Header

Hej på er! Har haft en sådan otroligt bra dag och känner mig på riktigt bra humör, vilket är så skönt. Efter jobbet gick jag direkt hem till Ellen som är en nära barndoms kompis till mig, vi hade bokat in tacomys ikväll, tacos på en onsdag är livet. Sedan kollade vi på en Disneyfilm tillsammans, tycker verkligen de är så bra. Filmer som jag aldrig kommer bli för gammal för, haha.

I vilket fall som hade jag tänkt dela med mig av en lista där jag punktar upp positiva saker och mindre bra saker med livet just nu. Såg det på min väns blogg för ett tag sedan och blev inspirerad att göra detsamma! Hans blogg hittar ni här.

+ Givetvis hamnar kvällens dejt med Ellen på plus sidan, så himla mysigt verkligen!

+ Fick hem ett paket igår, vad det har i får ni se i ett annat inlägg snart.

+ Har fått börja träna igen efter 2,5 veckor uppehåll pågrund av halsont. ÄNTLIGEN!!! Fasen vad jag har saknat det.

+ Det är mindre än en månad kvar till min födelsedag!!

- Nästa vecka börjar vintertid och jag tycker att det redan är alldeles för mörkt. Jag är verkligen inte gjord för att bo i Sverige, i alla fall inte 6 månader av året...

- Måste tvätta mina kläder vilket jag behövt hela veckan, en grej som inte är speciellt rolig men som man ändå måste göra.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Gårdagens goda frukost som jag planerar att äta redan imorgon igen. Havregrynsgröt med kanelstekta äpplen och en klick mandelsmör (sjukt gott).

Godmorgon! Idag väntar en fullspäckad dag, skriver det här inlägget samtidigt som jag dricker varmt citronvatten och sminkar mig, haha. Kan egentligen inte påstå att det blir så effektivt. Men men. Börjar som vanligt klockan 6 på tisdagar vilket innebär att jag ska infinna mig på jobbet om 20 min..Direkt efter jobbet ska jag åka in till Växjö och träffa min sjukgymnast för foten. Jag lyckades skada foten när jag ramlade i en trappa i somras och behöver nu träna upp den igen. Efter det besöket ska jag direkt vidare till mitt andra jobb för att gå på en kurs. Det är en nybörjarkurs i kaffe, ska bli intressant och se om man lär sig något nytt! En intensiv dag men också väldig rolig. 

Hoppas ni får en bra dag, kram

Likes

Comments

Hälsa, vardag

Hej på er! Idag ska jag köra igång med en 21 dagars utmaning som innebär att jag ska dra ner på mitt sockerintag. En form av "sockerdetox" vill säga, men äter jag en bulle, lite choklad, fruktsallad eller rawfood bollar under denna period är det inte hela världen. Och är inget som kommer ge mig ångest eller skuldkänslor. Jag vill ge mig själv en omstart till en mer balanserad förhållande till socker. Så under tre veckors tid ska jag mer eller mindre utesluta socker i min kost, råvaror som innehåller "tomma kalorier" och ingen näring det vill säga halv/helfabrikat, kakor, läsk, godis, juice, fruktyoghurt, chips osv. Livsmedel som vi egentligen vet inte är så bra för oss i stora mängder. Kommer också dra ner på livsmedel som kan trigga igång ens sötsug exempelvis sötningsmedel och större mängder av frukt. Kommer istället fokusera på livsmedlen som ger oss energi och är bra för vår kropp. Med detta vill jag uppnå en friskare hy, i nuläget är min hy mer oljig och överlag sämre än vad den brukar. Det kan beror på art jag har ätit lite mer socker den senaste tiden mot det normala. Vi får helt enkelt se om min hy blir bättre under dessa tre veckor eller inte, det återstår och se! En annan viktigt del i det här är att jag vill stärka mitt immunförsvar, speciellt nu under hösten då jag alltid känner mig betydligt mer låg och energilös mot vad jag gör resten på året. Ska boosta mig med järnrika livsmedel och mycket D och C vitaminer, allt för att ge min kropp de bästa förutsättningarna för en bättre höst.

Om utmaningen kommer bli svårt? Vi får väl se, jag kommer att uppdatera er vecka för vecka!

Likes

Comments

Tips, vardag

Jag älskar min lilla kvällsrutin som jag numera gör varje kväll. Fixar en kopp te och ibland något gott att äta till exempelvis rawfood bollar eller någon frukt. Tänder en massa ljus och sätter mig och läser i en bra bok samtidigt som jag dricker mitt te. Läser nästan alltid en timme för att sedan skriva i boken "min dag på 3 minuter". Det är en bok där man kortfattat sammanfattar sin dag och som ger dig inspiration och pepp. Tips! Uppskattar verkligen denna stund på dagen, det är så himla skönt att få varva ner och vara ifrån både mobil och ljud. Tycker dessutom det blir extra mysigt nu på hösten när det är så mörkt och kallt ute.

