I tolv år har jag och min familj åkt till Grekland i början av sommaren. Vi tar flyget till Aten eller Santorini och åker sedan runt i två till tre veckor på olika öar i kykladerna. Olika år åker besöker vi olika olika öar men Koufunissia är en favorit vi alltid återvänder till. På denna ö är vi kompisar med all restaurang och hotell personal samt de flesta grekerna som bor på Koufunissia året runt. Ön är otroligt liten och har varken sjukhus, polisstation eller riktiga bilvägar. Man tar sig lättast runt ön via båt eller till fots. Min familj besökte Koufunissia första gången 2006 och sedan dess har vi tagit med oss andra familjer dit. Varje år är vi mellan fem till tio familjer som träffas och firar midsommar på Koufunissia i några dagar. Därefter splittras vi och åker till olika öar, ibland själva och ibland med andra familjer. Koufunissia har blivit som ett andra hem för mig och jag skulle inte kunna föreställa mig ett år utan att besöka ön. Här kommer lite bilder ifrån årets resa.
Vi började resan med en natt på Santorini för att sedan ta båten ut till Koufunissi nästa dag.
På midsommar i år passade vi även på att fira mamma som fyllde hela 50år dagen efter. Eftersom alla alltid är slitna dagen efter midsommar slog vi ihop firandet. Pappa hade hyrt en båt som tog hela gänget till katokoufunissia på morgonen.
Efter båtturen samlades vi allihopa på stranden där pappa som i vanlig ordning agerade femkamps ledare. Irländsk-julafton är en återkommande gren som varje år får hela stranden att stanna upp och skaka i huvudet åt oss.
Efter femkampen tog vi en siesta i några timmar för att sedan samlas allihopa på våran balkong för musikquiz. Hittade tyvärr inga bilder ifrån quizen men det är också lite av en tradition vi har där nere varje sommar. Därefter går vi till våran favoritrestaurang Fanari där vi har långbord och ett litet dansgolv på hela baksidan. Under kvällen åt, dansade, skratta och sjöng vi under bar himmel. En otroligt lyckad midsommar.
Årets Greklandsresa avslutades med ytterligare en natt på Santorini där vi åt supergod pasta och drack en fantastisk flaska rosé. Och det bästa av allt, här om dagen bokade mamma och pappa flygbiljetter till Grekland 2018!!!!

I våras bjöd min mamma med hela familjen och min brors flickvän till Alicante i Spanien. Vi var bara där i en vecka men det räckte väldigt bra. Tyckte inte staden var  mysig alls, restaurangernas menyer svek och stranden var inget att hurra för den heller. Vi bodde dock väldigt fint i en lägenhet vi hyrde längst ut på en udde, stor, fräsch, rymlig och med utsikt över horisonten. Vissa kvällar stannade vi till och med hemma i lägenheten spela spel, åt tapas eller pizza och umgicks istället för att gå ut vilket var jättemysigt. Under veckan vi var där hyrde vi även en bil, tur de.. Hade nog blivit väldigt långtråkigt att endast vara i stan hela dagarna. Så varje dag tog vi oss en roadtrip till någon annan by, stad eller shoppingcenter. Tror inte att jag i framtiden kommer välja att åka tillbaka till Alicante men det var ändå en rolig vecka med familjen full av skratt, tjaffs, bråk, sol, bad och kärlek.