Imorse blev jag konstigt nog klar jättesnabbt och lyckades prata i telefon med både mamma och Aris. När jag sen väntade på bussen så kom bussen från andra sidan och chauffören tutade och sa att jag skulle ta den istället för idag började bussarna åka förbi den avspärrade vägen igen. Något som annars tar ungefär 40 min tog nu ca 10 min. Så jag var väldigt tidig till jobbet men jag hade inga som helst problem med det. När jag kom fick jag sitta med två av bebisarna som låg på en matta och för att lära sig krypa. Strax därpå kom lilla flickan som snart är ungefär 10 månader och så såg jag och en utav kvinnorna som jobbar där henne ta sit första steg helt själv. Sen tidigare har hon gått när man hållit i henne men aldrig helt själv och vi blev så glada, det var verkligen så kul att se. Kanske 5 min efter det såg jag henne hur hon tog tre snabba steg innan hon kastade sig fram för att börja krypa igen. Vid flera tillfällen såg jag hur hon snabbt tog några steg innan hon tog tag i nått igen. Man märker att hon vill men hon är fortfarande lite rädd, men förhoppningsvis kommer det snart och förhoppningsvis hinner jag se det innan jag åker. Verkligen en sån rolig och gullig grej att se och vara en del av. Jag åkte tidigare idag för barnen åkte på simning så jag gick när dom åkte. I skolan var jag med på yogan men har ett skavsår på tån som jag tror är lite infekterad så jag fick bara jätteont, så det gick inte så bra. Men jag och Sarah umgicks och gjorde sällskap hem. Vi gick dit hon bor, det tog kanske 30 min och sen tog jag bussen därifrån hem. Det gick så snabbt, trots att vi stannade på vägen och köpte en liten godsak var.

Min innehöll manjar och kokos, så himla gott.

Nu har jag pratat lite med Elise som har det jättebra på sitt surf läger och jag är verkligen avis och så har jag suttit och kollat hostel i Santa Teresa som vi skulle kunna bo på men jag tror vi fixar allt det tillsammans imorgon i skolan ​för jag vet inte heller än vilka som ska åka, så vi får se.

Jag tror att maten snart är klar så jag tänkte avsluta här, så hörs vi i morgon.

Klockan 16 idag kom vi fram till San Jose och jag och Sarah delade på en Uber så vi lämnade först av henne och fortsatte sen till mig. Jag hade ju tappat nycklarna i taxin så jag var orolig ifall jag skulle komma in eller inte men det var öppet så det var inga problem. Jag fick lite mat när jag kom och så var min värdmammas mamma hos oss och min värdpappas föräldrar och syskon. Killen från USA som sover i rummet bredvid hade också kommit hit precis innan mig så nu har jag fått träffa honom också. Efter att jag hade ätit frågade dom mig ifall jag ville åka med och lämna min värdmammas mamma som bor i en annan stad som heter Cartago så jag gjorde det. Jag åkte med min värdpappas bror och pappa, för mina värdföräldrar skulle åka och handla och sen göra något som jag inte minns var det var. Bilresan var trevlig för dom berättade en massa saker och så fick jag även se en annan stad, vilket var kul. Dom berättade att Cartago var Costa Ricas första huvudstad, dom berättade även varför San Jose sen blev det men minns inte det heller, är så trött efter den här helgen.

Igår blev det förresten ingen yoga på kvällen för den blev inställd så det blev meditation istället men ingen av oss fyra tjejer som var kvar tog det seriöst, vi höll på att börja skratta. Asså jag respekterar dom som gör det, men det är inte min grej. Jag höll på att somna och började istället tänka på en massa andra saker. Så hade jag även svårt med att hålla ögonen stängda vilket var bra för annars hade jag inte sett papegojor flyga förbi. Efter det gick vi och fixade oss för att gå och äta. Vi gick till ett falafel ställe som alla hade pratat om och andra från gruppen hade gått till och det var verkligen värt. Så himla gott var det.

