Vår sista dag i Bangkok bestod av lite mer shopping av julklappar, hittade några ialf. På eftermiddagen åt vi middag med Crille o Kajsa. Provade ett roligt ställe där vi fick steka vårt eget kött. Kul o gott! På kvällen mötte vi upp Eric, Simon och Matilda ifrån surfcampet. De skulle äta middag så vi tog efterrätt! Sjukt kul att träffa dem igen och höra vad de har haft för sig sedan sist! När restaurangen stängde så sa vi hejdå till varandra och började direkt planera för återträff hemma!

Vi drog hemåt för att packa ihop det sista och förbereda oss för resan hemåt mot Sverige. Vattnet stängdes dock av medan Becca fortfarande hade shampoo i håret vilket gav henne en hel del frustration och mig en massa skratt!

Vi kom i säng ganska sent, och väcktes snart igen av Crille o Kajsa när de kom hem från son utekväll. Kramades hejdå och sa godnatt eftersom vi skulle åka tidigt dagen därpå.

Sista dagen kom och vi begav oss vid 06;00 till flygplatsen. Efter ett flyg på 13h landade vi på Arlanda där Rasmus hämtade upp oss. Chockade av kylan och trötta av resan somnade vi utmattande i bilen.

Känslan av att vara hemma är ganska svår att beskriva. Det är otroligt skönt att få träffa våra nära och kära, man blir tacksam över vilken rent och fräscht samhälle vi har och strukturen. Det vi saknar mest är såklart värmen, det blir enorm skillnad att komma hem till kallt o blött.
Men nu känns det skönt att vara hemma, så mycket vi har upplevt och fått göra under dessa två månader. Nu ser vi fram emot nästa utmaning, och vad december har att erbjuda.

Nu börjar vår resa närma sig slutet och vi är åter igen tillbaka i Bangkok. Vi tog oss hit via ett par timmar i båt (mycket lugnare den här gången!) sen en timme i buss till Surathank. Där fick vi vänta på tåget ett par timmar, innan vi kunde hoppa på vårt nattåg till Bangkok. I början kändes det som om det skulle vara omöjligt att sova med allt oväsen från tågen som krängde fram o tillbaka, men tror att vi alla fick en helt okej natts sömn.

Väl framme i Bangkok så tog vi oss in centralt för att käka lite och lämna våra väskor på vårt hostel. Sen begav vi oss ut för lite shopping. Delade upp oss lite, så jag o Becca gick o letade julklappar. Hittade inte jättemkt, så får nog fortsätta leta idag! På kvällen blev det bio, Sista delen i Hingergames! Bra film, och återigen så ställde sig alla upp och sjöng till Kungens ära innan filmen började. Väldigt konstigt!

På vägen hem så svängde vi spontant in på en rooftopbar, häftigt utsikt och en god drink fick avsluta vår kväll

Efter lite ostabilt väder i ett par dagar så var det skönt med en riktigt skön solig dag! Vi har bara hängt på hotellet, på stranden och vid poolen. Riktigt skönt hotell vi hittat! Nu åskar och regnar det på kvällen, så vi har ätit middag och ligger halvt utslagna i varsin saccosäck. Man blir trött av solen! Men man får passa på, snart åker vi hem! Just nu håller vi faktiskt på att köpa biljett till Bangkok där vi ska spendera de sista dagarna, köpa lite julklappar och gå på bio stå på schemat!

Idag bytte vi hotell! Uppgraderade oss till bungalows vid stranden. Jätte fin pool och precis vid havet, najs!
Vi hängde en kort sväng vid poolen och sen drog vi iväg på äventyr med mopparna!

Vi åkte till ett ställe som hette The Challenge. Har ni sett programmet Wipeout på tv? Det var ungefär som det, en hinderbana i en sjö! Sjukt roligt, men galet svårt! Crille fick snällt sitta o titta på då hans fot inte har läkt än. Vi hängde där ett par timmar och försökte oss på banan. Jag var nöjd att jag klarade två hinder! Vi slutade när Becca hamnade fel på ett hinder och fick ont i nacken.

Som tur var så gick det bra, så vi hoppade på mopparna och åkte vidare till ett ställe som hette Amsterdam Bar som vi fått rekommenderat. Det låg jätte högt upp så vi hade en fantastisk utsikt till vår middag.

Vi hade inte tålamod att sitta där o vänta på solnedgången, så vi Åke vidare. Hamnade på en liten marknad där de sålde mat och kläder.

Sen så spelade vi lite basket oxå, Crille o Becca var nog bäst faktiskt

Som ni ser fick Crille ett litet fan som stod o hejade på honom oxå :) nu chillar vi vid poolen och använder nätet. Blir nog en lugn kväll på hotellet idag!

Koh Pangan är en riktig partyö! Den är känd för sina stora full moon partys som infaller en gång i månaden. Men det är inte bara då man festar, nej här finns det fest varje dag!

