Då har jag alltså åkt runt jorden och tillbaka. Sverige-Madrid-Venezuela-Brasilien-Argentina-Chile-Bolivia-Peru-Colombia-Miami-Sverige 🇸🇪🇪🇸🇻🇪🇧🇷🇦🇷🇨🇱🇧🇴🇵🇪🇨🇴🇺🇸🇸🇪
Och allt detta har jag alltså hunnit se på 4 månader! Så mycket intryck, så många nya platser, språk och människor man mött. Det har varit stunder så jag verkligen undrade vad i hela hel**** har jag gett mig in på (Venezuela) men förutom det så har allting varit så himla bra och lärorikt! Det måste jag säga att Venezuela också var, lärorikt och intressant. När jag tog taxin till flygplatsen i Miami så var chauffören från Venezuela. När han hörde att jag hade varit där så blev han chockad att jag varit där, tackade Gud att jag överlevt och sa att jag hade haft väldigt tur. Han sa att dit ska man verkligen inte åka och sa verkligen att jag hade tur som kom ut ur landet och inte blev kidnappad eller något.

Flygningen gick jättebra. Tog väl typ 7 timmar Miami-London. På planet hade jag en massa olika filmer att välja mellan plus att det serverades både middag och frukost. Riktgt nöjd med Norwegian! ✈️🇳🇴👍🏼

Ja men då är man alltså hemma i Sverige och Götet igen då. Och det är hur skönt som helst! Jag har saknat alla er där hemma och sen också att slippa leva i en ryggsäck, slippa packa upp och ner varje dag.

Det var alltså för ungefär 4 månader sen som jag, helt själv, gav mi ut på mitt livs äventyr. Att resa genom hela Sydamerika. Jag har haft en månaders semester där jag gjort och sett hur mycket som helst, och verkligen levt i nuet. Jag har ju liksom ibland inte ens vetat vad jag ska göra samma dag när jag vaknar upp. Jag har bokat flyg eller bussbiljetter med bara någon dag innan. Ingen har sagt vad jag ska göra utan jag har gjort precis som jag själv vill, varje dag! Och det har varit så oerhört skönt! Men nu var jag verkligen redo att komma hem. Efter alla dessa år i skolan då någon alltid sagt vad man ska göra var det så skönt att slippa det för ett tag och verkligen känna sig fri. Men nu måste jag erkänna att jag saknar att ha fasta rutiner.

En sak man inser när man reser är hur jäkla bra vi har det i Sverige. Vi må klaga på vädret men efter denna resa har jag insett att inte ens det borde man klaga på! Vi har det så grymt bra i lilla Sverige. Det och mycket annat som jag lärt mig och insett kommer jag ta med mig och tänka på nu när jag är tillbaka. Sen något jag verkligen kommer ta med mig är min spanska. Jag har märkt att jag absolut utvecklats väldigt mycket vilket är svinroligt! Att kunna sitta och prata med de flesta om det mesta.

Jag vill ännu en gång tacka alla som jag träffat på vägen! Jag har träffat så många människor och fått nya vänner över hela världen. Det är verkligen ni som gjort att denna resan blivit så bra som den blev. Tack!

Många har frågat: vilket var det bästa landet?
Jag vet faktiskt inte det. Alla länder har haft något speciellt. Men om jag där nämna några så är det Colombia, Argentina, Chile och Brasilien. Det var också de länderna jag spenderade mest tid i. Ungefär 3 veckor i varje. Men i både Argentina, Chile och Colombia har jag hunnit se mycket men trots 3 veckor var det väldigt mycket i Brasilien jag inte såg. Dit vill jag gärna åka tillbaka och nu försöker jag även lära mig Portugisiska.

Att bara dra iväg helt själv och resa genom Sydamerika var verkligen det bästa jag gjort! Och det är verkligen något jag kan rekommendera er alla! Kanske inte just Sydamerika eller ensam, men att dra iväg och res någonstans! Vi är så lyckligt lottade att vi är födda i Sverige där dom flesta ganska enkelt skulle kunna jobba och spara ihop pengar för det. Så för fan, passa på säger jag!

