Idag vaknade vi upp för sista gången i de otroligt sköna sängarna och fick äta den (nyttiga) frukosten en sista gång. När allt var färdigpackat checkade vi med sorg i hjärtat ut från hotellet och tog tunnelbanan in till Times Squere. Vi ville så gärna se det storartade en gång till innan vi åkte. Det är en sådan otrolig känsla att den inte kan beskrivas utan måste upplevas live. Vi drog oss sedan mot JFK-flygplatsen där vårt flyg till Frankfurt skulle lämna vid 16-tiden. På flygplatsen hade vi ganska många timmar att döda så ci passade på att äta lunch, det fick bli Donken. Det finns inte så mycket mer att berätta än att vi tog planet till Frankfurt och därifrån till Landvetter. Smärtfria flygresor som gick hyfsat fort. Väl hemma i Sverige vid 9-tiden kom Jocke och hämtade oss och körde hem oss till Jönköping!

Känns sorgligt att det nu är över, en sådan underbar resa i en underbar stad. New York, en stad som man kan besöka obegränsat antal gånger. Ett återbesök blir det snart!!! 🏙

Idag vaknade vi upp lite ledsna i hjärtat över att det var sista heldagen i New York 😪 En sådan fantastisk stad är absolut ingenting man vill lämna. Vi startade dagen med att åka till DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass) som ligger i Brooklyn. Där gick vi förbi en del hus som fortfarande hade kvar halloween-pyntet! Väl nere vid floden kollade vi på den fina skylinen och gick till ett fint fotoställe där vi fick med Manhattan bridge i bakgrunden. Jättefina bilder blev det! Efter fotorundan gick vi över Brooklyn-bridge till Manhattan och gjorde den sista shoppingen. Några butiker ville vi återvända till för att kika en sista gång samtidigt som Melinda ville köpa ett par skor som hon letat efter. Framåt lunch valde vi att åka till en cupcakebageri "Sprinkles" nära Central Park eftersom att vi visste att just detta bageri hade en ATM-maskin där man kunde ta ut cupcakes istället för pengar 😝 Roligt och gulligt tyckte vi. Vi tog med alla bakverk till en mysig plats i Central Park och åt dem. När det började bli kväll förberedde vi oss på veckans avslut, Fantomen på Operan. Min absoluta favoritmusikal fast denna gången skulle jag få uppleva den på originalspråk och på självaste Broadway! Helt otrolig känsla, vi hade jättebra platser och musiken var (som jag redan visste) helt ljuvlig. Både jag och Melinda rös i hela kroppen. När musikalen var slut (ganska sent runt 22.30) tog vi tunnelbanan hem till Union Street. Väl på hotellet förberedde vi för morgondagens hemfärd 😭

• Resor

Idag har vi fortsatt vår shopping spree! Det första vi gjorde var att ta oss till SoHo för att hitta lite mer cool gatukonst. Eftersom att det finns på vartenda gatuhörn i SoHo var det ingen svår uppgift. Vi fick till några riktigt coola bilder! 📸 När vi skulle gå till tunnelbanan gick vi på en riktigt grym shoppinggata där vi i stort sett stannade hela dagen. Det fanns både kända affärer och lokala klädaffärer som hade riktigt fina kläder, många fynd gjordes! Både idag och igår har det varit sååååå varmt, ca 22 grader har det varit. Det har varit riktig sommarvärme (trots att det är november) så vi har varit tvungna att gå utan jacka för att inte svettas ihjäl ☀️ Vid lunch gick vi till ett coolt och mysigt diningplace i SoHo som hette Grey Dog. Eftersom att det idag är "World sandwich day" tog vi såklart varsin sandwich och firade detta. Efter lunchen fortsatte vi att shoppa och framåt kvällen tog vi oss in till Times Square för att göra några sista inköp.

• Resor

Idag har vi shoppat, shoppat och shoppat. Vi började i affärerna vid Herald squere och fortsatte bort mot 5th Avenue. Vid lunch tog vi ett break från shoppingen och gick över Brooklyn Bridge över till Brooklyn för att äta RIKTIGA Brooklyn Burgers 🍔 Vi åt hamburgare på restaurangen Shake Shack och de var såååå goda! Efter lunchen fortsatte vi shoppingrundan runt World Trade Center. Vi såg då att de hade satt ut en massa blommor runt "Tje survival tree" till minne av offren från tisdagens terrordåd. Alla som ville fick sätta dit en blomma så det gjorde vi. I slutet av dagen gick vi till Tiffany's & Co där jag köpte ett armband som matchar mitt halsband så fint! Mycket nöjd. En häftig känsla att få gå in i den 7 vånings höga smyckesaffären som jag beundrat så mycket från filmen Breakfast at Tiffany's! Mit kvällen var vi så vansinnigt trötta och hade så ont i kroppen (särskilt fötterna) så vi åkte hem och käkade godis. Imorgon blir det mer shopping 🛍

