Ett av besöken vi gjorde under vår dag av turistande kring Ubud var att besöka ett kaffeplantage. Där fick vi lyssna på hur det gick till av skapandet av kaffe. Vi fick även testa olika te och sorter av kaffe. De hade även försäljning av choklad som vi också fick smaka en bit av. Det var nog den godaste chokladen jag ätit, åh så god den var!! De hade både ljus och mörk. Jag brukar inte vara ett så stort fan utav apelsinsmak på chokladen men deras var riktigt god och jag önskar att jag hade köpt upp hela lagret haha.

Just nu befinner vi tjejer oss på Gili Air. Det är verkligen en av de mysigaste platserna jag varit på. Här äter vi gott, dricker smoothies och juicer i mängder och bara njuter av livet. Vi bor även i en jättemysig stuga som jag kommer att lägga upp bilder på en annan dag.

I förmiddags anlände vi till Ubud. Efter lunchen begav vi oss ut på en promenad till Monkey Forest.

Hej! Nu var det ett tag sen jag skrev igen. Ikväll lämnar vi Australien för två veckor på Bali, Indonesien. Bali har länge varit ett ställe jag gärna velat åka till så det ska bli riktigt roligt. Har sett underbara bilder därifrån så jag tror det kommer vara väldigt fint. Jag vet inte riktigt hur det kommer se ut med internet där men jag hoppas jag kan ladda upp lite fina bilder annars får de dyka upp i efterhand. Hemresan närmar sig och jag har väldigt blandade tankar om det. Jag är otroligt nöjd över hela min resa här i Australien så jag känner ändå mig väldigt nöjd med att sätta mig på planet och åka om cirka 6 veckor. Däremot hade det varit kul att få se fler länder men det får jag göra i framtiden. Ska bli skönt att få lite plus på kontot och inte bara minus ;)

Första dagen i Kuta går inte att klaga på. Inatt anlände vi till Kuta och checkade in på ett hotell 2.30. Somnade väldigt fort så vi kommit in på rummet. Imorse ringde klockan 09.15 och det var dags för frukost. Till frukost fick vi kaffe, apelsinjuice, melon och så fick man välja mellan två toasts eller stekta nudlar med kyckling och grönsaker. Jag valde det sistnämnda och det var riktigt gott. Efter frukost begav vi oss ut på en promenad längs Kutas smågator. Efter en bits vandrade hittade vi ett jättemysigt ställe där vi slog oss ner för att ta oss en varsin dryck. Vi låg faktiskt ner och drack för vi hamnade nämligen i en soffa nere vid stranden. Bild ser ni här nedan. Jag valde en juice som kallades för "tropical turtle", riktigt god! Den innehöll papaya, mango, ananas och banan. Sedan gick vi vidare för att slå oss ner för lunch, vilket blev en god caesarsallad med kyckling. Efter lunch gick jag och Olivia in på ett hotell för att njuta av en timmes massage för 80 kronor. Saker och ting är riktigt billigt i detta landet. När den var klar strosade vi runt i de små butikerna längs gatan gatan hem. Trafiken är helt galen och man tror att man ska bli påkörd sådär var 20:de sekund. När vi var tillbaka på hotellet fick det bli en snabb dusch för att bege oss iväg för middag och en mysig sväng runt i shoppingcentret. Dagen har varit helt perfekt och äntligen slog den härliga semester-känslan in. Imorgon åker vi till Ubud för att spendera två nätter där.

I tisdags satte vi oss på bussen upp till Cape Trobulation för att spendera en natt i djungeln. Där fick vi testa på Jungle Surf. Det är en linbana mellan olika plattformar som sitter uppe i träden. Det var en väldigt mysig utflykt. Att åka linbanan var riktigt kul när det gick fort samt att vi fick väldigt mycket fakta om regnskogen. Bland annat fick vi veta att regnskogen där uppe är den äldsta i världen.

Sitter just nu på bussen påväg till Cairns som tyvärr är vårt sista stopp på vår resa längs östkusten. Kan inte riktigt förstå att resan här i Australien börjar närma sig sitt slut. Har haft tre fantastiska dagar ute till halv där vi bodde på en riktigt fin ö, festade, seglade, snorklade, åt god mat, träffade goa människor från olika ställen i världen, sov alldeles för lite och fick lite för mycket sol. Det var tre helt underbara dagar och idag när vi var påväg tillbaka från vår hike fick jag nästan panik. Jag åker hem snart??. I snart 2 veckor nu har jag verkligen gått och längtat hem för att få träffa alla och komma hem till mitt rum men idag slog det mig, jag vill inte åka hem. Det är klart att jag saknar alla hemma och allt som hör där till men jag vill inte lämna detta livet. Att backpacka har verkligen både fördelar och nackdelar. Så många gånger som man svurit över att gå runt med den där förbannade tunga ryggsäcken i värmen , de gånger man får åka nattbuss för att spara in pengar på boende, samma mat dag ut och dag in, äckliga och skitiga hostel, kalla tält med spindlar i och allting annat som får en att längta hem. Trots detta så har det varit värt varje minut för jag har fått se några av världens finaste platser, jag har fått känna nya underbara människor både från Sverige och andra länder, fått ta ansvar för mig och mina saker, lärt mig massor om Australien, lett hela dagar igenom bara för att allting varit så fantastiskt. Att jobba i en storstad som Sydney var också ett val som jag absolut inte ångrar. På de 4 månaderna där lärde jag mig massor om mig själv och jag fick väldigt mycket erfarenhet. Både språket men även erfarenhet inom väldigt många jobb. Även där fick jag lära känna härliga människor. Om jag hade fått välja hade jag valt att leva detta liv för alltid men gärna med familjen, släkten och mina vänner.

Man har även fått ny syn på många saker. Idag satt vi hela gruppen och även Victor och Fredrik och diskuterade avstånden vi åkt med buss här i Australien. Då Australien är så galet stort så får vi ofta åka väldigt långa sträckor i bussarna. När vi kommer hem kommer 5 timmars färd inte vara någonting. Som Olivia sa "Om jag vill åka upp till Lappland en dag så är det ju bara till att göra det". ( Hon bor i Eksjö, Småland) Så sant som det är sagt. För oss är avstånden i Sverige ingenting längre.

Nu har jag fortfarande mer än 1 månad kvar att spendera i Australien men tyvärr kommer jag inte få se något nytt. Men om cirka 10 dagar bär det av till Bali och det är verkligen en dröm som ska gå i uppfyllelse precis som att åka hit var. Jag hade höga förväntningar på Australien och jag måste säga att jag INTE är besviken, snarare tvärtom. Detta land har så mycket att erbjuda och jag kommer att återvända hit någon gång i mitt liv för det är enligt mig ett riktigt underbart land.

En av platserna vi besökte på Fraser Island var Indian Heads som är klippa mer riktigt bra utsikt. Vi hade en riktigt härlig grupp vi åkte runt med på Fraser och ovanför ser ni en bild på hela gruppen. Just nu befinner vi oss i Agnes Water och har även hunnit med en natt i Bundaberg. De senaste dagarna har varit väldigt slappa då vi har en liten lucka i vårt schema. Inatt hoppar vi på nattbussen upp till Airlie Beach. Där har vi 3 nätter innan det är dags för Whitsundays som nog är det stället jag verkligen drömt om att få se på östkusten så jag har höga förväntningar.