Ett av det starkaste minnena är från gruvan i Bolivia. När vi gjorde en tur där vi fick klättra, krypa, hoppa, spränga dynamit och massa andra livsfarliga saker. Saker som för arbetarna där inne är normalt, deras vardag. Det som verkligen satte sig fast i minnet var killen vi fick prata med, en 20 årig kille som jobbat i gruvan sen han var 13. Hans dag kan vara antingen 10 timmar eller om han har otur upp till 20 timmar. Det slog mig verkligen där inne att det kunde varit jag. Jag hade lika gärna kunnat vara född i Bolivia och behövt jobba i en livsfarlig gruva varje dag. Så ta vara på det du har!

Ja detta blir väl sista inlägget på ett tag. Nästa blir väl förmodligen min nästa resa. Efter att ha rest och hört om andra platser där andra varit så blir man beroende. Och några platser som står på min lista är Mexico, Kuba, Jamaica, Australien och Indonesien. Det var väl dom som står högst upp just nu. Men nu ska det njutas i Svealand ett tag!

Hoppas ni tyckt det varit kul att följa min resa genom min blogg. Men det har ni väl förmodligen med tanke på följer siffrorna. Det var verkligen en glad överraskning att det blev så många läsare. Tack till er!

Vi ses väl på gatorna i Sverige. Tack och hej!

Hasta luego amigos! 👋🏽

Då är mina dagar i Miami slut, vilket också betyder att det nu äntligen bär av mot Sverige. Jag har haft det jätteroligt dessa 5 dagarna i Miami. Jag har bott hos min kompis Moa-Stinas och hennes kompis Fannys lägenhet i South Beach.

Första dagen blev det en stor burgare och milkshake, typiskt amerikanskt. Sen efter det hängde vi med deras andra kompisar som går på samma skola. Andra dagen hyrde vi cyklar och cyklade runt en sväng. Sen låg vi på stranden. Tredje dagen skulle dom till skolan så då gick jag runt en stund själv på stan och kollade runt. Igår (tisdag) så drog vi runt på stan igen och sen blev det stranden ett tag tills det blev för molnigt. Då gick vi till en bar och satte oss, där dom inte frågade efter leg så där passade vi på att ta en drink när det ändå var Happy Hour. Det har annars känts konstigt att man inte ens på en restaurang kan beställa en öl för att man måste vara 21... Så inget festande har det blivit. Sen nu idag så sov jag ut, sen gick jag en sväng innan jag sedan la mig vid deras pool.

Det har absolut märkts att man lämnat Sydamerika genom att allt är så modernt tex. Men sen så pratar och allt står på spanska så det känns ändå på sätt ovis som man är kvar. Sen är ju priset en som sjuk skillnad! Maten är ju så dyr! Men det sjukaste är att man kan komma undan jättebilligt men då är det verkligen snabbmat som MC Donalds och sånt. Men mat i matbutikerna, det är riktigt dyrt!

Men jag har haft jättekul med dom och varit fräckt att få se lite av USA. Men nu bär det alltså av hemåt. Det ska faktiskt bli väldigt skönt! Så nu idag har jag alltså packat min väska för sista gången! 😍👏🏼

Planet går vid 23:45, då åker jag till London. Där har jag några timmar innan det sedan bär av mot Sverige! Tror jag landar runt 10 / 11 tiden på kvällen imorgon (torsdag).

Tack Moa-Stina & Fanny!

Ha det så bra så ses vi snart i Sverige allesammans! 👋🏽✈️🔜🇸🇪

Här spelades motorsågsscenen i Scarface in 🎥

Då är min resa i Sydamerika slut. Sista dagarna spenderades på det absolut bästa sättet, på en strand! Jag åkte till Playa Blanca. Där hittade jag ett ställe där jag kunde bo på stranden i en hängmatta och vakna upp och se havet. Jag hittade ställen där det kostade typ 25kr. Så här va det riktigt grymt! Att vakna och somna till ljudet av vågorna, det är fan paradiset alltså! Jag stannade två nätter och hade riktigt tur med vädret, sol och riktigt varmt varje dag. Aldrig något moln som täckte solen och stal soltimmar för mig.

