Idag har vi varit iväg på en riktig äventyrsdag här i Laos. Vi har åkt zipline, åkt igenom en grotta med en ring, paddlat i spöregn och besökt en lagoon. Vi åkte vid 9 tiden imorse och kom hem nu vid halv 6 och vi är helt slut.

Vi börjad ned zipline vilket var sjukt kul. Vi åkte sträckor som var 100-420 meter och det var inte lika läskigt som vi tänkte innan det skulle vara.

Häftigast var nog grottan då fick sitta på en gummi ring och dra sig in i de trånga utrymmena. Inne i grottan blev et lite strömt och kunde bara följa med och skjuta ifrån med fötterna längs med stenväggen på grottan.

Vi åt lunch med hela gruppen innan vi skulle åka vidare och paddla i den strömma mekong river. Vi paddlade i över 9 km och bara efter 2 km började det ösregna. I början var det härligt men tillslut blev jag och Matilda tysta vilket nästan aldrig händer och fokuserade på att paddla och komma fram.

Vi var blöta och blev kall påväg tillbaka. Regnet öste fortfarande ner men vi skulle vidare till nästa aktivitet som var blue lagoon. Vi badade inte utan fotade en bild bara och sedan satte vi oss på ett hak och åt koppnudlar och huttrade haha.

Dessa lyktor var utspridda i mängder i stan och de tågade igenom stan med kreaktioner av båtar som var tända med ljus och så gick de ner mot Mekong river och släppte ut dem i vattnet. En tradition som de har den 6e oktober där de firar att regnperioden är över samt lycka och glädje. Den råkade vi tajta min vilket blev en otroligt lyckad första kväll för oss.

- UTOPIA

Matilda hade hittat ett ställe på pinterest som såg otroligt coolt ut. Vi hade turen att bo 100 meter ifrån det så vi gick dit en eftermiddag och åt mango sticky rice och låg och chillade ett par timmar. Otroligt harmoniskt ställe som många går till för att vila då det var väldigt tyst och ingen musik. Vi kände dock att vi kunde fråga om de kunde spela vår spelningslista istället.

Mango med sticky rice som är ett sötare ris med kokossmak.

Kaffeshake med banan och kanel.

Chill deluxe.

-KUANG SI FALLS

Ber om ursäkt av min dåliga uppdatering men det är inte det enklaste att hitta bra wifi här i Laos. En liten snabb uppdatering om vad som hänt de senaste dagarna

Vi har åkt ifrån Bangkok till Laos och varit här i 4 nätter nu. Flög till Luang Prabang ifrån Bangkok i fredags och flygplanet var nästan lika stort som en buss då den bara rymde ca 35-40 personer. Jag som är flygrädd fick panik och var nära att vägra och inte åka med, tanken av att sitta på en ranglig buss i 15 timmar fick mig att ta mig i kragen och hoppa på flyget som skulle ta ca 2 timmar.
Flygresan gick bra och vi kom fram till boendet där dom berättade att det var en ljusfestival den kvällen. Vi förstod inte riktigt vad det var men vi lämnade ryggsäckarna och gick ut och kollade på alla lampor och alla kreationerna de hade gjort som lös. Kommer upp ett inlägg senare så får ni se bilder från det.

Dagen därpå åkte vi til Kuang si falls vilket var helt magiskt att se och bada i. Titta bara på bilderna nedan.

Nu har vi kommit fram till Vang Vien i Laos med en buss som tog 8 timmar. Krokiga vägar, folk som spydde både bakom och framför oss ca 10 gånger var. Efter denna bumpy ride var vi rätt slut så vi käkade middag och var kvar på rummet resten av kvällen.

En liten uppdatering blev det, nu ska vi ta och äta frukost och se vad vi ska hitta på för något när vi är här! Puss & Kram

Vi har kommit fram och resan har gått bra. Vi hann bara slänga av oss väskorna på rummet innan vi mötte upp pappa som hade bokat bort på en Rooftop för middag. Den var helt sjuk! Utsikten, maten, allt!

Vi åt vårrullar och kyckling med rödcurry och pappa tog något fem rätters meny med allt möjligt!

Klockan är nästan midnatt här och vi håller nästan på att somna med våra mobiler i ansiktet.
Hörs mer imorgon. Puss!

Idag smäller det! Vi åker vidare mot Bangkok och Asien. Planet går kl 19 här ifrån Catania och så har vi en mellanlandning innan vi 12 timmar senare är framme nere i Bangkok. Våra planer är ganska öppna än så länge hur vi kommer lägga upp vår rutt efter Bangkok.

Om planet är i tid så hinner vi träffa min pappa som bara åker hem några timmar efter vi har kommit fram. Han hade bokat bord på någon riktigt fin restaurang så uppklädda skulle vi vara.

Nu ska vi plocka ihop det sista i lägenheten innan vi måste checka ut, vi hörs när vi landat!

Bilder lånade från google.

Antica Focaccia S.Franccsco, Palermo.

Igår käkade vi på ett ställe vi hade läst om på tripadvisor. Det var dit lokalbefolkningen gick och käkade och varit ett café/restaurang sedan 1834. Vi provade på några av deras rätter, potatiskroketter, focaccia/pizza fylld med bl.a soltorkade tomater och något gjort på kikärtor.

Gott var det och vi betalade totalt ca 220 kr med ett glas vin till. Rekommenderas att besöka om man är i Palermo.

Hola! Igår tog vi bussen ut till Mondella beach som ligger ca 30 min ifrån Palermo. Det blev en av våra favoritstränder vid första ögonkastet.

