Från Puerto Iguazú satte vi av på en 25 timmar lång bussresa mot nordvästra Argentina och staden Salta. Vi åkte definitivt med den bekvämaste bussen hittils, "coche cama" var helt klart värt det. Men när vi passerade Corrientes öppnade sig plötsligt himlen och dränkte staden, vägarna och nästan bussen. Vissa delar av vägarna gömde sig under flera decimeter vatten och vi upptäckte att vissa bussfönster läckte in vatten, vilket var lite oroande ett tag. Men när det slutade ösa ner fortsatte färden ohindrat mot Salta, genom den argentinska öknen.

Väl framme var vi alla tidigt eniga om att staden var något för oss. Lite mer fart och fläkt än Puerto Iguazú men ändå lugnare än storstads Buenos Aires, Salta verkar vara precis lagom. Under vår jakt på hostell gick vi över parker och genom pitoreska kvarter, allt känns genast mer genuint än huvudstaden.

Vi har nu hittat ett hostell, fått av oss ryggsäckarna och nu dags för lunch, den första av många i denna staden hoppas vi.

Idag besökte vi äntligen iguazúfallen. En helt magisk upplevelse som är svår, om inte omöjlig att beskriva rättvist med ord.

Vi låter bilderna tala för sig själva.

Hej igen, våran 19 timmar började stressigt och vi slängde i oss några empanadas var och skyndade oss till gaten bara 10 minuter innan avfärd. En timma senare stod vi där undrandes, när vi frågade vad gate 37-55 betydde, är det 37 eller 55 eller 37 till 55? Vi fick ett något diffust ja och det visade sig att bussen kunde stå mellan dessa 18 Gates. Två svenskar stod lika förvirrade som vi och vi började prata. En halvtimme in på bussfärden står vi stilla, bussen är sönder och vi ska nu byta buss. Vid niotiden stiger två män på och säljer mackor, rädda att missa mat så köper vi alla varsin och William köper två i kapitalistiskt syfte. Femton minuter senare kommer busspersonalen in med gratis "middag" men med tanke på hur den såg ut så var det kanske lika bra. Vi har hittat ett fantastiskt boende i Puerto Iguazu och gör oss redo för 07:40 bussen imorgon för en heldag kring vattenfallen.

Middagen stod Isak och Erik för och den var riktigt vidrig. Billigaste är inte alltid bästa alternativet och vi måste kanske göra om våran budget för att inkludera den näst billigaste varan. Fortsättning följer.

Efter en något misslyckad morgon igår som slutade med att vi fick stanna en dag till var vi nog alla lite skeptiska. Men oj, oj, oj vilken dag det blev! Efter att ha återbesöket café Tortoni för att, med hjälp av deras wi-fi, hitta nytt boende kollade vi runt på några olika ställen och hittade tull slut hotel Caoca, centralt i Buenos Aires. På samma gata hittade vi också "Negros Creadores", den enda öppna frisörsalongen i Buenos Aires. Det var dags. Nu skulle Isak äntligen snagga sig och vi andra föll för trycket vilket resulterade i att alla utom William klippte sig. Rasmus bad om att få se ut som Messi. Hur det gick får ni avgöra själva.

På bättre humör tog vi oss vidare mot Plaza de Mayo för att gå en guidad tur med Niko; vilken kille. Med diplom från Berkley och Amsterdam var han utan tvekan den mest intressanta personen vi träffat hittills på resan. Turen innebar att vi gick runt i centrala Buenos Aires och blev visade olika viktiga historiska platser. Niko höll hela tiden en dialog och vi hade långa givande diskussioner kring politiska dilemman och skillnader mellan europeisk och sydamerikansk kultur, politik och historia. Vi lärde oss på några timmar något Olof Ahlbom hade behövt flera veckor att lära oss, så bra var det. Rundvandringen avslutades på Centro Cultural Kirchner som vanligtvis är stängt på måndagar men på grund av den religiösa helgdagen som satt käppar i hjulet för oss på morgonen, möjliggjorde istället samma helgdag att vi fick uppleva en helt fantastisk tangokonsert i världens mest tekniskt avancerade symfonihall. Akustiken var slående och musiken fick oss alla att sväva iväg långt från gatorna i Buenos Aires. Magiskt.

