Hejhej!
Igår kväll var jag och Felix ute och åt middag på restaurang enligt vår helgtradition. Det var ett meny-erbjudande, så det blev faktiskt trerätters för vår del. Vi båda var överens om att förrätten var klart godast. En väldigt mysig kväll helt enkelt!
Nu är det söndag och det blir nog bara en slappdag eftersom vi inte känner oss på topp. Ska dock försöka hinna med lite pluggande. På torsdag har jag nämligen slutprov i talande, grammatik, skrivande, hörförståelse och läsförståelse. På fredag har Felix sin sista jobbdag också!! Tiden börjar verkligen rinna ut nu och det är en liten konstig känsla. Kan inte förstå hur snabbt tiden har gått!
Annars har vi inga speciella planer i veckan förutom att njuta av den sista tiden här!
Kram

• 25 Readers

Halloj

Förra helgen som Sophie skrev fick vi finbesök. Det var helt klart planerat i minsta detalj och min familj och Sophie lyckades lura mig ordentligt. Det började redan på måndag förra veckan då Sophie berättade att vi skulle nog gå ut och äta med två kompisar på fredagskvällen. Nästa luring var när jag och min kollegor på jobbet höll på att stänga som någon knackade på fönstret. Då var det mamma som stod där med resväska och allt. "Hon skulle bara va i Paris i en timme innan hon skulle tillbaka till flygplatsen för att flyga hem på vid 7-tiden." Vilket jag helt och hållet köpte. Sist men inte minst så Sophie och jag sagt att vi skulle ta helgen som den kom så jag blev minst sagt förvånad när vi kom till restaurangen och hela familjen var där.

Hela helgen var fylld av underbara ting. Vi åt en mycket god middag på fredagskvällen. Lördag morgon åkte vi upp i Eiffeltornet, följt av en jakt på en bra resturang. Det är väldigt konstigt att när man inte letar efter någon resturang så ser man massor av mysiga/trevliga ställen men helt plötsligt när man faktiskt letar så hittar man ingen. Lördagskvällen blev en riktigt fransk kväll då vi åt middag med Joelle och Jean-Pierre som båda endast pratar franska. Det var väldigt trevligt, lärorikt och framförallt gott. Sen var det söndag och jag väcktes utav familjen och Sophie som kom med sång, tårta och presenter. Efter presentöppning gick vi på en långpromenad. Bland annat så gick vi in i Saint-Chapelle och igenom en typisk fransk marknad där vi köpte ost och lite färskpasta. Sist men inte minst åt vi på en resturang som ligger precis vid oss som vi länge pratat om. Det var väldigt gott och trevligt.
Det var en perfekt helg!

// Felix

• 33 Readers

Hejhej!
Nu är jag och Felix tillbaka från en långpromenad i solen. Der regnade igår och lite imorse men nu var det soligt och fint! Vi gick vid Seine vilket alltid är härligt: breda gator och alltid sol. Vi pratade om allt mellan himmel och jord så det var en väldigt härlig och mysig promenad. Påvägen hem köpte vi ett lås och låste fast det vid en bro. Så nu är vår kärlek fastlåst föralltid haha!
Ikväll ska vi ut och äta middag på restaurang!
Kramar

• 36 Readers

Hejhej från ett regnigt Paris!
I helgen hade vi finbesök av Felix familj. Felix var helt ovetandes om detta, medan jag vetat om det i ungefär en månads tid. Jag hade sagt att vi skulle träffa två av mina kompisar på en restaurang och vips så satt Felix fina familj där istället. Helgen var supermysig! På lördagen var vi uppe i Eiffeltornet, och vi tog hissen upp denna gång vilket var lite skönt. Vi åt goda luncher, middagar och på söndagen var det Felix tur att fylla 20 år. Han väcktes med sång, presenter och tårta och senare under kvällen åkte familjen Ellqvist mot flygplatsen. (Felix har sagt att han ska skriva ett inlägg om den helgen)
Veckan som varit har varit lugn. Först åkte jag på en liten förkylning men blev snabbt bättre, och även Felix har nu inte mått på topp de senaste dagarna. Han har jobbat som vanligt och jag har gått i skolan. Nästa vecka har jag slutprov så blir en hel del plugg nu i helgen. Igår hade vi bara en myskväll med glass och Forrest Gump. Imorse när vi vaknade gick vi till bageriet och köpte lite gott till frukost. Man får verkligen passa på nu när vi bara har lite drygt en vecka kvar här i Paris!
Bloggar mer senare!!
Kramar