Vi hade hört innan att den skulle vara den finaste stranden på Sicilien men blev glatt överaskad när vi kom fram att de var så fin! Hade vi hamnat på Maldiverna eller på Sicilien?

Kritvit sand och kristallklart vatten. Låg kvar hela eftermiddagen och drack mojito soda och åt vindruvor innan vi tog bussen hem för att gå ut och käka på ett omtalat ställe.

Idag ska vi på matmarknad nu på fm och efter det åker vi tillbaka till detta paradis.

Ha det bäst! Kramis

Turistar runt i Palermo. Skulle säga att vi fått en liten försmak av Bangkok. Smutsiga smala gränder, sladdar som hänger ner och vildhundar.

Matilda fångade mig i action med kameran i högsta hugg.

Detta var en utav deras specialitéer som var som en friterad "glass strut" och som en cheesecake kräm i mitten. Den var god och inte för sliskig! 4 av 5

Vi provade även en god risboll som var friterad och innehållet var ris och kött. Denna blev vår favorit och får 5 av 5.

- KATAKOMBERNA

Vi var ner i denna kända grav som finns både här och i Paris. Det började med att munkarna ville bevara sig och betalde för att få ligga i denna grav. Det var lite obehagligt då vissa hade hår och till och med ögonfransar kvar.

Det är en tjej som är den mest bevarade människan i hela världen som ligger här. Det är knappt att hon förändrats något och hon har legat här sen 1963. Alla hennes organ hjärta och lever finns kvar i hennes kropp. Hennes pappa ville ha henne kvar så länge som möjligt och bestämde sig då för att balsamera henne.

Det var otroligt häftigt att se men samtidigt jätte obehagligt. Jag och Matilda gick runt där och funderade på vad vi skulle göra om det blev strömavbrott eller om någon del av skeletten skulle ramla ner.

Nu ska vi strax bege oss mot en stad lite utanför Palermo och en strand som ska vara en av de finaste på Sicilien.

-Palermo resdag

Vi kom inte iväg ifrån Lipari förens12 för färjan innan var inställd, vi fick fördriva tiden på en minimal ö i tre timmar. Resan gick bra och vi kom på tåget till Palermo vid 15 tiden. Väl framme vid tågstationen kontaktade vi han vi skulle hyra lägenheten av och det var ca 10 min att gå dit.

Vi väntade på att han skulle komma och gick fram och tillbaka på den gatan det skulle ligga i över en halvtimme. Tillslut kommer han på motorcykel och ropar "SUECIA" mot oss och vi nickar och ser ut som två frågetecken. Han går fram till denna port nedan och jag säger bara "nej nej nej det här kan inte vara sant". Han öppnar porten och vi möts av en riktig stickade doft av avlopp och döda spindlar som hänger i spindelnät. Han bäddar ut bäddsoffan och har endast ETT påslakan och vill att vi ska sova på madrassen och ta soffkuddarna som huvudkudde. Han kunde dessutom inte ett ord engelska så kommunikationen var svår.

Vi stod där och tänkte att såhär kan vi inte bo i fyra nätter. Vi ringde booking och fick världens bästa hjälp. Berättade om allt och hon ringde upp honom så han fick höra allt på sitt språk. Skrev på google översätt till honom " Detta boende är inte okej och vi vill byta" han gick med på det och vi tog våra väskor och ställde dom utanför dörren. Vi fick leta ett nytt boende och vi hittade ett som låg inom två km ifrån där vi var. Påväg ut ifrån denna lilla tvärgatan när jag var i telefon med booking sprang det fram en pitbull hund mot mig och skällde, trodde att han skulle bita mig i benet.

Tillslut vid 20:30 satt vi och åt middag och tog en välförtjänt öl till. Vilken dag, men allt löste sig bra tillslut ändå!

- CAPRI

Har helt glömt att visa bilderna ifrån Capri när vi var där. Vi åkte ut dit ifrån Amalfi med båt tog det ca en timme. Mysig och lyxig ö med fina affärer och hotell. Vi hade endast ca fyra timmar för att vi var tvungen att passa färjorna tillbaka så vi tog en vandring runt ön för att hinna se så mycket som möjligt. Skulle absolut åka tillbaka dit på en lyxig semester.

Godkväll finaste! Vi kom hem för en timme sen ungefär efter en heldag ute på havet och även på några öar. Panarea och Stromboli som ligger utanför Lipari. Stromboli är en ö som har en aktiv vulkan. Det var meningen att vi skulle få se ett vulkanutbrott innan vi skulle åka hem men vi hade inte turen med på vår sida idag.

Vi kom fram till Panarea och hade ca en timme på ön innan vi skulle åka vidare. Jag & Matilda hittade en nice pool vid ett hotell som vi låg och badade i innan vi åkte vidare.

Vi stannade till med båten två gånger så vi fick hoppa i och bada på otroligt fina platser. Vattnet var kristallklart och vi såg massa fiskar och även maneter som vi fick passa oss för. Här ångrade vi verkligen att vi inte hade något cyklop.

Vulkanen Stromboli. Ön ligger på ena sidan och bakom rinner lavan ner. Var 18e minut ska den ha utbrott tydligen så det hade varit häftigt att se.

Solnedgången var magisk från båten. Öppet hav och bra musik i lurarna.

Väntade ca 30 min på att det skulle hända något men vi var tvungen att åka tillbaka.

Nu känns det verkligen som det gungar i sängen jag ligger i pågrund av allt båt åkande idag. Får väl se om jag ramlar ur sängen när jag sluter ögonen. Imorgon ska vi upp tidigt och åka mer västerut i Sicilien och Palermo. Ca 3 timmars restid med båt och tåg!