1år, 52-53 veckor och 365 dagar nästan på dagen så är det nu dags för att kliva ur föräldraledigheten och in i arbetslivet igen!
Känslorna är lika förväntansfulla som ångestladdade, men tror det kommer bli lättare när jag på måndag är på plats och är i min "nya vardag" igen.

Att få komma bort från hemmet och lite tid ifrån Odin känns faktiskt skönt, tänk att få sakna och längta till detta och komma hem på eftermiddagen med ny energi! Tror det kommer bli super bra när alla bitarna är på plats!

Idag ska vi och hälsa på på förskolan jag ska arbeta på, den heter Nyfiken och har bara varit igång i ca 1år, så den är jättefin och fräsch, underbara lokaler för verksamheten!

För er som undrar, så kommer Olof att gå hem och vara föräldraledig med Odin nu tills mitten av november, då är det dags för nya äventyr även för Odin; dags att börja förskolan!

Men nu ska vi fortsätta njuta av de här sista dagarna tillsammans, Odin och jag!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Äntligen har maken i huset semester, han njuter nog av lite ledigt och jag njuter av att ha han hemma! (Det gör Odin också)
Vi har inte särskilt mycket planer utan tar det lite som det kommer, vi fixar lite hemma på huset nu när det finns lite tid.

Inte nog med att vi får njuta av sommaren och varandra just nu så får vi också glädjas och fira att jag fått bytt jobb! Jag är såklart oerhört glad för detta och är laddad för att börja jobba igen.
Men det är ju även lite små jobbigt då det betyder att jag ej kommer spendera hela mina dagar med Odin, jag vet att han kommer ha det super bra och mysigt hemma med sin pappa men jag kommer ju automatiskt få mycket mindre tid med honom.

Redan vecka 34 är det start på nya jobbet, så jag njuter till fullo av ledig tid med familjen just nu ❤️

Likes

Comments

Ibland så finns varken kraft, tid eller inspiration till att göra sina måsten, eller rättare sagt man får prioritera sina val och denna gången fick bloggen ta en lite paus.

Det har varit mycket med Odin som är i en av alla dess utvecklingsfaser. Han har varit lite mammig och sovit ganska så dåligt i några veckor nu, det gör ju även att min sömn blir väldigt drabbad. Och sömnbrist är något som påverkar mig väldigt mycket, på ett negativt sätt.
Tur att det går i faser så att det inte är konstant sömnbrist!!



Bilden nedan, trött & sliten mamma!

Sen senast har jag fortsatt med mina mål, kostplan och träning. Men självklart blir ju även detta drabbat av min brist på sömn och energi.

Så det har inte varit lika strikt och inte lika många pass på gymmet, men de pass som jag kört har varit riktigt bra!

Just nu hoppas jag på en bättre sömn period och lite mer energi från denna härliga sommar sol!

Jag har köpt nya löparskor & en hybridcykel så förhoppningsvis blir det en del cardio framöver!
Även en cykelsadel till Odin, så vi kan cykla mer inom stan och till badplatsen!

Likes

Comments

Efter ett dygn med äggdieten så var jag tillbaks i ketos, det var ju mitt huvudsakliga mål.
Så efter frukosten imorse beslöt jag mig för att hoppa av denna och köra på som vanligt igen, strikt ketos upplägg istället.

Sammanfattning av ett dygn med bara ägg som kost, tycker jag det gick bra men det var redan imorse svårt att få i sig ägg 😂🙈😳

Så nu fortsätter min resa, resan tillbaks till min kropp.
För en sak som jag konstant tänkte under och även nu efter graviditeten var, att det var så jobbigt att inte äga sin egna kropp, den gjorde och mådde precis som den ville.
Ett konstaterande nu när kroppen börjar komma i hormonbalans igen är att jag mår inte speciellt bra när hormonerna är bananas i kroppen.
Jag är så glad att jag börjar känna igen mig själv igen, både mentalt och fysiskt!

Ikväll blev det ett härligt, tungt benpass!
Det var så intensivt och tungt att jag knappt kunde köra bilen hem 🙈😂💪🏼💦

Nu tar jag kväll och tittar på Biggest loser innan det blir sängen och återhämtning!

God natt ⭐

Likes

Comments

Att livet i vanligt fall går upp och ner vet vi ju alla sedan tidigare.. men som mamma, eller rättare sagt när man fått barn, då kan det svänga fort speciellt om ens sömn blir påverkad.

Det var en fin långhelg på många sätt, maken & fadern till Odin var ledig och hemma med oss, solen gav oss sommardagar och vi har träffat mycket fina människor ❤
Varit i naturen, fiskat, grillat med fina vänner..
Även hunnit med att sminka en brud och varit på själva bröllopet.

