Header

Att det är bra att äta vitaminer har väl inte undgått någon? Så fort en känner minsta lilla symptom på förkylning så ska det tryckas apelsiner, drickas citronvatten, göra smoothies på alla möjliga vitaminkällor. Ett tips är att se till att alltid förse sig med lagom mängd så undviker en förhoppningsvis att ens bli sjuk från första början! 😁

Faktum är att det finns 13 vitaminer som är livsnödvändiga för att upprätthålla en god hälsa och samtliga av dessa måste vi få i oss via kosten eller kosttillskott då kroppen själv inte kan bilda dem. Undantaget är D-vitamin som kan bildas när huden utsätts för UV-strålarna från solen.

Vitamin A
Finns i: inälvsmat (främst lever), matfett, ost, ägg, mjölk, fil mm.

Behövs för att: syn, hud och slemhinnor ska fungera

Brist kan leda till: nattblindhet och nedsatt motståndskraft mot infektioner
Svensk "normal"-kost täcker behovet av A-vitamin men i andra delar av världen är det lättare att få brist på vitaminet.

Tiamin (Vitamin B1)
Finns i: fläskkött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris och spannmål

Behövs för att: ämnesomsättning, muskel och nervfunktioner samt kroppens energiproduktion ska fungera

Brist kan leda till: lindrig brist kan leda till sämre aptit, trötthet och koncentrationssvårigheter medan svår brist kan leda till hjärtsjukdomen beriberi. Brist på tiamin är ovanligt i Sverige men förekommer främst hos alkoholister.

Riboflavin (Vitamin B2)
Finns i: kött, fågel, ägg, inälvsmat och korv. Även mjölk och mjölkprodukter innehåller riboflavin.

Behövs för att: kroppen ska kunna bryta ned kolhydrater, fett och protein

Brist kan leda till: förändringar på hud och slemhinnor (dock ovanligt)

Vitamin B5 (Pantotensyra)
Finns i: de flesta livsmedel men kött, baljväxter och fullkornsprodukter är bra källor

Behövs för att: omsätta kolhydrater och fett

Brist kan leda till: ingen brist har rapporterats

Vitamin B6 (Pyridoxin)
Finns i: kött, fågel, korv, ägg och mjölkprodukter. Men även potatis, spannmål, bär och matbröd.

Behövs för att: proteinomsättningen och nervernas funktion ska fungera

Brist kan leda till: förändringar i huden runt näsa, ögon och mun, kramper och blodbrist. Men i och med att vitamin B6 finns i många livsmedel är risken för att man ska få brist ganska liten

Biotin
Finns i: nästan all mat men framförallt lever, äggula, havregryn och vetegryn.

Behövs för att: fettsyraomsättningen

Brist kan leda till: ingen brist har rapporterats

Folat
Finns i: lever, mörkgröna bladgrönsaker och olika slag av kål, bönor, kikärter, linser, frukt och bär. Även fullkornsprodukter, filmjölk och yoghurt.

Behövs för att: bilda nya celler och röda blodkroppar. Behovet ökar när man är gravid eller växer.

Brist kan leda till: blodbrist (anemi)

Vitamin B12
Finns i: fisk, kött, skaldjur, ägg, lever, mjölk och ost.

Behövs för att: cellernas ämnesomsättning bildningen av blodkroppar ska fungera samt för nervsystemets funktion.

Brist kan leda till: blodbrist och neurologiska symptom. Veganer kan behöva ta tillskott av Vitamin B12

Vitamin C
Finns i: Frukt, bär och grönsaker

Behövs för att: bygga upp kroppens brosk och benvävnad. Fungerar som antioxidant

Brist kan leda till: trötthet, svaghet och irritation. En vuxen person uppfyller dagsbehovet av C-vitamin genom att äta en stor apelsin eller ett hekto broccoli eller en tredjedels paprika. Brustabletter med C-vitamin är med andra ord oftast ganska onödigt

Vitamin D
Finns i: fet fisk som lax sill och makrill, mjölkprodukter, ägg och kött. Kan även tas upp från solen

Behövs för att: reglera kalkbalansen i tänder och skelett.

Brist kan leda till: "engelska sjukan" hos barn dvs mjukt, missformat skelett och benuppmjukning hos vuxna. Vitamin D är den vitamin som vi riskerar att få i oss för lite av och vissa kan behöva tillskott.

Vitamin E
Finns i: frön och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter och ägg.

