I måndags rullade vi de sista meterna in i den lilla staden Ciudad Quesada. Där möttes vi av färgglada ballonger, såpbubbor och glada hejarop från våra familjer som anlänt tidigare på dagen. Det va väldigt skönt att få kliva ur bilen "på riktigt" och träffa sina familjer igen. Vi har varit på vägen i sex dagar men upplevt så mycket mer än vad man vanligtvis gör på en vecka. 441 mil kom vi fram till att vi var på vägen. Vi besökte 5 städer vilka de flesta var helt nya upplevelser för oss. Vi åkte igenom 7 länder med allt det innebär med nya språk och väghållning. Men nu är vi framme! Det har varit en otroligt rolig och lärorik resa som vi inte skulle velat vara utan, men nu kanske vi väntar ett tag innan vi sätter oss i bilen och kör långa sträckor igen.

Tyvärr dåligt internet igår, därför kommer gårdagens blogg inlägg nu.

Nu är vi framme i vårt sista stopp, Barcelona! Man hinner med så mycket på en dag så man glömmer lite bort att vi vaknade i en helt annan stad. Men imorse gick vi faktiskt omkring i Bordeaux och letade frukostställen, men förgäves och gick tillbaka till hotellfrukosten istället. Här kommer dock några bilder från vår lilla morgonpromenad. Vi kan lugnt säga att det märktes att det var söndag idag då i stort sett allt va stängt och det va helt folktomt ute, stor skillnad från kvällen innan då man nästan trängdes på de breda gatorna.

I Barcelona bor vi på ett jättefint hotell. Modernt och fräscht med trevlig personal och det bästa: en rooftop-pool! Där kanske vi hänger lite imorn, om vi hittar lite tid i vårt schema. Vi hoppas att man kan ta med sig och äta frukost där. Ni ska inte tro att man ligger på latsidan när man är på roadtrip och bara sitter i en bil hela tiden. Har man bara ett fåtal timmar på sig att upptäcka en helt ny stad gäller det att ligga i, idag har vi gått över 19 000 steg och över 13 km. En annan sak som är bra på hotellet är att de har en snacks-automat som precis när vi kom fick lite tekniska problem och råkade ge oss två KitKat istället för en för endast 1 euro.

Vi kom fram hit runt 19 och gick då och åt efter att vi checkat in på en restaurang som tjejen i receptionen rekommenderade. Det blev lite blandad tapas för oss och sangria. Efter det gick vi en sväng och kollade på staden och nu ska vi sova. Imorgon tar resan slut i och med vår sista resa ner till Alicante där våra familjer möter upp oss. Det känns skönt men ändå lite tråkigt eftersom vi båda haft så kul. Detta är nog en resa vi kommer komma ihåg!

Bonjour! Nu är vi påväg till Barcelona. Vi har insett att det verkar vara stängt på många ställen på söndagar. Så vi bestämde oss för att ta en liten avstickare in till en by vi kanten av motorvägen. Byn som vi hamnade i heter Carcassonne som vi fick rekommenderad att vara en mycket fin och mysig stad. Väl där försökte vi ta oss till den stora borgen som låg upp på ett litet berg och där utsikten skulle vara fantastisk! När vi hade vandrat oss upp hela vägen till borgen tänkte vi, ska vi bara upp här för att titta på någon slags utsikt och så måste vi gå ned igen för att äta.. Men helt plötsligt öppnar det upp sig med restauranger och lite små butiker i den här borgen! Så fint och det rekommenderar vi verkligen för de som är intresserade. Nu sitter vi i bilen och har 2,5h kvar till Barcelona. Vi hörs ikväll!

Den förväntade resan på ca 6 timmar blev lite längre då vi satt i kö i nästan 3 timmar... Det var väääldigt tråkigt. Vi konstaterade att det franska landskapet inte var så intressant trots allt och att fransmän inte kan köra bil. Ena sekunden rullade det på i närmare 100 km/h för att sekunden senare bli tvärnit. När vi kom fram var vi ganska trötta och sega men tog oss ut i staden ändå. Hotellet är som ett litet hål i väggen på en jättesmal enkelriktad gata men som gömmer ett modernt och stilfullt komplex bakom den lilla dörren. Robin står också bra i ett lyxigt parkeringsgarage under ett litet shoppingområde mitt bland alla high-fashion butiker.