Kan verkligen tipsa om boken jag för tillfället läser, den heter "Stora små lögner" och är skriven av Liane Moriarty. Den är väldigt spännande från början till slut (har bara några enstaka sidor kvar nu). Boken är lättsam men har också ett otroligt djup och belyser viktiga ämnen. Hur som helst tycker jag att ni ska läsa den här boken!

Boken "Min dag på 3 minuter".

Likes

Comments

Gröna smoothies är bra för kroppens immunförsvar eftersom det är en bra möjlighet att addera mer grönsaker i sin vardag. Det svåra kanske kan tyckas vara att få smaklökarna nöjda också. Gröna smoothies målas ofta upp som något tråkigt, smaklöst och trist...fel,fel, fel. Det kan vara hur gott som helst som får smaklökarna att jubla! Hemligheten är att hitta en bra balans av ingredienser som bidrar till en god smak, konsistens och färg.

Den här är en av mina favoriter när det kommer till gröna smoothies. Alldeles krämig och god!

- I gröna smoothies är det viktigt med någon form av sötma exempelvis från banan eller mango men också syrlighet exempelvis från citron, grape eller lime. Det bidrar till en godare och friskare smak.

- Använd dig av fryst banan eller mango för att få en krämig och glassliknande konsistens.

- Toppingen och tillbehören är otroligt viktiga och får inte glömmas bort, hehe. Frön, nötter, granola, nötsmör, frukt eller vad du nu föredrar.

- Att testa att ha i: avokado, ingefära, frysta ärtor, grönkål, jordnötssmör, chiafrön.

- För att boosta din smoothie ännu mer kan du tillsätta spirulina eller chroella (alger som är sprängfyllda med näring).


Likes

Comments

Hej på er! Häromdagen kom jag över denna bilden ovan som är från sidan Career Girl Daily och jag blev så inspirerad av deras metod "5 the day goal detox" att jag ska genast köra igång med den. Jag tror stenhårt på att sätta upp tydliga mål för att lyckas med de drömmar och visioner man bär på. Just nu har jag otroligt mycket drömmar och mål som snurrar runt i skallen på mig så känns därför extra passande att använda Career Girl Dialys metod. Steg 1 är att skriva ner 25 stycken mål som du vill uppnå i livet, vilket kan låta otroligt mycket men det är det inte! Jag kom hela tiden på nya mål men det är viktigt att våga tänka både stort och smått. Det är meningen att det ska krävas en del jobb av dig för att uppnå målen. Men till slut kommer det som verkade omöjligt eller svårt kännas möjligt och inte alls lika svårt. Efter att man har skrivit ner 25 stycken mål ska man ringa in fem stycken av dem som man vill jobba med den närmaste tiden. Här valde jag mål som känns rimligt att uppnå den här månaden och inte exempelvis "köpa min egna lägenhet" som just nu är ganska långt bort. Jag valde istället:

- "Laga mer mat" - Tycker verkligen det är så himla roligt att laga och baka god mat så vill få in det mer det i min vardag.

- "Upptäcka världen" - Det här har jag redan börjat med eftersom jag har bokat en av mina drömresor som jag verkligen har haft länge, ska bli så himla kul!

- "Spara ihop till en viss summa på mitt sparkonto" - Vill gärna känna att jag har pengar till mig i framtiden.

- "Bli bättre på sminkning" - Sminkning är inte en av mina starka egenskaper trots att jag egentligen tycker det är väldigt roligt. Måste helt enkelt våga testa mer för att kunna bli bättre!

- "Satsa på bloggen" - Nu har jag skapligt kommit igång med bloggen och känner ett sug att satsa ännu mer på den.

Imorgon ska jag välja ut ett av dessa mål jag vill uppnå denna månad, men nu vill jag ju veta era mål!


Likes

Comments

frukost , Recept

Godmorgon! Det är söndag och min lediga dag, jag älskar söndagar och känner inte alls någon söndagsångest som jag vet många andra tyvärr gör. Planerna för idag är att ta det lugnt och samla nyenergi till en ny vecka. Jag har tagit det lugnt hela morgon och har knappt lämnat min säng, haha. Men nu ska jag ut på en långpromenad och sedan får jag se vad jag hittar på. IIkväll ska jag i alla fall äta scones med familjen och sedan ska jag och mamma kolla på Gåsmamman som vi har börjat titta på tillsammans. Tycker den är så bra, kan verkligen rekommendera den till er som ännu inte har sett den. Dagens goda frukost blev mina favorit bananpannkakor med hallon, banan och prooud tillsammans med en kopp te. Har ätit bananpannkakor i flera år och har kommit fram till de perfekta bananpannkakorna. Receptet hittar ni här nedanför, testa vetja!

För 1 portion:

- 1 banan

- 2 ägg

- o,5 dl havregryn

-0,5 dl valfri mjölk

- 0,5 tsk bakpulver

Gör såhär:

Mixa samman alla ingredienser med en stavmixer till en slät smet. Stek på medelhög värme i kokosolja, vänd pannkakorna när det blir små bubblor och stek en liten stund på andra sidan. Det är hemligheten för att få dem perfekt steka så det inte går sönder och blir en enda "bananröra" eller sönderbrända, haha. Servera med valfria tillbehör, ät och njut!

Likes

Comments