Allting har flutit på riktigt bra, kost, träning och motivationen håller sig stark!
Tills i lördags kväll, jag satt på knä på golvet en stund och när jag skulle resa mig så hade jag fått en enorm smärta i vad,ankel & fot, kunde knappt gå.
Jag tänkte fan, nu fick jag med sån där hälsporre som andra dras med. Men med lite research så har jag insett att det är en inflammation i vadmuskeln + sena som löper ner runt ankeln i foten jag drabbats av.
Så typiskt eftersom jag behöver mina ben för att gå mina promenader varje dag!
Jag har kört på lite för hårt de senaste veckorna, har känt av vaden men inte lyssnat på dess signaler tyvärr.
Så nu blir det Ipren och vila för att så snabbt som möjligt komma tillbaka!

Detta betyder också att om jag vill uppnå mina mål måste jag nu köra på hårdare, mer strikt med kosten, dra ner lite på kalorierna nu under tiden jag ej kan köra någon cardio.
Jag kommer kunna fortsätta med styrketräningen vilken känns mycket skönt. Dock inte benpasset.

Men man säger ju; what doesnt kill you makes you stronger, så det är bara att köra på!

I övrigt så njuter vi, som alla andra av det vackra, underbara vädret!
Odin verkar inte påverkas så mycket av värmen, det är ju skönt! Och han älskar ju när man få bada utomhus!

Perfekt diet väder, man kan grilla nyttig mat varje dag! Me like!!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Nu är jag inne på vecka 4 med kostupplägget, känns jättebra i kroppen måste jag säga, även huvudet verkar gilla läget!
Vecka 1 slutade med -1,4kg men vecka 2 var det +-0kg... vecka 3 däremot gav mig -1,6kg, så tack för att jag va stark nog att inte ge upp.
Kanske låter konstigt efter bara 3 veckor, "vilja" ge upp. Men huvudet spelar en ju ett spratt när man inte får de resultaten man kämpat hårt för!
Så det gäller alltså att vara hjärnstark och motiverad med sitt mål/delmål i sikte.


Motgångar är svåra att hantera, men vet du vad? Om man inte utsätter sig för dem så kommer man aldrig bli bättre på att hantera dem.
Det är som precis vilken annan utmaning/aktivitet man tar sig för, första gången går det kanske inte alls bra kanske inte heller de 3-4 gångerna efter det. Men man lär sig nya knep och vägar ju mer man försöker och snart kan man det nya med bravur.
Det gäller alltså att träna sin hjärna, likaväl som man tränar sin kropp mot olika mål.

Så se till att skriva ner de mål, delmål du har, skaffa dig olika motivatorer ex. En person som gör det du vill göra, skaffa dig målbilder men framför allt lär dig att ta dig förbi motgångar och svackor, för vi vet ju alla att de kommer på vägen. Sen underlättar det om man skaffar sig de hjälpmedel man behöver, ex. Appar, anteckningsblock, en pt eller kanske ett gymkort! 

Idag är det tredje dagen på den extremt strikta fasen jag kör i mitt ketos upplägg. Detta är ju för att komma i optimal ketos och förbränning.
(Kroppen börjar alltså förbränna sitt egna fett som energi)
Det medför endel "jobbigheter" såhär i början, trötthet, dimsym och huvudvärk.
Men det bruka släppa efter 3-5 dagar, det innebär ju också att man är på rätt väg vilket gör mig mer motiverad att fortsätta och stå ut med ovanstående symptom.

Jag har inte ännu bestämt hur länge jag ska köra såhär strikt, men så länge jag mår fint och kroppen gör det den ska så förstår jag inte varför jag skulle vilja sluta..

Det är faktiskt förstå gången en diet, om ni vill kalla det så, känns såhär bra!
Men det är första gången jag verkligen gör det helhjärtat och för enbart min egna skull.
Själv vill jag kalla det en livsstilsförändring inte en diet, visst nu innan jag nått mitt mål är kosten lite hårdare men hur ska jag nå mitt mål om jag inte äter efter det?

