Klockan är nu strax innan 21 här hos oss och har packat färdigt innan vi åker till Hanoi imorgon. Vi bokade en senare buss på eftermiddagen så hinner vi med en stund på playan innan.

Vi älskar verkligen Cat ba som vi bor på nu som är en av öarna runt Ha long bay. Har haft massa att göra dessa fem dagar vi har varit här och har samtidigt hunnit med att ligga på stranden en del. Vi har hyrt moppe, åkt på utflykt, hajkat och sett fantastiskt fina solnedgångar. Samt druckit en hel del banana & coconut shakes.
Både jag och Matilda är galna i kokos så igår drack vi en hel på stranden!

Hallå där! Här kommer några bilder från monkey island. Det var vilda apor överallt på ön och vi var tvungen att hålla hårt i våra saker. En liten apa tog Matildas dricka som hon hade köpt och en apa höll på att ta en tjejs väska. De var helt tokiga i öl så de sprang fram till folk som satt på stranden och tog ölen och började dricka den haha.

Jag kunde inte hålla mig så gick fram till en apa och började klappa den och skakade hand med den. Lite läskigt eftersom man inte vet om den kommer hoppa på en.

Idag efter vi vart på stranden en stund så bestämde vi oss för att gå och dricka coffee shake som vi var på häromkvällen och såg solnedgången där igen. Skulle vilja sitta såhär varje kväll och bara njuta av havet och solen.

Hej finaste! Igår var vi iväg på utflykt hela dagen och hade verkligen en riktig toppendag. Vi badade från båten, snorklade, paddlade och fick se vilda apor på monkey island.

Vi träffade härligt folk på båten och när vi var tillbaka tog vi en kaffe i solnedgången tillsammans med en kille ifrån England som vi hade hängt med under dagen. Får se om vi catchar up idag också!

Har fler bilder ifrån Monkey island som kommer upp senare! Nu ska jag och Matilda ta en morgonjobb längst vattnet, kramis!

Fishing village

Simmade ut till en öde strand

Paddlade en timme igenom grottor och runt längst ha long bay.

När vi simmade mellan alla stränder och båten.

- CAT BA, HA LONG BAY

Igår när vi vaknade hade vi inga planer för dagen och bestämde oss för att hyra en moppe och utforska ön. Vi åkte runt till en nationalpark och gick in i en grotta.

Vi kom fram till nationalparken och där var det en trekking väg in i djungeln uppåt i inte så lätt terräng att gå på. Stenigt och brant men efter en timmes hajk var vi uppe på toppen och såg en magisk utsikt och vi bara satt där och njöt och lyssnade på bra musik.

Vi gick in i en grotta och var nästan helt ensam med fladdermöss och trånga gångar.

När klockan började närma sig 16 började vi dra oss tillbaka mot stan och vid solnedgången stannade vi till på en restaurang och drack en coffee shake. Dessa moments är verkligen livet!

Idag har vi bokat en utflykt som är hela dagen med massa roliga saker som paddling, besöka en monkey island och en floating village. Spännande! Vi hörs sen, puss & kram.

24 HOURS IN HANOI CITY

Vi hade inte så mycket tid i Hanoi den här gången innan vi skulle vidare till Halong bay. Vi hann med några sevärdheter och saker man bör göra när man är där, bl.a varit på en stor galen marknad där jag och Matilda shoppade matchande väskor.

Gått runt Hoam kiem Lake.

Äta en typisk vietnamesisk lunch bestående av biff & nudelsoppa och en Hanoi öl till.

Handlat av gatuförsäljare.

Tagit outfit bilder längst med gatan med bamboo pinnar som bakgrund. En typisk vanlig outfit för mig just nu, svarta favorit shorts och en tshirt.

Testat specialitéer längst vägen.

Och sist men inte minst så har vi provat kokos kaffe! Den var så sjukt god så jag och Matilda till och med pratade om att öppna en egen buissnies och bara langa ut kokos kaffe. Dröm, ett måste att prova om man är i Hanoi att sitta längst med vägen på små plaststolar och bara titta på trafiken utanför.

Sunset from our hotel in Laos.

Hej! Äntligen har vi kommit fram till Ha long bay som ligger i Vietnam till ett boende med bra wifi. Vi har hunnit klart Laos och igår var vi en dag i Hanoi och sprang runt på en stor marknad och försökte ta sig över vägarna med all galen trafik.

Imorse tog vi en buss från Hanoi till Halong bay och till en ö som heter Cat ba där alla båtar utgår ifrån, tog ca 5 timmar. Vi har bokat tre nätter här till att börja med och sen får vi se om vi stannar längre eller tar oss vidare. Tanken är att vi ska röra oss mer i norra vietnam eftersom jag var i södra delen för tre år sedan när jag backpackade sist.

