Nu har vi vart i Colombia i nästan två veckor! Åh så fint land det är. När vi skulle flyga från Lima trodde vi för en kort stund att vi inte att vi skulle komma iväg. När vi skulle checka in vårt baggage blev vi tillsagda att vi inte kunde flyga in i Colombia om vi inte kunde visa på när vi skulle lämna landet, och vi blev tillsagda att "ni har 40 minuter på er att boka en flygbiljett ut ur Colombia, sen stänger vi check-in". Detta lite trötta och stressade mitt i natten med 15 minuter kvar av wi-fi och inte med tillräckligt pengar på kontot. Med hjälp av en jättesnäll tysk turist och en svisch av Jenny lyckades vi dock köpa biljetter vi direkt kunde avboka.

Vi befinner oss i det nordligaste Colombia längs kusten. De första två nätterna bodde vi i Cartagena. Fin stad men vi kände snabbt att vi ville se mer av natursidan. Dessutom vart vi lite arga på vår hostelägare som bestämde sig för att ut och festa en kväll, vilket resulterade i att vi blev utelåsta mitt i natten från vårt hostel fram till fem på morgonen. Haha, nu i efterhand skrattar vi åt det, men just då vart vi irriterade. Så vi kom iväg snabbt nästa dag!

Då begav det sig till en suuuperfin halvö, Isla Baru med den kända stranden Playa Blanca ("vit strand") som verkligen lever upp till sitt namn. Karibiska kritvita stränder med turkost vatten. Väldigt avslappnat karibiskt klimat med ingen elektricitet, sova i hängmattor och äta middag på stranden. Duschen bestod dessutom av att man fick en liten hink med vatten som man hällde över sig!

Vi träffade några fransmän på ön och några argentinska killar och tjej som vi hängde med.

Holaa!

Efter Cusco begav jag och VG oss mot Lima. Påvägen spenderade vi en natt i Huacachina, en oas mitt i en öken. Alla åker dit för att åka jeep på sanddynerna och åka sandboarding, vilket är att man åker snowboard i sanden. Var sjukt kul!

Sedan tog vi oss till Lima, där vi spenderat de senaste två veckorna. En så fin stad! Höga klippor längs hela kustlinjen, stränder och en väldigt modern cool stad. Vi bor visserligen i ett finare finansdistrikt, "Limas Danderyd" enligt en kompis haha. VG pluggar ju här, och han säger att vi verkligen är här under den finaste tiden (tydligen är det väldigt grådisigt och mulet året om, men sommaren är jättefin!)

Vi har bott i ett fint område hemma hos VGs peruanska kompis Carlos. Efter några dagar kom Jenny och hennes syster Emma. Vi har mest turistat i staden, hängt på stränderna och åkt på roadtrips till stränder några timmar utanför Lima med VGs peruanska kompisar.

Vi provade att surfa en dag också vilket var väldigt kul och väldigt svårt! Förutom att försöka hålla balansen på brädan och inte slås omkull av vågorna var man samtidigt tvungen att hålla koll så att man inte blev påkörd av de andra 50 surfarna i vattnet. Tyvärr var jag med om en liten olycka i vattnet. I slutet av dagen gav jag och VG oss ut igen bland vågorna, och en våg slog omkull mig så att min bräda kom i full fart och slog till mig hårt på örat. Sen dess har jag haft dålig hörsel (som äntligen börja släppa) och ett konstant tinnitusliknande pip i örat.

Inatt tar vi oss vidare till Colombia! Är sjukt taggad! Det kommer nog bli en stor höjdpunkt på hela den här resan då Colombia ska ha SJUKT fin natur. Nästan alla jag har mött i Sydamerika, både turister och sydamerikaner, har sagt att det är det finaste landet med de trevligaste människorna och att det har varit deras bästa upplevelse i Sydamerika. Jag vet att många rynkar på näsan när man hör Colombia. Det de flesta tänker bara är att det är farligt. Detta gäller i alla länder om man håller sig i fel områden eller inte är påläst. Tex ska man inte ta bussen över den södra gränsen då den kan vara lite stökig. Därför tar vi "säkerhetsåtgärden" att flyga in. Kontenta: ni behöver inte vara oroliga, jag ska vara försiktig.