Jag har alltid brytt mig jättemycket om vad andra tänker och tycker.
Och jag har oftast velat vara många till lags i det jag gör.
Ex. När jag skulle satsa på att tävla i bikinifitness, det va ett alldeles för impulsivt beslut för att jag trodde det skulle gör andra stolta och impade av mig. Visst, jag tyckte tanken va rolig och gjorde mitt bästa för att ta mig dit och i form, men kroppen sa tillslut stopp.
"Är huvudet dumt får kroppen lida" japp, aldrig nog har ett citat passat in bättre. 

Med åldern kommer visdom? Vem vet, men nu har jag iallafall lärt mig att den enda som betyder något och den enda som ska få påverka mina val är J A G ! 


Det här är min resa, en livslång resa med olika mål längs vägen och jag ser fram emot alla destinationer och lärdomar jag kan få under resans gång.

#hejjamig #minviktresa #fitmom2017 #ketos #styrketräning #lycka

Jag hoppas jag kan hjälpa eller inspirera någon annan att ta tag i sina drömmar och ta det där beslutet som får er att må bra.

Glöm inte kolla in min instagram @mizzmelodie

Likes

Comments

Vi har börjat dela upp dagarna/kvällarna hemma med Odins kvälls- och nattningsrutiner. Så mån, ons är mina kvällar med Odin och Olof får träna, tis, tors är olofs kvällar med Odin och jag får träna, visst vi kan även nyttja dem till att göra mer saker eller helt andra, helt enkelt 2 dagar i veckan var för egentid.
Vi tränar dock ca 4pass/veckan var, så fre-sön när vi ändå är lediga båda två passar vi på att klämma in två pass till var.
Om jag får/kan kör jag gärna tis, tors, fre och söndag! Passar mig bra i struktur och vila för min kropp.
Utöver mina 4 gympass så försöker jag vara ute och gå minst varannan dag. Ibland orkar man inget mer än vara vaken och ta hand om Odin, om det har varit en vaken natt eller om han är på sämre humör.

Ska köra detta upplägget ett tag nu och se hur det känns. Hitintills känns det bra i kroppen!

Vad det gäller kosthållningen jag kommer köra på kallas det för en ketogen kost.
I det korta förklarat (även bildtexten) så äter man minimal/begränsat med kolhydrater, ja även proteinet är begränsat så energin får man genom att tillföra fett i kosten, nyttigt sådant såklart!
Detta gör att kroppen hamnar i ett fettförbränning stadie, kroppen använder sitt egna fett som energi så via levern omvandlas fettet till energi och ketoner, vilket man då kan mäta via urin eller blodprov.

Livsmedel jag har valt att använda mig av, saker jag egentligen bara älskar är:
Ägg, Kyckling, Nötkött, Vilt, Fisk, Keso/Kvarg, Broccoli, Blomkål, Blandsallad, Paprika, Tomat, Gurka, Spenat, Avokado, kokosolja.
Ibland kommer jag äta ex. Fetaost eller Halloumi men då uträknat vad som funkar för att jag fortsatt ska vara kvar i ketos.
Jag kommer börja dagen med en kopp kaffe med kokosolja i, detta för att mättnadskänsla ska inträffa innan jag äter min frukost runt kl. 8, ca kl. 12 äter jag lunch och runt kl. 20 äter jag ett kvällsmål, ibland om det behövs äter jag ett mindre mellanmål mitt på eftermiddagen det beror lite på hur fysiskt aktiv jag varit eller ska vara denna dag.

Kommer försöka ligga på Max 20gram kolhydrater och Max 80gram protein per dag.
För att hålla koll på detta kommer jag nu extra strikt använda en app för att föra kostdagbok på.
Super strikt de närmsta 2 veckorna sen om det behövs kanske lite mer flexibelt, men ändå så pass strikt att ketosen behålls i kroppen!

