Äntligen var det dags för oss att få åka till regnskogen och villan i Ubud! Det som vi hade sett fram emot så mycket och att vi fick en fantastisk helg var bara förnamnet. My godness vilka dagar (!!!!!).
Efter en lång taxi resa på ca 1,5 timme blev vi avsläppta vid komplexet med så mycket förväntningar på denna villa. Vi blev välkomnade och visades direkt till vår villa och vår förväntan blev tyvärr en besvikelse från början då vi fick fel villa. Clara stampade ner foten och förklarade att detta var inte denna villa vi hade bokat, vi har bokat en villa med regnskogen som utsikt, dessutom fyller Amanda här 25 år och vi är här för att fira den. Han förstod oss direkt och kollade upp detta. Vi fick oss en välkomstdryck och satte oss i restaurangen med förväntan. Vi hoppades så att det skulle fixa sig.
Ca fem minuter senare kom han tillbaka och sa att ingen hade bokat den villan. Vår lycka var total. Han öppnade upp villan med dess 154 kvm meter och vi var mållösa. Sen inte nog med det, när han visade vårt pool område med utsikten över REGNSKOGEN! Herre min skapare vad lyckliga vi blev. Han stängde sen igen dörren och vi kramade om varandra av ren glädje och vi båda var så glada. Så som ni förstår tog vi det väldig lugnt där. Amanda fick den dagen hon hade önskat sig. Klarblå himmel och sol hela dagen. Vi solade, badade, läste och tog en öl när vi kände för det.

Sanur och Seminyak

Vi kom till Bali Tisdag den 17 Oktober och åkte till Sanur där vi spenderade våra fem första nätter här på Bali. Vi bodde på Hotell Yulia som var ett homestay. Det var ett väldigt mysigt hotell med det bästa nätet vi någonsin haft på denna resa, uppskattades av oss båda. Det hade sin charm att bo på ett homestay, vi fick sova med en liten Disneyfilt och få frukostkaffet serverat i en Hello Kitty kanna.  I Sanur hälsade vi på två bekanta till Clara som driver Nicktour. Där bokade vi in en heldagstur med olika destinationer för kommande dag.
Denna tur bestod av att besöka två tempel samt risfälten uppe i norr. En väldigt lyckad dag som vi båda uppskattade, vi båda förstod då att vi ville ha mer tid uppe bland risfält och regnskog under vår vistelse på Bali. (Regnskogen är helt magisk bara så ni vet!) Som en liten bonus på turen stannade vi till vid en kaffeodling uppe på bergen.
Sanur levererade även vår första sushi på denna resa, det smakade gött!

I fredags bar det av till Seminyak som vi blev tipsade av från ett medelålders svenskt par vi träffade under en middag i Sanur (det är dom första svenska som vi träffat på hitills).
Vi kunde tyvärr inte njuta av strandhänget så mycket som vi hade önskat då vi båda blev dåliga som vi nu tror var från en restaurang som vi åt på. Två dagar spenderade vi på hotellrummet med diverse åkommor. Tv:n på hotellrummet räddade dock vår sjukstuga då vi kunde koppla in Claras hårddisk och kolla massa film.

// Stenblom

PS. Sorry för dålig uppdatering men vi njuter. DS.

Nu är det några dagar sedan vi bloggade sist och mycket har hänt. Vi har hunnit lämna Koh Lipe och vi har varit i Singapore i två dagar.
Vi har hunnit med Universal Studios som vi båda har sett fram emot väldigt mycket. Vi bytte då ut stranden och lugnet mot en riktig adrenalin upplevelse. Vi åkte så mycket roliga berg- och dalbanor, vi var där i hela 8 timmar. Mycket glädje och skratt under dessa timmar.
Framåt kvällen rörde vi oss mot Gardens by the bay för att se ljusföreställningen, detta var också en upplevelse för sig. Det var riktigt mäktigt att få se alla dessa konstverk som lös upp i skymningen.

I skrivande stund sitter vi på flygplatsen och har precis ätit en sushi burrito och väntar på vårt flyg som ska ta oss till Bali. Vi är båda förväntansfulla och ser väldigt mycket framemot den månad som vi ska spendera där.

CARPE DIEM!!

// Stenblom

Äääntligen har vi landat på paradisön men det var inte bara att ta sig hit utan det var en lång procedur.
Vi började resan kl 09.00 i söndags från hotellet i Kambodja. Vårt flyg till Kuala Lumpur gick kl 13.00, vi var framme vid 16 tiden. Vi slog ihjäl drygt 6 timmar på flygplatsen bland annat med att äta och spela kort. Runt 22 tiden gick nästa plan till Langkawi och spontana som vi är bokade vi ett hotellrum i Langkawi när vi satt på flygplatsen i Kuala Lumpur. Vi kände inte för att övernatta på en liten flygplats som var vår tanke från början. Så när vi hade landat tog vi en taxi till vårt hotell för natten, det visade sig att de hade uppgraderat vårt rum till ett familjerum så vi fick varsin stor säng. Klockan ringde morgonen där på vid 06.30 efter fyra timmar sömn. Det var bara att kliva upp för att äta frukost och sedan ta en taxi till hamnen där båten till Koh Lipe skulle avgå. Vi checkade in och allt kändes väldigt konstigt, nästan som att vi blev smugglade till ön. Vi behövde inte gå igenom säkerhetskontrollen och vi fick inte säga vart vi skulle utan bara visa vårt pass och vara tysta. Väl på båten tog det 90 minuter sen stannade vi ute till havs där vi fick ta en mindre båt in till ön och där fick vi hoppa av i vattnet och gå i land. Vi båda var helt mållösa och förstod inte riktigt vart vi hade kommit, ön var helt magisk (vi har inte ens fattade att vi är i Asien än).

