Onsdagen var Orientation day på skolans nya campus. Barn och föräldrar hälsades välkomna i aulan av rektorn.

Sen gick vi till varderas klassrum för info från lärarna och utdelning av swipecards, kort som barnen drar när de kommer till skolan så att vi föräldrar får sms och vet att de är framme. Samma kort öppnar barnens skåp.
Vi hade en fin solig dag med 20 grader.

På kvällen åkte vi och lämnade hem Yoda.
Vi saknar honom redan. Men ska bli skönt att inte bli väckt av en kissnödig hund varje morgon ;-)

Torsdags morgonen var det ändå dags att gå upp tidigt. Första skoldagen på vårterminen tar sin början. Mysko att det är mitten av februari dock.
Barnen var väl inte så jättesugna på att gå efter ett långt lov.
Men de kom hem leende och glada efter en rolig dag på nya campus.
Isabellas fröken skickade kort, barnen gillade nya smartboarden med touch funktion. Lätt att kunna skriva saker med fingret som penna!

När de kom hem var det läxläsning. Isabella gjorde 29 (!) sidor i sin mattebok, som egentligen var läxa över lovet. Hon gillar matte! Och vilken slags mamma är jag om jag förbjuder henne att plugga? Belönade henne med glass istället.
Oliver fick börja med sin svenska bok. Vi köpte med oss den svenska bok som hans klass i Gbg använder detta läsåret. Så att han kan hänga med. Men ville fokusera på engelskan första terminen. Nu blir det intensivare svenska under vårterminen.
Men han gjorde sin läxa utan klagan. Så duktig.

På fredagen kom Rickard hem till barnfritt. Oliver skulle sova hos Ben och Isabella sov hos Jesper. Pyjamas party igen.

Så jag och Rickard låg på soffan och åt hemmagjord pizza innan vi la oss tidigt och sov som grisar vår barnfria kväll. Ingen sovmorgon fick vi heller då båda vaknade utvilade redan vid 07 på lördagsmorgonen.

Lördagen ägnades åt att handla mat. Bjudit över Jonas, Marias man på söndagsmiddag. Maria är fortfarande i Sverige i tre veckor till (åkte hem i dec.) Tänkte att han kände sig ensam.
Söndagen började med en långpromenad med Amanda. Tvättdag i Kina och folk hänger ut sin tvätt i parkerna. Vissa tvättar sina saker i kanaler och floder. Med tanke på vilket skick vattnet är i skulle jag nog dra mig innan jag gör det samma.

Efter lunch fick vi besök av Yoda. Hans ägare Leo behövde hundvakt under det kinesiska nyåret men vi skulle ju till Fillipinerna så kunde inte passa honom då. Istället får vi nu låna honom tre dagar fastän Leo är hemma. Han vet hur mycket vi gillar Yoda. Underbart snällt!

Blev en trevlig middag på kvällen oxå! Men saknade Maria.
På måndagsmorgonen pysslade jag och Isabella. En tjej i min reumatikergrupp hade bett mig om hjälp. Hon visste inte vad hon skulle ge sin sambo i allahjärtansdagspresent så hon kom på idén med ett kollage av bilder från hela världen. Jag ställde så klart upp och fick även hjälp från Mi, en svensk tjej i Brunei som förrut bodde i Ningbo.
En riktigt fin tanke att ge sin sambo.

På fredagen hade vi bokat in oss på en bussresa till Fenghua heritage village för att gå på deras "Lantern festival". Resan arrangerades av tidningen Ningbo Focus, en expat tidning i Ningbo. Fenghua ligger ca 1h sydväst om Ningbo.
Lantern festival firas 15 dagar efter det kinesiska nyåret och är en av de viktigaste festivalerna i Kina. Man tänder lanternor dansar drak- & lejon dans och äter risbollar i soppa. En söt efterrätt.
Jag och Anni hade varit snabba och anmält oss då det bara fanns 20 platser.
Så vi packade ihop oss och barnen och klev på den bokade bussen vid 11:30.

Väl framme fick vi en guidad tur runt den gamla byn där människor fortfarande bor. Vi blev inbjudna i flera hem och bjöds på frukt, risbollar och musik.

