Från shortspremiär till tights, buff och vantar på ungefär 48 timmar. Ja nog är vi i Sverige alltid. Morgonens pass inledes i ca 3+, lätt duggregn och avslutades i ett rejält snöfall. Passet på 13,5k gick bra förutom att jag återigen, i de lite mer tekniska partierna kände av knät. Jag tänker ta 3 dagars vila från löpningen nu och sedan köra mitt långpass på Söndag istället för på Lördag och tanken är att köra detta pass i mindre kuperad terräng. Jag tänker mig grusvägar samt elljusspår då det är mer skonsamt för knät.

Ta hand om er,

SL

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Då var äntligen allt klart med nytt jobb. Jag kommer att sommarjobba på ett av mina gamla jobb inom livsmedelsindustrin. Jag kommer att ha ledigt under hela april och sedan börja jobba i början av mars och sedan arbeta fram till början av augusti då jag förhoppningsvis börjar studera. Det känns fantastiskt skönt att ha detta klart. Nu kan jag slappna av och ta det lugnt ett par veckor för att sedan arbeta och lägga undan en ekonomisk buffert inför mina studier.

Under ledigheten tänker jag lägga stort fokus på träningen. Jag planerar även att hälsa på en vän som pluggar på annan ort. I övrigt så vill jag mest ta det lugnt och njuta av att våren är på ingång.

Ta hand om er,

SL


Likes

Comments

Ett relativt bra pass. 7,5k rundan igen. Första passet enligt min träningsrutin inför loppet och jag kände mig lätt och snabb. Valde att inte pressa mig så hårt som jag normalt sett gör under detta pass men sprang ändå på en bra tid. Noterbart är också att jag dumpade tightsen för shorts för första gången i år. Alltid lika härligt att känna vinden mot benen när man löper första gången i shorts. Nu väntar lunch och sedan tänkte jag spendera eftermiddagen i trädgården med kaffe och Mumford and Sons. Solen skiner och 15 plus.

Ta hand om er,

SL


Likes

Comments

Så då var det dags för ännu en vecka och äntligen tillbaka till mitt träningsupplägg. Fortfarande lite orolig kring mitt knä men jag provar så får vi se hur det känns. Veckans schema blir då följande:

Måndag: Löpning 7,5k

Onsdag Löpning: 12-14k

Fredag: Styrketräning

Lördag: 18-20k

Ser mycket fram emot långpasset på lördagen. Det är något alldeles speciellt med att vakna upp på en lördag, äta frukost i lugn och ro och sedan ge sig ut på ett långpass i skogen. I övrigt hoppas jag att min framtida arbetssituation löser sig under veckan, kanske redan imorgon. Alla dessa val som ska göras...

Ta hand om er,

SL

Likes

Comments

Idag gick det väldigt tungt att springa. Jag körde 7,5k rundan och jag kände mig tung och orkeslös. Efter att jag kom hem försökte jag lista ut varför det kändes som det gjorde. Jag kom fram till att jag under gårdagen knappt ätit några långsamma kolhydrater alls. Igår lagade jag tacogratäng vilket jag åt både till lunch och middag och jag är övertygad om att det var därför passet idag gick så dåligt. En bra lärdom att ta med sig framöver. Om man som jag gärna tränar på morgonen så är det otroligt viktigt att man äter bra kvällen innan så att kroppen har så mycket energi som möjligt i sig.

Nya tag nästa vecka med mitt ordinarie träningsupplägg. Ser redan nu fram emot nästa helgs långpass. Det fina vårvädret tycks hålla i sig och motivationen är på topp!

Ta hand om er,

SL

Likes

Comments

Inte mycket att säga om dagen. Vilodag från löpningen och jag passade på att köra ett överkroppspass på gymmet med följandde övningar:

Bänkpress

Militärpress

Chins

Ryggresningar

Situps

Avslutade passet med ordentligt stretching. Saknar långpassen på lördagar. Får nöja mig med 7,5k rundan imorgon men sedan så ska jag dra igång med mitt tänka upplägg. Bara att hålla tummarna för att knät håller.