Fram till lördagen har Odin sovit ganska "dåligt", väckt mig massa gånger, bajsblöja, matdags, vill inte somna om osv... Det tar ganska hårt på mig, så trötthet och huvudvärk har varit dagliga inslag.

Jag och Olof har en "deal", jag tar alla nätter och han tar Odin alla morgonpass de dagar han är ledig ex helgerna, så jag får sovmorgon, tacksam var jag för långhelg 👌🏻☺️

Däremot har kosten drabbats lite av att mammalivet varit lite tuffare.
Det har inte blivit dålig kost i någon form, men mer kolhydrater än tänk.
Detta har ju gjort att min kropp inte längre är i ketos. Men jag har ingen ånger över det, idag var det bara att ta nya tag.

Varför lägga energi på det som varit? Något jag inte nu i efterhand kan ändra på?
Bättre att lägga energin på att ta nya starka tag emot det mål man vill nå.

För att snabbt komma tillbaka i ketos och optimal förbränning i kroppen så kör jag några dagar bara med ägg, även kallat äggdiet.
Jag är inte mycket för dieter eller qvickfix, men jag vet vad jag gör och varför och ser en långsiktig plan framför mig, jag ser detta som ett verktyg/hjälpmedel för mig att nå mina mål på.

Plus att jag faktiskt ville prova på detta och se hur kroppen svarar på denna kost under några dagar. 😁

Nedan kan du se hur det går till med en äggdiet!

Jag har idag än så länge ätit 6 ägg, stekta och druckit ca 2 liter citronvatten, 2 stora koppar med fettkaffe, kaffe med 1 msk kokosolja i.
Har inte lagt till mycket mer fett till äggen idag, ska äta 3 ägg nu till kvällsmat och tar ev lite mer fett då så jag har mättnadskänsla hela natten.

Får se hur det känns i kroppen, detta avgör också hur många dagar jag kör äggdieten.
Sedan är det tillbaks till strikt ketos upplägg igen!

Skamligt hur bra jag mår på denna kosten (ketos), i vanliga fall världens problem med magen (IBS) och nu; allt är perfekt, ingen svullen mage eller smärtor och pigg i huvudet 👌🏻⭐

Likes

Comments

Allting har flutit på riktigt bra, kost, träning och motivationen håller sig stark!
Tills i lördags kväll, jag satt på knä på golvet en stund och när jag skulle resa mig så hade jag fått en enorm smärta i vad,ankel & fot, kunde knappt gå.
Jag tänkte fan, nu fick jag med sån där hälsporre som andra dras med. Men med lite research så har jag insett att det är en inflammation i vadmuskeln + sena som löper ner runt ankeln i foten jag drabbats av.
Så typiskt eftersom jag behöver mina ben för att gå mina promenader varje dag!
Jag har kört på lite för hårt de senaste veckorna, har känt av vaden men inte lyssnat på dess signaler tyvärr.
Så nu blir det Ipren och vila för att så snabbt som möjligt komma tillbaka!

Detta betyder också att om jag vill uppnå mina mål måste jag nu köra på hårdare, mer strikt med kosten, dra ner lite på kalorierna nu under tiden jag ej kan köra någon cardio.
Jag kommer kunna fortsätta med styrketräningen vilken känns mycket skönt. Dock inte benpasset.

Men man säger ju; what doesnt kill you makes you stronger, så det är bara att köra på!

I övrigt så njuter vi, som alla andra av det vackra, underbara vädret!
Odin verkar inte påverkas så mycket av värmen, det är ju skönt! Och han älskar ju när man få bada utomhus!

Perfekt diet väder, man kan grilla nyttig mat varje dag! Me like!!

Likes

Comments

Nu är jag inne på vecka 4 med kostupplägget, känns jättebra i kroppen måste jag säga, även huvudet verkar gilla läget!
Vecka 1 slutade med -1,4kg men vecka 2 var det +-0kg... vecka 3 däremot gav mig -1,6kg, så tack för att jag va stark nog att inte ge upp.
Kanske låter konstigt efter bara 3 veckor, "vilja" ge upp. Men huvudet spelar en ju ett spratt när man inte får de resultaten man kämpat hårt för!
Så det gäller alltså att vara hjärnstark och motiverad med sitt mål/delmål i sikte.


Motgångar är svåra att hantera, men vet du vad? Om man inte utsätter sig för dem så kommer man aldrig bli bättre på att hantera dem.
Det är som precis vilken annan utmaning/aktivitet man tar sig för, första gången går det kanske inte alls bra kanske inte heller de 3-4 gångerna efter det. Men man lär sig nya knep och vägar ju mer man försöker och snart kan man det nya med bravur.
Det gäller alltså att träna sin hjärna, likaväl som man tränar sin kropp mot olika mål.