Vi tog en taxi genom ön som tog oss till hotellet. Hela hotellet ligger längs stranden och är uppbyggt bland träden. Vi har en bungalow med två våningar, badrummet är på nedervåningen och sovrummet är en trappa upp. Även här hade vi lyxen att bli uppgraderade till en bättre bungalow då vi har havsutsikt. Här på ön har vi det väldigt bra, vi har varit här i två dagar nu. Vi har än så länge bara solat, läst, njutit och försökt förstå att vi är här. Det är som en dröm, vi har funnit vårt första paradis på jorden.

Ursäkta för sent inlägg men vi har haft fullt upp och varit väldigt trötta efter alla intryck och äventyr vi har varit med om. Men i Fredags ringde kl 04.00 för att sedan åka till Angkor Wat och se den fantastiska soluppgången. Tyvärr var det ganska mulet så soluppgången blev inte riktigt som vi hade förväntat oss men helheten var ändå så himla fantastisk. När vi blev avsläppta av taxin var det fortfarande mörkt och det var tusentals människor som vallfärdade fram till templet där vi skulle se soluppgången, den upplevelsen var så mäktig att se. Och även när vi kom fram till templet så stod det människor överallt var man än tittade, stämningen var magisk.

Efter denna magiska upplevelse var det dags att titta på andra templen innanför Angkor Wat. Vår taxichaufför skjutsade runt oss under hela morgonen och berättade om de olika historierna kring varje tempel. Runt 09 på morgonen var det dags att rulla tillbaka till hotellet och där tog vi det lugnt hela dagen med poolhäng och läsning.
På lördagen lika så, vi tog det bara lugnt. Det var första dagen vi inte hade något planerat sen resan började så dagen var mycket efterlängtad för oss båda.

​Carpe Diem!
// Stenblom​

Hej igen !

Nu har vi varit i Kambodja i 3 dagar och vi har varit med om väldigt många nya intryck och äventyr. Igår började vår morgon klockan sju av att vi hörde en nyckel i nyckelhålet som vreds och vändes. Rädda i sängen ropade vi ett försiktigt "hello" och fick då tillbaka "sorry,sorry". Det var vår granne som hade tagit fel dörr. Vi kollade på varandra med en lättnad och somnade fort om igen. Efter några fler timmars sömn var det dags för vår första utflykt.
Då var det dags för oss att hälsa på i Floating Village, dit skulle vår snälla mopedkille skjutsa oss. Resan dit tog ca 1 h och var mycket omtumlande för oss båda. Vi fick komma i närkontakt med den kambodjanska landsbygden och se ännu mer fattigdom. Längs hela vägarna var det fullt av människor och djur i sämre förhållanden än vad vi hade kunnat föreställa oss. Människor bor i små skjul som av regnperioden är helt översvämmade och mycket mark samt egendom är helt förstörda. Vi åkte på vägar där det var helt översvämmat av vatten så vår mopedtaxi ibland var under ytan. Men mitt i detta kaos såg vi barn som badade och lekte i detta vatten, vi såg lyckan i deras ögon. Detta medförde ändå en lättnad för oss när vi såg att dom kunde hitta glädje i det hela.

Väl framme på plats hoppade vi in i en träbåt som tog oss till Floating Village. Floating Village är ett samhälle uppbyggt i en flod där människor bor och lever. Dom har skola, kyrka, tempel och sjukvård. Att se allt detta var så fascinerade, att människor kan bo så. Även där såg vi någon lycka hos dom, man kände mycket kärlek. Innan hemfärd åkte vi ut till en sjö där man kunde se horisonten, man såg inget slut på sjön.

Carpe Diem !
// Stenblom

Och 40 minuter senare landade vi i Siem Reap. När vi nu skriver detta inlägg har vi många känslor i kroppen. Det var påtagligt att landa i Kambodja och se landets fattigdom.