Efter maten packade jag lite men sen gick jag och la mig och somnade vid 21.30 och sov till 8, jag behövde det. Eftersom vi inte gick på yogan på kvällen gick vi på morgonen istället och det var så skönt, speciellt att stretcha benen. Jag har sån träningsverk i benen efter vår dag i lördags så det var skönt. Innan vi tog bussen passade jag och Sarah på att ha en liten photosession nere vid stranden, men den tog lite längre tid än vad vi hade tänkt så det slutade med att vi inte åt någon frukost eller lunch för den delen. Det närmaste stället att handla på hade bara Pringles så det blev det. Som tur är gjorde bussen ett stopp efter ungefär 3h och där hade dom mackor, så lite mer fick vi i oss.

Jag kommer verkligen sakna Manuel Antonio och alla människor som var där. Speciellt Elise som nu har åkt från San Jose. Hon åkte idag tidigt på morgonen till Santa Teresa för att surfa i en vecka, så nästa helg vill jag verkligen dit, dels för att hälsa på henne men jag har även hört mycket bra om det. Bl.a. uber chauffören som hämtade upp oss vid busstationen rekommenderade det väldigt mycket och sa att jag verkligen måste dit. Så förhoppningsvis.

Imorgon ska jag till barnhemmet igen och jag känner att jag behöver vara utvilad för att kunna leka mycket med barnen så jag ska nog försöka sova nu. Dessutom är jag väldigt trött trots min långa sömn, så tror jag kommer somna rätt snabbt. Godnatt!

Igår vaknade jag vid 7 på morgonen, helt ärligt vet jag inte hur, men vi hade kommit överens om att vi skulle försöka äta vid 07.30. Folk försvann lite hur som men vid 9 var vi ett gäng som gick ner till national parken, det tog ungefär 30 minuter att gå dit. När vi nästan var framme var det ett gång som redan var vid parken och hade ordnat en tur guide för $6 per person så vår grupp förhandlade oss till samma pris. Sen fick vi även betala inträde som låg på ungefär $16 per person. Det första vi såg när vi kom in var en liten sengångare uppe i trädet. Grejen är den att vi hade tänkt att vi inte skulle ha en guide men det var så bra att vi hade för annars hade vi inte sett dom djuren vi gjorde eller fått bilder på dom, dom var så kamouflerade och så långt bort. Han hade som ett teleskop som vi kunde fota med våra mobiler genom och det var så behövligt.

I slutet av turen lämnade vår guide oss vid en strand och ingen av oss hade sett en enda apa under hela turen så vi var lite besvikna. Men så kom vi till stranden och såg hur många apor som helst. Dom var så många som befann sig där och stal mat från människor och andra saker så man fick vara försiktig. Nere vid stranden hittade vi resten av gruppen från skolan så vi alla satt tillsammans.

Stranden var så himla fin och det var verkligen så skönt att svalka sig i havet efter vår två timmar långa vandring i skogen. Vi gick på en liten rundtur och hittade en annan strand också och en massa fina platser.

Vi gick från stranden vid 14 ungefär så gick vi till ett vattenfall där. Egentligen fick man inte gå ner till vattenfallet men det var obevakat och det fanns en bra stig så vi gick ner och gick under fallet och tog bilder. Det var verkligen underbart.

Vi alla var vrålhungriga och vi skyndade oss för att gå och äta. Alla åt inte tillsammans men det gjorde inte så mycket. Mycket lättare att prata med folk då. På väg till restaurangen såg vi en krokodil precis vid bilvägen och det var så läskigt. En vild krokodil, vi var inte beredda på det. Men det var verkligen häftigt.

På kvällen hade vi det riktigt bra och festade hela natten lång. Vi hade det verkligen super kul. Jag och en annan tjej från mitt rum gick och la oss runt 6 på morgonen och imorse vaknade jag vid 8.30 för dom andra i mitt rum höll på att packa och fixa sig eftersom dom åker tillbaka till San José idag. Jag tror vi är 5 stycken som åker hem imorgon.

Vi har precis kommit från stranden och nu ska vi på yoga och efter det får vi se. Vi är verkligen helt slut så vi kommer nog ta det lugnt ikväll. Vi hörs!

