Även fast jag ibland saknar att åka direkt till Joe and the juice med tunnelbanan från skolan ibland eller stiga upp 6 på morgonen för att ta moppen till SATS så finns det flera saker som jag uppskattar med min lilla stad som inte existerar på samma sätt i Stockholm.

• Promenera till "la pasticceria" (konditoriet) på morgonen för att köpa nybakta brioches till frukost.

• Inte behöva åka buss eller moppe någonstans då allt finns inom gångavstånd.

• GOTT KAFFE

• "Alla känner alla" inte helt sant men mer eller mindre vilket leder till en bred kompiskrets (detta är både på gott och ont)

• Lugnt och skönt, dvs. få bilar och ingen buss som ropar linje och slutstation.

Ciao på er mina fina!
Just nu sitter jag på ett litet kafé med en cappuccino och en brioche framför mig medan jag mentalt förbereder mig för denna hetsiga skoldag. Först blir det konsthistoria i min klass, sedan italienska med en annan klass och till sist konsthistoria med sistaårseleverna så det lär bli ett himla springande. Egentligen stannar man ju alltid med sin klass i sitt klassrum här i Italien dagen ut. Som tur har jag fina grejer i vår att se fram emot!

18-26 Mars
Denna vecka blir det ett utbyte då jag får flyga ner till Sicilien och spendera en vecka i en annan familj och uppleva lite annan italiensk kultur, hoppas även att det kommer vara lite varmare än hos mig här i norr.

2-8 April
Under denna vecka blir det prao i Nice med min härliga klass. Som tur är det så pass nära att det räcker med en busstur på några timmar. Det lär även bli en dag i Monaco under resan!

2 Maj
Detta datum kan jag ju bara inte glömma... Den andra maj fyller jag 18, då blir det party under veckan + att min fina mamma kanske kommer ner och hälsar på mig.

Ha en toppen fin dag på er!

Alla bilder är från pinterest

Godmorgon på er!
I söndags så åkte jag på en "kulturell utflykt" till Milano tillsammans med intercultura. Det blev till att stiga upp tidigt på morgonen men som tur räddades jag av en färsk (och lite dyrk) brioche när jag kom fram.
Vi besökte en sjukt stor och fin gammal villa som de har restaurerat efter en väldigt rik familj. Snacka om att man kunde tänka sig att bo där!
Sedan hade vi en väldigt lång paus som vi använde för lunch på donken + en sväng i några affärer. Senare på eftermiddagen så var vi på ett museum och tittade på massa fina tavlor, jag däremot tittade mest på taken som var så sjukt fina!
Nu blir det för mig att lunka iväg till skolan, tur att jag har sushi att se fram emot efteråt!

Hej på er!
Kom på att det var ett tag sen jag skrev här, men I'm back. Idag är jag hemma från skolan med feber, hosta och en näsa som har gjort så att jag nog tagit slut på över 15 paket näsdukar. Har märkt att en hemlängtan når mig ganska snabbt när jag är sjuk, inte för att jag inte trivs utan för att när jag mår dåligt så vill jag mest krypa upp i min helt egna säng och ha min mamma som tar hand om mig och lagar snabbmakaroner med ketchup.

Har hur som helst haft en superkul helg, jag och mina kompisar bokade en buss till ett disco i lördags och dansade hela natten. Innan dess gick vi på restaurang några stycken och åt jättegoda hamburgare.

I söndags kom mina kompisar från Milano och hälsade på mig i min lilla stad. Vi pratade så mycket om allt som hänt på senaste tiden eftersom att vi inte ses så ofta. Nästa gång blir det jag som får dra till Milano hihi, hoppas även att det blir snart. Kvällen avslutades sedan med en välförtjänt pizza.

Vi hörs snart igen!

Jullovet är slut, skolan har börjat, det har gått fyra månader av mitt år och om en månad har jag gjort hälften. Helt galet hur fort tiden går när man har roligt. De två kommande veckorna är fulla med prov och läxor, tur att skoldagarna är korta så att man kan plugga på eftermiddag och bli klar fort.
Har haft ett underbart jullov här i Italien (om man bortser från plugget som legat som ett grått moln över huvudet) god mat, mysiga frukostar, och allmänt chill!
Hoppas ni också har haft ett fint jullov och att vårterminen blir topp!
Kram

Yes då var det nytt år och allt.

Tycker att det är så skönt med en ordentlig nystart, men som jag skrev i inlägget innan så räknar jag inte direkt den första januari för hur fräsch är man egentligen dagen efter nyårsafton. Egentligen vore det ju smartast att gå och lägga sig helt fräsch efter 12-slaget och vakna upp för att gå en långpromenad och en ätaacai bowl till frukost så man verkligen startar året fräscht, men men dansa hela natten och vakna kl 14 för att äta äppelpaj till frukost som jag gjorde funkar faktiskt toppen det med.

Men det här med nyårslöften återstår ju, jag har funderat väldigt mycket på vad jag vill men var rätt säker redan från början vad jag ska jobba på. Min relation till mat detta år har väl inte varit på topp därför känner jag att det är den som ska snyggas till i år. Att hitta den där balansen som jag haft innan. Jag vet mycket väl vad jag behöver jobba på för att nå en bra punkt men det är att hålla sig där som är den största utmaningen men snart kommer jag att vara där, det är bara en fråga om tålamod.

Jag önskar er all lycka till med era nyårslöften om ni har några annars gott nytt år på er1