Efter dagens arbetsdag var avklarad följde jag med Sara och Julia, två kollegor till mig, till IKEA. De är nyinflyttade och skulle dit för andra gången, för att köpa det de inte fått med sig när de var där i helgen. Jag passade på att följa med för att fylla magen med köttbullar och fick även med mig lite svensk mat och diskborstar. Har ägnat drygt någon timme till att prata i telefon med Celina och mycket mer har jag inte hunnit med idag. Om 8 timmar ringer kl så jag ska faktiskt försöka sova redan nu när jag ändå inte har något viktigare för mig. Godnatt!

Godmorgon! Jag är på väg till jobbet, faktiskt ganska utvilad efter en lugn bakissöndag. Lördagen var i motsats inte lika lugn, lunch, shopping och strandhäng med Fanny på dagen och när det blev kväll åkte vi båda åt varsitt håll för att fixa oss till kvällen. Vi träffades senare på en skybar och någon timme senare mötte vi upp 2 tjejer för drinkar. Dansade på Gatsby och Sutton hela natten och kom hem framåt 7-tiden så av förklarliga skäl blev det en lång sovmorgon igår. Lyckades ta mig iväg till stranden en sväng med några andra svenska tjejer men det mesta av dagen spenderades i sängen. Jag börjar känna mg mindre och mindre som en turist för varje dag och längtar så mycket tills jag kommer känna att detta verkligen är mitt hem.

JOBBSTATUS

Måndagen, för drygt en vecka sedan, gjorde jag mitt sista arbetspass på creperian. Jag trivdes bra med jobbet, att servera och ta beställningar men för mig är det viktigare att ha en bra arbetsmiljö och trivas med kollegorna vilket jag inte gjorde där. Det var bara hälften av kollegorna som ens var trevliga mot mig, och en annan anställd tog varje chans att trycka ner mig. Mådde inte bra psykiskt av att vara där så känns skönt att lämna, även fast jag trivdes med själva jobbet.

Idag jobbar jag min tredje dag på ett kontor där jag säljer telefonabonnemang över telefon och jag mår mycket bättre här. Jag har snälla kollegor och jag får sälja en produkt som jag själv faktiskt vet är bra. Dessutom är arbetstiderna mycket bättre, och matchar på ett ungefär med Rasmus schema vilket gör att vi får mer tid tillsammans. Hur länge jag stannar här vet jag inte men så länge jag trivs ser jag ingen anledning till att byta jobb.

När jag var mellan jobbet passade jag på att ta en vecka ledigt, i samband med att mamma ändå var här så jag kunde spendera så mycket tid som möjligt med henne.

Lite bilder från de senaste dagarnas kamrarulle

Min dator slutade fungera plötsligt i onsdags, så fick springa förbi apple här i stan. Den förväntas vara lagad inom en vecka så förhoppningsvis har jag den snart till godo igen. Men att blogga från mobilen är inga större problem.
Något lite roligare som hände i onsdags var att min kära moder kom på besök. Hon hade en resa bokad hit med sina vänninor sen långt tidigare, så jag fick lite välbehövliga mamma-kramar och goda middagar. I fredags smet jag dessutom med på en cavaprovning några mil utanför Barcelona. 6 "snart-50-åringar" och jag.

Efter all cava var uppdrucken skulle vi luncha på nån fin restaurang och fick in säkert 7-8 rätter. Vi började med musslor, sen gick vi vidare till skaldjur, till fisk, till kyckling, serrano, patéer och allting avslutades med pasta. Rullade ut från restaurangen. På kvällen, inte många timmar senare, mötte jag upp 4 andra svenska tjejer som och är nyinflyttade hit. Vi åt en jättegod middag på en japansk restaurang, drack drinkar och dansade hela natten. Ramlade in framåt 7-tiden på morgonen och sov sedan resten av dagen.

Igår kväll kollade jag och Rasmus på skräckfilmen IT på bio. Stephen King gör mig sällan besviken, och inte heller denna gång. Fun fact är att i stort sett alla filmer och serier är dubbade till spanska, så för att se filmen på dess originalspråk får man gå till särskilda biografer.

Denna dagen har gått snabbt förbi. Sov hela förmiddagen och innan vi tagit oss utanför lägenheten var klockan 14. Dagens till ära hade vi planerat att tvätta, och jag längtar så mycket tills vi får vår lägenhet med egen tvättmaskin! Är så bökigt att gå med alla kläderna 2 kvarter bort för att kunna tvätta. Hann med ett gympass på eftermiddagen och söndagkvällen har jag spenderat med en av tjejerna från i fredags. Vi köpte med oss tacos till en park där vi satt ett tag och pratade om allt möjligt. Nu är jag nyligen hemkommen och imorgon har jag min första dag på ett nytt jobb. Spännande!