• Resor

Idag vaknade jag upp ett år äldre och till massor av fina grattishälsningar! ❤️ Mycket var planerat idag eftersom att det var min födelsedag. Eftersom att vi ville festa till det lite valde vi att inte​ äta hotellfrukosten utav valde att åka till ett jättemysigt frukostställe som Melinda hade blivit tipsad om. Cafét hette Epistrophy och låg i SoHo. Vi beställde amerikanska pannkakor med bär, yoghurt med granola och latte 🥞🍓☕️ Mycket gott och absolut värt besöket! Efter frukosten gick vi runt i SoHo och Little Italy för att se på den fantastiska gatukonsten där! Nästan alla gator var prydda med målningar som faktiskt var fint målade och inte bara fult klotter. Många coola bilder blev det så det blir kanske ett återbesök för att hitta fler målningar! Vid 2 tiden väntades dagens höjdpunkt, broadway-musikalen "The Lion King" på Minskoff Theatre. Som väntat väääääldigt bra. Så bra att vi båda fällde några tårar! Efter musikalen åkte vi till restaurangen "Beetle House" som jag extrem taggad på! Beetle House är en restaurang inspirerad av en av mina favoritregissörer Tim Burtons filmer. Ett ganska litet kryp in men mysigt och framförallt väldigt halloweenigt och coolt! Edward Scissorhands var också där vilket jag (tillskillnad från Melinda) älskade! 😍 Jag fick ta bild och prata med honom plus att han klippte mitt hår. Maten var jääääättegod och vi lyxade till det med 3-rätters. Till huvudrätt åt vi "Sweeney Beef" med sås som såg ut som blod runt kanterna på talltiken 😝 De hade verkligen fått till känslan och det lilla extra! Nöjda åkte vi hem till hotellet och somnade. Det kunde inte ha blivit en bättre födelsedag ❤️

• Resor

Idag blev det att gå upp tidigt för att hinna med den bokade turen till Frihetsgudinnan! Vi startade dagen med att äta den (inte så nyttiga) hotellfrukosten för att sedan göra oss i ordning och ge oss iväg. Vid Battery Park hämtade vi ut våra biljetter till Liberty Island där Frihetsgudinnan står samt biljetter för att att få komma upp i kronan! Tur var det att vi bokat biljetterna lååååångt i förväg för det var slutsålt då vi kom dit. Ute på Liberty Island såg vi på den mäktiga statyn tills vi slutligen gick in. Allt som allt var det 338 trappsteg i en smal smal trappa för att komma upp i kronan. I själva kronan var det som väntat mycket litet och man fick bara plats ca 5-6 personer där samtidigt. När vi kom ner igen passade vi på att ta några selfies med gudinnan men det blåste något så vansinnigt att mina lösögonfransar flög av. När vi kände oss färdiga med Liberty Island tog vi färjan tillbaka till Battery Park för att sedan gå vidare mot 9/11 - Tribute Museum. Ett museum om det hemska terrordådet år 2001. På museet jobbar volontärer som på något sätt är förknippade med 9/11, exempelvis överlevare från tornen, anhöriga, räddningspersonal eller personer som på något sätt varit inblandade i tragedin. I entrébiljetten ingick en guidad tur på 1h och 10min med just en volontär som dels berättar om sina egna upplevelser samt allmän fakta om terrordådet. Melinda och jag anmälde oss till turen och vi visade sig vara de enda som gjort det. Detta betydde att vi fick en helt privat guide i över 1h! Perfekt för att få svar på alla frågor vi hade. Vår guide hette Eddie och var förknippad med 9/11 pga att han bodde ett stenkast bort från World Trade Center både då olyckan inträffade och nu. Eddie visade oss runt det område som nu är en minnesplats med 2 stora vattenfall inringade av namn på alla de som dött i terrordådet. Han berättade en massa intressant fakta, men det jag tyckte var mest intressant var att få höra hans egen historia om hur han hade upplevt dagen. Efter turen var vi extremt hungriga och begav oss till Winter Garden som Eddie tipsat oss om att gå till. Där åt vi BBQ-ribs, mums!! Under tiden vi satt och åt ringde en av Melindas kompisar i panik och undrade hur det var med oss. Vi undrade vad som stod på och han berättade att det (på tal om terrordåd) precis hade inträffat ett sådant i lower Manhattan (precis där vi befunnit oss). Ingenting vi märkte av förutom alla polisbilar som efteråt prydde hela staden. Men såklart väldigt tråkigt och ledsamt för de som drabbats 😪 Efter lunchen fortsatte vi på 9/11-temat och gick till det andra museet 9/11 Museum. Vi hade extrem tur eftersom att museet var gratis på tisdagar vilket var en glad överraskning! 9/11 Museum var mycket större och hade fler "rekvisita" dvs saker som varit med i olyckan (exempelvis en brandbil) men också inspelningar av offrens sista hälsningar till sina anhöriga, mycket rörande!!!! Efter museet planerade vi att se på en Halloweenparad som visade sig vara enormt stor. Det var överdrivet mycket folk och poliser överallt vilket resulterade i att vi inte såg ett skvatt. Vi bestämde oss därför för att strunta i paraden och istället åka upp i Empire State Building för att se på den vackra kvällsutsikten. Ett mycket bra val! Det är något så fruktansvärt vackert där uppe i Empire på kvällen, nästan en magisk känsla. När vi kände oss färdiga var vi extremt trötta och hade ont i fötterna så vi åkte hem och sov. Mycket nöjda med dagens upplevelser! 🗽🌃