Jag gjorde absolut inget speciellt, bara njöt och tänkte tillbaka på dessa 4 månader som gått så oerhört fort. Jag har hunnit se så himla mycket. Jag har sett en hel kontinent. Jag har lärt känna och träffat så himla mycket människor som hjälpt till och gjort denna resan så grymt jäkla bra! Detta är något som alla borde göra!

Jag stannade som sagt två nätter och vad jag gjorde var verkligen bara ligga på stranden och sola och ibland tog jag en paus i palmhyddan annars var jag i havet och badade. Det var verkligen vad jag behövde och så jag ville avsluta min Sydamerika resa!

Men bara för att jag lämnar Sydamerika så är inte inte resan helt slut. Nu blir det ju Miami 4 dagar, det ska bli svinroligt! Jag har en kompis som pluggar där som jag ska bo hos. Så sista kvällen i Colombia spenderas här i Cartagena. I skrivande stund fortfarande lite oklart hur den kommer se ut. Men jag har mitt flyg halv tio imorgon bitti så för sent blir det inte.

Nästa inlägg blir förmodligen från en annan kontinent. Hej så länge! 🇨🇴🔜🇺🇸

Här spenderades dagarna. Antingen utanför i solen men ibland var det väldigt skönt att sitta i skuggan en liten stund.

Vad jag såg när jag öppnade mina ögon på morgonen.

En Coco-Loco om dagen är bra för magen! 🍹🍍

Det blev buss dit men sen hörde jag att båten var nästan samma pris så tillbaka vägen blev genom havet 🚤

Jag lämnade Barranquilla och åkte istället till Cartagena. Bra val säger jag! Det är så sjukt fint och mysigt här! Nu önskar jag att jag hade haft mer tid här men idag ska jag dra på nytt strandäventyr i två nätter. Sen har jag sista natten här igen. SÅ SJUKT att det redan gått 4 månader och på lördag lämnar jag Sydamerika. Iallafall så har jag hunnit se ganska mycket här på dessa knappt 24 timmarna här. Jag började med en Free Walking Tour direkt när jag kom igår. Så vi fick se nästan hela Centro histórico, den fina delen där jag bor. Sen satt vi och såg solnedgången. Efter det gick vi hem.

Imorse blev det en löprunda. Jag sprang till en annan del av stan, utanför murarna. Där alla höghusen är. Där kollade in de två crossfit ställen som finns här. Sen har jag gått runt lite mer här i stan och nu bär det av mot stranden. Vet ej om wi-fi existerar där.

Hej så hörs vi senast fredag!

Kan ju börja med att säga att jag inte har en endaste aning hur "Beskaja" stavas. Men ni fattar ju vad jag menar.

Jo en natt till sa jag ju att jag skulle stanna i paradiset. Så blev det inte. Igår regnade det hela förmiddagen så tog första bästa buss tillbaka till Santa Marta. Där sov jag inatt. När jag kom fram igår så blev det faktiskt en löprunda, det är ju Göteborgsvarvet snart och bättre sent än aldrig att börja träna antar jag. 😁 Sen imorse blev det faktiskt också ett träningspass, fast crossfit. 🏋🏼 Sen efter det åkte jag in till marknaden och köpte mig en hängmatta och sen klippte jag mig också 💇🏼 Jag har blivit helt förtjust i hängmatta, svin sköna att både sova och bara slappa i. Plus en cool souverni. Efter det blev det poolen på hostelet lite innan jag tog nästa buss till Barranquilla.

