Vår sista hela dag på Hawaii tillsammans.. Vi sov underbart i våra hotellsängar efter fyra nätter i tält. Vi började dagen med god frukost och sen påbörjade vi en hike ner till en gömd strand. Stället påminner om i filmen Peter Pan.

Efter hiken körde vi till en annan strand där vi solade och badade. Tredje stranden kom vi till vid solnedgången. Där åt vi middag och bara njöt av sällskapet då vi alla skulle olika vägar morgonen efter.

Hawaii,
vad jag gillar dig!

Det var dags att packa ihop vårt läger på den andra camping platsen och påbörja vår resa tillbaka till Kona där vi först träffades.

På vägen gjorde vi stopp vid två vattenfall. Det var inte i närheten av Niagara fallen (såklart) men ändå väldigt fina. När vi kom till Kona fick vi reda på att vi äntligen skulle bo på hotell! Resten av kvällen hängde vi vid poolen och åt på en kinesisk restaurang tillsammans med vår guide grupp.

Dag fem på Hawaii.. En av dagarna många såg fram till, nämligen vulkaner var på schemat! Vi åkte först till en gigantisk som inte är aktiv längre. Där hade vi en hike på en timme. En annan plats med väldigt häftig natur. Från djungel kom vi till den stora vulkanen med stelnad lava runt omkring.

Även en aktiv vulkan fick vi se! Det var ett stort hål i marken, där lavan var i. Trodde inte att dem kunde se ut så. Senaste utbrottet var 2008 och då förstördes ett museum.

Efter vulkaner var det dags för bad. Inte i vad som helst utan i ett hot tub! Vulkanerna hade skapat en liten "pool" vid havet där vattnet var varmt.

Vi vaknade tidigt utan att få någon sömn. Natten var hemsk och alla var trötta.

(Anledningen: Vi hade varit uppe och spelat ett spel när himlen öppnade sig och regnet började ösa ner. Vi sprang till våra tält och la oss med våra fötter fulla med lera och sand. Efter ett tag hörde vi hur några tjejer började skrika och någon grät. Tydligen var det en gigantisk spindel och en centepied som är en av Hawaiis farligaste insekt. Jag började bli orolig över att vi kanske oxå hade en. Mycket riktigt, Cecilie lös upp i taket av tältet och där satt den. En annan gigantisk spindel. På mindre än en sekund var vi ute med de andra tjejerna i det ösande regnet. Preston fick tag i den så som han gjort med den andra spindeln. En annan kille som campade hade en kniv och en tändare som han försökte döda cebterpieden med.

När det lugnade sig kröp vi in i våra tält igen. Efter bara några minuter ramlade vårt tält ner på oss pågrund av att det regnade så mycket. Blöta, kalla, smutsiga och paniken som vi hade kom vi ut och sprang med de andra tjejerna som var påväg till vår van. Där var översvämning och vi hade vatten över våra knän. Efter en liten stund kom Preston igen och försökte lugna ner oss. Sofie, Cecilie och jag somnade sen i hans tält medan de andra tjejerna stannade kvar i bilen och sov där.)

Efter denna natt ville ingen campa igen.

Andra natten på stranden och vår sista! Vi packade ihop våra saker och åkte vidare till en annan plats på ön.

Vi åkte till ett populärt rev där vi snorklade! Min första gång och jag älskade det. Livet i havet är något helt oroligt.

Nästa stopp var på en Black Sand Beach. Där såg vi stora sköldpaddor. Väldigt lata varelser. Vi kom till vårt nästa camping plats och satte upp vårt lilla läger. Jag och några tjejer följde med Preston till en liten ö som såg ut som en park. Där hoppade vi från ett torn ner i havet. På bild ser det inte högt ut, men i verkligheten var det en bit ner till vattet!

Denna dagen var underbar! Vi började med att möta upp de andra grupperna vid Usa:s mest södra punkt. Där gjorde guiderna clif jump, vilket såg sjukt läskigt ut! Mer än 10 meter ner.