Behövs för att: antioxidant som bland annat skyddar våra vävnader genom att förhindra att de fleromättade fettsyrorna som bygger upp membranen bryts ner.

Brist kan leda till:

Vitamin K
Finns i:

Behövs för att:

Brist kan leda till:


Som sagt är dessa vitaminer livsnödvändiga, däremot kan en överkonsumtion vara skadligt, så som med det mesta är lagom bäst!

På Waynes Coffee kan man få sig en riktig vitaminboost genom en kallpressade juice eller shots!

Likes

Comments

Kolhydrater... kanske det mest omdiskuterade näringsämnet?? Jag har upplevt att många har en rädsla för kolhydrater de senaste åren, vilket är lite tokigt då det faktiskt är vår viktigaste källa till energi! Visst finns det mycket "dåliga" former av kolhydrater, lika som det finns sämre varianter av t.ex fett. Det gäller helt enkelt välja rätt sorts kolhydrater, som vi blir pigga och mår bra av.

Kolhydrater är ett samlingsnamn för stärkelse, kostfibrer och olika sockerarter. De mesta av kolhydraterna bryts i kroppen ned till glukos som fungerar som energi till cellerna. Olika sorters kolhydrater har olika påverkan på vår kropp. Ni kanske har hört talas om snabba och långsamma kolhydrater? Snabba kolhydrater tas snabbt upp av kroppen och blodsockret stiger supersnabbt, man blir pigg en liten stund, innan det sjunker lika snabbt och man blir nästan tröttare än innan man åt. Långsamma kolhydrater, ja man hör ju nästan vad de gör, tas upp långsamt och blodsockret håller sig på en jämn nivå istället för att störta rakt ner.

Exempel på snabba kolhydrater (sämre alternativ): socker, vitt bröd, läsk, saft, pasta, vitt ris, godis, vitt mjöl mm.

Exempel på långsamma kolhydrater (bättre alternativ): pasta, ris, gryn och bröd som innehåller hela korn, dvs fullkornsprodukter samt grönsaker och baljväxter

Jag brukar äta olika former av rotfrukter (potatis, rödbeta, morötter), grönsaker, väljer fullkorn när jag ska äta pasta, ris och bröd.. Nu finns det ju dessutom pasta gjord på fettucine, kikärtor och sojabönor - mums!

Summan av kardemumman så tänker jag att en inte ska vara rädd för kolhydrater! Se till att välja rätt sort bara 😄


Likes

Comments

Vad gör fettet i vår kropp?
Fett är för oss människor en viktig energikälla. Men då ska det självklart vara rätt sorts fett i rätt mängd. De nyttiga fetterna skyddar våra organ, bildar hormoner, bygger celler och ökar samtidigt kroppens förmåga att kunna ta upp fettlösliga vitaminer A, D, E och K. Fettet i maten bidrar till att kroppen kan ta upp essentiella fettsyror som den själv inte kan producera. Dessa essentiella fettsyror är bra för vårt immunförsvar, hjälper till att reglera blodtrycket och blodets levringsförmåga.

Nyttiga fetter

Essentiella fettsyror/fleromättat fett
Omega 3
Finns i livsmedel som:
Fet fisk, makrill, lax sill, sardiner
Vissa alger
Rapsolja
Valnötter

Omega 6
Finns i livsmedel som:
Solrosolja
Majsolja
Sesamolja
Rapsolja

Enkelomättat fett
Är ett nyttigt fett tillsammans med det fleromättade fettet. Det enkelomättade fettet finns i bland annat:
Kyckling
Avokado
Mandlar
Hasselnötter
Oliver
Olivolja
Rapsolja

Onyttigt fett
Mättat fett
Finns i de flesta livsmedel som vi får i oss. Men egentligen behöver vi inte få i oss dessa då de naturligt produceras ifrån andra fettsyror i vår mat. Det är heller inget nyttigt fett som kroppen mår bra av. Fettet finns i bland annat:
Choklad
Grädde
Glass
Bakverk
Ost
Fett kött, korv och bacon
Palmolja

Transfett
Transfett är något som finns naturligt i animaliska livsmedel men också i produkter som produceras från fabriker. Ett för stort intag av transfetter kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar då det ökar halten av det onda kolesterolet LDL och minskar det goda kolesterolet HDL..
Transfettet finns i bland annat:
Bacon
Korv
Glass
Bakverk.