Det blev ju faktiskt ganska intressant att åka hit. Bussturen gick fint men det började regna och blåsa en del. Väl framme i Barranquilla så började det blåsa och regna på riktigt! Jag hopade in i en taxi för att åka till mitt hostel. Det tog ju ganska mycket längre tid än vad jag hade tänkt. Det hade tydligen regnat hela dagen. MYCKET! Så vissa gator såg ut såhär. Vi blev fast i nästan en timma på grund av en flod som bildads. Men efter lite väntan lugnade det ner sig litegrann och vi kunde passera.

Så nu är jag här och ska stanna över natten. Det blir nog bara en natt så jag hoppas verkligen det är bättre väder imorgon. För imorgon är tanken att åka till Cartagena 😊

Här har ni husen vi bodde i på stranden 🏠🏖☀️🌴

Ja man kanske ska passa på att köpa sig en strandtomt 🏖

Och ja... Så här såg det ut på vägarna i Barranquilla idag. 🌊😬

Nu är jag verkligen i paradiset! Bor på ett hostel som ligger på stranden. Så jag har allt jag behöver på ett och samma ställe! Säng, mat, sol, värme och bad! Det är detta jag sett fram emot så länge! Lite sol och bad innan Sverige. Stället jag bor på heter La Brisa Tranquila och ligger på Costeña eller Costeño beach. Det tillhör Santa Marta här på den karibiska kusten i Colombia. Tanken var att stanna här två nätter och dra vidare. Men detta stället har allt jag behöver så stannar nog här ännu en natt så lämnar på måndag. Har träffat en massa svenskar här så det har varit kul att hänga med dom!

Har hört att vädret inte är så dumt i Sverige heller, det är ju kul att höra och aka bli skönt att komma hem till!

Sen grattis ännu en gång farmor på födelsedagen!!! 😃🎉🎈

Tja då!

Soluppgången. Så fort solen kommer fram börjar svetten rinna! Det blir varmt direkt!! ☀️

Vi gick till ett annat ställe på stranden en bit bort där dom skulle släppa ut 350 sköldpaddor 🐢🐢🐢🐢🐢🐢🐢🐢🐢🐢🐢🐢🐢🐢

Första dagen på mitt strandäventyr tog jag bussen till National parken Tayrona. Sen där inne tog jag en annan minibuss som tog mig en bit in i parken. Därifrån fick jag gå en sträcka som tog en timma typ. Det var hett, riktigt hett! Svetten bara rann. Men jäklar va skönt det var att vara tillbaka i värmen! Jag kom fram till stället jag skulle bo på, en liten camping där man kunde hyra en hängmatta. När jag kom fram bytte jag fort om sen blev det ner till stranden. Man har utsikt över havet från boendet men där är det öppet vatten så man får gå en liten bit bort för att bada. Där på stranden låg jag och njöt tills solen försvann. Då blev det gå tillbaka och äta middag. Det var inte så mycket folk där så efter middagen blev det läggdags.

Dag 2 vaknade jag upp ganska tidigt, åt frukost och sen gick jag till ett annat ställe, en halvtimma bort, för att se hur det va. Det visade sig vara mycket större och mer folk. Sen kunde du bada vid stranden precis vid campingen. Dock lite dyrare men mycket bättre. Det första stället hette Bukarú och det andra Cabo San Juan. När jag kom dit blev det stranden hela dagen. Sol, bad, snorkling, mer bad, mer sol och bara njuta av Karibien. Sen mot kvällen blev det middag och lite tjöt med en Amerikanare innan läggdags på nytt.

Dag 3 så vaknade jag upp väldigt tidigt, vid 6. Så jag hann se soluppgången. Helt sjukt hur fort det blir varmt, så fort solen kommer fram börjar man svettas. Nu blir det lite frukost, sen bär det av mot nästa ställe. Det är en annan strand utanför parken. Där har jag bokat två nätter på ett hostel. Men hur man tar sig dit har jag ingen aning om, men det löser sig nog. Läser ni detta så har jag ju lyckats hitta wi-fi vilket betyder att jag förmodligen lyckats ta mig dit.

