Hellurei,
Viimeset viikot ovat olleet täynä tenttejä ja projekteja. Onneksi Montréalista löytyy tälläsiä helmiä jossa opiskelu on jopa nautinnollista. Crew Cafe niminen kahvila on rakennettu entiseen pankkiin. Kahvila on kaunis, hiljainen ja juuri sopiva opiskeluun. Paikka tarjoaa myös kaupungin parhaan suodatinkahvin.
Opiskelun iloa kaikille!

I just had to give a shotout to Crew Cafee for being the best study spot in MTL. It is beautiful, quiet and peaceful. In addition, it offers the best filter coffee in the city.

Ajomatka Montrealista Torontoon oli puuduttava. Kartan mukaan matkan kesto on kokonaisuudessaan 5,5h mutta päädyimme olemaan autossa yli 7,5 tuntia. Lähes ainoastaan siitä syystä, että ihmiset eivät osaa ajaa täällä :D Moottoritiellä porukka ajaa helposti 60km/h ja vaihtelee nopeuksiaan jatkuvasti, ajaminen ei ole yhtään sujuvaa.

Torontoa kutsutaan Kanadan New Yorkiksi ja antaa kyllä ison kaupungin viboja. Kaupunki on todella suuri ja vaikea hahmottaa. Asuimme CN-tornin vieressä Financial-alueella joka oli mielestämme erittäin mieluisa. Kävelyetäisyydellä oli hyvät ravintolat ja yökerhot sekä shoppailumahdollisuudet. Kings Streetillä viihdyimme iltaisin.

Toronton helmi on ehdottomasti Toronto Islands jonne pääsee lautalla. Saaresta näkee kaupungin siluetin ja erityisesti kesäsesongilla saarella on kaikenlaista tekemistä. Muuten Toronto oli mielestäni vierailun arvoinen mutta ei mitenkään uniikki tai erikoinen.

The drive from Montreal to Toronto was hell. The trip was supposed to take us somewhat 5,5 hours but ended up taking almost 8 hours. I'm seriously not a fan of the drivers and construction work here in Canada. A lot of people drive 60km/h on the highway or either constantly keep on changing their speed from 60 to 110 and then back to 60??? I lost my temper more than once.

Toronto itself had a real big city vibe. I actually found it quite hard to get a picture of it, as there wasn't a certain city center and the town was split into many different areas. We stayed in the Financial District near the CN-Tower and we liked it a lot. At a walking distance you could find good restaurants and night clubs as well as shopping centers.

My Toronto highlight was definitely the Toronto Islands. A 15-minute 7-dollar ferry took us there and back. At the island you admire the city silhouette and walk around and enjoy other activities.

Stay tuned for more later...

Hellurei ja pahoittelut pienestä hiljaisuudesta. Tällä hetkellä Mid-Term kokeet painavat päälle joten ensimmäistä kertaa täällä päin pitää jopa opiskella. Pari viikkoa sitten teimme huikean reissun Torontoon ja Niagara Fallsiin. Aloitan Niagarasta sillä monet ovat odottaneet tätä ja kyselleet lisätietoja matkastamme.

Ajoimme ensin Montrealista Torontoon. Torontosta matka Niagara Fallsiin kesti autolla noin 1.5 h. Perille saavuttuamme sekoilimme hetken autossa sillä opasteet Kanadassa ovat aivan surkeita. Loppujen lopuksi löysimme kuitenkin perille putouksille.

Päätimme ostaa 64 dollaria (43€) maksavan Classic- paketin jolla pääsi katsomaan putouksien alle, kulkemaan veneellä, kävelemään kosken vieressä ja katsomaan dokumenttia nimellä The Journey behind the falls. Dokumenttia lukuunottamatta kokemus oli ihan mieletön!

Veneellä kuljimme todella lähelle putouksia. Me kaikki yllätyimme kuinka lähelle putouksia pääsimme. Kokemus oli mieletön! Pidin myös putouksen juurella kävelystä, sillä sielä oli esillä eri tarinoita tapahtumista jota Niagara Fallsissa on tapahtunut. Esimerkkinä yksi poika oli pudonnut putoukseen ja selvinnyt pudotuksesta, hullua!

