Blir litt frem og tilbake på tidslinjen her på bloggen nå, håpe dere overlever det! Etter noen dager i regnværet i Brisbane satte jeg, mamma og pappa kursen mot Gold Coast og det som forhåpentligvis skulle være bedre vær. Værmeldingen for Surfers Paradise var ikke fullt så negativ som den var for Brisbane. Det var ikke akkurat meldt super sol hver dag, men ikke like mye regn iallefall.

For å se en litt annen del av Australia kjørte vi en ganske lang omvei fra Brisbane til Surfers Paradise. En 5 timer lang omvei faktisk. Vi kjørte nemlig først litt inn i landet, til en by som heter Toowoomba. Det er Australias nest største innenlands by, nest etter Canberra, som er hovedstaden i Australia.

Toowoomba er en skikkelig country inspirert by. De fleste butikkene som var der var enten frisørsalonger eller cafe'er og restauranter. Men den var veldig koselig. Her spiste vi lunsj og tok en kaffe, før vi fortsatte turen.

Vi stoppet også på ett utsiktspunkt litt utenfor byen. Picnic Point het det. Der var det også ett hotell og en restaurant, og som dere ser, en utrolig fin utsikt! Toowoomba ligger ca 700 moh. så vi kunne se ganske langt fra utsiktspunktet.

På vei videre kjørte vi også innom en by som het Warwick, før vi tilslutt kom vi frem til Surfers Paradise. Vi kjørte noen timer gjennom den australske landsbygda. Noen steder var veiene helt rette så langt øye kunne se, mens andre steder var det utrolig svingete. Det verste var vel når vi kjørte ned fra fjellet. Da var det svingete, smale veier, og 100 (!!) i fartsgrense. Ikke bra.

Vel fremme i Surfers fant vi hotelle vi skulle bo på. Vi hadde bestilt hotell med sjø utsikt. Og som dere kan se på bildene under ble vi ikke akkurat skuffet over den utsikten heller.

Hotellet var ikke mindre enn 41 etasjer høyt! De første nettene bodde vi i 11 etasje, og de siste bodde vi i 19 etasje. Vi hadde utsikt ut mot sjøen på vårt rom. Veldig koselig å spise frokost med den utsikten altså.

I Surfers var vi veldig heldig med været. Det har vært nesten bare fint vær mens vi var der. Det var deilig. De to første dagene gikk med til soling, bading, litt shopping og noen gåturer. Jeg har, som de av dere som kjenner meg vet, ett ganske godt sovehjerte og sover gjerne lenge på morgenen. Mamma og pappa rakk derfor å gå tur hver morgen før jeg var stått opp.

Surfers Paradise er, som alltid, en veldig koselig plass. Litt party by, og kanskje litt ekstra denne gangen. Det var nemlig "Schoolies" festival der. Schoolie er en tre ukers fest på Gold Coast for de som har gått ut av videregående. Den forflytter litt på seg, så den er ikke tre uker på en plass. Det er altså litt som deres russefeiring. Men bortsett fra det trivdes vi veldig godt der. Jeg har jo egentlig ikke vært noe særlig i denne byen før, bortsett fra de 4 timene jeg va der når jeg var på Surferkurs. Men det er så lenge siden. Det er jo også veldig greit å ha som utgangspunkt til å kjøre dagsturer hit og dit. Det gjorde vi også noe, men det får jeg fortelle om siden.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Idag har jeg, mams og paps vært på en liten utflukt her i Western Australia. Utflukten gikk til en øy like utenfor Perth som heter Rottnest Island, eller Rottie som de lokale kaller den. For å komme seg til øya må man ta ferge, og det er ikke lov med private biler på øya. De eneste fremkomstmidlene som er på øya er buss eller sykkel.

Når vi ankom øya leide vi derfor sykkel for å komme oss litt rundt. I og med at det ikke var biler der var det veldig greit å sykle. De hadde lagt opp til forskjellige ruter man kunne sykle, og de hadde laget en god del løyper man kunne gå også. Vi syklet en 10km løype rundt på øya. Utrolig fin øy! Vi var også veldig heldig med været da.

Vi syklet også opp til ett fyrtårn. Den lå litt opp på en ås med veldig fin utsikt. Man kunne delta på en guidet tur og gå helt opp i tårnet, men det hadde ikke vi tålmodighet til.

Selfie-time.