Japp ni läser ju nu detta och ja jag kom fram. Det va bara att ta en buss från stora vägen och säga vart jag skulle av. Där tog jag en motorcykeltaxi till hostelet. Kan ju säga att detta stället är nog mitt nya hem! Och helt klart det bästa stället jag bloggat på hittills! 🌴🏝☀️

Adios!

En blå krabba 🦀

När man går där i djungeln så minst var femte meter så rasslar det till bland löven. Då är Fernholm slags ödla som springer och gömmer sig. Jag har sett alt från småttigar till dessa bamseödlor, gröna, blå, bruna, randiga och blandade i alla möjliga färger. 🐉

Nu är jag äntligen på kusten, karibiska kusten, här i Colombia. Det är detta jag har sett fram emot! Soligt, varmt så att kläderna klibbar och bad! Denna natten som var stannade jag på ett hostel som hette The Dreamer Hostel. Jättebra var det! Igår när jag kom njöt jag i poolen och sen på kvällen åkte jag in till centrum och gick längs havet. Idag så vaknade jag och åt deras grymma frukost! Sen har jag packat och fixat för nu snart bär det av på strandäventyr. Jag ska in i National parken Tayrona, sen därifrån åka vidare till andra stränder. Tanken är väl 4-5 nätter och jag har ingen aning hur det ligger till med wi-fi på dessa ställena men det finns säkert någonstans. Så nu några dagar bara njuta! Så fört jag får wi-fi ska jag lägga upp bilder!

Ha det så bra och hoppas ni har det iallafall nästan lika bra där hemma som jag har här. Fast det tvivlar jag ju i och för sig starkt på!

Tja! 😎🌴☀️🍹🏝🏖

En helg har nu spenderats i staden som nu är den mest organiserade i Colombia, men som för bara 20 år sedan var bland den farligaste i världen! Där föräldrar var oroliga att deras barn skulle dö på väg till skolan, där man som polis blev mördad och där mer än 70% av världens kokain distribution hade sin utgångspunkt.

Det är alltså Medellín jag pratar om. Jag tyckte helt klart att det är den mest utvecklande staden i Colombia jag sett hittills! Från Cali så åkte jag med en fransman och två tjejer från Sverige till Medellín. Vi tog en kvällsbuss som blev försenad pga punka etc. Första dagen så startade jag med ett Crossfit-pass. Sen gick jag och fransmannen på en Walking-tour i downtown. Den var väldigt bra! Man fick förståelse för både stadens och Colombias historia. Och hur staden utvecklats från det hemska den en gång var till vad den är idag. Att det inte var ovanligt att se ett nytt hus blivit sprängt under natten på väg till skolan. Sen efter den turen gick vi hem till hostelet och trots att han var från Frankrike så blev det italienskt, vi lagade nämligen en pasta carbonara. Sen efter det blev det fest!

Dag 2 blev det ett nytt crossfit-pass, på ett annat ställe. Hakuna Crossfit. Sen började det spöregna, helt galet mycket! Så halva dagen spenderades på hostelet. Sen på kvällen åkte vi alla fyra till ett berg med utsikt över staden. Och sen blev det fest även den dagen. På söndagen var det ganska lugnt. Tog sovmorgon och hann precis med frukosten som varade till 10. Efter det vilade jag lite till och sen började boka och planera resan till kusten. Under tiden började jag snacka med ett tjejgäng från Bogota som bara tagit en weekend till Medellín. Jag hängde med dom och åt lunch och sen åkte vi till en linbana som åker upp till en park. Gick runt där en liten stund innan vi åkte tillbaka för att dom skulle åka hem. Efter det blev det en lugn kväll och att lägga sig tidigt, vilket betydde inte vid 5 på morgonen...