Måndag, ny vecka och även nytt boende, denna gången i l'Eixampla. Genom kontakter fick vi tag i en flyttbil som igår körde oss till den lägenheten vi ska hyra resten av september. Vi har också betalat depositionen till lägenheten vi ska bo i sedan. Det är inte billigt men å andra sidan kan man säga att jag betalar för ett års semester och äventyr. Kan tänka mig att betala en del för att äta glass under palmerna istället för att gå i regnrusk.

Idag har jag ett kvällspass på creperian mellan kl 8 och stängning, vilket är runt 1-2, så hela dagen är ledig för min del. Tog sovmorgon och en lugn förmiddag, helt uttröttad efter helgens jobb. Packade upp resväskorna, kollade film och åt upp min sista medhavda choklad. Innan jag ska ta tunnelbanan till jobbet vill jag hinna med ett gympass, mathandling och middag, så nu ska jag lämna lägenheten. Ha en fin måndag!

Okej, jag kan medge att det tog bra mycket lång tid att få upp denna video. Helt enkelt var det ingen av oss som orkade ta tag i det men för någon vecka sen blev den äntligen klar. Tog ännu ett par dagar att få upp den på youtube men nu är den här iallafall. Enjoy.

Godmorgon!

Igår packades alla resväskor på nytt och vi tog en taxi till lägenheten vi ska bo en tid framöver. Om det blir en halv vecka eller en månad återstår att se men ett tillfälligt boende där vi kan mellanlanda. Igår var första kvällen vi äntligen kunde laga vår egen middag och självklart blev det en pasta med köttfärssås. Det är ju rätt vanligt att tycka att sin egen köttfärssås är den bästa, så det var efterlängtat.

Just nu är jag hyfsat nyvaken, ska snart få i mig lite frukost och efter det är det jobb hela dagen. Jag ska jobba mellan kl 12 och midnatt, med fyra timmars rast mitt på passet. Jag får se vad jag tycker om den sortens schema men är åtminstone nöjd med arbetsplatsen, en creperia precis vid hamnen. Dessvärre är lönen låg, men jag värderar att få lära mig bättre spanska, få erfarenhet och lite pengar till hyra. Så både lite fördelar och nackdelar alltså.

Nu har vi snart varit här i en vecka och jag älskar denna stad mer och mer för varje dag. Dock har vi varken jobb eller bostad ännu och de senaste dagarna har stressen kommit ikapp oss. Många timmar har tillbringats i hotellsängen i jakt på den perfekta lägenheten och med att skicka jobbannonser. Jag hade önskat att vi hade det avklarat nu men att hitta jobb och bostad inom en vecka kanske är lite väl optimistiskt. Imorgon ska vi iallafall flytta till en temporär lägenhet i jakt på den rätta, att bo på hotell och äta alla måltider på restaurang tar lite väl hårt på budgeten.

Dessutom ska jag faktiskt provjobba ikväll (efter att ha varit på en jobbintervju helt på spanska..) och om jag har tur kanske jag har ett jobb redan nästa vecka. Man kan ju alltid hålla tummarna!

Godmorgon!

Jag ligger just nu i sängen men ska alldeles strax äta frukost och göra mig i ordning för att gå på en lägenhetsvisning. Vi ska försöka hinna med några stycken i veckan och förhoppningsvis flytta in så snart som möjligt. Den första tiden, tills vi hittat en lägenhet vi vill flytta in i, bor vi på hotell och därför har vi inte packat upp våra resväskor. Det är lite småjobbigt att stå och gräva i alla resväskor när man inte hittar det man letar efter så förhoppningsvis flyttar vi under nästa vecka.

Igår var vi på en mäklarbyrå, och när vi var klara där tog vi tunnelbanan till stranden. Att lata sig i solen var efterlängtat! Efter några timmar där tog vi oss tillbaka till hotellet, lite brända båda två, men annat skulle förvåna mig. Blev en sen middag på en lite restaurang vid namn Milk - Bar & Bistro, något jag kan rekommendera. Jättegod mat, inte farligt dyrt, bra service och mysig stämning. Lokalen var fylld av tavlor och soffor, bra musik kom ur högtalarna och så kunde man se in i det lilla köket där kockarna stod. Dit kommer vi nog gå igen.

Första dygnet här har nu gått och är glad över att snart kunna känna att det är mitt hem. Slippa titta på kartan över tunnelbanan och virra runt i staden efter Google Maps. Idag har vi mest gått runt, kikat och börjat lära känna staden. Vi var på en sväng på La Boqueria, gick längs La Rambla och åt lunch strax intill Triumfbågen. Vårt hotell ligger bara ett kvarter från Sagrada familia så dit ska vi snart för att ta tunnelbanan till middagsrestaurangen. Rasmus har bokat bord på någon restaurang till oss, men han har inte sagt vart vi ska. En överraskning men jag tror det blir riktigt bra. Han brukar vara bra på överraskningar.