Woow vilken dag! Vi vaknade vid 7 tiden i morse och gick ner för att äta en VÄLDIGT amerikansk frukost (bilder kommer imorgon). Gjorde oss iordning och tog oss in till Time Square. Där stod vi och bara tog in storheten, helt underbart! På starbucks köpte vi en Pumpkin Spice-Latte som vi båda velat testa väldigt länge, absolut godkänd! Vi bestämde oss sedan för att åka upp i Rockefeller Center eftersom att vädret var så bra, strålande sol och varmt i luften. Under tiden vi väntade på att det skulle bli vår tur att få åka upp gick vi förbi det kända bageriet Magnolia Bakery och köpte oss var sin halloween-cupcake, supergoda! Vi hann också besöka katedralen "Saint-Patricks Cathedral", mycket vacker både utanpå och inuti! När det äntligen blev vår tur att åka upp till "Top Of The Rock" tog vi oss upp till toppen för att få de ikoniska bilderna över Manhattan och Empire State building! Lite blåsigt var det på toppen men bilderna blev ändå godkända! Efter besöket på Rockefeller åt vi tacos på Chipotle, enkelt men mycket gott. Efter lunchen tog vi oss till Central Park för att vandra igenom ett enormt vackert landskap med höst-träd i alla dess färger och söta ekorrar som vi även matade. När vi strosat färdigt (helt mållösa) i den fina parken åkte vi till elektronikaffären B&H där jag köpte mig ett nytt kamerabatteri. En liten sväng till på Time Square blev det innan vi tog tunnelbanan hem till Brooklyn. Nu sitter vi i hotellrummet och äter det amerikanska godis vi köpt med oss. Imorgon blir det att gå upp tidigt för att besöka frihetsgudinnan! 🗽🇺🇸

Framme i N.Y.C! Flygresan till Frankfurt från Göteborg var en skakig upplevelse, vi fick hålla oss i när planet skulle anlända på landningsbanan men ner kom vi ju iallafall! Framme i Frankfurt var det flertalet säkerhetskontroller att gå igenom varav en där jag blev utvald till en "random security-check" vilket innebar att jag fick gå avsides och undersökas efter sprängmedel. I väntan på nästa plan till Newark gick vi i TaxFree-shopparna och köpte med oss godis till resan. Väl på planet fick vi inte lov att lyfta på ca 1h pga hård vind, därav blev vi lite försenade till New York. Trötta efter flygresan ville vi bara komma till hotellet i Brooklyn, men det visade sig vara mycket jobbigare än vi hade tänkt oss. Ösregn, svett, trötthet i ett bokstavligt talat SKRIKANDE New York gjorde att vi blev dels förvirrade och överrumplade. Tur att det finns så snälla amerikanare som mer än gärna visar vägen och hjälper en att hitta! När vi äntligen tagit oss till hotellet efter en lååååååång tid hann vi inte mer än att checka in innan vi slängde oss i sängarna. Imorgon blir första dagen på Manhattan! Wiiieee 😜 God Natt!! 😴😴

• Resor

Nu är vi äntligen igång! Kl. 04.30 steg jag upp i morse för att göra mig iordning och packa det allra sista inför resan. Någon timma senare blev jag upphämtad av Melinda, Mia, Jocke & Dennis för att ta oss hela vägen till Landvetter Göteborg, där Melinda och jag (efter incheckning) gick och köpte frukost i väntan på planet till Frankfurt.

Känns så overkligt att äntligen vara påväg till den stad vi har längtat efter i mer än ett halvår! 🗽