Nu är vi väldigt trötta efter att ha rest en del idag, en film blir det innan vi somnar. Kommer upp ett inlägg om vår dag i Hanoi lite senare.

Puss & kram.

Idag har vi varit iväg på en riktig äventyrsdag här i Laos. Vi har åkt zipline, åkt igenom en grotta med en ring, paddlat i spöregn och besökt en lagoon. Vi åkte vid 9 tiden imorse och kom hem nu vid halv 6 och vi är helt slut.

Vi börjad ned zipline vilket var sjukt kul. Vi åkte sträckor som var 100-420 meter och det var inte lika läskigt som vi tänkte innan det skulle vara.

Häftigast var nog grottan då fick sitta på en gummi ring och dra sig in i de trånga utrymmena. Inne i grottan blev et lite strömt och kunde bara följa med och skjuta ifrån med fötterna längs med stenväggen på grottan.

Vi åt lunch med hela gruppen innan vi skulle åka vidare och paddla i den strömma mekong river. Vi paddlade i över 9 km och bara efter 2 km började det ösregna. I början var det härligt men tillslut blev jag och Matilda tysta vilket nästan aldrig händer och fokuserade på att paddla och komma fram.

Vi var blöta och blev kall påväg tillbaka. Regnet öste fortfarande ner men vi skulle vidare till nästa aktivitet som var blue lagoon. Vi badade inte utan fotade en bild bara och sedan satte vi oss på ett hak och åt koppnudlar och huttrade haha.

Dessa lyktor var utspridda i mängder i stan och de tågade igenom stan med kreaktioner av båtar som var tända med ljus och så gick de ner mot Mekong river och släppte ut dem i vattnet. En tradition som de har den 6e oktober där de firar att regnperioden är över samt lycka och glädje. Den råkade vi tajta min vilket blev en otroligt lyckad första kväll för oss.

- UTOPIA

Matilda hade hittat ett ställe på pinterest som såg otroligt coolt ut. Vi hade turen att bo 100 meter ifrån det så vi gick dit en eftermiddag och åt mango sticky rice och låg och chillade ett par timmar. Otroligt harmoniskt ställe som många går till för att vila då det var väldigt tyst och ingen musik. Vi kände dock att vi kunde fråga om de kunde spela vår spelningslista istället.

Mango med sticky rice som är ett sötare ris med kokossmak.

Kaffeshake med banan och kanel.

Chill deluxe.

-KUANG SI FALLS

Ber om ursäkt av min dåliga uppdatering men det är inte det enklaste att hitta bra wifi här i Laos. En liten snabb uppdatering om vad som hänt de senaste dagarna

Vi har åkt ifrån Bangkok till Laos och varit här i 4 nätter nu. Flög till Luang Prabang ifrån Bangkok i fredags och flygplanet var nästan lika stort som en buss då den bara rymde ca 35-40 personer. Jag som är flygrädd fick panik och var nära att vägra och inte åka med, tanken av att sitta på en ranglig buss i 15 timmar fick mig att ta mig i kragen och hoppa på flyget som skulle ta ca 2 timmar.
Flygresan gick bra och vi kom fram till boendet där dom berättade att det var en ljusfestival den kvällen. Vi förstod inte riktigt vad det var men vi lämnade ryggsäckarna och gick ut och kollade på alla lampor och alla kreationerna de hade gjort som lös. Kommer upp ett inlägg senare så får ni se bilder från det.

Dagen därpå åkte vi til Kuang si falls vilket var helt magiskt att se och bada i. Titta bara på bilderna nedan.

Nu har vi kommit fram till Vang Vien i Laos med en buss som tog 8 timmar. Krokiga vägar, folk som spydde både bakom och framför oss ca 10 gånger var. Efter denna bumpy ride var vi rätt slut så vi käkade middag och var kvar på rummet resten av kvällen.

En liten uppdatering blev det, nu ska vi ta och äta frukost och se vad vi ska hitta på för något när vi är här! Puss & Kram

Vi har kommit fram och resan har gått bra. Vi hann bara slänga av oss väskorna på rummet innan vi mötte upp pappa som hade bokat bort på en Rooftop för middag. Den var helt sjuk! Utsikten, maten, allt!

Vi åt vårrullar och kyckling med rödcurry och pappa tog något fem rätters meny med allt möjligt!

Klockan är nästan midnatt här och vi håller nästan på att somna med våra mobiler i ansiktet.