Efteråt blev vi inbjudna till att äta söta risbollar med sesamfyllning. Mycket goda.
Redan när vi kom fram insåg vi att vi två blobdiner med fyra söta barn var huvudattraktionen denna dagen. Vi hade hela tiden ett 30-tal kineser som följde oss runt, pratade med oss och tog kort.
När vi skulle äta blev det nästan löjligt med "publiken" runt oss.

Vi skulle även få chans att bygga egna laterner men då hade vi varit på plats i nästan fyra timmar och barnen började tröttna på att posera och att ha en massa människor omkring sig. Så vi bestämde oss för att ringa Jacky och be honom hämta oss tidigare. Bussen skulle inte gå förrän 19.
Byggsatsen åkte ner i ryggsäcken för att byggas hemma.
Vi fördrev tiden när vi väntade med att vara utomhus där folk gav oss lite mer andrum.
Tyvärr missade vi både drak- och lejondans och höjdpunkten när lanternorna tändes och skickades nerför floden. Men vi kunde verkligen inte stanna längre.

Men nu vet vi att om vi får ett år till här så kan vi ta bilen till Fenghua och vara där lagom till skymningen och bara se höjdpunkterna. ;-)
Vi hade trots allt en bra dag.

På måndagen åkte Rickard tidigt till jobbet och fastnade i köer. De hade stängt av motorvägen genom bergen pga tjock dimma. Han fick i allafall sova lite extra i bilen.
Vi var alla helt slut.
Prio ett för mig var att se till att någon kom och fixade varmvattnet.
Prio två blev att åka och handla, kylen var tom.
Sen hade jag tre dagar av konstant tvättstuge-tjänst medan barnen njöt av att vara hemma och lediga.
På tisdagen åkte Rickard till fabriken i Taizhou och Jesper kom hem. De hade varit i Tyskland och hälsat på familjen i två veckor.
Så det blev fullt ös här hemma. Kan man leka med alla leksaker samtidigt i alla rum???
Fick städa i 6h på onsdagen.
Sista tvättmaskinen blev klar 23:00.
Idag torsdag tänkte vi åka till en park men vaknade till att det snöade ute. Små fladdrande flingor blåste runt. Barnen var överlyckliga.

Så vi bestämde oss för en dag hemma. Inge skoj att gå i parker när det bara är fem plusgrader. Riktigt blåsigt väder gade vi oxå.
Jag hade ändå tio tvättmaskiner att vika och stryka. Kanske skulle skaffa hemhjälp ändå....

Lördagen var hemresedag men planet gick inte förrän 17 så vi kunde ta en halvdag på stranden.

Efter checkout hann vi med lunch.

Sen blev det färja över till stora ön.

Sen incheckning på pyttelilla flygplatsen. Finns inte ens en taxebana för flygplanen. Fick åka buss på startbanan ut till planet.

Landade i Manila vid 18. Efter vi kom till Hotellet gick vi ut för middag.

På söndagen gick vi upp tidigt för att flyga hem.

Mycket trötta kom vi hem till Ningbo vid 20 på kvällen. 9 grader ute. Saknade Boracay men alltid skönt att vara hemma igen.
Hade bett Amanda gå ner till oss för att sätta på värmen vilket var tur för det var fortfarande kyligt i lägenheten.
Vi hade även inget varmvatten.
Och inget Internet....
Gött att vara hemma!

På torsdagen åkte vi och besökte Boracays golfbana. Rickard bokade en golftid på fredagen. Bara lite avis...men hänger med barnen istället.

Eftermiddagen tillbringades på stranden. Oliver blev kompis med en lokal liten kille som hyrde ut sin paddelbräda. Vi hyrde den en timme men sen fortsatte de leka tillsammans.

Rickard lekte i sanden.

På kvällen blev det en långpromenad på stranden bort mot station 3 innan middag på en italiensk restaurang.

Idag fredag gick Rickard upp tidigt för att golfa medan jag och barnen sov länge. Sen gick vi till en frisör och klippte Oliver. Trodde Kina var billigt....här betalade vi ca 30kr. Han blev jättenöjd och skönt att alla talar engelska här.
Tog kort på tidvattnet. Det skiljer en hel del.

Oliver hittade sin kompis igen och lekte tills killens mamma kom förbi och sa till honom att sluta leka och hyra ut brädan istället. Så köpte en timme till av honom.