Våran första kväll så tog vi det bara lugnt och spelade bara biljard. Dag nummer två så sov vi ut och hängde en del på hostelet. Käkade middag på en riktigt äkta Thairestaurang, det var typ som om vi satt i hennes kök. Hon kunde ingen engelska heller, så vi fick fylla i på en lapp vad vi ville ha. Maten var riktigt god, men eftersom det var fullsatt fick vi vänta i en timma typ..

På kvällen var det fest på vårt hostel, Jag var med i ett beerpong lag och överraskade med att vara ganska bra faktiskt, iallafall innan ölen började ge effekt!
Sedan skulle vi dra vidare till en djungelfest, men blev inget med det!

Dag nummer tre var ju egentligen den stora festdagen, FULL MOON. Men då vi alla fyra var ganska slitna från dagen innan så var vi riktigt segstartade! Sov bort halva dagen! Men Crille o Kajsa drog till ett djurhem för att hjälpa till en stund o jag o Becca drog en snabb sväng till stranden.

På kvällen laddade vi om för fest igen! Det roligaste med full moon är att alla har på sig neonfärgade linnen och målar sig med massa färg på kroppen! Så större delen av kvällen ägnade vi oss åt att måla på oss själva och varandra. När klockan närmade sig 00 så tog vi en taxi till den stora feststranden där över 10 000 människor dansar o sjunger. Det var galet svårt att hålla koll på varandra, började med att vi tappade bort vår tyska vän Finn! O efter ett tag även Crille. Så vi gick runt och letade efter varandra o flera timmar, men till slut kom alla tryggt och säkert hem till hostelet!

Igår så tog vi en lugn dag, sov ut och spenderade sedan eftermiddagen på stranden. Skulle hyra stand up paddle i solnedgången igen, men de var uthyrda allihopa. Så vi nöjde oss med att kolla solnedgången från stranden.
Åt middag på ett mysigt hotell där vi även bokade in oss för nästa natt, så där ska vi sova sista dagarna på Koh Pangnan. Under kvällen så blev jag oxå getingstucken i tån. Han hade krypit in i min toffla under tiden jag hade tagit av den. Lite panik, ni som känner mig vet hur livrädd jag är för getingar. Var oxå rädd att det är farligare getingar här än hemma och att jag skulle bli förgiftad typ, men det verkar lugnt!. Idag har jag knappt ont :)

Planen idag är att checka ut från hostelet, ge oss iväg till vårt nya hotell och sen hyra moppe för att ge oss iväg till en hinderbana i stil med Tvprogrannmet Wipeout! Det ska bli spännande 😁

Gårdagen blev också världsligt slö, vi låg hela dagen vid poolen och läste och slappnade av. Jag fick låna "En man som heter Ove" av Kajsa! Läste ut den samma dag, älskade den! Tysken Finn hade en båtbiljett till Koh PhangNan så han åkte före. På kvällen gick vi ut o åt och sa hejdå till Flavian

Idag så har vi åkt mardrömsbåt till Koh PangNan. Bland det värsta vi gjort alltså! Det var två timmar av konstant stora vågor och vi blev sjösjuka allihopa. Trots att vi tagit åksjuketabletter. Crille spydde och det var inte långt ifrån att vi andra gjorde det oxå.

Nu är vi iallafall här o har checkat in på vårt hostel. Är ganska dåligt väder och ska tyvärr vara det o veckan. Men vi hoppas på att det ska spricka upp då och då så vi kan bada ialf. Just nu hänger vi på ett café vid havet som till vår stora lycka har hängmattor.

Lördagen delade vi upp vår lilla grupp för olika aktiviteter. Kajsa skulle fräscha upp sina dykarkunskaper, Flavian - den franska killen fortsatte med sin Divemaster, Crille fick ligga vid poolen o läsa. Medan jag, Becca och tysken Finn drog ut på en dag på havet!

Det var en heldag ute till havs där vi stannade för att snorkla flera gånger! Häftigast var nog när guiden var med i vattnet och matade fiskarna med ris och frukt. Det var fiskar precis överallt! Och de var knappt rädda för oss

Sista stoppet var ett coolt ställe som heter Koh Nuang Yuan. Det är tre små öar som sitter ihop med en fantastisk fin strand. Där fick vi tre timmar att spendera som vi ville. Så vi tog oss upp till wievpointen och tog de klassiska turistbilderna där. Sen hängde vi på stranden och badade i kristallklart vatten