Men vi ska börja från början.
Flygresan skulle ta 1 h och 25 minuter men dom flög oss på 40 minuter (ja, Clara satt och räknade minuterna på planet). Under denna tid hann vi både fylla i 3 papper var och äta vår middag eller snarare kasta i oss för att sedan skulle vi landa. Väl på flygplatsen var vi båda nojiga över att få komma in i landet då vi har hört mycket om deras kontroller. Men allt gick mycket smärtfritt och lätt, vakterna var till och med trevliga och skratta åt oss. Efter alla kontroller gick vi ut för att mötas av en skylt där det stod "Manda Stenberg", vi gick glatt fram till mannen med skylten och han hälsade oss välkomna.
Vi tog oss sedan till en mopedtaxi som skulle ta oss till hotellet... i djungeln.
Denna färd genom Siem Reap var mycket omtumlande för oss båda, vi förstod verkligen då att det var ett fattigt land vi kommit till. Dom hade nyligen haft monsunregn så vi åkte i floder av vatten genom staden ibland kändes det som vi färdades i en båt. Detta var en färd med mycket känslor.
Väl framme på hotellet mötes vi av ägaren till hotellet och han hälsade oss välkomna. vi fick information av honom om Angkor Wat och lite utflykter. Under samtalet såg vi båda en stor spindel på taket och eftersom vi båda avskyr spindlar blev inte våra känslor bättre. Han visade oss sedan till vårt rum och där blev vi lämnade själva. Med mycket känslor i kroppen gick vi och köpte oss en öl som vi drack vid poolen, vi försökte landa i våra känslor och allt vi hade sett.

I skrivande stund ligger vi nu i sängen med mycket bättre känslor vi har landat med att vi är här och allt känns bra nu.
Imorgon väntar utflykt till Floating Village vi är spända på allt vi kommer att få se och känna men även nervösa.

// Stenblom

Vi sitter just nu på flygplatsen i Bangkok och väntar på vårt flyg som ska ta oss till Kambodja och Siem Reap. Nu är vi taggade på Angkor Wat!

Så vi tackar Bangkok för denna gång, see you in Cambodia!

Carpe diem !

God eftermiddag vänner!

Vår morgon startade klockan 09 vi gick då ner och käkade frukost. Sedan bar det av på en hop on/ hop off båt i floden, där vi fick se mycket av Bangkok. Efter att vi åkt hela rutten hoppade vi av vid Grand palace, för att se dom mäktiga templen. Vi hade inte tänkt på att behöva täcka knä och axlar så vi kunde dessvärre inte gå in i templet men fick en givande upplevelse utanför. Det pågick även sorgarbete utanför entrén då tusentals thailändare gick svartklädda och köade in i templet för att sörja sin bortgångne konung för ca 1 år sen. När vi traskat klart mulnade det på något rejält, staden blev alldeles mörk och man kände en gnutta kyla i denna fuktiga luft. Tio sekunder efter detta öppnade himlen sig och skyfallet var bara ett faktum. Vi stod då mitt under ett monsunregn. Vi hittade snabbt ett krypin under ett tak där vi kunde stå och invänta regnet.
När vi stod under taket kom det ett paraply farandes och träffade Claras huvud och under paraplyet gömde sig en liten söt tant. Hon gjorde oss sedan sällskap under regnet och vi alla stod och log mot varandra, man märkte att detta var vardagsmat för henne. När regnet sedan hade avtagit vinkade vi hej då till tanten.

Eftermiddagen spenderades på hotellets resturang med en pad thai för Amanda och en tonfisk sallad för Clara, även varsin kall öl. Efter en smarrig och välbehövlig måltid traskade vi till seven eleven för att inhandla kvällens dryck, rödvin.
Vi avnjöt sedan varsitt glas rött på balkongen innan vi tog oss ut igen då målet var Koh San Road och shopping. Vi lyckades pruta och pruta och fick båda med oss varsina par shorts samt ett par fladderbyxor (tolka det bäst du vill).

Vi har nu kommit tillbaka från vår shoppingtur och ska nu avsluta kvällen på balkongen med några glas rödvin.
Det bjuds även på två filmer från dagen (kvalitén är inte den bästa men hoppas ni blir glada ändå)

// Stenblom

Efter en smärtfri men lååååång resa kom vi äntligen på plats, förväntansfulla och trötta. Vi fick en lagom chock när vi gav oss ut från flygplatsen och möttes av den klibbiga och fuktiga luften. Efter lite trixande hittade vi äntligen våran taxi och anslöt oss till den. När vi kom fram till hotellet blev vi mottagna av en söt man som tog våra väskor, satte oss i soffan och gav oss en kall juice och en kall god doftande handduk. Vi var tidiga till incheckningen och fick vänta ca 1,5 på rummet och under tiden bokade vi flyg från Siem Reap till Kaula Lumpur. När vi fick rummet satte vi oss på balkongen och käkade färska Thai bananer och clementiner som vi tidigare hade fått av hotellet. Efter det hoppade vi in i duschen och la oss för en powernap.

Vi tog oss ut efter en någorlunda kort powernap för en upptäcksfärd i området. Denna stad är så fascinerande och häftig, den är så maffig. Vädret är dock inte med oss, det är mulet med regn och åska.

I skrivande stund är klockan 20.16 och vi sitter på våran balkong med ett glas rött och lite snackis, vi ska försöka hålla oss uppe så länge som möjligt för att vända vår dygnsrytm. Imorgon väntar en båttur på floden och shopping i MBK.

Vi har nu även landat i att vi äntligen är HÄR!