Bordeaux är en superfin och stor stad men en massa liv och rörelse. Äntligen har vi även kommit fram till lite värme! Vi lämnade knappa 20 grader i Arromanches och anlände till närmare 30 grader här. Vi gick runt och kollade lite på shoppinggatan och tog lite bilder vid Place de la Bourse där det ligger en jättestor byggnad som skulle kunna vara ett slott eller något liknande. Mitt emot finns en plats där det kom vatten ur plattorna där mycket folk satt och chillade och barn lekte. Där såg vi även slutet på en gatushow med fem jätteduktiga streetdansare.

Senare åt vi middag på ett fransk brasserie med en väldigt trevlig servitör. Dock så var gästerna inte lika trevliga då de klagade på när vi pratade Face-time med familjen då de tyckte vi var högljudda. Säkert typiskt fransmän.. Vi kan ana vilka de va som klagade då det satt ett par lite längre bort från oss som tittade åt vårt håll väldigt mycket.

Här kommer lite bilder från morgonen i Arromanches och vårt hotell där. Imorn bär det av mot vårt sista stopp i Barclona innan slutstationen, Alicante. Håll tummarna med oss för att vi slipper kö denna gång så hörs vi senare!

En åktur - Tre länder. Idag har vi kört bil kan man säga. Det tog oss åtta timmar att ta oss från Amsterdam, genom Belgien, och till vårt stopp i Arromanches, Frankrike. Tror vi båda kan skriva under på att det blev en aningen långtråkigt men det gick bra ändå. Det tog lite längre än tänkt då det var lite kö i både Belgien och Frankrike men detta var vår längsta sträcka så nu är det skönt att vi kommit en del in i Frankrike. I Belgien stannade vi för att gå på toa och fylla på spolarvätska, något som inte låter jättesvårt och som om man har körkort är något man bör klara av. Det tyckte i alla fall vi och efter att ha dubbelkollat i instruktionsboken exakt var vi skulle fylla på började hälla i spolarvätskan. Att två unga tjejer skulle klara detta ansåg ett par medelålders män vara aningen osäkert. Ena mannen parkerade bredvid oss och sa något i stil med "Nu kan ni ta bort flugorna igen" varpå vi log och höll med. Efter det frågade han oss om vi var säkra på att vi fyllde på på rätt ställe och avslutade med "Are you sure?" innan han gick mot butiken. Kort efter det kom en annan kille fram och frågade om vi ville ha hjälp, "No, thanks" sa vi och så gick han. Bilen har inte protesterat och spolarvätskan har funkat utmärkt så vi är väldigt säkra på att vi fyllde i i rätt tank. Inte för att det fanns så mycket att välja på. Antingen ett lock där det står "DO NOT OPEN" eller ett blått lock som va väldigt lätt att öppna. Hmmmm vilken kan det va??

På vägen passerade vi några flera fina broar och en massa fina byar och landskap. ÄNTLIGEN ser det inte ut som Skåne överallt utan nu är vi inne i Frankrikes böljande landskap.

Innan vi åkte avnjöt vi en underbar frukost på hotellet i Amsterdam. Där fanns allt man kunde tänka sig så vi rullade nästan därifrån. Efter det gick vi till deras gym och körde ett träningspass innan det var dags för utcheckning. Vi sträckkörde i stort sett hela vägen med undantag för spolarvätskestoppet och ett stopp för byte av förare efter ca halva vägen. Vi är väldigt tacksamma för alla finesser som finns i bilen och farthållaren har blivit en kär vän. Det gäller bara att hålla i ratten, blinka och styra lite för bilen, som vi kallar Robin för den har RBN på nummerplåten, håller full koll på avståndet till bilen framför och anpassar hastigheten till det. Väldigt skönt! Passageraren agerar musikansvarig och kan i pauserna, typ köer, passa på att sträcka sig raklång så sätet går att fälla så mycket att man i stort sett ligger ner. Väldigt skönt det med!

Väl framme i Arromanches checkade vi in på ett jättemysigt litet hotell. Det ligger ca 5 minuters promenad till stadskärnan dit vi gick för att äta middag. Det är en väldigt söt liten stad som när vi läste om den år 2010 hade haft 680 invånare, nästan lika många som gick i våra skolor. Efter middagen gick vi en sväng i staden och ner på standen och bara njöt av solnedgången med en varsin glasskula. Vi passerade även byns kyrka vilken var stor och fin och som hade små ansikten längs hela väggen, lite läskigt men ändå roligt. Den har en häftig historia denna staden och man påminns om att det största problemet inte varit om man kan få bord ute istället för inne utan att det handlade om världskrig och om liv och död. Även fast det idag är svårt att sätta sig in i hur det verkligen såg ut då.