Vi vill verkligen passa på att tacka Niko ordentligt för en helt fantastisk dag. Om ni någonsin befinner er i Buenos Aires är det honom ni ska leta upp.

Nu ska vi då, till slut, lämna Buenos Aires på riktigt för att ta oss vidare mot Puerto Iguazù. Framför oss väntar en 19 timmars bussresa rakt norrut mot ett av världens största vattenfall. Vi ber om överseende om vi inte har internet på ett par dagar nu men lovar att uppdatera bloggen så fort vi har möjlighet!

Något oväntat så blev vi fast en extra dag i Buenos Aires. I en kombination av en nationell helgdag och ärenden som måste göras så blev vi tvungna att stanna tills imorgon. Tillbaks på Café Tortoni sitter vi och letar boende för natten.

Vi vill tacka våran medialt ansvariga Tyra Södergren för att hon från Sverige uppdaterade våran header.

Välkommen till vår nya blogg, vi är stolta att presentera vår nya sponsor; Nouw.

Igår gick vi i en mil till Argentinas mest anrika fik, Grand Café Tortoni. I ösregn, åsk- och blixtstorm vandrade vi varvat med jogg och tills slut kom vi fram till en kö. Rädda för att inte komma in så försökte vi se så anständiga ut som möjligt i våran genomdränkta outfit. Det visade sig inte vara några problem och vi trodde vi kunde komma in på allt med tanke på hur fint det stället var och hur vi såg ut. Detta bevisade Erik senare vara falskt. Erik blev nekad inträde på en klubb eftersom hans outfit var och jag citerar rumskamrater "en korsning mellan en blind designers kollektion och en sjuårings outfit."

Tillbaks till regnvädret då vi efter fiket joggade för att se ifall några feta pelare satt ihop med en fet byggnad och av en ren slump sprang in i Pride festivalen. Fyllda med flak av festande människor blev vi ruskigt taggade och ställde oss i kön till ett av dem, det visade sig vara "lesbiska systrarnas flak" och vi fick inte komma på. Men glada var vi ändå, dansades i regnet med Argentinas gayscen.

Vi har nu börjat leva det riktiga backpackerlivet och lagar all mat själva och efter dag 2:s depression över att vi inte kommer klara det är vi nu övertygade om att det kommer gå ändå.

Efter 4+13 timmars flygresa mår vi alla bra, John var ensam och sorglig men hade sin Android masterrace så han klarade sig. När vi kom fram till Buenos Aires flygplats så frågade vi vid informationen hur man tar sig till stan och de sa att man kunde ta en taxi för ungefär 40$ styck och vi behövde två. Det var säkert och snabbt och det tyckte vi var tråkigt så vi letade upp lokala busslinjer. Efter fem timmar hittade vi de två sista busskortet på hela flygplatsen och vi trodde vi behövde sex men vi köpte båda, efter att vi laddat ena var vi på gång, sittandes på linje åtta mot centrum med en chaufför som hade så bråttom att han inte hann stanna innan han öppnade dörrarna. Väldigt osäkra på var vi skulle byta linje och kanske viktigare hur så gick hela bussen ihop och hjälpte oss, en kvinna hoppade av, vinkade med oss till mitt i gatan och stannade en buss 55 mitt i trafiken och helt plötsligt var vi igång igen. Vår nya busschaufför hade ännu mera bråttom då han inte ens hann köra in på sidan innan han stannade utan vinkade aggressivt i farten och folk kom springandes på och hoppade av. Nu är vi i ett hostel som mycket riktigt inte kostade 14kr per natt även om vi trodde det. Med toalett utan spolknapp, dörr utan lås, säkerhetsskåp utan dörrar och en fläkt som ser ut att falla vilken sekund som helst känner vi oss trots allt till gott mods, redo att ta oss an kvällen.

P.s Isak i ett tappert spolförsök badade i bidén

Nu är vi på Madrids flygplats.

Första flygresan har gått bra. Vi vet fortfarande inte om regeln att man måste ha en returresa för att komma in i Argentina är så viktig eller inte men de märker vi snart. Erik ser problemet medans vi andra ser ett äventyr. Efter nio timmars resande har Lange fortfarande inte drabbats av hjärtinfarkt trots två flygplatsbesök samma dag, William har ännu inte köpt sprit och Eriks byxskämt har inte blivit roliga ännu.