Så se till att skriva ner de mål, delmål du har, skaffa dig olika motivatorer ex. En person som gör det du vill göra, skaffa dig målbilder men framför allt lär dig att ta dig förbi motgångar och svackor, för vi vet ju alla att de kommer på vägen. Sen underlättar det om man skaffar sig de hjälpmedel man behöver, ex. Appar, anteckningsblock, en pt eller kanske ett gymkort! 

Idag är det tredje dagen på den extremt strikta fasen jag kör i mitt ketos upplägg. Detta är ju för att komma i optimal ketos och förbränning.
(Kroppen börjar alltså förbränna sitt egna fett som energi)
Det medför endel "jobbigheter" såhär i början, trötthet, dimsym och huvudvärk.
Men det bruka släppa efter 3-5 dagar, det innebär ju också att man är på rätt väg vilket gör mig mer motiverad att fortsätta och stå ut med ovanstående symptom.

Jag har inte ännu bestämt hur länge jag ska köra såhär strikt, men så länge jag mår fint och kroppen gör det den ska så förstår jag inte varför jag skulle vilja sluta..

Det är faktiskt förstå gången en diet, om ni vill kalla det så, känns såhär bra!
Men det är första gången jag verkligen gör det helhjärtat och för enbart min egna skull.
Själv vill jag kalla det en livsstilsförändring inte en diet, visst nu innan jag nått mitt mål är kosten lite hårdare men hur ska jag nå mitt mål om jag inte äter efter det?

Jag har alltid brytt mig jättemycket om vad andra tänker och tycker.
Och jag har oftast velat vara många till lags i det jag gör.
Ex. När jag skulle satsa på att tävla i bikinifitness, det va ett alldeles för impulsivt beslut för att jag trodde det skulle gör andra stolta och impade av mig. Visst, jag tyckte tanken va rolig och gjorde mitt bästa för att ta mig dit och i form, men kroppen sa tillslut stopp.
"Är huvudet dumt får kroppen lida" japp, aldrig nog har ett citat passat in bättre. 

Med åldern kommer visdom? Vem vet, men nu har jag iallafall lärt mig att den enda som betyder något och den enda som ska få påverka mina val är J A G ! 


Det här är min resa, en livslång resa med olika mål längs vägen och jag ser fram emot alla destinationer och lärdomar jag kan få under resans gång.

#hejjamig #minviktresa #fitmom2017 #ketos #styrketräning #lycka

Jag hoppas jag kan hjälpa eller inspirera någon annan att ta tag i sina drömmar och ta det där beslutet som får er att må bra.

Glöm inte kolla in min instagram @mizzmelodie

Likes

Comments

Vi har börjat dela upp dagarna/kvällarna hemma med Odins kvälls- och nattningsrutiner. Så mån, ons är mina kvällar med Odin och Olof får träna, tis, tors är olofs kvällar med Odin och jag får träna, visst vi kan även nyttja dem till att göra mer saker eller helt andra, helt enkelt 2 dagar i veckan var för egentid.
Vi tränar dock ca 4pass/veckan var, så fre-sön när vi ändå är lediga båda två passar vi på att klämma in två pass till var.
Om jag får/kan kör jag gärna tis, tors, fre och söndag! Passar mig bra i struktur och vila för min kropp.
Utöver mina 4 gympass så försöker jag vara ute och gå minst varannan dag. Ibland orkar man inget mer än vara vaken och ta hand om Odin, om det har varit en vaken natt eller om han är på sämre humör.

Ska köra detta upplägget ett tag nu och se hur det känns. Hitintills känns det bra i kroppen!

Vad det gäller kosthållningen jag kommer köra på kallas det för en ketogen kost.
I det korta förklarat (även bildtexten) så äter man minimal/begränsat med kolhydrater, ja även proteinet är begränsat så energin får man genom att tillföra fett i kosten, nyttigt sådant såklart!
Detta gör att kroppen hamnar i ett fettförbränning stadie, kroppen använder sitt egna fett som energi så via levern omvandlas fettet till energi och ketoner, vilket man då kan mäta via urin eller blodprov.