Yes, dom har wifi här! Det är inte jättebra men tillräckligt bra för att kunna uppdatera.
Imorse blev jag och Elise upphämtade 04.45 och så åkte vi runt och hämtade upp tre tjejer till. När vi kom fram till busstationen och taxin hade åkt insåg jag att jag måste ha tappat nycklarna till mitt värdhem i bilen. Som tur är var det en taxi genom skolan så dom hade numret och dom lyckades få nycklarna. På busstationen lyckades jag även byta min bussbiljett till måndag kl 12 istället så det är jag glad för. Bussresan gick bra och tog ungefär 3h jag sov nästan hela vägen så det kändes ännu snabbare. När vi kom fram hade vi åkt för långt och åkt förbi Selina och vi alla var trötta och varma och hade en massa packning så vi väntade på den lokala bussen som tog oss tillbaka upp till Selina.

Selina här i Manuel Antonio är ett jättestort och fint hostel. Vi har ett stort rum med våningssängar för 8 pers, och vi är 7 tjejer och en kille i det rummet.

Direkt när vi kom upp fixade vi rummet lämnade våra saker och bytte om till bikini och strandkläder. Sen gick vi och åt i baren, så god salad hade dom. Alla splittrades men jag Elise, Sarah och Marc gick tillsammans ner till stranden och på vägen ner såg vi en massa söta små apor som svingade sig i träden, hoppade och klättrade. Så vi stannade där ett tag och tog en massa bilder.

Nere vid stranden träffade vi på några från gruppen men inte alla men vi satte oss med dom och hoppade in i vattnet. Det var så skönt men stora vågor. Det var rätt molnigt och vid 16 började det regna då var jag och Sarah ensamma kvar på stranden för dom andra hade gått. Men innan det började regna såg vi en liten apa vid stranden som höll på och äta en kokosnöt.

På hostellet duschade vi och fixade oss för att gå ut och äta. Man lyckas aldrig få ihop hela gruppen men vi var ett stort gäng som åt tillsammans. Vi åt på en restaurang som heter El Avion och ligger mittemot Selina. Och den har ett riktigt flygplan med en bar inne. Maten var så himla god och vi alla var så hungriga så vi såg ut som gamar. Det kom även ett konstigt djur när vi satt och åt men jag hann inte få en bild på den.

Efter det gick vi tillbaka för att festa lite men nu är nästan alla på sina tum för att sova för imorgon ska vi upp tidigt och åka till national parken. Så jag ska se till att sova nu, jag med. Godnatt, vi hörs imorn!

Idag var sista jobbdagen den här veckan, tiden bara flyger. Idag kom det två andra volontärer så det blev lite mycket för alla barnen blev som galna för dom hade så många att leka med, vilket ändå var kul och det gick bra, dom var trevliga. När jag skulle åka sa kvinnorna där att det är röd dag på måndag så jag är ledig då. Jag hade ju redan bokat bussresan hem så jag frågade i skolan om det går att boka om och dom sa att jag får ta det på busstationen imorgon. Så förhoppningsvis går det att boka om och så får jag en till dag på stranden. Egentligen hade jag och Elise tänkt gymma idag efter att vi hämtat ut bussbiljetterna men det var kaos med hostel bokandet så det blev inte av. Ungefär 2 timmar tog det för oss att få allt klart, eller i alla fall våra rum. Vi är totalt 10 pers som är helt säkra med rummen, resten vet vi inte. Det var så konstigt för vi fick ett dyrare pris än vad det stod på hemsidan men som tur är tog en kille i ”min grupp” tag i det och fixade vårt rum så vi fick ett billigare pris, dock vet jag fortfarande inte riktigt exakt vad det blev men runt 300kr för två nätter.

Nu är allt i alla fall klart och vi ska bo på Selina hostel i Manuel Antonio.

Bussen går 6am imorgon och vi blir upp hämtade av en taxi runt 5am. Så nu är det bara att packa allt och sova. Ser så framemot den här helgen. Dock går inte min packning så bra för jag har beslutsångest och vet inte vad jag ska ha med. Men ska försöka bli klar nu så jag sen kan göra annat.
Jag vet inte om jag kommer ha internet när jag är där, har jag inte det så uppdaterar jag när jag kommer hem, men förhoppnings har jag det!

