Igår kväll passade vi på att testa Brisbanes uteliv då vi fått höra väldigt gott om det. Vi umgicks till en början med Cornelia och Felicia men då dem sedan skulle åka med en färja tog vi istället en taxi in mot bargatorna. En lyckad kväll på The Met Nightclub blev det🍷💃🏼🎉.

Så äntligen gav vi efter för shoppingsuget. Som små turister gjorde vi idag Brisbane City. Då vädret inte var på topp i förmiddags passade vi på att besöka Brisbanes shoppinggator. Det blev en hel del shopping, det är roligt när man hittar en hel del affärer som inte finns i Sverige. Vår tanke var en billig lunch ifrån mataffären men väl där insåg vi att det inte alls var det vi var sugna på. "Så varför inte spendera lite mer pengar", tänkte vi och hamnade på ett lyxigare burgarställe. Vars en kycklingburgare beställdes in och vi gick där ifrån väldigt mätta och belåtna. Vi strosade runt lite i den Botaniska trädgården innan vi begav oss tillbaka för några soltimmar vid lagunen, ömma i fötterna efter 10 km i flip-flops.

I eftermiddags kom vi fram till Brisbane. Första intrycket var bra, trots vi hört sämre om det. Större stad är vad vi varit i tidigare, men det är nice. Checkade in på Summer House som är ett mysigt hostel med gratis frukost och fritt wi-fi, hur bra? Asbra.
Hann ligga någon timme i solen vid lagunen som finns här, innan vi tog på träningskläderna för en liten joggingtur.
Ikväll erbjöds det gratis bbq som serverades på taket av vårt hostel. Där träffade vi två svenska tjejer, Felicia och Cornelia. Vi spelade några rundor med kort tillsammans med dem. Vi har nyss kollar ett Paradiset Hotel avsnitt men nu väntar sängen. Godnatt!

Igår stod Australia Zoo på schemat. Taggade på att få se lite exotiska djur steg vi på bussen som på en och en halvtimme skulle ta oss till den stora djurparken. Väl där strosade vi rundor, det vad väldigt mysigt men fruktansvärt varmt. Vi fick se alla sorters djur, som t.ex tigrar, giraffer, ormar och fåglar i mängder. En av höjdpunkterna var krokodil- och fågelshowen, så häftigt att få se krokodiler "in action". Mysigt var också att få klappa en koala, och gosa med massa kängurur. Trötta och nöjda åkte vi tillbaka till hostelet där vi laddade om för att testa även Noosas uteliv! Det blev en händelserik kväll, som vi skrattar åt idag. Igår desto mindre... Aja alla kvällar kan inte vara guld och gröna skogar.

Nu sitter vi och käkar frukost i väntan på greyhoundbussen som ska ta oss till Brisbane. Hörs och ses!

I hopp om att skaffa lite julkänsla iaf, inhandlande vi igår vars en chokladkalender. Återstår att se ifall chokladen förblir sina bitar eller så småningom mer liknar en chokladkräm 🍫🎅🏼🎄.

Igår eftermiddags anlände vi till östkustens nästa stopp, Noosa. Vi checkade in på hostellet Nomads och hängde vid Main Beach resten av dagen. På kvällen körde vi några behövliga maskiner tvätt, drack några gratisdrinkar och spelade lite kortspel. Noosa känns som en gosig lite by även det, med mysiga små butiker och caféer/restauranger längs gatorna.

Imorse blev vi hämtade för att sedan bli lämnade vid hamnen där en båt skulle ta oss ut till floden Everglades. Där hoppade vi i kanoter och paddlade genom ett supermysigt och lugnt Noosa River. Kia och Olivia teamade i en kanot medan Astrid delade med en jättekär svensk tjej, Beata. Vi anlände så småningom till lunchstället där vi bjöds på jättegod mat, fisk med tillbehör. Sedan chillade vi på däck på båten påväg tillbaka medan andra hälften av gruppen paddlade. En lyxig tacosmiddag väntade när vi kom hem.