Jag och barnen åt en god lunch på ett ställe lite längre bort.

Sen lekte Oliver hela eftermiddagen med sin nya vän. Hoppas han inte hamnar i onåd med sin mamma.
Jag och Isabella lekte i vattnet.

Rickard kom tillbaka efter lunch. Hade spelat en riktigt bra runda med tanke på att han inte rört en klubba på sex månader.
Vi njöt i solen tills fyra då det började regna så vi gick tillbaka till rummet.

På kvällen åt vi middag på samma steakhouse där vi åt vår första kväll. Sista middagen och sista kvällen på Boracay. Ingen av oss vill åka hem. En vecka är för kort tid här. Det är fantastiskt!
Det blev lågvatten igen och detta är vad som händer om man inte flyttar båten. Lätt att göra underhåll. ;-)

Rickard gjorde ett egen-designat mobilfodral. Igårkväll satt han och gjorde en bild i photoshop som de sedan bränner ut med laser på ett träfodral. Cool process.

Vi han med lite sista kvällen shopping och sen tillbaka till hotellet. Nu är det dags att sova. I morgon blir det att packa och åka härifrån. (tår i ögat)

Idag onsdag blev det att ställa klockan. Skulle hinna packa ihop oss, smörja in oss och äta frukost innan vi skulle ut med båt kl.09:00.
Hade hyrt en egen båt av en dykarshop i tre timmar för att besöka tre korallrev runt ön.

Solen stod redan högt när vi gick ut i vattnet för att hoppa ombord.

Barnen var så förväntansfulla. Speciellt Oliver.

Vi blev verkligen inte besvikna! Underbart vackra korallrev med tusentals fiskar, sjöborrar stora som fotbollar och öronmaneter att "klappa".
Otroligt klart vatten med många meters sikt och varmt.
Rickard hade en plastbehållare till mobilen så han kunde ta kort under vattnet. Inte lysande men i alla fall ngt.

Fick även en fin båttur runt ön.

På kvällen blev det ösregn så istället för middag på stranden som alla tidigare kvällar tog vi ett ställe som vi blivit rekommenderade för sin mysiga Filippinska atmosfär.

Kom dyblöta fram trots paraply men hade en mycket god och trevlig middag.
Bara tre dagar kvar nu. Varför går tiden så fort när man har semester? Vill inte åka härifrån!

Tre dagar på Boracay och kommit i semestermode. Ingen koll på dag eller tid. Äta när man är hungrig och sova när man är trött. Därimellan bara känna sanden mellan tårna och hoppa i havet när det blir för varmt.
Idag fick Isabella fläta håret. Hon blev så fin.

Här kommer strandfoton från igår och idag.

Igår kväll hade vi en underbar himmel!

Lite foton från vårt dubbelrum.

Ikväll åt vi Fillipinskt till middag, grillad fisk, kyckling och soppa så gott!

Vårt hotell är det med orangea parasol till vänster på bilden.

I morgon har vi hyrt en båt och ska snorkla.

Sov till 08 på söndagen. Gick ner och njöt av en trevlig frukost på strandkanten sen upp och packa strandväskan. Smörja in oss allihop med spf.
Sen en heldag på stranden!
Förstår varför White beach utsetts till världens bästa strand vid flera tillfällen.
Kristallklart vatten och fin vit sand.

På kvällen ville Isabella äta på en restaurang där de hade uppträdande med eld. Hon är så facinerad!

Så det blev grekiskt, med mycket duktiga dansare.

Oliver säger att han ÄLSKAR denna plats!

På fredagsmorgonen blev vi hämtade av Jacky vid 09. Så bar det av mot Shanghai.
Via bron över Hangzhou Bay. Världens längsta oceangående bro. Mitt på bron har de byggt upp en ö med en örnliknande restaurang och utsiktsplats.