Livsmedel jag har valt att använda mig av, saker jag egentligen bara älskar är:
Ägg, Kyckling, Nötkött, Vilt, Fisk, Keso/Kvarg, Broccoli, Blomkål, Blandsallad, Paprika, Tomat, Gurka, Spenat, Avokado, kokosolja.
Ibland kommer jag äta ex. Fetaost eller Halloumi men då uträknat vad som funkar för att jag fortsatt ska vara kvar i ketos.
Jag kommer börja dagen med en kopp kaffe med kokosolja i, detta för att mättnadskänsla ska inträffa innan jag äter min frukost runt kl. 8, ca kl. 12 äter jag lunch och runt kl. 20 äter jag ett kvällsmål, ibland om det behövs äter jag ett mindre mellanmål mitt på eftermiddagen det beror lite på hur fysiskt aktiv jag varit eller ska vara denna dag.

Kommer försöka ligga på Max 20gram kolhydrater och Max 80gram protein per dag.
För att hålla koll på detta kommer jag nu extra strikt använda en app för att föra kostdagbok på.
Super strikt de närmsta 2 veckorna sen om det behövs kanske lite mer flexibelt, men ändå så pass strikt att ketosen behålls i kroppen!

Detta blir mitt lilla vår projekt, känns super kul!
Och visst, det kommer krävas både disciplin och nerlagd tid för att få det att fungera, men jag tycker bara att det är kul med lite tid på mig själv eftersom jag är hemma så mycket med Odin själv om dagarna.
Perfekt sysselsättning!

I övrigt får man ju hitta sin egna tränings- och kostplanering som passar, både sin kropp och efter det liv man lever.
Detta funkar utmärkt för mig och jag mår väldigt bra både av denna träningen och kosten.

Jag önskar Er alla en trevlig helg!
Nu ska jag ta en dusch efter dagens tunga bröstpass!

Likes

Comments

Livet blir inte alltid som man tänkt sig...
Från tävlingssatsning i bikinifitness till utbränd till gravid.
Ja, där är anledning till att jag, än en gång måste går ner ganska mycket i vikt för att ha en god hälsa.
Mitt i satsningen mot scenen och min debut i bikinifitness, så planerade jag vårt bröllop, vi köpte hus och flyttade in i på kort tid, detta var lite för mycket för mig att mäkta med, det blev lite för mycket av det goda om vi säger så! Tävlingssatsningen blev avbruten.
Även positiv stress kan ju bli negativt.

Från att ha tränat (styrketräning, promenader & cardio) ca 15 pass i veckan till att inte kunna (fick inte för läkaren) träna alls och börja äta "normal" mängd mat, alltså inte på kaloriunderskott, gjorde att jag ganska så fort gick upp i vikt även pga stresshormon i kroppen såklart.

Jag blev sjukskriven och repade mig hyfsat fort, kom tillbaka till arbetet ganska snart men tyvärr
Inte gymmet. Så fort jag tränade fick jag stress på slag igen, ångestattacker, jättehög puls och sömnproblem så vikten fortsatte öka. Jag beslöt mig tillslut för att skippa gymmet ett tag och började köra lite gruppträning istället, detta funkade bra och snart kändes det som jag och kroppen började komma i balans, vikten började minska och jag kände mig starkare mentalt.

Precis i detta skede blev jag även gravid, vilket var ett underbart besked och vi kunde inte annat än glädjas! Men fysiskt var kroppen inte redo för detta, tyvärr. Halvvägs in i graviditeten så fick jag foglossning/bäckensmärtor detta gjorde att jag ej kunde anstränga mig, röra mig något alls, inte ens en promenad funkade utan att jag hade ont eller fick ont.
Kontentan av allt detta blev ännu större viktuppgång än vad man kanske tänker sig under en graviditet.

Bilderna ovan visar resan från tävlingssatsningen till hur läget är idag.

Så nu, nu har jag väl cirka halva resan kvar mot mitt mål och målvikt/kropp!

Jag har ju gjort det förut så jag tvivlar inte på att jag inte kan göra det igen.

Så här ärlig har jag aldrig varit öppet med detta innan. Men jag tror att man måste acceptera sitt förflutna för att kunna ta sig framåt!
Jag känner endast en stor förväntan och glädje med detta och ingen ånger alls för det som varit.
För allt det jag har gått igenom har ju tagit mig dit jag är idag! Det har bara gjort mig starkare!

Så nu vill jag gärna dela denna resan och glädjen med er!
Jag vet att jag blir mer motiverad av er och hoppas på att kunna motivera någon utav er!

Nu kör vi! Mot framtiden!!
See ya!

Likes

Comments

Så, då tyckte jag det va dags att skaffa en blogg!

Varmt välkommen hit, här kommer du få följa mig i min vardag, på gymmet, i köket & i mina tankar!

Idag blir Odin 7 månader, grattis min lilla prins ❣
Dagen till ära blev det kycklingkebab till lunch och ett tungt ben pass på gymmet!

Likes

Comments