Etter sykkelturen dro vi å spiste lunsj, før jeg og mamma dro på beachen, mens pappa dro og spilte litt golf.

Rundt om på øya var det veldig mange Quokkas.

Det er disse søtingene her. De er i wallabie familien, men mye mindre enn de vanlige wallabiene. Disse lever bare i sørvest Australia. De kalles også for verden gladeste dyr pga. måten det ser ut som de smiler når de står. Har lagt ut ett bilde av en smilende en på instagrammen min dersom dere vil se.

De var veldig tamme, og kom bort til oss for å hilse på. Mulig de forventet litt snacks fra oss, men det fikk de dessverre ikke. Det ar jeg lært her i Australia, at man ikke skal gi mat til ville dyr. De er skapt for å leve av naturen, ikke av menneskemat. Kenguruen, for eksempel, tåler ikke brød.

Prøvde meg på en Quokka-selfie. Ikke like vellykket som Kenguru-selfien min, haha.

Når vi kom i land dro vi på et julemarked som var i byen der fergen gikk i land. Det var ett veldig koselig marked, med mye fint. Vi kjøpte med oss noe nips og naps, men klarte og begrense det litt. Er litt spent på hvordan det skal gå med bagasjen på vei hjem, jeg har nemlig med med myyye. Enda har jeg lagt igjen en god del i Brisbane som jeg ikke trenger før neste semester.

Siden sist har som nevnt mams og paps kommet på besøk til Australia. Det var veldig koselig, og vi har hatt det veldig fint siden! De kom seint en lørdags kveld. Var vel 18 november hvis jeg ikke husker feil. Tiden går så fort, og allerede på mandag kommer jeg hjem til Altaby. Da har jeg vært borte i hele 5 måneder!

Uansett, de første dagene tilbragte vi i Brisbane. De hadde veldig lyst å se hvordan jeg hadde hatt det disse 5 månedene. Den første dagen viste jeg de universitetet mitt og byen. Været var ikke sånn helt supert, så vi tok det litt med ro. Jetlag hadde de også. På kvelden dro vi til Eat Street Northshore. Det er et matmarket som ligger på Northshore, en time med båt fra Brisbane. De hadde alle mulige varianter av mat der. Så mye godt, men posjonene var jo så store, så man fikk jo bare smakt på en ting. Det var litt dumt.

Underholdning var det også der. Det var faktisk to scener, en stor med popmusikk, og en liten med mer "voksen" musikk.

Dagen etter var været bedre. Dagen begynte med at vi spiste en litt tidlig lunsj ute. Vi spiste på Falalalah, for de som kjenne seg igjen. Alltid like god mat der. Deretter viste jeg dem hvor jeg har bodd dette semesteret. Vi leide så sykkel og syklet litt rundt i byen. I Brisbane har de bysykler. Det er helt genialt. Jeg betaler $3 (ca 20kr) i mnd for å kunne bruke de så mye jeg vil. Det var også utrolig lett å leie de bare for en dag.

Vi syklet fra West End til Kangaroo Point for å se på utsikten, før vi syklet over Story Bridge, langs elven og gjennom byen, og vi endte så opp i West End igjen.

På vei over Story Bridge.

Meg og mams med utsikten fra Kangaroo Point i bakgrunnen. De av dere som leser Kronstad Posten har vel allerede sett at vi har vært her.

Vi var også innom den botaniske hagen. Der har vi faktisk vært før alle tre, men ingen av oss kjente oss igjen. Kanskje ikke så rart siden det var i 2001.

Møtte på denne søte. Har hørt det også skal være slanger i den botaniske hagen så var litt på jakt etter de. Men til min skuffelse (og mammas glede) så vi ingen.

Ellers har vi spist både middag og lunsj i West End, en bydel som de begge likte godt. Vi har vært i både CBD, Southbank og Fortitude Valley. Og ikke minst har de fått golfet. Ingen ferie uten!

Akkurat nå befinner vi oss i Perth, men i mellomtiden har vi også vært i Surfers Paradise i noen dager. Så stay tuned, kanskje jeg får skrevet noe om det også. Hvis ikke kan jeg jo alltids fortelle dere alle alt når jeg kommer hjeeem..

