenderas vid poolen. Hade planer för idag men blir nog inte som vi sa igår då solen försöker tränga sig igenom molnen. Enligt väder appen så ska det inte spricka upp förrän om några timmar.

Det har tvättas och snart ska det packas för vidare färd mot öst.

Resor

En trip till Tarifa igår där Medelhavet och Atlanten möts. Annan klimat samt en annan karaktär av resterande Andalusien. Med den atlantiska vindar så dras det mycket surfare, vindsurfare och kitesurfare turister till staden. Tarifa är faktiskt den sista stoppet i Spanien innan Marocko.

Det blåste som bara den vid stranden, men ändå skönt till skillnad från idag. Det bränns hur mycket som helst på ryggen så att jag inte klarar mer av smärtan, gör så ont. Men iallafall, vi va vid Playa Bolonia med vit sandstrand och härliga vågor i havet.

Gick upp på "berget" där tillsammans med Anders och Emelie, tog tid men det var gårdagens träning det. Hur fint som helst när vi kom upp på "kullen" men otur att ingen av oss hade med oss någon telefon eller kamera. Det var en kvinna från Brasilien som skulle skicka bilder via en app till mig på kvällen, men väntar fortfarande....

- Marocko på andra sidan

Resor

Det blev middag i Estepona också.
Som rubriken så vart det Paella för alla, inte ett fan av skaldjur och saffran men det gick ned ändå.

Man ska inte sitta längst fram när det kommer till en sådan bild..... Miffo

- ingen öl för Anders och det syns väl lite här att han var ledsen.

Resor

En trip till Estepona idag och vi landade på Playa Del Cristos precis framför Havana Beach Bar
Inga stenar idag men mycket med "sallad" - alger. Sa alltid sallad när jag var liten när vi var ute i sjön/havet osv när jag inte riktigt kunde någon svenska. Men iallafall solen sken och jävlar vad varmt det var.
Tydligen så ska det vara varmt nu dem tre kommande dagarna enligt kvinnan som stod bakom disken på bageriet imorse. - Dags för Such att leta efter sugga.

- Lunch... frågan är när jag ska våga beställa något mer mot det spanska rätterna

Typ som Addes Gambas pil pil

Resor

Klockan slår snart 00.00 men jag är rätt pigg trots den pain jag har i magen, fick en rejäl sömn på eftermiddag medan resten hängde vid poolen så ja det skulle bara vara fel ifall jag är trött nu. Nattugglan här.. - Just varför man alltid jobbat nätter. Men iallafall, måndagskvällen spenderades i Puerto Banús. Ett bra tag man va här sist med syster Jeanette, hennes kompisar med familj. - Saknar Nerja (samt Malaga, Estepona, Fuengirola) tider med alla knasiga, äckliga och roliga bus.

- Vem gillar inte mojito liksom, men Oreo milkshake va super och jag som inte åns tycker om sånt i vanliga fall.
Kan va pga min laktos mage oxå....

Resor

Med huvudvärk, mag och ryggont ligger jag i ett mörkt rum och vilar medan de andra är vid poolen.
Blev lite strand häng innan lunch, rätt så varmt att man brände fötterna när man gick på sanden. Inte så varmt i havet men skönt ändå med tanken på hettan.