Sen gick vi en hike på en timme till en fantastisk strand. Vågorna var gigantiska och dem tog oss flera meter. Vi var ute med en surf bräda och kunde känna att jag plötsligen satt på något. När jag såg vad det var slog paniken mig- en gigantisk havs sköldpadda. Det tog ett tag innan den simmade iväg i sin lugna ro även om den märkte min panik.

Vi tog samma hike tillbaka till vår van, nästa stopp var en farm. Där odlades bananer, ananas, citroner, kaffe böner och macadamia nötter. Vi fick testa massa olika sorters av macadamia nöten, blivit en ny favorit!

Första dagen på vår tour! Sofie, Cecilie och jag mötte tjejerna som skulle vara i vår grupp efter frukosten. Vi hade ett litet möte med Preston (vår guide) innan vi begav oss för shopping av mat.

När allt var redo åkte vi till stranden där vi campade de två första nätterna. Vi satte upp tält, hängde vid havet, drack drinkar och spelade spel innan vi började med middagen. En tjej i vår grupp trampade på en sten i havet och skar sig. Hela henne fot var täckt i blod, det tog flera timmar innan det slutade blöda. Förutom skadan var det en bra första kväll!

Hawaii!! Klockan 10 på morgonen landade vi på Konas flygplats efter 6 timmar i luften. Minsta flygplatsen jag sett och allt var utomhus. En man som vi pratade med på flyget skjutsade oss till Kona downtown där vi bodde på hotell första natten. Kona är den störta staden på Big Island, där var ändå inte särskilt mycket turister.

Vi åt jätte god lunch på en restaurang vid havet innan solandet. Eftermiddagen spenderades på en marknad där vi köpte gigantiska avokados till nachosen vi åt till middag. Köpte även en jätte fin ring som minne från Hawaii.

Efter vår sightseeing i LA lämnade vi av Julie på flygplatsen. Sissel åkte hem redan natten innan.

Sofie, Cecilie och jag lämnade LA och åkte till San Diego där vi spenderade två nätter innan Hawaii! Det var Solar Eclipse dagen efter och det är farligt för ögonen. Under den starkaste timmen halvsprang vi till närmsta Starbucks för att skydda våra ögon.
När det var över spenderade vi några timmar på stranden, köpte sista sakerna vi behövde till Hawaii, åt glass och lämnade av vår älskade bil som vi spenderade många miles i.

På kvällen mötte jag upp en person som vi träffade i LA. Vi sa hejdå vilket nästan lite jobbigt, men jag hoppas att vi kanske kan ses igen. Konstigt att man kan komma nära vissa personer på så kort tid. En tidig morgon väntade för Hawaii var bara några få timmar iväg!

På lördagen blev vi alla som barn igen! Blev förvånad över hur Universal Studios var uppbyggt, trodde inte det skulle vara så häftigt. Harry Potter världen var min favorit!

Vi hoppade på en buss som tog oss runt om området där Universals filmer och serier var/är filmade och producerade! Var skådespelarna blev sminkade och klädda, vart regissörerna jobbade etc. Vi såg hur de styrde vädret som åska, regn, snö mm. Såg en del bilar från bl.a. Fast and Furious och Prison Break. Vi åkte igenom den stora uppgjorda staden som ska föreställa New York. Där filmar de till de flesta filmer. Dock kan de ändras om till andra städer.

Vi hade en toppen dag!

Vilken gigantisk stad!! Bodde mitt i centrum vid Walk of Fame där vi såg Hollywood skylten utanför. Blev festande på vårt hostel och spontan utgång första kvällen. Vår andra dag spenderades på Universal Studios! Och en utgång på 1oak där vi träffade Nicole som flyttat till Los Angeles. Sista dagen i LA innan vi åkte till San Diego spenderades vid Hollywood skylten och i Beverly Hills. Där sa vi hejdå till Sissel som åkte tillbaka till New York och till Julie som åkte hem till Köpenhamn.