Imorgon ska vi äta frukost på hotellet, vilken vi hört är väldigt bra, gå runt lite till i byn och sedan sätta oss i bilen igen för sydligare färd mot Bordaux. Vi hörs!

Hej allesammans!! Idag anlände vi till Amsterdam efter lite mer än 3 timmars körning. När vi kom till hotellet visade det sig att rummet inte var färdigt så vi fick en gratis drink i baren, vilket vi absolut tackade ja till :) Därefter bestämde vi oss för att inte vänta in rummet utan gå ut på stan för att se oss omkring. Vi hamnade på ett mysigt lunchställe dör vi beställde varsin god sallad. Vi gick sedan ned mot den stora shopping gatan och där blev det lite shopping för oss båda. Vi kikade även på utsidan av det kungliga slottet i Nederländerna och gick förbi Anne Franks hus, men såg fort att stå i 100 meter kö för att komma in så var det inte värt det. Vi knatade hemåt och fick vårt rum. Väl inne på rummet gjorde vi oss i ordning för att sedan gå vidare till en italiensk restaurang som hotellet hade rekommenderat och bokat åt oss. Där var maten supergood!! Nu sitter vi på det fina rummet och ska ta och boka ett hotell vid nästa stopp, som troligtvis blir i Arromanches.

Imorgon har vi tänkt att gå upp och eventuellt äta frukost på hotellet och sedan gå ned till gymmet på hotellet. Därefter åker vi mot FRANKRIKE!

Då internet svek oss lite igår kommer gårdagens inlägg nu.

Nu är vi framme på vårt stopp i Oldenburg. Idag bor vi på Hotel Meiners i Kirchhatten vilket är ett supermysigt litet hotel mitt i en liten by några kilometer utanför Oldenburg. Det vi tänkte oss när vi åkte hit var att vi skulle mötas av små tyska timmerhus med vita knutar men istället har vi hamnat i ett område med helt nybyggda och moderna villaområden. Vi har precis kommit tillbaka till rummet efter en liten promenad runt i området och vi är minst sagt förbryllade över vad för typ av område vi kommit till och vilka som bor här. I villaområdena är gatorna inte asfalterade utan stenlagda och alla hus ser helt nybyggda ut. Tegel och mycket tak kan vi konstatera är det som gäller här! Det känns inte som ett vanligt villaområde utan mer som att en privatperson/företag köpt upp lite ödemark och sålt tomter på den till rika familjer som fått bygga sitt drömhus där. Varvat med de moderna områdena ligger en massa åkermark och ett och annat ruckel, samt en del vallar så något har det varit här tidigare, med vad? Frågan är bara vilken typ av familjer som bor här då det ligger aningen avskilt, men vem vet om några år kanske Olderburg är the place to be.

Till höger är den ena hotellbyggnaden vilken ser ut att ha funnit här ett tag. Där finns restaurang, reception, festsalar och bowlingbanor. Till vänster är en nybyggd byggnad där rummen är. Nedan är lite bilder på vårt rum. Ljust och fräscht!

Vägen hit regnade det typ hela vägen. Vi tror och hoppas att detta är den tråkigaste vägen då vi tycker det sett lika dant ut utanför fönstret ända sedan vi var i Skåne, platt, åker och lite träd. Innan vi lämnade Köpenhamn tog vi en sväng på stan och sedan en lunch på matmarknaden. Vi åt båda falafel och det va sååå gott!

På vägen passerade vi en massa fina broar och så åkte vi färja mellan Danmark och Tyskland. Lite som en mini-gotlandsfärja med lite café och shop. Det tog ca 30 min och det mest facinerande på den resan var nog de som stod ute även fast det blåste typ storm och regnade. Imorn blir det frukost här på hotellet och sen en tidig utcheckning och avfärd mot nästa stopp - Amsterdam!

