Pooldagar i Shannonvale = <3

En av de bättre grejerna med att vara tillbaka i Port Douglas är frukostarna på Betty's Bohemian. SÅ mysigt ställe. Är såld på smoothie-bowls :-)

I torsdags var det Alice's födelsedag. Började dagen med paket och sång, efter det åkte vi in till Port Douglas och åt pannkaksfrukost. Eftermiddagen spenderade vi ute till havs! Jag, Adrian, Alice, Louise, Linden och Paul tog båten ut till Low Isles, en liten liten ö utanför Port, för lite snorkling! Det finns ett litet rev där med koraller, fiskar och enorma musslor! Jag fick även syn på en haj! Låter mer brutalt än vad det egentligen är då de hajar som simmar vid reven är helt ofarliga. Dock visste jag inte det när jag såg den, så jag fick lagom panik... haha! Jag simmade över revet när den kom simmande ca 1 meter framför mig, den var kanske inte mer än någon meter lång. Men det var fortfarande så läskigt! Vi avslutade dagen med middag på Salsa, en helt fantastiskt resturang i Port!

Idag blev det ännu en tur till havs för mig, tog en halv-dagstur ut till det stora barriärrevet! Jag säger bara så coolt...

Hej på er alla!

Väldigt kass uppdatering tyvärr, men det frestar inte att sitta inne och redigera bilder just nu tyvärr... Vi är iallafall hos Marlene och Paul i Shannonvale just nu och har varit här i drygt en vecka, tiden bara flyger iväg här! Vi kom med bussen till Cairns sent på onsdagskvällen förra veckan, vi slängde in väskorna på hotellet och stack ner till esplanaden för en sen middag med Alice och hennes kille Linden. Dagen därpå körde jag, Adrian och Alice upp till Shannonvale! Har tagit det väldigt lugnt här. Slappat vid poolen, ätit frukost länge, tagit promenader till creeken. Någon dag har vi åkt in till Port Douglas, och även ner till Cairns där vi för övrigt hämtat upp bilen vi lånade sist vi var här, så snällt! Väldigt skönt att ha bil här då det inte är gångavstånd till något, förutom creeken :-)

Vi har även umgåtts med Erik och Emma då de haft två nätter i Port Douglas. I tisdags mötte vi upp dem för middag inne i Port, efter det drog vi till deras hotell och tog ett kvällsdopp i poolen. Dagen därpå hyrde vi en bil ihop och åkte på utflykt. Vi startade dagen med frukost på Betty's Bohemian Café. Efter det besökte vi Mossman Gorge som är en stor å/fors som omges och regnskog, vi badade lite här vilket var ganska kallt men väldigt skönt i denna hettan! Efter det körde vi söderut mot Cairns, men stannade lite innan i Palm Cove för lunch. Vi körde upp i det som heter Cairns Highlands, inåt landet, vi tänkte besöka Milla Milla Falls och Elinjaa Falls men möttes av en kolsvart himmel och regn, så vi vände och körde tillbaka mot Shannonvale. Påläggen tillbaka stannade vi till i Julatten, och Bushy Creek för ett litet dopp. Så vackert där. Väldigt svårt att fånga hur vackert det är på bild. Men det är nästan lite mystiskt med creeken och försvinner djupt in i regnskogen. Så himla grönt och frodigt.

Nu blev det väldigt långt här, haha. Vi hade verkligen en toppendag med Emma och Erik, nästa gång vi ser dem blir i Sverige!

Kram

Två nätter och tre dagar spenderade vi på båten, vilket var alldeles lagom! Dag 2 började vi med snorkling tidigt på morgonen för att sedan strosa runt på Whitehaven Beach på eftermiddagen. En enormt stor/lång sandstrand med den absolut finkornigaste sanden det finns här i världen!

Dagen därpå blev det ännu lite mer snorkling. Så vackert det är under ytan, hela revet med alla olika fiskar och koraller. Fick faktiskt syn på en sköldpadda! Dök ner och simmade brevid den en liten bit, så häftigt! När vi sedan skulle åka tillbaks in till Airlie igen fick vi sällskap av ett flertal delfiner! Helt otroligt! Vi alla rusade fram på båten och nästan hängde över räcket för att se delfinerna simma precis framför båten. De hängde med oss såpass långt att jag hann springa och hämta kameran!

Vi är riktigt nöjda med Whitsundays, ett måste för alla som besöker Australien!

Hej på er!

Om någon timma är denna veckan slut, vi ska snart krypa till sängs. Vi är båda slocknar vid 10-tiden, men vaknar runt 7.30-8.00. Så himla skönt är det! Idag var vi inne i Cairns en sväng men hänger för det mesta här i Shannonvale! Veckan som kommer bjuder troligen på lite mer äventyr!

Här kommer iallafall lite bilder från första kvällen i Whitsundays. Förra söndagen hoppade vi på en katamaran i Airlie Beach, och åkte ut bland öarna. Första dagen bestod av snorkling, och på kvällen släppte båten av oss på en liten liten sandö där vi kollade på solnedgången. Underbart!

Kram!

Sitter just nu och redigerar de senaste bilderna. Just nu är vi hos Marlene och Paul igen, så skönt att vara här igen!

Men men, efter Noosa gjorde vi en tour på den världens största sandö, Fraser Island. Det blev en del promenader bland alla giftiga ormar och dingoes... Det blev även lite badande, som nere på bild, i kristallklara men ganska kalla Eli Creek. Vi tog oss fram på ön med en fyrhjulsdriven buss, ute på sandstranden gick det i över 80 km/h! Stranden är alltså öns motorväg, som för övrigt är 12 mil lång! Vi spenderade två dagar här innan vi fortsate vår resa till Airlie Beach och Whitsundays, vårt sista stopp innan Cairns...

Efter Byron Bay åkte vi vidare till Surfers Paradise. Vi tog en natt där innan vi åkte vidare. Det var faktiskt inget speciellt, så det blev inte mycket foton. Nästa stopp blev i Noosa! Otroligt mysig stad! Kommer varmt rekommendera alla som reser längs med östkusten att stanna här. Massa mysiga och fina butiker, trevliga caféer och fräscha lunchställen. Hitta en liten foodtruck där de gjorde smoothies, acai bowls etc. Jag testade någon smoothie mix i en bowl med granola och bär. Riktigt mumsigt. Vi hittade även en liten strand som låg någon minut bortom "mainbeachen" som hette Little Cove. Den var väldigt liten men väldigt mysig och lugn, knappt något folk. Tror detta är den bästa stranden vi varit på hittills!

Kram!

Här kommer en lite försenad uppdatering. Vi befinner oss just nu i Rainbow Beach, vi sitter och väntar på bussen mot Airlie Beach, med ett nattstopp i Agnes Water. Vi lämnade Byron Bay förra veckan, men har haft väldigt dåligt wi-fi, och senaste två dagarna har vi varit utan täckning då vi var på Fraser Island. Men bilder kommer! :-)

Har precis redigerat de sista bilderna ifrån Byron Bay.

En kväll tog vi en promenad bort till Wategos Beach för att kolla solnedgången. På vägen dit så såg vi delfiner!!! Det var faktiskt riktigt häftigt att få se vilda delfiner, hann få något skakigt foto innan de simmade vidare. Planen var egentligen att se solnedgången ifrån fyren, men vi kom aldrig så långt innan solen gick ner... Haha.

Hoppas att allt är bra med er alla där hemma! Kram

Solnedgång på stranden här i Byron för några dagar sedan med Adrian, Erik och Emma!