Som några av er kanske vet så kvalificerade inte Chile till VM-2018, vilket känns tråkigt. Jag kommer såklart fortfarande titta på VM men det kommer inte vara samma sak, jag kommer inte ha ett lag som jag hejar på från hjärtat så som jag hejar på Chile. Men men vad ska man göra. Imorse var inte min värdmamma hemma så jag lagade min egen frukost, trots att det är skönt att bli serverad ibland så är det ändå kul att göra sin egen grej, har saknat det. Idag hade vi en väldigt varm och fin dag här i San José, såklart kommer man inte undan regnet, det är konstigt ifall det inte regnar någon kväll. Man har vant sig, så paraplyet och regnjackan är alltid med. På barnhemmet har barnen börjat testa sina gränser mer och mer och jag har lite svårt att säga åt dom, speciellt för jag inte vet hur det fungerar där. Men gör dom nått jag inte gillar så säger jag ifrån. På eftermiddagen hann vi leka lite i trädgården innan jag skulle åka och dom plockade lite blommor till mig som jag fick ta med mig hem.

På väg tillbaka till skolan hoppade jag på en annan buss än den jag brukar och bara hoppades på att jag skulle hamna rätt. Jag frågade innan jag gick på men jag var ändå osäker på ifall den stannade vid den hållplatsen jag skulle av och tack och lov gjorde den det. I skolan försökte vi planera vår utflykt till helgen men det är så himla rörigt för det är nästan 25 pers som ska med men det är inte helt säkert att alla kommer. Så måste vi boka vandrarhem och vi vet inte ifall alla får plats. Vi köpte i alla fall bussbiljetter och besked om vandrarhem får vi veta imorgon. Vi tänkte att vi i värsta fall bara bokar till oss och så får resten boka till sig, dock vet vi inte än vilka ”oss” är. Allt är så rörigt. Jag och Elise bestämde oss för att vara med på Salsan i skolan eftersom vi ändå var där när den började. Själv tycker jag det var lite för lätt och killarna håller precis på och lär sig, vilket är kul ifall man hade känt dom mer och brytt sig på ett annat sätt, men nivån är för låg. Hade jag fått välja hade jag bara dansat med dansläraren men det får jag ju såklart inte. Det är kul men jag gillar att utmanas för att bli bättre, vilket jag inte blir där så det är lite tråkigt. Efter dansen gick vi direkt till gymmet och var där en timme, lite drygt. Jag funderar starkt på att fortsätta gå dit nu dom resterande veckorna, det är lite dyrt men det är värt pengarna, jag mår så mycket bättre av det.

Jag trodde att trafiken skulle ha släppt när jag var klar men nej det hade den inte gjort. Det tog mig nästan 2 timmar att ta mig hem. Nu har jag ätit, fixat mig för att sova och sitter i min säg och är så himla trött att jag höll på att somna vid matbordet. Så jag tänker avsluta här och sova nu så hörs vi imorgon och så får ni höra vart vi ska på fredag, är så taggad. Godnatt!