Päivän päätteeksi kävelimme lähteiden vierellä ja ihailimme luontoa.

Suosittelen ehdottomasti käymään Niagara Fallsissa Kanadan puolella. USAn puolella näkymä ja kokemus ei kuulemma ole yhtä huikea sillä vierailijat seisovat putouksien takana ja eivät näe kokonaisuutta. Niagaran kaupunki oli todella pieni joten uskon, että yksi päivä (maksimissaan 2) riittää vierailuun.

​Hi everybody!

Had an amazing time with my favourite girl gang in Toronto and Niagara Falls. We drove from Montreal to Toronto and did a day trip to the Falls. I have to say I had high expectations for this trip and they were completely filled.

The drive from Toronto to the Falls took about 1.5h and once when we got there we spent a lot of time driving around in circles as the direction guidance in Canada is super poor. We took a 64 dollar package which let us walk below the Falls, see a documentary about them, walk beside the river and last but not least enjoy an epic boat ride in the Falls. The boat ride was definitely the highlight of this trip. We actually got super close to the Falls and most people on the boat got absolutely soaked.

​I heard from people visiting the Falls from the U.S side that the experience is not as amazing. Due to that they are standing behind the Falls and not seeing the whole picture. So if you visit Niagara make sure to do it on the Canada side.

Hellurei,

Pari viikkoa sitten päätimme tyttöporukalla suunnata viikonlopuksi New Yorkiin. Koska opiskelijabudjetti vaikutti matkustukseemme valitsimme kulkea bussilla. Bussi Montréalista New Yorkkiin kesti reilu 7 tuntia ja maksoi noin 100€ edes takaisin. Vertaukseksi: lento olisi maksanut yli puolet enemmän.

Matka oli sinänsä ihan ok, sain jopa nukuttua (matkustimme yöllä). Ainoa ongelma bussimatkassa oli se, että bussi pysähtyi ensin Kanadan ja USAn rajalla, ja parin tunnin jälkeen pysähdyimme jälleen Albertassa. Aina kun bussi pysähtyi piti ottaa tavaransa mukaan ja poistua bussista. Näin ollen uni katkesi useampaan otteeseen.

New Yorkkiin saavuimme aikaisin perjantai-aamuna. Olimme varanneet hotellin Downtownista ja tuurilla pääsimme huoneeseemme heti saavuttuamme.

Ensimmäisenä päivänä kävelimme ympäri SOHO:a ja Downtownia. Osa tytöistä oli New Yorkissa ensimmäistä kertaa joten esittelimme heille paikkoja. En aikaisemmin ollut kokenut New Yorkia lämpimällä säällä ja vaikka aurinko paistoi paikoitellen suhteellisen polttavasti (parhaimmillaan +32) olen sitä mieltä, että New York pitää ehdottomasti kokea kesällä! Keli mahdollisti paikkojen näkemisen eri valossa, eikä joutunut palelemaan ja etsimään seuraavaa suojaa pakkaselta :D

Loppuosa päivästä meni turistikohteissa käymiseen. Kävimme Grand Central Terminalissa, Bryant Parkissa ja Times Squarella. Illan tullessa suuntasimme väsyneenä hotelliin nukkumaan.

/So, two weeks ago we decided to do a week-end girlstrip to New York city.

Affected by our student budgets we chose to take the bus from Montréal to New York. The bus there and back ended up taking about 7 hours and cost 100€ (approx. 146 CAD). The bus trip itself wasn't actually that bad. The only problem was, that just when you'd fallen asleep the bus stopped. First we stopped at the US boarder and later in Alberta. When the bus stopped all of us had to take our stuff and get out of the buss. So, in total I slept around 3-4 hours during the trip.

We arrived to New York early on Friday morning and headed to our hotel. Our hotel Four Seasons by Sheraton was located in Downtown and it was actually the only hotel/hostel* under 500€ for 4 person in total that was available (*on the Manhattan Island). We luckily got to check-in as soon as we got there.