Vi hade en lång resa framför oss, tre flyg och en båt...
Skulle växla till oss Fillipinska Pesos men inte ett växlingskontor i sikte. Flög från Shanghai Hongqiuan en inrikesflygplats..men ändå kan man tycka.
Första flyget tog oss 3h rakt västerut till Chengdu i Shizhuan provinsen.
Här hade vi tyvärr 6h att slå ihäl. Men fick hjälp på traven eftersom vi var tvugna att hämta ut vårt bagage och checka in igen.Många timmar i avgångshallen....
Här hade de dock ett växlingskontor. Som inte kunde växla pengar eftersom deras internet inte ville fungera. Kina i ett nötskal.
Härom veckan skulle mannen som byggt upp Kinas brandvägg hålla en presskonferens online. Men det fungerade inte så han var tvungen att koppla upp sig med en vpn tunnel för att kunna hålla presskonferensen. Vpn tunnlar använder man för att kunna surfa utanför Kina. För att ta sig runt brandväggen som gör internet supersegt och knappt Kinesiska sidor fungerar. Bra jobbat! Inte ens ett växlingskontor fungerar.
Inte gick det snabbare när incheckningen öppnade...tog 20 min innan första väskan låg på bandet...för första personen i kön. Bara i Kina har man en enda check-in disk för ett helt plan.

Tur att vi åt middag i incheckningshallen. värdelös utrikes hall!
Barnen kämpade på men orken började tryta nu. Sen upp på plan nummer 2. avgång 00:20.

Firade nyårsnatten på ett plan från Chengdu till Manila.
Gott nytt år! Nu är det hönans år. Eller tuppens år.

Lite försenade till Manila och allt verkade ta extra mycket tid. Vi var tvungna att hämta ut väskorna och byta terminal igen. Och fortfarande inga Fillipinska pengar. Redan stressade av planet 04:15...fylla i hälsodeklarationspapper som vi lätt hade kunnat göra på planet, de skulle inte ens lämnas in/tittas på. Vidare till passkontrollen. Ytterligare papper att fylla i, som oxå kunde ha delats ut på planet. Hämta ut väskor leta transferbuss, som tog hur lång tid som helst. Fem minuter kvar på incheckningstiden när vi kommer av 04:55. Springer till avgångshallen och möts av kilometerlånga köer. Men fick ta på en anställd som lotsade oss längst fram i kön. Sen vidare direkt till säkerhetskontrollen. När vi kommer in i inrikeshallen ser vi ett växlingskontor...super! Men se de växlar bara kontanter. Bankomaten brevid är trasig. Toppen! och nu ropar de upp våra namn i högtalarna. Springer till gaten och upp på tredje och sista planet. Bara en timmes flygning dock, vilket kändes som 10 min efter vår väntan i Chengdu.
Landar på en pytteflygplats där start-/landningsbanan börjar och slutar i havet.

Framme! 06:45 landar vi i paradiset och hämtas upp av hotellets representant. Nu blir det båt över till Boracay.

Väl framme på hotellet lämnar vi våra väskor i receptionen och går för att äta frukost på hotellets restaurang. Lite mer än 4h till 12:00 då de lovat att ha vårt rum klart.
God frukost med underbart läge.
Orkade inte röra oss så satt kvar hela förmiddagen. Barnen sprang i vattenbrynet med snart genomblöta resekläder.
Rickard ritade olika bilder på våra kvitton. Först på rummet kom vi på att vi haft kortlek, UNO och Yatzy med oss hela tiden. Kunde vi ju ha fördrivit tiden med...

11:50 står vi och stampar i receptionen. Så fort vi kommer upp på rummet blir det en snabb dusch och i säng. Barnen och vi har sovit totalt 3h på 27h. Barnen ville inte sova men sov samma sekund de lade huvudet på kudden.
Ställde kl. på fyra och sov som grisar när den ringde. Upp och på med bad kläder. Ner på stranden äta lunch...(?) och bada i solnedgången.

Efter att mörkret stängde badet gick vi tillbaka till hotellet. Tog en ny dusch och gick ner på stranden för att bege oss strandvägen till "city".
Vi bor på White beach som är ca 4km lång och uppdelad i Station 1, där vi bor, station 2 där det är party, shopping och restaurangtätt och station 3.
Köpte solskyddströjor till mig och barnen eftersom vi tillbringar timmar med att snorkla och jag tänker inte bränna ryggen som i Sanya. Åt en god middag på ett Steakhouse. Supergott!
Isabella var imponerad av alla som uppträdde med eldklot.

Tillbaka på rummet vid 23 och ingen av oss hade svårt att somna trots vår eftermiddagslur.
Ser fram emot en dag på stranden.