Enda godt jeg har skrevet dagbok så jeg husker hva jeg har gjort, for blogginnleggene kommer ikke akkurat ut den dagen de er aktuell. For ca 2 uker siden var jeg, Rit og Amalie i Springbrook national park. Faktisk var jeg der før jeg var på Stradbroke, hehe. Siden da har jeg også gjort ferdig alle mine eksamener og fått sommer/juleferie, mams og paps har kommet på besøk, jeg har flyttet ut fra leiligheten jeg bodde i og jeg har tatt farvel med alle de herlige menneskene jeg har blitt kjent med dette semesteret. Den siste delen var veldig trist, men jeg håper jeg treffer mange av de igjen!

Tilbake til Springbrook. Jeg var, som sagt, der med Rit og Amalie. To av jentene jeg var på roadtrip med tidligere i semesteret. Vi hadde leid bil og kjørte utover mot regnskogen. Turen dit fra Brisbane tok vel ca 1,5 timer, så det var ikke så altfor langt. Dessverre var vi ikke så heldig med været, det regna vel hele dagen. Det har det forresten gjort den siste måneden. Bare en liten heads up for de av dere som forventer at jeg skal komme hjem brun..

Det første stoppet vi hadde var ved noe som het Twin Falls. Det var en liten gåtur ned forbi noen små bekker og fossefall, før man kom til to like fosser som rant ved siden av hverandre, derav navnet Twin Falls.

Fossene var såppas langt ute i lufta at man kunne gå under dem uten å bli våt. Det gjorde da vi, og der møtte vi denne søtingen!

En ekte, vill Pytonslange. Nå skal det sies at vi allerede hadde blitt fortalt at slanger ikke beveger seg når det regner, det er for kaldt. Hadde vi ikke visst dette hadde vi nok ikke tatt oss tiden til å ha en liten fotoshoot med den. Da hadde vi nok heller spurtet avgårde!

Neste stopp på turen var Best of All Lookout. Med dette navnet er det klart forventningene til utsikten er stor. På bildene under kan dere se hvordan den var den dagen vi var der.

Det var ikke så mye vi så altså. Eller på det underste bildet var det begynt å lette litt, men den kom like fort tilbake igjen.

Tredje stopp på turen var Purlingbrook falls.

Siste stopp var Natural Bridge. Denne er faktisk på Unescos verdensarvliste (som så mye annet her i Australia).

Inne i denne grotta er det lysende worms (ormer?) når det er mørkt ute. Høres sykt ekkelt ut, men jeg aner ikke hvordan det ser ut. Kanskje jeg må sjekke det ut en gang.

Viktig å ikke bli våt, si! Regnjakke OG paraply.

Veldig glad for at jeg fikk dratt på en siste tur med disse to. Men vi har allerede avtalt en reunion i København, så satser på at vi får til det!

Siden jeg og Eva veldig snart skal flytte fra hverandre dro vi i går på en dagstur til North Stradbroke Island, eller Straddie som det kalles her. Det er en sandøy lik Moreton Island, som jeg har vært på tidligere. Øya er veldig fin, med mye fin natur. Vi gjorde ikke så mye spesielt, gikk litt rundt og kikket før vi slappet av på stranden. Vi kjøpte også tidenes verste iskaffe. Gledet meg såå mye til å drikke den, men den smakte så ille at jeg kastet den etter 3-4 slurker. Æsj altså!

Vi fikk også høre at det skulle være mye Koala på øya. En vill Koala er jo noe vi begge ikke har sett enda, så vi det hadde vi lyst til å se. Vi gikk derfor på "jakt" for å finne en. Og heldigvis fant vi en!

Det var utrolig vanskelig å få øye på den. Den sitter oppe i dette treet, klarer dere se hvor?

Se på den søtingen!

Nå er det på høy tid å skrive om resten av roadtrippen vår. Det er jo trossalt over en mnd siden vi kom hjem. Kan unnskylde meg med at vi er midt i eksamensperioden nå og det har vært veldig mye å gjøre. Nå nærmer den seg heldigvis slutten, og jeg kan begynne ha et liv igjen.

Uansett, mandag 25. september kjørte vi fra Townsville til Airlie Beach. Fra Airlie Beach skulle jeg, Rit og Eva på en 3 dagers båttur i Whitsundays. Whitsundays er 74 øyer som ligger utenfor kysten av Queensland. De aller fleste øyene er bitte små øyer uten noen form for bosetting. Vi skulle på en båttur der vi skulle på på båten i to netter.