Igår (måndag) så gick jag och dom svenska tjejerna på en tur om Pablo Escobar, ökända mannen som var den 7e rikaste i världen och styrde allt vad som hette kokain och indirekt hela Colombia. Vi började vid huset han växte upp i sen till ett av hans hus som blev bombat i ett mordförsök på honom och hans familj sen vidare till andra hus och hans kontor etc. Sen till huset där han blev skjuten och dödad och avslutningsvis till hans gravsten. Vi fick berättat för oss om hela hans liv och väldigt mycket runt omkring. Väldigt intressant! Det jag tycker är mest intressant är att han var så oerhört intelligent! Alla hans sätt att styra distributionen, smuggling, muta, lyckas vinna röster för att bli president genom att bygga hus till fattiga och försöka bli president för att bli immun mot att bli skickas till USA som fånge. Många kriminella skickades nämligen till USA för att hindra att på något korrupt sätt bli frisläppt igen. Men det fanns en regel som sa att om man var politiker eller satt i kongressen så var man immun mot att bli ivägskickad. Han åkte nämligen in i fängelse två gånger men kom ut lika snabbt. Antingen av att alla bevis brann upp eller att alla som visste något blev mördade. Han kunde alltså göra i princip vad som helst! Han hade så brutalt mycket pengar! Han erbjöd sig en gång att betala alla Colombias skulder på 20 miljoner dollar i utbyte mot att knark skulle legaliseras. Det fick han dock inte igenom! Men det var inte mycket han inte kunde göra. Han hade lite hus här och där i världen. Och även en stor gård med allt ni kan tänka er! Tex ett zoo där han hade flodhästar, giraffer och zebror bland annat, influgna från Afrika. Trots att han byggde hus åt fattigt folk så var ju inte det för att vara snäll, utan för att vinna röster. Allt var ett taktiskt spel. Och ingen kunde stoppa honom. Alla som gick i hans väg blev mördade. "Plata o plomo", "muta eller dö" kan det översättas ungefär. Alla ville ha en inlåst eller dödad och tillslut så sa han att han ger upp och kan tänka sig att sitta av sitt straff i fängelse, på ett villkor. Om det är i hans egna fängelse, som han lät bygga, med egna vakter och inga poliser eller militärer på insida . Det gick regeringen med på. Det var alltså inget fängelse utan ett slott! Han levde som en Gud! Skyddad av regeringen från alla fiender. Och han kunde fortsätta att styra sin knarkbusiness in ifrån. Där ifrån rymde han sedan och höll sig gömd ett tag. Regeringen hade bestämt sig att det fick vara nog och alla letade efter honom! 2 december 1993 hittade dom och sköt honom. Han hade gömt sig i ett hus i Medellín. Ingen vet riktigt vem som sköt honom. En teori är polisen, annan militären och en tredje någon liga eller kartel.

Sen berättade dom också att trots att det blivit väldans mycket bättre så finns knarket och korruptionen fortfarande kvar. För bara någon månad sen så blev en stor grupp med poliser tagna för att vara involverade i knarksmuggling och prostitution. En annan sak var att 2 ton kokain beslagtogs och inlåst på polisstationen, där enbart poliser hade tillgång. Morgonen efter när det skulle hämtas var det utbytt till 2 ton mjöl istället.

Guiden berättade att Pablo Escobar är något som de flesta människorna vill glömma. Det var så pass nyligen så de flesta man träffar har upplevt det. Det är absolut ingenting man pratar om på historielektionerna i skolan. Men hon, guiden, tror och hoppas på att om någon generation så kommer det vara en obligatorisk del i skolan att prata om. För att det inte ska upprepas på samma sätt. Och det va också hennes syfte med att hålla denna turen, för att folk ska bli uppmärksamma och få den riktiga bilden hur det va och hur det har förändrats. Jag har pratat med många taxichaufförer och fått deras historier om hur det var att växa upp under denna tiden.

Jag gillade Medellín mycket! Det var saker jag inte gjorde nu som jag sparar till nästa gång. Nu är nästa destination karibiska kusten, nämligen Santa Marta. Egentligen hade jag sovit i en säng vid denna tiden men så missade jag planet. Eller rättare sagt in-checkningen. Detta flygbolaget, VivaColombia, har något jäkla system att dom stänger in-checkningen ett bra tag innan avgång. Och är det stängt så är det stängt och det finns inget att göra, inte ens om man kommer 5 minuter efter som jag gjorde... Så istället för att åka 18:45 så behöver jag nu vänta till 10:45, så nästan 15 timmar här på flygplatsen. För jag var inte så sugen på att behöva betala ännu mer nu när jag behövde betala för att boka om biljetten, plus att det är väldigt dyrt att åka tillbaka till stan. Men de svenska tjejerna hade ett tidigt morgonflyg så dom åkte in nu lite tidigare för att hålla mig sällskap.