Idag kom vi tillbaka till Rainbow Beach efter att ha tillbringat de tre senaste dagarna på Fraser Island som är världens största sandö. Vi var en stor grupp på 64 personer som sedan delades in i 8 mindre grupper. Vår grupp bestod av fyra tyskar (Mirko, Steffi, Eva, Thenes) och en kanadensare (Trevor). På dagarna har vi förflyttat oss runt i jeepar på sandstränderna, vi fick tyvärr inte köra bilen då man var tvungen att vara 21 år, men det var rätt nice att bara åka med. Vi besökte till en början Eli Creek där vi flöt ner för de 18 grader kalla vattnet sittandes i gummiringar. Nästa stopp var på Champagne Pool där vi badade i pooler som var naturbildande av klippor, där vågorna som slog in gjorde att vattnet bubblade som champagne. På sista dagen åkte vi till lake Mckenzie, en underbart vacker sjö med en liten sandstrand. Där emellan hann vi med en tur till en utsiktsplats högt ovanför havet där vi fick se en haj, delfiner, sköldpadda och en rocka. Vi hade riktig tur med andra ord!

På kvällarna lagade vi mat tillsammans med vårt gäng. Sedan spelades det ring of fire, grillades marshmallow och dansades på campingens "klubb" halva natten lång. Vi sov sedan gott i ett tält, på endast ett tunt hårt liggunderlag utan varken kudde eller täcke.

Tre riktigt roliga dagar tillsammans med ett lika härligt gäng!

I måndags kväll efter en 5 h bussresa anlände vi till Airlie Beach, ett väldigt regnigt sådant... ovetandes om vart vår hostel låg och vart vi skulle ta vägen traskade vi ut i ösregnet tillsammans med ett gäng andra backpackers. 15 minuter senare hittade vi Magnum Hostel ganska så lätt ändå. Vi checkade in, lagade oss en billig (men god) middag och gjorde redo våra väskor för morgondagens utflykt.

I tisdags gick vi upp i tid för att finna all info inför dagens båttursutflykt. I väntan på båtens avgång gick vi sedan i massa mysiga affärer på Airlie Beachs huvudgata och laddade upp med en lyxigare lunch.

Två dygn på Wings båt har resulterat i många härliga soltimmar på däck, mycket snorkling, goda måltider, fantastiska stjärnhimlar och ett trevligt gäng till sällskap. Höjdpunkten var stoppet på Whithaven Beach där vi till en början fick sola och bada i det helt sagolika och klarblåa vattnet. Sanden var så mjuk och finkornig att man kunde använda den till både skrubb och tandborstning. Vi avslutade med en promenad till den nog vackraste utsiktsplats vi skådat. Vi fick fightas med flertals andra turister för att fota det fina vattnet med alla sanddyner, men det var det sååååå värt!

På kvällarna drack vi vin och lekte lekar med några finnar och engelsmän (Josh, Billy, Tommy, Ida och Pia). Supertrevligt!

I skrivande stund är vi hemkomna från ännu en lyckad utflykt och ligger vid lagunen på Airlie Beach. Ikväll tänkte vi grilla vid lagunen för att sedan sätta oss på bussen mot Rainbow Beach, en 15 timmars resa. Lite besvikna är vi att vi missar efterfesten med båtgänget...

På dagens schema stod det bilhyrning 🚗💨. Trots att men egentligen är tvungen att vara 21 år för att få hyra bil här i Australien lyckades vi hitta ett företag som hyrde ut till 18+. Lite smånervösa satte vi oss bakom ratten, rätt så tacksamma att vi fick en automatväxlad bil istället för den manuella det var snack om i början. Sedan begav vi oss ut på vägarna på vänster sida.

Vi körde till Forts Walk, ett vandringsstråk där vi fick hälsa på vilda koaler 🐨. På toppen hade vi dessutom 360 graders utsik över ön, så vackert! Under dagen hann vi även med att bada i det klarblå havet, besöka olika stränder och mata dundersöta wallabies. Att vi hann med så mycket var ett under då vägarna här är minst sagt värdelösa med hålor så djupa att vi var påväg till Kina (om man nu kan säga så fast än man befinner sig i Australien).

Vi avslutade dagen med en picknick i solnedgången på stranden i West Point 🌅.

Efter en mycket blåsig båttur ankom vi till Magnetic Island, den lilla men väldigt vackra ön utanför Townsville. Här skulle vi bo på hostelet X-base där man sover i mysiga bungalows precis nere vid stranden. Vi letade snabbt upp en mataffär för att inhandla lite snacks, samt lunch till morgondagen. Middagen blev på hostelets restaurang, där vi käkade pizza för två dollar (hade fått "checkar" att handla middag för). Vi lyckade även till det med en flaska vin och någon fruktig drink. Hejsan hoppsan så sprang vi på kändisar, Frida från Olivias jobb var tydligen också i Australien. Vi hängde hela kvällen, lekte lekar och dansade på borden. Sen somnade vi i ett sjukt luftkonditionerat rum med ödlor springandes på väggarna.