Båten vi var på. Det var vel cirka 30 stk på båten, så vi ble kjent med mange nye folk på turen. Det var en veldig fin gjeng, der de aller fleste var så lett å snakke med.

På mandagen kjørte vi før ca to timer ut i havet, til øyen som heter Hook. Som dere ser er det en relativt stor øy. Vi tilbragte begge nettene inne i bukten på denne øya, fordi det var lunere der naturlig nok.

Den første kvelden ble brukt til å bade i solnedgangen.

Dagen etter ble vi vekt 0630 av at båtmannskapet spilte HØY musikk over høytalerne. Det var en litt sjokk start på morgenen, men da kom vi oss iallefall opp og fikk med oss hele dagen. Vi startet denne dagen med å kjøre over til Whitsundays Island, der vi skulle besøke Whitehaven Beach. Denne stranden er regnet som en av de hviteste strendene i verden fordi den består av 98% silikon. Sanden er fraktet hit en gang for lenge lenge siden, og det er faktisk ikke lov å ta med seg stranden heller.

Etter vi hadde vært noen timer på stranden gikk vi tilbake til båten å spiste lunsj, for så å kjøre tilbake til øya Hook. Der snorklet vi i revene som er der, som fortsatt er Great Barrier Reaf.

Vi snorklet vel i nesten en time. Når vi kom opp på båten var det middag og kos resten av kvelden. Vi fikk faktisk sett både hval og delfiner. Å ja, når vi snorklet så vi en stor skilpadde.

Dagen etter ble vi også vekket 0630 av høy musikk. En sååå fin måte å våkne på *sarkasme alarm*. Men vi skulle jo være i havn 11.30 så for å få noe ut av den siste dagen var det vel egentlig det beste å stå opp tidlig.

Når vi kom opp fra lugarene så vi at de hadde blåst opp en diger vannsklie. Denne morgenen ble brukt til bading, også fikk jeg prøvd stand up paddling for første gang. Det var ikke så vanskelig som jeg trodde, og veeeldig gøy!

Alt i alt en helt fantastisk båttur! Alle som befinner seg i nærheten av Whitsundays burde dra ut på båttur. Båten vi dro på heter forresten New Horizon, og den kan virkelig anbefales. Både de som jobber der, og selve opplegget var veldig bra!

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra kino med ANSA. Vi har vært å sett "The Snowman". Litt usikker hva jeg syntes om den... Den var ikke dårlig, men det var mye som ikke ga helt mening.

Uansett, dette semesteret er snart over og jeg skal flytte, derfor tenkte jeg vise frem hvor jeg har bodd de siste månedene. Jeg skal flytte herfra for å slippe å betale leie mens jeg er hjemme. Jeg har bare kontrakt frem til 15. desember, og må dermed finne meg en ny plass å bo neste semester. Da har jeg lyst å bo en plass med bedre uteområder. Her vi bor når har vi bare en liten bakhage, men ingen veranda. Så drømmen neste semester er å bo en plass med veranda, å aller helst ett basseng *drømmedrømme*.

Her er huset jeg bor i. Huset er delt inn i tre leiligheter, der to av dem er i første etasje, mens den tredje er hele andre etasje. Jeg bor i den siste, i unit 3. Her bor vi 5 stk, mens i de to andre bor de 4 stk. Logisk nok har vi dermed bedre plass i vår leilighet, noe jeg er veldig glad for.

Jeg bor i lag med Eva, som har vært en del på bloggen før, Ying Ying fra Taiwan, Valentin fra Frankrike og Ole fra Norge. Har dessverre ingen bilder av de andre fire, men det må jeg få tatt noen før vi skiller lag altså.

Fellesområdet vårt består av stue, kjøkken og to bad. Det at vi har separert kjøkken og stue er det som gjør at vi har bedre plass enn de andre leilighetene som har disse to kombinert.

Rommet mitt. Alle fem rommene er ganske så like. Det er også ett klesskap helt til høyre, utenfor bildet. Som dere ser er de som har pusset opp her veldig glad i rødt.

Her ser dere noen bilder fra gaten jeg bor i, Hampstead Road. Selve gata er ikke så veldig koselig, det er stort sett bare en vei. Vi bor også ganske nært en av hovedveiene i Brisbane, Vulture Street. Fordelen med dette er at bussen til byen stopper nesten rett utenfor døren vår. Uheldigvis går ikke denne bussen til skolen..

