Bonjour på er!
Förra veckan åkte jag med min klass till Nice. Det tar 5 timmar dit från vår skola med buss. Vi åkte tidigt söndag morgon och kom tillbaka för två dagar sen ungefär. Under veckan så gick vi i skolan på morgonen för att plugga franska och på eftermiddagen jobbade vi. På vägen hem i lördags stannade vi även till i Monaco. Som tur var vädret fint hela veckan!
Jag jobbade med företaget som vi åkt med, fick ringa runt till svenska skolor för att hitta intresse över klassresor som våran bland annat. Då min klass är språkinriktad kan man väl säga att franskan gick sådär då jag halvt övergav den två år sedan men men det viktiga är att man lyckas beställa glass från Fenocchio!

Heej på er och happy monday!
Igår kom jag hem från Sicilien, det har varit en superfin resa och vi har verkligen sett och upplevt en hel del. Sista dagen överraskade familjen som jag bodde hos mig med en chokladtårta med pistagekräm som var så himla god! Hoppas att jag snart kan komma tillbaka till Syrakusa då jag tycker det är en superfin stad. Lördag kväll så hade vi alla lagat något från vårt land som vi skulle bjuda på under avslutningsfesten, jag bakade kanelbullar med min värdmamma som blev en succé! Här är några bilder från de sista dagarna.

Här om dagen så tog vi tåget till Taormina som är en stad en bit här ifrån på en kulle! Vi har ätit glass i massor och doppat fötterna! (Igår så tog jag till och med första doppet)
Supermysig stad!

Idag så steg jag upp tidigt för att åka iväg till staden Avola. Vi började förmiddagen i en skolklass med lite presentationer sedan blev vi guidade av dem runt i staden. Lite senare så åkte vi upp på en hög kulle och fick en superfin utsikt, tog en sväng till en fabrik där de tillverkar pesto, limoncello och andra såser och gott av sicilianska råvaror. Sedan för att avsluta eftermiddagen och på grund av de fina vädret, 22 grader, vindstilla och sol, så var vi på en strand och pratade och pratade.
Supermysig dag verkligen!

Hej! Idag har jag ätit, tagit bilder, promenerat och ätit lite till. Har fått se havet och sevärdheter här i Syrakusa och under veckan väntar ännu fler utflykter. Har ätit pasta med pistage pesto, cannoli och arancini, allting supergott men vi kan ju säga att jag lär rulla på planet tillbaka till Bergamo.

Imorse vaknade jag av min väckarklocka kl 4 då jag skulle iväg tjugo i fem till flygplatsen i Bergamo. Väl där checkar jag in och går igenom säkerhetskontrollen spm vanligt. Nästan inga butiker var öppna då klockan var ungefär halv sex på morgonen men jag köpte mig en brioche och drack en espresso för att ladda lite. Kl.6 gick jag på planet mot Catania och eftersom jag är flygrädd så var jag lite nervös som vanligt. Väl under flygturen var det rätt turbulent men gick över efter ett tag, då berättar de att flygplatsen är ändrad till Comiso som är söder om Ragusa. Jag som skulle bli upphämtad av familjen som jag ska bo hos här blev lite nervös över vad jag skulle göra. Efter en hel del kaos på grund av antalet personer så kom jag äntligen på en buss till Catania, åkte bland annat förbi vulkanen Etna vars utbrott var anledningen till hela situationen. Nu är jag framme här i Syrakus och har redan ätit en hel del gott.