Kommer uppdatera när jag har internet, men såhär ser reseplanen ut:

7-10 februari: Cartagena, en stad i nordligaste Colombia.

10-15 februari: Santa Marta och nationalparken Tayrona park, bara en bit österut om Cartagena. Troligen det kändaste turistmålet i Colombia. Jättefina berg och stränder. I nationalparken kan man hyra hammocks eller täkt att övernatta vilket ska vara en väldigt populär upplevelse :-)

Sedan får vi se vart det bär av, men vi avslutar i Bogota och kanske besöker omkringliggande kaffefarmer.

Kram Stine

Jag tänkte berätta lite kort om Machu Picchu-resan! Den var såå fin och bland det häftigaste jag gjort.

Jag, VG, Jenny och Emma blev hämtade tidigt på morgonen från vårt hostel i Cusco av en minibuss tillsammans med andra turister. Vi körde i sex timmar längs jättefina slingriga Kalle Anka-vägar i bergen (ibland satt man och höll andan för att de kändes det som om man skulle åka över kanten).

Vi blev avsläppta i skogen/djungeln och blev tillsagda att följa tågspåret för att komma fram till machu picchu-byn. Så vi och 100 andra backpackers som var på plats började vandra. Världens finaste natur!!! Hela promenaden var i en tropisk skog mellan höga gröna berg och längs forsar.

Efter nästan tre timmars promenad kom vi fram till byn Aguas Calientes, även kallat "Machu Picchu-byn" då det är den närmaste byn till Machu Picchu. En jättefin berg mitt bland bergen.

Nästa dag gick vi upp klockan 4 för att ta oss till Machu Picchu. Machu Picchu var så fint! Jag var rädd att det skulle vara ett överhajpat turistresemål, men det överträffade till och med mina höga förväntningar. Blandningen av den fina naturen och inkabebyggelsen gjorde det definitivt till bland det häftigaste jag sett.

Här tar det nästan emot lite att lägga upp bilder, för bilderna gör det inte rättvisa. Men här är några av de bilder som togs :)

Hello! Nu är vi alltså i Cusco sen några dagar tillbaka. En jättefin stad i bergen. Samma dag som jag och VG kom hit kom även Jenny och hennes syster Emma!

Igår (måndag) bestämde vi oss för att prova på en hajk i bergen och bestiga Rainbow Mountain aka Montana de siete colores på spanska. DET VAR DET JOBBIGASTE JAG GJORT. Kändes som ett tre timmar långt intervallpass. Vi hämtades 03.30 på natten utanför vårt hostel av en van med andra turister. Efter några timmars körning och frukost började vi vandringen vid 09.

Under frukosten hade vår guide "varnat" oss: "det här är en svår hajk, INTE en promenad. Ni kan ta hästarna upp om ni tror det blir för jobbigt". Jaja, absolut. Vi var beredda på att det skulle vara jobbigt, vi hade ju hört det av andra turister. Men vi skulle hajka, inte fuska med några hästar.

Det sjuka är att det bara var 8 km enkel väg. Det är inte speciellt långt. Men lägg till att det var i bergsterräng. Lägg sedan till att vi befann oss på över 4000 meters höjd när vi började. Det var nog den största utmaningen. Att hajka på så hög höjd där luften är så tunn gör det väldigt svårt att andas! Trots höjdsjuketabletter och hundra andningspauser kändes det ibland som en konstant astmaattack haha. Men åååh så fint det var! Efter tre eller fyra timmars hajk nådde vi äntligen toppen!! 5100 meters höjd. Vi hade tur att ovädret inte slog till förrän efter vi nådde toppen, för hajken tillbaka ner var i hagel, åska och blixtrar vilket också gjorde det omöjligt att gå nerför de brantare stigarna utan att ramla omkull i leran. Men kul var det!! Som sagt det jobbigaste jag gjort, men riktigt fint och häftigt!