Nu liksom kittlar det i mig och jag vill bara åka till stranden och få lite sol och bad innan jag kommer hem! Det är ju liksom inte ens 2 veckor kvar i Colombia! 😯

Här har vi mitt hostel i Medellín 🐵

Crossfit Deluxe 🏋🏼

Man bettar på vilken potta hamstern ska springa in i 🐹💵

En av alla bomber som exploderat i staden. Statyn står kvar än idag men med en ny bredvid. Det ska symbolisera hur det va och att det blivit bättre. Typ.

Hakuna Crossfit 💪🏼

Con las chicas de Bogotá! 🇨🇴

Huequitos 😋

Här sprängdes en bilbomb 💣🚗

Huset där han gömde sig i slutet och där han blev skjuten 🔫

Husnummer är 45-94, vilket nu är ett känt lyckonummer i Colombia.

Bilder från när han blev skjuten 🔫

Vet ni något får ni 100'000.000 colombianska pesos.

Vet ni något men håller tyst får ni 100'000.000 dollar. 💰

Första gången han åkte in i fängelset. Han ler pga att han vet att han rätt som det är kommer bli fri igen...

Hans gravsten. ⚰

Mot Cali! När jag satt på bussen mot Cali så bestämde jag mig att hoppa av i Popayan. Hade hört att det skulle vara en fin Colonialstad. Så checkade in på ett hotel där på kvällen när jag kom och gick upp tidigt morgonen efter för att hinna se så mycket som möjligt innan jag behövde åka vidare till Cali. Det är nästan så att jag lika gärna kunde suttit kvar på bussen och åkt till Cali direkt. Vet inte om jag hade för lite tid för att verkligen gå runt och se mig omkring men det jag såg va absolut inget speciellt... Visst stadens centrum va fint med alla vita hus men det va verkligen bara en liten bit som såg ut så. Gick man något kvarter bort såg det ut som vilket annat ställe som helst! Jag gick iallafall in i Katedralen och sen upp på ett berg där man skulle ha utsikt över staden. Men det va inte heller något speciellt.

Nu är jag i Cali iallafall! Kom fram igår kväll. Tanken var att komma fram på dagen men pga en vägspärr, eller manifestation så kom vi inte förbi. Det var en kö på säkert någon kilometer. Igen kom förbi! Det stod stora lastbilar i vägen. Vi satt och väntade i säkert 2 timmar. Då frågade jag en kvinna som sålde frukt utanför, för dom som hade restaurang där var ju detta drömläge! Jo jag frågade vad hon trodde, om vi skulle komma förbi idag. Hon sa att hon var osäker på det. Vi hade kommit ganska långt fram då många väntplats åkt tillbaka. Så jag tog mina väskor och började gå. För på andra sidan folkmassan skulle det finnas bussar. Och efter typ 500 meter kom jag fram. Typ hela Colombias specialstyrka, poliser, människor, lastbilar, eld. Det var så mycket liv där! Men jag gick försiktigt igenom den 200 meter långa folkmassa som tur va utan att något hände. Liftade med en lastbil en bit för att sedan byta till en buss och åka till Cali.

När jag kom fram till Cali bytte jag om och drog till ett Crossfit gym som låg jättenära mitt hostel. Efter det blev det utgång till en klubb med ett gäng från hostelet.

Idag blev det en street-food tour som va jättebra! En holländare som flyttat hit och kunde jättemycket om stan och så fick vi prova mat, frukt och drycker. Jättekul!!! Nu softar jag vid poolen och sen ikväll är det salsakurs här på hostelet. El Viajero heter det och är grymt!