Jag skyndade mig hem nu på kvällen för att kunna kolla på Chile-Brasilien VM-kval matchen, hann precis till andra halvlek så det sitter jag och kollar på nu.
Idag på morgonen hade jag lika svårt att ta mig upp trots att jag somnade så tidigt igår kväll. Det blev varken Paradise hotell, för jag kunde inte se avsnittet eller en film, för jag hade så svårt att välja. Costa Ricas Netflix är så mycket bättre och har en massa Disneyfilmer, som jag älskar, vilket Sverige inte har, men jag var så trött och hade så svårt att välja så jag såg ingen.
Det var bra på barnhemmet idag men det var en riktig berg och dal bana. Barnen var ibland jättesnälla och lugna och sen fick dom värsta energin från ingenstans och var hur jobbiga som helst och lyssnade inte på någon. Men alla som har jobbat med barn vet att det kan vara så. När jag slutade åkte jag direkt till skolan och när jag kom ditt så mötte jag precis Elise som skulle till gymmet så jag följde med henne dit. Jag gick lite på bandet och sen tränade jag lite armar och bröst. Vi gymmade dock inte så länge för vi skulle tillbaka till skolan för att vara med på Yogan. Yogan var så bra, så skönt att sträcka ut alla muskler samtidigt som man stärker upp dom och bra nivå var det också. När vi var klara duggregnade det lite men vi bestämde oss ändå för att gå och det slutade med att vi gick nästan hela vägen, ungefär 5 km gick vi och vi hade kanske 1.5 km kvar. Det finns en väg här som är avstängd p.g.a. vägarbete och därför måste vi åka runt en längre bit på morgonen. Men vi gick förbi den spärrade vägen och vi tänkte att vi skulle ta bussen därifrån för den går direkt till oss, men det gick ju inte eftersom det var stopp i trafiken så det kom inga bussar. Vi försökte istället hitta en Uber för det började bli mörkt och den biten vi hade kvar är inte rolig för att gå i mörkret, men Uber funkade typ inte, så det slutade med att Elise ringde sin värdbror som kom och hämtade upp oss med bil.

Nu sitter jag här helst slut och väntar på maten, samtidigt som jag kollar på matchen (som inte går så bra). Jag hoppas bara att Chile kvalificerar till VM-2018. Nu ska jag kolla på dom sista minuterna här, vi hörs.

Det har redan gått mer än en vecka sen jag kom hit och idag var faktiskt första morgonen jag hade svårt för att ta mig upp på morgonen, jag var så trött och ville bara ligga kvar och dra mig. Men när jag väl kom fram till barhemmet var sömnen som bortblåst. Idag fick jag mata en bebis till frukost, en annan till lunch och mata minsta bebisen med nappflaska. Såklart lekte jag ju såklart med alla barnen också och vi hade det roligt. La pussel tillsammans och sjöng och så lekte vi även ute på gården. Vid 13.30 åkte jag mot skolan där jag mötte Elise och så hängde vi där ett tag. Vi hade igår kväll pratat om att kanske gå till ett gym som ligger ungefär 5 min från skolan. Så vi bytte om och gick dit för konstigt nog har dom inte omklädningsrum där. Vi sa att vi bara skulle vara här till torsdag, vi har ju tänkt åka iväg över helgen och sen åker Elise till ett surfcamp nästa vecka, så vi fick ett lite bättre pris för den här veckan. Så är det så att jag vill fortsätta gå dit dom resterande veckorna också så kanske jag ska hitta på en liten lögn om varför jag stannade. Gymmet var inte så stort men man klarade sig bra på det som fanns. Jag körde i alla fall ben och det var så skönt. Vi gymmade i ungefär en timme varav 15 min bara var stretching, vilket är väldigt behövligt just nu, jag så stel.

Till middag fick jag pasta med en jättegod tomatsås med tonfisk. Det blev en rätt så tidig middag idag för mina värdföräldrar skulle på ett möte. Så nu är jag hemma själv och ska nog kolla på senaste Paradise hotell avsnittet och kanske en film innan jag somnar. Vi hörs imorgon.

Igår började jag och Elise dagen med att gå ut och ta en timmes promenad, för det var så fint väder. Men att gå en timme i 30 graders värme utan vatten är inte alls lätt, vi var helt slut när vi kom hem igen. Vi gjorde oss i ordning och åkte in till stan för att möta dom andra. Som vi hoppades så var national museet öppet, så dit gick vi. Det är så fint för den första delen efter ingången är en fjärilsträdgård, med jättemånga olika fjärilar som flyger omkring. Dom var så fina men så svåra att få bild på. Det var egentligen den enda delen jag och Elise ville se. Efter det gick vi runt en bit till inne på museet men vi såg inte allt för vi var så trötta och hungriga så vi satte oss i deras stora trädgård och vilade lite.

