Från Koh Lanta tog vi båt och buss upp till Bangkok. Vi bestämde oss för att uppgradera till en VIPbuss för knappt en hundring och det slutade med att vi satt i en varsin massagestol och kollade på en varsin film på bussen. Resan tog ungefär 20 timmar och jag som aldrig brukar kunna sova på flyg/buss/bil och så vidare lyckades faktiskt få ganska bra med timmars sömn.

Vi hade förbokat ett hotell i Bangkok och när vi kom fram dit klockan sex på morgonen så sa de att vi inte fick checka in förrän klockan två. Lite lagom jobbigt men vi gjorde det bästa av situationen och lämnade in väskorna, åt frukostbuffé och gav oss ut och shoppade.

Boendet var för oss perfekt, fint rum och nära till allting och med en egen skytrainstation på våning två. Vi har varit här i tre dagar nu och jag som inte annars brukar vara så shoppinggalen har lärt mig att det tydligen var väldigt kul och lätt att handla loss här...

Nu är vi och får vår tusende massage och om några timmar är det dax att ta en taxi till flygplatsen och fara hemåt igen vilket känns jättekonstigt.

Vi åkte vidare till Koh Lanta och hamnade i en bungalow som vi delade med en massa ödlor precis vid en jättefin strand. Vi bodde nästan längst ner på ön så det var väldigt lugnt och skönt, perfekt sista ö. Vi stannade på Koh Lanta i 8 nätter och dagarna där bestod av sol och bad, moppeäventyr, bli jagad av galna apor, massage och massa annat.

Sista kvällen när vi skulle gå hem och sova så frågade en som jobbade på restaurangen där vi hade blivit stammisar om vi inte ville följa med ut och nattsnorkla. Det tackade vi inte nej till och gav oss därför ut och snorklade med plankton som började lysa när man nuddade de och fiskar som jagade på natten. Bra avslut på en grym öluff i Thailand!

När vi var trötta på att lata oss i Krabi så tog vi båten över till Phi Phi. Vi bodde i en Bungalow uppe på ett berg och på nätterna kändes det ungefär som att vi sov på ett dansgolv på någon riktigt dryg klubb på grund av allt ljud från olika barer på stranden.

En dag åkte vi iväg på en snorklingstur, vi stannade vid olika ställen på havet och snorklade och åkte till några olika öar och stränder. Jag hatar verkligen fiskar av ungefär hela mitt hjärta och när vi snorklade var det självklart en kille som skulle hålla fast min arm och lägga en ananas på den så att det kom hundratals fiskar som ville ha mat. Taaaaack.

Vi fick även mat på båten vilket ledde till att jag fick matförgiftning på natten och låg rätt däckad dagen efter med illamående och feber. Jag lyckades också få en liten metallbit i ögat som låg och skavde medan jag var sjuk så när jag var på benen igen blev det en sväng till sjukhuset för att plocka bort den, sen fick jag gå med ögonlapp och hälla i mig ögondroppar mot infektion men nu är allt frid och fröjd igen.

Trots att jag hade lite otur och att Ida låg sjuk en dag med så var det några bra dagar på Phi Phi öarna!

Efter Koh Tao tog vi båt och buss över till Krabi och som vanligt hade vi ingen aning om vart vi skulle då bussen stannade mitt i ingenstans så vi följde strömmen lite och hoppade in i en minibuss som skulle till Ao Nang. Alla hade såklart redan bokat hotell utom vi så vi satt kvar i minibussen medan det blev färre och färre passagerare. Det slutade med att chauffören till slut tyckte att vi skulle gå av och vi hamnade faktiskt på en riktigt fräscht och trevligt hostel som låg nära till allt. Dagarna i Krabi var rätt lata då det inte blev jättebra sömn för att vi delade rum med några riktigt dryga japaner så vi ägnade oss åt stranden, massage och matmarknad!

Vi bodde på Koh Tao i fem nätter. Efter en månad av ständigt farande och flängande så fick jag feber i två dagar och Ida var bara allmänt trött. Även vädret var rätt dåligt majoriteten av dagarna och regnet låg hela tiden i luften vilket ändå var rätt skönt då vi med gott samvete kunde ta det väldigt lugnt. När jag mådde bättre så hyrde vi iallafall moppe en dag och gav oss ut på upptäcksfärd. Vet inte om jag kan kalla det att åka moppe, passar bättre med bergsbestigning. Vi skulle såklart ge oss iväg mot de mest avlägsna platserna och med en karta som inte var aktuell för fem öre så slutade det med att en fick ha full gas och den andra fick putta på. Men fina stränder hittade vi iallafall!

Firar en månad på resande fot idag(!!!!) och ju längre vi är borta desto längre vill jag stanna.