On the first day we walked around the city and enjoyed the amazing weather. Before when I've been in New York it has been either cold or freezing. After this trip I truly recommend visiting New York in during the summer. Simply because you see so much more and you don't have to stress about finding the next place to warm up your freezing hands, or leave places because you are simply too cold. Bryant Park and Central Park was especially beautiful this time of the year.

In the evening all of us where so tired that we simply decided to go to the hotel and enjoy a good nights sleep.

To be continued... :)

Hellurei,

Viime viikonloppu vietettiin hieman eri merkeissä. Neljän tytön tiimillä päätimme lähteä viettämään viikonloppua Mont-Tremblantin luonnonpuistoon. Lauantai-aamuna lähdimme autovuokraamoon ja myyjä sanoi, että saamme mukavan "pienen" Jeepin käyttöömme. Tämä Jeeppi oli kyllä kaikkea muuta kun pieni ja täytyy myöntää, että pulssi oli aika korkealla kun yritin kurvailla meitä ulos parkkihallista.

Matka Montréalista Mont-Tremblanttiin kesti reilu 2 tuntia. Kävimme ensin ihanassa Tremblantin kylässä syömässä ja tankkaamassa ennen vaellusta. Ruoka oli kallista ja mautonta, muuten kylä oli vierailun arvoinen. Kylässä sai jopa kulkea pienellä hissillä joka antoi ihanan kuvan koko kylästä.

(scroll for English)

Sitten alkoi itse vaellus. Tuttuun tapaan emme pahemmin tutkineet vaellusreittejä vaan ajoimme suoraa kohti luonnonpuistoa. Tai niin luulimme. Parkkeerasimme automme ja lähdimme seuraamaan jotain latua. Pikkuhiljaa vaellusreitti alkoi muuttua haastavaksi ja loppuvaiheessa kiipesimme lähes pystysuoraa kivistä polkua.

2 tunnin jälkeen päätimme pitää taukoa ja googlata karttaa. Tässä kohtaa selvisi että, reitti jolla olimme tulisi kestämään 7 tuntia ja reitin nimi oli Paholaisen silta. Olimme valinneet kaikista haastavimman reitin kokeneille vaeltajille, hups :D Käännyimme takaisinpäin ja juuri ennen pimeää saavuimme autollemme.

Sunnuntai-aamuna heräsimme aikaisin aamulla. Oli kieltämättä ollut tuskallinen yö sillä hostellin sänky oli kuin kivestä tehty ja muutenkin hostelli muistutti hieman vankilaa (19€ per yö, eli kait hintansa arvoinen). Aamupalan jälkeen suuntasimme melomaan läheiseen järveen. Melonta oli ehdottomasti viikonlopun kohokohta. Innokkaasti meloimme ympäri järveä. Lopputuloksena täysin palanut ylävartalo.

Tämän jälkeen päätimme antaa vaellukselle toisen yrityksen ja ajoimme kartan kanssa luonnonpuistoon. Tällä kertaa löysimme oikeat ns viralliset reitit ja suuntasimme noin 2,5 tunnin vaellukselle. Vaelluksen päätöksenä oli mieletön näkymä luonnonpuistosta.

Vaikka viikonloppu oli suhteellisen fyysinen oli ihanan levännyt olo kun sunnuntai-iltana palasimme takaisin Montréaaliin. Seuraavaksi nokka kohti New Yorkia!

/Hello again,

Last weekend was definitely the best so far. We packed our bags and headed to Mont-Tremblant for a weekend getaway.

We rented a car from a company called DiscountCard. The car rental was actually quite cheap, as it only cost 169 dollar in total for 2 days. We got a pretty big Jeep and I have to admit I was kind of scared when driving out of the parking lot. But as I got used to the driving everything went smoothly.

The drive to Mont-Tremblant took about 2 hours. First we went to the Tremblant village to have lunch and went through the village with little lifts, it was super cool! After this we went for our first hike.

Confident in our own abilities we just drove somewhere and started walking a path. Quite quickly the path started to become pretty advanced and eventually we where climbing up big rocks, terrified. After approx. 2 hours we decided to stop and google the map. Turns out that we had chosen the most difficult route called "Devils bridge" and if we would continue the route would take 7 hours. We naturally turned back and got down just as the sun was about to set.