Ta hand om er,

SL

Likes

Comments

Dagens pass slutade på lite drygt 14k löpning varav ca 12 av dem i terräng. Värmde upp ordentligt innan och det kändes bra till en början. Ca 8k in i denna runda så kommer den tidigare nämnda skidbacken. Ca 30 meters stigning som är mycket påfrestande för benen och lungorna. Jag tog mig upp men jag kom nog aldrig riktigt igång igen förens den korta transportsträckan på plan asfalt som avslutar denna runda. Det var tungt men jag har som sagt ej sprungit denna runda sedan i December så det var riktigt skönt att få lite ordentlig backträning.

Avslutar med en bild på min nyinköpta Salomon 7 Agile Set, som ska få följa med mig på min 45k löptur i sommar. Har köpt den redan nu då jag tänker mig att provspringa med den på några långpass innan då jag aldrig tidigare sprungit me ryggsäck. Den har en 2 liters västkeblåsa och utöver det utrymme för lite energi samt något extraplagg vid behov.

Ta hand om er,

SL

Likes

Comments

Idag har jag varit på Väddö folkhögskola för informationsträff samt intervju. Jag har sökt in till utbildningen Hälsopedagog och jag fick ett mycket bra första intryck av utbildningen samt skolan. Fina lokaler, trevliga lärare och en fantastisk natur kring skolan. Jag har även sökt liknande utbildning på två andra skolor men dit ska jag ej hälsa på förens i Maj. Jag ska även försöka plugga upp min Samhällskunskap nu under våren för att förbättra mina chanser att komma in på utbildningen. Det känns märkligt att eventuellt börja studera igen. jag har inte pluggat sedan gymnasiet men jag är väldigt taggad då samtliga kurser i utbildningen verkar intressanta på förhand.

Vilodag från löpningen idag. Siktar på 13,5k rundan imorgon vilken inkluderar en nedlagd skidbacke som man ska ta sig upp för. Kommer bli mycket intressant hur kroppen tar emot den då jag ej sprungit denna runda sedan December.

Ta hand om er,

SL

Likes

Comments

Dagens pass blev minst sagt lerigt. Vaknade upp runt 07.00 och såg att det under natten kommit mer snö. Jag är så trött på detta nu! Det var ett par plusgrader ute så givetvis hade snön hunnit smälta lagom tills att det var dags för passet så då återstod det bara lera och åter lera. 7.5k rundan är riktigt tung just nu. Väldigt mycket vattenpölar så pass stora att det ej är möjligt att undvika dem samt att stigarna är väldigt mjuka och geggiga.Tungsprunget men bra träning för styrkan. Passet gick ändå bra men har känt av knät lite efter passet så det lutar åt att det endast blir överkropp på styrkepasset samt att jag får hoppa över fotbollsträningen på Söndag.

Ta hand om er,

SL

Likes

Comments

Ja, igår spelade jag fotbollsmatch för första gången på många år. Jag sprang i fredags in i en gammal kompis som spelar i ett lokalt division 7 lag. Han har tidigare frågat om jag är sugen på att lira med dem denna säsong men på grund av min löpning så har jag varit tveksam. När han dock erbjöd mig att vara med i söndagens träningsmatch då dem hade plats över i truppen så kunde jag inte stå emot.

Det kändes helt fantastiskt att spela fotboll igen. Jag började på bänken och fick hoppa in som en av 2 defensiva centrala mittfältare efter ca 30 minuter och spelade sedan resten av matchen. En position jag tidigare aldrig spelat på men som verkar passa mig bra då jag kände att jag kunde utnyttja min relativt höga arbetskapacitet i det defensiva arbetet. Vi förlorade visserligen matchen med 3-2 men laget vi mötte spelar i division 6 så jag tycker att vi gjorde en mycket bra insats. Att jag dessutom lyckades göra ett mål var en fin bonus. Det är nästan larvigt att känslan att göra mål är så skön även om det endast är en träningsmatch inför division 7.

Nåväl, åter till löpningen. Kroppen känns mycket sliten efter gårdagens match så beslutet att ta en extra vilodag känns självklart. Veckans planerade träningspass blir följande:

Tisdag: 7,5k medel intensitet

Torsdag: 13,5k låg intensitet

Fredag: Styrketräning

Lördag 7,5k Hög intensitet

Söndag: Eventuell fotbollsträning


Detta ser på förhand relativt tufft ut så eventuell utgår fotbollsträningen och styrkan men det får kroppen avgöra. Detta är alltså sista veckan innan jag går in på mitt gamla träningsupplägg igen med långpass på Lördag/Söndag

Ta hand om er,

SL

Likes

Comments