Efter museet var alla hungriga så vi gick till en vegetarisk restaurang vid namn Arbol de seda och maten där var så himla god. När vi var klara där var det inte långt kvar tills matchen, Costa Rica vs. Honduras, skulle börja så vi gick till en bar i närheten och satte oss där. Vi beställde några drinkar till matchen och hade det väldigt trevligt. Costa Rica är nu kvalificerade för VM-2018, med ett mål i sista tilläggsminuten, och det blev ett himla liv här i San Jose. Folk var ute och firade hela kvällen och vägar var avstängda för alla hade samlats vid den stora rondellen och stod där och firade.

Efter matchen tog jag och Elise en Uber hem för att byta om och fixa oss, för att sen på kvällen gå ut till klubben. VId 21 träffade vi andra från skolan vid en bar och sen åkte vi vidare till klubben. Vi hade egentligen tänkt åka till ett ställe som heter Antik, vilket många har rekommenderat men kön in var hur lång som helt, eftersom så många var ute och firade igår, så vi åkte till en annan istället. Men jag ångrar att vi inte väntade i kön eller åkte tidigare för klubben vi hamnade på istället var inte jättebra tycker jag. Dom sa att det skulle vara reggaeton musik men det var typ inte det och DJ:n var inte alls bra. Men vi hade det ändå roligt. Alla var så trötta efter dagen så vid 02 åkte vi hem.

Nu sitter jag med Elise och vi ska snart åka in till stan för att kolla på filmen Blaze Runner på bio.
Jag hoppas den är bra. Vi hörs!

Idag hade vi en sjukt fin dag, utan något regn alls och det är verkligen något att njuta över här i San Jose så här års. På grund av stormen igår kunde vi inte göra någon utflykt någonstans utanför San Jose idag för många vägar är fortfarande översvämmade och på många delar av landet regnar det fortfarande så vi stannar i San Jose över helgen och hittar på saker här istället. Eftersom vi bara volontärarbetar måndag-torsdag och vi egentligen hade planerat att åka iväg idag bestämde jag och Elise (min granne) igår att vi skulle åka till Costa Ricas national museum här i San Jose idag. Så efter lite sovmorgon åkte vi till San Jose centrum och gick runt där på huvudgatan, som påminner mycket om drottninggatan i Stockholm men mycket större och med fler småbutiker. Vi åt även lunch där medan vi väntade på att en kille från skolan som också ville med till museet.

När Ethan kom började vi gå mot museet men såklart visade Googlemaps fel väg och vi fick fråga flera olika människor om vägen och alla sa olika men det gjorde inte så mycket för vi fick lite fina bilder.

Vi passade även på att gå igenom marknaden, som inte alls var så stor, men som låg väldigt nära museet.

När vi väl skulle gå in verkade det vara stängt så vi gick och frågade på närmaste restaurang och dom sa att alla statliga byggnader och liknande var stängda idag på grund av ovädret som var med att det troligtvis öppnar imorgon. Så imorgon ska vi se till att gå dit.
Visste ni att Costa Rica har en mini Chinatown? Det ligger precis i närheten av museet, så vi gick dit och satte oss i en park och åt lite glass. Lite senare kom en annan kille från skolan och mötte upp oss i Chinatown och vi bestämde oss för att gå och bowla alla fyra. I början gick bowlingen inte så bra för mig men mot slutet blev vi alla mycket bättre. Vi körde i 1.5 timme och efter det var vi vrålhungriga så vi åkte till en asiatisk restaurang, dock följde Ethan inte med för han hade redan planerat att gå på bio. Men vi andra tre gick och åt och det var så himla trevligt. Restaurangen var jättefin och stod som en av dom bästa i San Jose och maten var underbar. Vi delade på en förrätt och en flaska rosé och sen till huvudrätt tog jag tigerräkor i kokosmjöljsås serverad med ris, i en halv annanas. Det var så himla sjukt gott.

Efter maten bestämde vi oss för att ta en Uber hem. Vi hängde lite i Elises rum och jag facetimade lite med min kille. Nu är jag på mitt rum och tänker sova, glad efter en fin och bra dag.
Så får vi se imorgon ifall museet är öppet och vad mer vi hittar på. Vi hörs, godnatt.