• 42 Readers

Hejhej!
De senaste dagarna som varit har varit väldigt händelserika och underbara. Tänkte berätta lite om varje dag här nedan! Har faktiskt inte supermycket bilder utan har bara njutit av att få umgås med Felix och familjen.

TORSDAG:
I torsdags kom äntligen min älskade familj äntligen hit. Jag mötte upp mamma och pappa på deras hotell och så åt vi tre en mysig lunch tillsammans. Efter det promenerade vi bara runt i området där jag och Felix bor och handlade lite inför middagen. Vi bestämde oss för att äta något lätt i lägenheten så vi köpte med lite baguette, ost, chark och annat. Hemma väntade Felix som jobbat under dagen och senare under kvällen kom även Eric hem till oss.

FREDAG:
Jag gick upp tidigt eftersom jag hade skola mellan 8.30-12.00. Medan Felix och Eric kunde ligga kvar och sova, fick jag ta mig till skolan. Felix och resten av familjen gick ut på frukost innan Felix skulle till jobbet, och sen mötte de upp mig vid min skola. Vi åt en lätt lunch och bara umgicks vilket var supermysigt. Har saknat familjen!
På kvällen skulle vi till en lite udda restaurang. Mamma, pappa och Eric var där sist de var i Paris men det skulle bli första gången för mig och Felix. Restaurangen hette L'entrecote och har konceptet att man inte kan boka bord, utan man kan bara köa. Väl inne finns det bara en sak på menyn: entrecote, som man sedan får påfyllning av. Kön var relativt lång när vi kom men vi hade riktigt tur. Beroende på storleken på sällskapen så fick man eventuellt gå före. Helt plötsligt ropar en i restaurangpersonalen att det finns ett bord ledigt för fem så Eric och pappa hoppar ut ur kön och ropar att vi är fem vilket resulterade att vi fick skippa nästintill hela kön. Vi behövde alltså inte köa länge alls! En väldigt trevlig kväll!!

LÖRDAG:
Lördag innebar ledighet för Felix och mig. Under dagen tog vi oss alla upp till Sacre-Coeur. Vi gick även in i "basilikan" vilket var kul att ha gjort. Vi lunchade i Montmarte-kvarteren och på kvällen åt vi middag på en restaurang i närheten av oss. Superbra att mamma och pappa bodde väldigt nära oss dessutom!

SÖNDAG:
I söndags blev jag väckt med sång och "kaka". Det var nämligen min tur att fylla 20 år!! Fick underbara presenter och att få spendera dagen med familjen och Felix kan nog inte bli mycket bättre. Solen sken så vi promenerade vid Seine och sedan vidare mot Triumfbågen som vi gick upp i. Vi fikade, köpte glass och umgicks. Innan middagen spelade vi kort och hade en liten fördrink hos oss i lägenheten med champagne. Vi hade bokat bord på en restaurang bara någon minut ifrån lägenheten. Jättegod mat och jag kunde nog inte haft en bättre 20-årsdag!

MÅNDAG:
Dags för familjen att åka hem tyvärr! :( Umgicks med familjen på eftermiddagen efter skolan innan det var dags för de att åka mot flygplatsen.
Tiden går snabbt när man har kul!
Men det är ju bara 3 veckor kvar innan vi är på svensk mark igen. Hörs senare!! Kramar

• 84 Readers

En bild på oss från triumfbågen!