1 gram fett innehåller 9 kalorier, vilket innehär att man lätt kan få i sig för mycket. Det är viktigt att titta på mängden och förstå att även nyttiga livsmedel kan bidra till ökad vikt. En tredjedel av den energin man får i sig under en dag ska komma ifrån just fett.


Likes

Comments

Protein
Protein kallas för kroppens byggstenar och behövs för att bygga upp celler samt bilda hormoner och enzymer. Proteinet byggs upp av tjugo stycken aminosyror. Nio av dessa är essentiella, vilket innebär att vi måste få i oss dessa via maten eftersom att kroppen själv inte kan producera dessa.

Proteinets funktioner
Proteiner är bra för hela kroppens funktion och ingår i vårt immunsystem. Det är framför allt viktig för vår muskeluppbyggnad, men också bra för hår och naglar och ger även en bra mättnadskänsla.

Proteinrika livsmedel
Kött
Kyckling
Fisk
Ägg
Mjölkprodukter som yoghurt, kvarg, mjölk osv.
Bönor
Linser
Nötter
Frön
1 gram protein innehåller 4 kalorier.

10-20 % av kalorierna som vi får i oss under en dag ska komma ifrån just protein. Det motsvarar minst 50-70 gram per dag.

Protein vid träning
Mycket hård träning
Uthållighetsidrotter leder oftast till stor muskelnedbrytning. Det innebär att musklerna är i stort behov av att repareras. Eftersom att protein hjälper till med muskelreparationer så är detta väldigt bra att tillsätta efter avslutat pass. Men allra viktigast är att få i sig energi.


Likes

Comments

Definition hälsa
Vad är hälsa? Hälsa har genom åren fått lite olika förklaringar men världshälsoorganisationens (WHO) definition från 1948 är att hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte bara frånvaro av sjukdom.


​Fysiskt

När man hör ordet hälsa är det fysiska kanske det första många tänker på.
Det innefattar fysisk aktivitet, frånvaro av smärta, sömn, närhet, beröring, matvanor mm.


​Psykiskt

Den psykiska delen handlar om hur man upplever sin tillvaro som meningsfull, hantering 
av stress, att kunna påverka sin situation, upplevelser av natur, musik, konst mm.


​Socialt

Socialt välbefinnande innebär relationer till andra människor. Att känna tillhörighet, att vara bekräftad och att känna ett sammanhang i vardagen.


Dessa tre faktorer påverkar varandra, så det är alltså lika viktigt att se till att ha ett socialt stöd som att äta rätt och röra på sig!

Likes

Comments

Hallå där!
​Idag började vi dagen med ett frukostmöte på Hudiksvalls näringslivsbolag. Vi blev intervjuade angående vårt nystartade företag och vår utbildning. Därefter fick vi lyssna till andra företagare och om deras erfarenheter och utveckling. En mycket givande och inspirerande morgon för oss på Studio Hälsa. 

Vi vill nu önska er alla en trevlig och sund helg! 
/Studio Hälsa

Likes

Comments

Nu är vi i full förberedelse för att den 7 oktober leverera en föreläsning om hälsa och vårt förtagande på Statt i Hudiksvall. Vi kan lova att vi är förväntansfulla över att kastas ut i verkligheten.

Kom även ihåg att det bara är tre dagar kvar på vår 20 % kampanj på alla tjänster. Så passa på och fynda nu!

/ Studio Hälsa

Likes

Comments

Vilken fantastisk kväll vi fick under vår invigningskväll av Studio Hälsa. Vi vill tacka alla som var där och alla som skickat oss lyckoönskningar. Nu så börjar allvaret på riktigt och vi lägger nu i en extra växel. Här är lite bilder ifrån kvällen.

Likes

Comments

Hallå allihop!
Vi är så glada att presenterat att vi nu på fredag har premiäröppning av Studio Hälsa i Hudiksvall! På den här bloggen kommer hälsovägledare Elin och hälsovägledare Evelina dela med sig av massa tips och inspiration vad gäller hälsa och livsstil. Det kommer att vara allt i från träningstips, recept på nyttiga bakverk och avslappningsövningar till inredning, mental coachning och allmän hälsoinformation.

Vi hoppas att ni med glädje följer vår blogg och förhoppningsvis blir inspirerade. Kom gärna förbi vår lokal för mer information om våra tjänster. 

Ha en fin dag!
Kram från Elin & Evelina på Studio Hälsa





Likes

Comments