Godmorgon!! Imorse ringde klockan på 08.00. Vi klev upp och gjorde oss iordning för att sedan traska oss ut och leta efter frukostställen. Vi googlade på bra frukost i Köpenhamn och vi konstaterade att det var ett ställe som låg närmast. Väl där efter en ganska lång promenad så klev vi in på ett danskt litet ställe som heter Riccos. Det var ett mysigt litet frukostställe och jag började beställa frukost. Då visade det sig att de hade ingen yoghurt kvar och inga äpplen till Ebbas ingefärashot... Så vi bestämde oss för att gå vidare och lyckligtvis hittade det mysiga stället MJ Coffee som syns på bilden. Där köpte vi yoghurt (äntligen), fruktskål och varsin god macka. Frukosten blev lyckad tyckte vi båda! Efter det så ville Felicia ut och springa, men Ebba var mer för att gå till en souvenir butik. Där hittade hon en mini model av de färgglada husen i Nyhavn och ett snapsglas där det står København på. Nu ska vi packa ihop våra väskor och sedan checka ut. Nästa stopp är Oldenburg i Tyskland. Vi hörs där!!

Här kommer en bildbomb från vår dag i Köpenhamn. Vilken fin stad detta är! Vi har gångavstånd till Ströget så dit tog vi oss en promenad för att kolla shoppingutbudet. Första fyndet blev det vi tror är Köpenhamns version av "Biblioteksgatan" där vi kollade in både rean på Michael Kors och de fina sakerna som vi inte ens vågade röra inne på Hermés. Dock kom vi ut tomhänta denna gång. Nästa blev ett stort varuhus som hette Magazine, liknande Åhlens City, men där var det så mycket saker att man inte ens orkade bestiga klädhögarna, så vi gick vidare. Här krockade vi in på Day by Mikkelsen där det blev lite shopping för Ebba. Två superfina neccesärer i olika storlekar. Runt hörnet stötte vi på By Marlene Birgers flagshipstore men vi hittade ingenting som passade oss där så vi gick vidare. Efter att ha passerat Samsoe o Samsoes butik för andra gången gick vi ner och kollade och fann båda en varsin topp där som va mycket fina och kommer passa mycket bra under denna resa. Två små kassar rikare gick vi vidare längs Ströget och tog oss en sväng in på Illums Bolighus där vi hittade ett par hängande vaser/ljuskupoler som vi gärna ville ha. Efter lite väntan och en del språkliga missförstånd visade det sig att det bara fanns visningsexemplaren kvar vilka dels saknade box och dels användes som krukor för några Aloe Vera växter så det blev inga glaskupor denna gång. På ett torg på Ströget fick vi se en kort akrobatik/dans-show med ett par som va superduktiga och halvt riskerade livet men antar att de tränat en del så de överlevde.

Vårt hotell ligger precis vid denna gata med de färgglada husen så här satte vi oss och åt middag i den varma kvällssolen. Det blev inte så mycket samtalandes för vår del då vi båda satt och tjuvlyssnade på de bredvid då det va en tjej som verkade ha varit överallt ink. Sverige, Jönköping för att vara exakt, där hon ätit älgköttbullar. Hon verkade väldigt facinerad av de hon hade bott hos då de en gång om året gick ut och sköt en älg för att göra köttbullar på till jul. Wow. Hon sa även att hon höll på att lära sig svenska men att hon inte förstod så mycket när folk pratade svenska med henne, och att Stockholmare speciellt pratade fort.

Efter middagen gick vi åt andra hållet, mot vattnet. Här fick vi se en broöppning, inget mer att säga om det. Vi gick sedan över en dansk-design-modern bro och hittade en supercool matmarknad. Vi ångrade oss lite att vi inte hittat den tidigare men bestämde oss för att äta lunch där istället imorn. Från vad vi såg ikväll är detta något som verkligen saknas i Stockholm, det verkade så coolt och så mysigt!

​Utanför matmarknaden fanns det en massa små träd med små lappar på så vi skrev varsin liten kärlekhälsning och hängde upp dem där innan vi vandrade tillbaka mot hotellet. Innan det va dags för sängen tog vi varsin glass på en liten glassbar som låg i en källare. De hade en pistageglass to die for!! Mums.

Nu ska vi gå och lägga oss och ser fram emot en lika härlig förmiddag i Köpenhamn och sedan en spännande resa till vårt andra stopp i Oldenburg, Tyskland.

Nu har vi lämnat svensk mark och inträtt i Köpenhamn! Vi har precis checkat in på Hotel 71 Nyhavn och ska nu bege oss ut för en upptäcksfärd i staden. Har hört att By Marlene Birger har sin flagshipstore här så vi kanske råkar gå förbi där. Av det vi sett än så länge från bilen ser Köpenhamn ut som en riktigt fin stad så nu ser vi fram emot en härlig kväll här!