Bydelen jeg bor i heter Highgate Hill. Men siden ingen har hørt om den bruker jeg si at jeg bor på West End, som stort sett alle vet hvor er. Vi bor på grensen mellom de to bydelene, så helt feil er det jo ikke heller.

For å komme opp til leiligheten vår må vi gå opp denne trappen. Det ser kanskje ikke så utfordrende ut, men når det er mørkt er det ingen lys der, så da kan det være litt tricky.

Postkasse er ikke noe de bruker mye tid på her i Australia. På bildene over ser dere vår postkasse. På roadtrippen vår så vi alle mulige rare postkasser. Vi så blant annet noen som hadde brukt melkespann og mikrobølgeovn som postkasse.

Alt i alt har jeg trivdes med å bo her. Aller mest på grunn av folkene som er her da! Både de jeg bor i samme leilighet som, og de som bor i første etasjen er helt supre folk, som jeg blir å savne. Selve leiligheten blir jeg ikke savne så alt for mye. Mest fordi vi ikke har Air condition og det blir syyykt varmt på de varmeste dagene. Vi har kun gulvvifter, og de får ikke inn mye kulde altså!

Søndag 24. september (begynner bli en stund siden, hehe) satte vi turen sørover mot Brisbane. Første natt på turen skulle tilbringes i Townsville, der vi ikke hadde noen andre planer enn å sove. Planene for denne dagen derimot var på veien ned dit. Turen fra Cairns til Townsville er bare litt over 4 timer, men vi hadde tenkt å bruke en hel dag på dette. Vi skulle nemlig stoppe ved to forskjellige fossefall, nemlig Josephines og Wallamans falls. Selv om det var to fossefall, var de veldig ulike noe dere kan se på bildene under.

Første stopp var Josephine Falls. Det var veldig enkelt å komme seg dit da man kunne kjøre nesten hele veien. På veien så vi veldig mye forskjellig roadkill, både kenguruer, wallabies og slanger. Ganske trist i grunn, men når det blir mørkt er det nesten umulig se dyrene før de er ute i veien, og gatelys har de ikke hørt om i Australia virker det som!

Her ser dere Josephines falls.

Fant meg en naturlig huske der å.

Her er hovedgrunnen til at vi valgte å dra til Josephines Falls, det er nemlig en naturlig vannsklie der. Utrolig gøy!

Etter vi var ferdig med bading og fotoshooter her kjørte vi videre til Wallamans falls. Det var en langt tyngre vei å kjøre. 20 km opp en svingende vei tok sin tid altså!

Her er vi fremme ved Wallamans Falls. Veldig fint! Det er faktisk den høyeste "single drop" fossen i hele Australia. Vi lurte veldig på hva single drop ville si, men tror vi konkluderte med at det vil si at det ikke er en konstant foss som renner ned, men mer som stråler som renner ned. Haha, vet ikke om det ga så mye mening, men har filmet det, så kan vise filmen en annen gang! Eller kanskje dere ser det på bildene over, helt nederst på fossen. Den er liksom ikke en stripe ned, men heller flere.

For å komme ned til selve fossen måtte vi gå en 2km tur rett ned. På veien ned var det lett, men veien opp igjen var det litt verre med altså, det var hardt. Tror vi alle konkluderte med at vi måtte begynne trene mer.

Glad og fornøyd nede ved fossen, vel og merke før jeg var klar over hvor tungt veien opp kom til å bli!

En veldig fin dag, med mange fine opplevelser. Begge fossene er absolutt verdt ett besøk dersom noen skulle befinne seg mellom Cairns og Townsville. Det er også en tredje foss som heter Milaa Milaa i nærheten. Den skal visstnok også være veldig fin, men vi fikk dessverre ikke tid til å besøke den.

Bedre seint enn aldri, hehe.

Når jeg og Ane var på Tangalooma på Moreton Island filmet jeg endel, med det formål om å lage en youtube video slik som jeg gjorde fra Mt Ngungun. Ser på videoen at jeg enda har noe å lære når jeg filmer, både med å holde den i ro og med å ikke filme så fort. Men bedre med shaky video enn ingen video, haha.

Dersom du tenker "Hæ? Tangalooma?? Hva er det hun snakker om?" så kan du lese mer om da vi var der HER :)

For best mulig kvalitet; husk å endre på tannhjulet på filmen!