Dagarna rullar på hör på Koh Tao, det är inte stressigt direkt. Första riktiga dagen hängde vi mest vid poolen och tog det lugnt, andra dagen testade vi hotellets andra pool, så som sagt det är inte särskilt stressigt. Eftersom Crille inte har fått ta ut sina stygn så blir vi lite begränsade. Men dag nummer tre bestämde vi oss iallafall för att hyra moppe, den tyska killen Finn hängde oxå på! Var lite segt att komma iväg då mopeduthyraren tyckte att vi skulle ha trasiga hjälmar, så vi fick stå o tjafsa om det! Men tillslut, med hela och fina hjälmar så kom vi iväg. Målet var södra Koh Tao, först åkte vi till ett ställe som är känt för bra snorkling som heter Shark Bay, men vi blev grymt besvikna när vi såg hur mkt skräp det var i vattnet, ett riktigt sopberg hade blåst in. Tråkigt att se hur vi människor faktiskt förstör naturen. Men vi drog iallafall vidare till en strand som heter Freedom Beach, där låg vi o solade och badade, fanns även en bra hängmatta till Crille :) Seb började det tyvärr regna., Så käkade vi lite lunch på strandens lilla restaurang. När regnet slutat så drog vi vidare till en annan strand där vi badade, snorklade och spelade strandtennis i solnedgången

På kvällen så satt vi uppe och spelade kort och drack lite öl, supertrevlig kväll!

På natten vaknade vi av åskan, lät som om det slog ner precis utanför. Herregud vilket oväder! Det regnade in lite genom fönstret oxå, härligt!

Dagen därpå regnade det hela dagen i stort sett, så vi låg mest på rummet och läste och tog det lugnt. Åt lunch i flera timmar och slösurfade. På kvällen kom några Becca kände och vi satt o prata allihopa med dem, de andra drog sedan ut - en hejdåfest till Flavian som idag skulle byta boende. Jag stannade hemma och tog det lugnt :)

Idag har solen kikat fram igen och vi har legat vid poolen hela dagen. Ikväll blir det Pizzabuffe, och imorgon har vi tänkt att lämna Crille vid poolen för att göra en båtutflykt 😀

Gårdagen blev en lång Resedag. Vi blev upplockade kl 07:30 och via minibuss, stor buss och till sist båt så anlände vi till Koh Tao kl 19 ungefär, så det var en lång resa. Var ganska häftigt solnedgång när vi åkte båt

När vi kom fram så delade vi en taxi med två trevliga killar, en fransman som hette typ Flavian och Tysken Finn. Vi letade tillsammans reda på ett boende innan vi sedan gick ut o käka. Trevlig middag med lite goda drinkar, så vi bestämde oss för att dra vidare. Drack lite drinkar, satte oss på gatan och lyssnade på en kille som spelade gitarr och förlorade i fyra i rad mot en Asiat som var helt galet grym på det, han vann säkert 6 matcher under kvällen, o då var han ändå stupfull! Kvällen slutade med ett kvällsdopp i hotellets fina pool.

Idag har tempot vart lväldigt mycket lugnare. Vi har egentligen bara hängt vid poolen hela dagen. Väntar på att Crille ska få ta ut stygnen så vi kan hänga lite mer vid havet oxå :)

Vi har spenderat två nätter på Koh Lanta där vi mött upp Crille o Kajsa. Nu sitter vi på en buss vidare och har sex timmar att spendera, så tänkte passa på att blogga och ladda upp det när vi har wi-fi igen.

Vi kom till Koh Lanta vid 16:30 efter att bussen vi åkt med tagit två timmar längre än de sagt. Bland annat stod vi i Färjekö i ca 1h. Så trötta och lite sletna blev vi avsläppta på hotellet. Först försökte tanten i receptionen lura oss att betala mer än vad Crille o Kajsa gjort, men vi stod på oss. Då fick vi ett rum utan aircondition. Det har vi haft alldeles för varma nätter för, så vi bad om ett rum med aircondition o då fick vi såklart betala mer. Orkade inte bråka om det.

På kvällen gick vi till en närliggande bar och chillade. Crille, Kajsa och Becca spelade biljard med killen som hade baren medan jag somnade i en hängmatta. Sjukt skönt med hängmatta alltså!

Vi käkade lite på baren och gick sedan hem och la oss.

Lördagen hyrde vi moppe och begav oss ut för att upptäcka. Vi var ute hela dagen och hamnade bland annat i Koh Lantas Old town, käkade lunch med jätte vacker utsikt och råkade hamna mitt i en lokal sammankomst. Det var urinvånarna på öarna i närheten, de kallade sig själva för Sjöfolket. De träffades för att fira och för att diskutera viktiga frågor och hur man ska skydda marken från all turism. Detta fick vi förklarat av en snäll fotograf som vi frågade. De som pratade och höll i mötet försökte också översätta och förklara för oss på halvbra engelska. Vi blev bjudna på kaffe och kaka och fick även se en traditionell dans. Alla var otroligt snälla och gulliga mot oss, trots att det faktiskt är vi turister som hotar deras mark.

Vi tjejer tog ett dopp i solnedgången medan Crille snällt fick vakta värdesakerna eftersom han har skadat foten

På kvällen åkte vi med moppen in till hamnen för att gå o kolla i affärer, Becca köpte en bikini och jag en vattentät väska och ett par nya solbrillor. Vi köpte också biljetten till Koh Tao - och det är dit vi är på väg nu. Kajsa ska dyka, och vi andra håller oss nog till snorkling :)

Updat - nu lyckas jag äntligen ladda upp detta, så lite försenat!