Tidigt imorgonbitti åker vi alla fyra till Machu Picchu, där vi ska spendera två nätter :)

Hör kommer ett sent och kort inlägg, pga bloggen har laggat.

I torsdags hämtades vi upp i La Paz (Bolivia) tidigt på morgonen av en turistbuss som tog oss till Titicacasjön, den största sjön i Sydamerika. Vi  tog en båt ut till ön Isla del Sol (Island of the sun), där det sägs att inkafolket bodde och solguden ska vara född. Var jättefint och kul att vara ute på sjön. Det var sista dagen i Bolivia!

Nu är vi i Cusco, Peru och har mött upp Jenny och hennes syster! Vi är heeeelt döda från en heldagshajk uppe i bergen som jag ska berätta mer om imorgon :) puss!

Två nätter spenderades i La Paz, en cool stad då det ligger uppe i Anderna, och då tusentals tegelhus står tätt rätt mellan varandra på kullarna och i dalarna. Samtidigt en lite ful stad då det enda som finns är just tegelhus. La Paz var mest en passage, vi passade på att tvätta alla våra kläder haha och åkte den kända linbanan över staden.

De senaste dagarna har vi befunnit oss i centrala Bolivia, i den tropiska regionen Santa Cruz. Men ikväll lämnar vi detta 30-gradiga paradis och fortsätter resan norrut! Det bär av mot 8 grader och regn, till staden La Paz; :

"La Paz är den tredje största staden i Bolivia och i praktiken dess huvudstad. Den ligger i Anderna, cirka 3 600 meter över havet, vilket gör den till en av världens högst belägna städer."

Den enda bild som tagits i Santa Cruz

Den blåa pricken är vi och den röda är La Paz. Bredvid La Paz ser ni Titikaka-sjön som vi ska korsa för att ta oss in i Peru om några dagar.

La Paz!

Hej! Jag och VG är nu som sagt klara med vår resa genom södra Bolivia! Det var en sjuukt cool resa!!! Vi åkte med en jeep genom Bolivias vildmark i fyra dagar där vi såg allt från berg, vulkaner, gejsrar, öken, laguner, lamor, varmvattenkällor med mera. I jeepen var vi jag, VG och två supergulliga peruanska kvinnor. Vi hade dessutom en chaufför (vår guide) och en kock som lagade alla våra måltider, båda från Bolivia.

Jag tänkte lägga upp bilder från resans höjdpunkter:

Dag 1

Det blev en tidig morgon på nyårsdagen, klockan 8 mötte jag och VG jeepen utanför vårt hotell. 10 minuter efter att jeepen börjat köra fick vi motorstopp. Vår guide sa att det är "helt normalt, det händer hela tiden". Vi trodde honom inte tills jeepen inom närmsta halvtimme fick motorstopp 4 gånger till.

När vi tillsist rullade iväg gick det jättebra. Vi rullade iväg längs slingriga bergsvägar, och det tog inte lång tid innan vi helt plötsligt var uppe på nästan 5000 meters höjd. Det kändes verkligen i kroppen att man var högt uppe. Trots att jag och VG acklimatiserat oss de tre dagarna innan på 3000 meters höjd blev man ändå påverkad.

Dag 2

Vaknade med huvudvärk, vilket inte är så konstigt när man sover på över 4000 m höjd. Men efter någon slags naturlig huskur på kokande vatten och något som såg ut som granbarr (som tydligen ska bota höjdsjuka) som vår kock gav mig var huvudvärken borta.