We stayed in a hostel named HI-hostels, location was good but the atmosphere reminded me of a prison. After a somewhat painful night we woke up early to go kayaking. It was amaziiing!!! We row through the lake in perfect sunny weather. Later we headed to Mont-Tremblant national park and this time we followed a actual guided route. The route took somewhat 2,5 hours and on the top we enjoyed a view of the whole park! Highly recommended!

Now off to New York, <3

TRAVEL

Heippa kaikki ja terkkuja Kanadasta!

Ajattelin, että on jo kypsä aika päivittää blogia ja jakaa hieman kokemuksia täältä Kanadasta. Kolme viikkoa on kulunut todella nopeasti ja tylsää ei ole ollut. Eka viikko meni vauhdikkaasti ohi. Koulussamme oli 'Intoduction Weekend' joka sisälsi luentoja, juhlimista, illallisia ja huvipuisto retken. Heti pääsi tutustumaan moneen uuteen tyyppiin ja kolme viikkoa myöhemmin onkin jo kaveriporukka aikalailla kasassa.

Montréal on kaupunkina todella monipuolinen sillä se sisältää vanhoja ranskalaistyylisiä taloja ja kirkkoja mutta myös moderneja pilvenpiirtäjiä. Asun Downtown Montrealissa, Financial Districtin ja vanhan kaupungin välissä. Asuntola on yksityinen ja talo on itseasiassa ennen ollut hotelli. Asun 25. kerroksessa noin 30 neliön kokoisessa huoneessa yhdessä ranskalaisen tytön kanssa. Kirjaimellisesti jaamme huoneen (pieni väliseinä jakaa sänkymme toisistaan). Näkymä asunnostamme on huikea, kuten voitte kuvista nähdä.

Aluksi jännitti ajatus siitä millaista olisi jakaa huone jonkun tuntemattoman kanssa. Halusin kuitenkin kokea kunnon "vaihtarielämää" ja olin kuullut ainoastaan hyviä kommenteja kyseisestä asuntolasta. Rehellisesti on ollut ihan mielettömän mukavaa asua tällä tavalla. Asuntolassa tapaa päivittäin uusia ihmisiä eri puolelta maailmaa. Sijainti on loistava ja meillä on kuntosali, uima-allas sekä ravintola ylimmässä kerroksessa. Eli so far so good.

Yritän postailla pari kertaa viikossa niin, että pääsette seuraamaan vaihtarielämääni.

Stay tuned! <3

/... and the kinda same in English

Hello and greetings from Montréal.

My exchange started three weeks ago and I have simply been too busy to post anything. So here it goes...

The first three weeks of my exchange has been amazing and filled with all kind of activities. Already during the first week I met loads of nice people as our school organised an Introduction Weekend for exchange students. The quality of the organised programs was definitely not the best, but somehow it still resulted in me finding a nice group of people to spend time with.

I live sort of on the boarder of the Financial District and the Old Town (Vieux-Montréal) in a residence named EVO. The residence used to be a hotel but has been turned into a residence for students. I live with a French girl, who I didn't know before. I was super nervous to move in with a stranger and actually share a room. But now, three weeks later I'm super happy of my decision as my room-mate and the residence turned out to be pretty awesome. We have a pool, gym, TV-rooms and a restaurant on the highest floor of the building. But it's not all sunshine and rainbows as we had to buy a lot of things to the rooms and ended up spending loads of money on sheets, pillows, pans and other necessities.

Anyhow so far so good, stay tuned for more posts later.

Puss <3

Bonjour from France!

If you enjoy good food, warm weather and being close to the sea La Rochelle is the place to be.

We spent a week enjoying 7 different cities and islands near La Rochelle. La Rochelle itself is a quite small town but has a lot to offer, such as old buildings, sea life and beautiful harbours. Moving around is easy as you can travel from La Rochelle to the islands next to it with buss or boat. The places where nice, the food was great and company ever better, what more can you want?

I have to say that this definitely was one of the best trips ever.

TRAVEL

Hello and greetings from La Rochelle!

I'm currently here visiting a friend. La Rochelle is a beautiful city located in the west of France.

Already loving it!

"We travel not to escape life, but for life not to escape us"