Detta blir mitt lilla vår projekt, känns super kul!
Och visst, det kommer krävas både disciplin och nerlagd tid för att få det att fungera, men jag tycker bara att det är kul med lite tid på mig själv eftersom jag är hemma så mycket med Odin själv om dagarna.
Perfekt sysselsättning!

I övrigt får man ju hitta sin egna tränings- och kostplanering som passar, både sin kropp och efter det liv man lever.
Detta funkar utmärkt för mig och jag mår väldigt bra både av denna träningen och kosten.

Jag önskar Er alla en trevlig helg!
Nu ska jag ta en dusch efter dagens tunga bröstpass!

Likes

Comments

Livet blir inte alltid som man tänkt sig...
Från tävlingssatsning i bikinifitness till utbränd till gravid.
Ja, där är anledning till att jag, än en gång måste går ner ganska mycket i vikt för att ha en god hälsa.
Mitt i satsningen mot scenen och min debut i bikinifitness, så planerade jag vårt bröllop, vi köpte hus och flyttade in i på kort tid, detta var lite för mycket för mig att mäkta med, det blev lite för mycket av det goda om vi säger så! Tävlingssatsningen blev avbruten.
Även positiv stress kan ju bli negativt.

Från att ha tränat (styrketräning, promenader & cardio) ca 15 pass i veckan till att inte kunna (fick inte för läkaren) träna alls och börja äta "normal" mängd mat, alltså inte på kaloriunderskott, gjorde att jag ganska så fort gick upp i vikt även pga stresshormon i kroppen såklart.

Jag blev sjukskriven och repade mig hyfsat fort, kom tillbaka till arbetet ganska snart men tyvärr
Inte gymmet. Så fort jag tränade fick jag stress på slag igen, ångestattacker, jättehög puls och sömnproblem så vikten fortsatte öka. Jag beslöt mig tillslut för att skippa gymmet ett tag och började köra lite gruppträning istället, detta funkade bra och snart kändes det som jag och kroppen började komma i balans, vikten började minska och jag kände mig starkare mentalt.

Precis i detta skede blev jag även gravid, vilket var ett underbart besked och vi kunde inte annat än glädjas! Men fysiskt var kroppen inte redo för detta, tyvärr. Halvvägs in i graviditeten så fick jag foglossning/bäckensmärtor detta gjorde att jag ej kunde anstränga mig, röra mig något alls, inte ens en promenad funkade utan att jag hade ont eller fick ont.
Kontentan av allt detta blev ännu större viktuppgång än vad man kanske tänker sig under en graviditet.

Bilderna ovan visar resan från tävlingssatsningen till hur läget är idag.

Så nu, nu har jag väl cirka halva resan kvar mot mitt mål och målvikt/kropp!

Jag har ju gjort det förut så jag tvivlar inte på att jag inte kan göra det igen.

Så här ärlig har jag aldrig varit öppet med detta innan. Men jag tror att man måste acceptera sitt förflutna för att kunna ta sig framåt!
Jag känner endast en stor förväntan och glädje med detta och ingen ånger alls för det som varit.
För allt det jag har gått igenom har ju tagit mig dit jag är idag! Det har bara gjort mig starkare!

Så nu vill jag gärna dela denna resan och glädjen med er!
Jag vet att jag blir mer motiverad av er och hoppas på att kunna motivera någon utav er!

Nu kör vi! Mot framtiden!!
See ya!

Likes

Comments

Så, då tyckte jag det va dags att skaffa en blogg!

Varmt välkommen hit, här kommer du få följa mig i min vardag, på gymmet, i köket & i mina tankar!

Idag blir Odin 7 månader, grattis min lilla prins ❣
Dagen till ära blev det kycklingkebab till lunch och ett tungt ben pass på gymmet!

Likes

Comments