Vi besökte först en lamafarm! Det är lamor ööverallt här i Bolivia. Vilda och ägda. Springer runt på gator, uppe i bergen. De håller bara till på höjder över X meter.

Sedan såg vi olika laguner. Den coolaste var nog Laguna Verde (gröna lagunen, översta bilden). När vi kom dit var den mörkt grön, men medans vi var där blev den turkosaktig pga mineraler som spred sig med vinden.

Sen åkte vi till en varmvattenkälla på 38 grader med utsikt över landskapet (kommer bild, finns på VGs Gopro).

Efter det gjorde vi en av mina favoritakptiviteter under resan - vi åkte till "Geisers Sol de Mañana" vilket är aktiva vulkangejsers mitt ute i öknen. En italiensk man ramlade ner i en av dem en månad sen. De hade lyckats dra upp honom men han överlevde inte brännskadorna.

Efter att ha besökt en rödfärgad sjö (se nedan) åkte vi till vårt hostel. Note: elektriciteten stängdes av lite efter åtta på kvällen.

Dag 3

En annan favoritaktivitet var Arbol de Piedra ("Stenträd"). Det är stenar som skjutits ut ur en vulkan precis intill.

Sedan besökte vi olika laguner, bland annat de nedanför. Jättefina laguner uppe bland bergen med flamingos.

Vi besökte även en massa annat

Tillsist tog vi in på ett hostel helt gjort av salt! Vi fick äntligen ta vår första dusch i varmvatten efter tre dagar.

Dag 4

Sista dagen kretsade kring en enda sak: världens största saltöken, Salar de Uyuni! Dryga 10.000 kvadratkilometer stort, ungefär lika stort som Skåne. Vår bästa guide väckte oss 4.30 på morgonen för att ta jeepen ut på saltöknen så att vi skulle se soluppgången. Var nog bland det finaste jag sett naturmässigt!

Efter det besökte vi en ö ute på saltöknen och åt frukost i solen. Sedan begav vi oss ut mitt i öknen igen så vi skulle kunna ta de välkända foton alla tar på just denna öknen; foton där man utnyttjar saltöknen för att lura ögat

Och sist på resan besökte vi en tågkyrkogård

Hello! Vi befinner oss fortfarande i den lilla staden Tupiza. Turerna ut i öknen var fulla tills imorgon, så imorgon klockan 8 på morgonen bär det av! (Det blir alltså en lugn nyårsafton för oss)

Just nu ligger vi och glassar vid hotellets pool. Lägger nog ut vår resplan senare! Puss

Nu är jag och VG äntligen framme på hotellet i en liten stad i södra Bolivia kallat Tupiza. Vi har rest i totalt 33 timmar i sträck för att komma hit; 28 timmars bussresa från Buenos Aires till nordligaste staden i Argentina, sedan ett bra tag i migrationskontoret vid gränsen till Bolivia, och tillsist en kort bussresa för att komma hit till Tupiza.

Mitt första intryck av Bolivia; VÄLDIGT billigt. Har hört att det ska vara bland de billigaste länderna i Sydamerika. Exempelvis åt vi precis en middag med dricka till för 26 kr var. Det är superfint också det lilla vi sett, uppe i bergen och jättefin natur.

Imorgon ska i gå runt till olika resekontor och boka vårt äventyr ut i öknen. Kommer skicka en resplan när vi bestämt vilken av turerna vi ska göra, men det lutar åt en 4-5 dagars guidad tur där vi får se vulkaner, sjöar och världens största saltöknen (Salar de Uyuni, googla!). Kommer bli sjukt spännande och annorlunda! Ingen wifi eller elektricitet i stort sett under de dagarna + befinna oss på cirka 3600 m.ö.h som minst hela tiden. Vi åker nog på denna tur först i övermorgon, så hör av mig imorgon med mer info :) Pusspuss!

Såhär såg det ut innan vi drog från Buenos Aires igår. Tryckt ihop hela min packning så gott det går i denna backpack.