• 102 Readers

Halloj!
Rubriken är namnet på restaurangen vi var på igår. Den låg på den lilla ön i Seine, så det var bara en kort promenad till lägenheten. Det var något dyrare än vanligt men vi bokade vi tripadvisor och fick därmed 20 procent rabatt. Maten var supergod och restaurangen var verkligen trevlig!
En väldigt mysig och bra kväll helt enkelt!
/Sophie

• 113 Readers

Hejhej!
Ny helg innebär nya aktiviteter. Igår kväll tog vi det bara lugnt. Vi åt en god middag och myste framför två filmer. Vet inte om jag nämnde det på bloggen men i söndags så gick hissens alarm igång och höll på hela natten. Hissen var fast på vår våning vilket såklart resulterade i att vi hörde larmet klart och tydligt. Som tur var hade vi öronproppar!! Igår kväll skulle alarmet såklart börja tjuta igen, men som tur var så började det tidigare under kvällen vilket gjorde att larmet lät mindre och mindre eftersom batteriet eller vad det nu är verkade ta slut.
Imorse sov vi ut och låg kvar länge i sängen! Sedan gick vi direkt ut och sprang innan vi duschade och gjorde frukost. Sedan promenerade vi mot Museé D'Orsay där vi har spenderat dagen. Har hört mycket om det så det var väldigt kul att äntligen få gå dit. Varken jag eller Felix är några konstfantaster men det var absolut kul att se. Kände igen ett flertal tavlor av Monet som man målat av på bildlektionerna i grundskolan!
Nu har vi promenerat hem, varit och handlat och ska om ett tag ut och äta på restaurang ikväll!! Skriver om det imorgon!!
Kramar från Sophie

• 118 Readers

Två bilder från Versailles förra helgen!

• 137 Readers

Hejhej!
Nu har bloggen stått tom ett tag eftersom jag och Felix haft riktigt fullt upp den senaste tiden. I fredags kom Felix kompis Gustav på besök hit till Paris. På fredagen tog vi oss upp i Triumfbågen i solnedgången vilket var kul för även mig och Felix eftersom senast vi var där var det på dagen. Till middag åt vi baguette, ost och lite annat typiskt franskt vilket var supertrevligt. Senare på kvällen tog vi en promenad till Notre Dame där det var en ljusshow - riktigt fint var det. Det var ganska svårt att få bra bilder men kan lägga upp några stycken. På lördagen promenerade vi mest runt i Paris innan vi på eftermiddagen mötte upp Gustavs kompis Klara som bor och jobbar som Aupair i Paris. Vi hade tänkt gå in på Louvren för att se Mona Lisa en snabbis men väl inne hittade vi inte henne innan stängning. Det var lite snopet men vi gick dit i söndags så Gustav fick se en glimt av den kända målningen. På kvällen var vi 4 ute och åt middag innan vi gick hem till oss och snackade och spelade lite spel. En väldigt trevlig kväll!!
I söndags(igår) tog vi oss till Trocadero för att titta på Eiffeltornet. Jag tror vi alla (främst jag) underskattade vädret så jag hade lite för lite kläder på mig, och så regnade och haglade det. Men Gustav ville så gärna upp till Eiffeltornet så vi alla gick upp. Jag och Felix har dock sagt att vi vill upp igen och då ska vi klä oss varmare och att det förhoppningsvis är finare väder då. Det var ändå häftigt att göra det trots att det var svårt att uppskatta det och att vi frös en del. På vägen ner stannade vi och köpte varsin varm choklad vilket var väldigt härligt!
Nu är har Gustav åkt hem och jag har precis kommit hem från skolan. Snart kommer även Felix hem och vi ska förmodligen träna och sen börja laga middag och fixa lite här hemma.
//Sophie

Här nedan kommer massor med bilder!