Dominikanska Republiken (Karibien) W17/18

Just nu ligger jag hemma i min systers lägenhet. Prefekt att hon bor så nära Arlanda. Jag ska snart hoppa in i duschen och sen gå och lägga mig. Jag hade ett nattflyg ifrån Gran Canaria, som jag tänkte jag kunde sova på. Men tyvärr somnade jag inte mer än 1 timme, så jag är riktigt sliten nu.

Dagen har mest gått åt att resa. Jag mellanlandade i Finland innan jag tillslut kom till Stockholm. Under dagen har jag mest sovit och försökt tvätta lite. På eftermiddagen har jag bara umgåtts med min syster och Tove. Så skönt att bara ligga och snacka om allt. Det har hänt så mycket under den senaste tiden, så det var skönt att få lätta sina axlar lite.

Imorgon ska jag upp tidigt och bege mig till Arlanda igen. Det är nämligen så att jag ska flyga upp till Luleå för att hälsa på en kompis! Det var så längesen, det ska bli kul att bra hänga lite i några dagar! Men jag kan inte direkt erkänna att jag är så taggad på kylan samt all snö som finns där uppe. Usch!

Under veckan kommer förhoppningsvis mina flygbiljetter till Karibien. Jag längtar verkligen. Jag vill bara veta vilken dag jag ska åka, vilken tid och hur vi ska flyga! Vädret i Sverige är inte alls trevligt så jag vill bara iväg och börja jobba igen. Det är fruktansvärt uttråkande att vara i Sverige, om jag ska vara ärlig.

Kram

Dominikanska Republiken (Karibien) W17/18

Nu har det gått allt för lång tid sen sist! Men det finns en förklaring. Denna blogg använder jag endast när jag är ute och arbetar som guide, livet i Sverige är inte så intressant för er. Summan av allt är att jag tillslut tackade nej till en mellan-destination. Alltså en destination att åka till mellan Mallorca och Karibien. I slutet av oktober fick jag en enkelbiljett till Sverige, där jag nu haft semester sen dess! Därav mitt uppehåll!

Jag tänkte senare i veckan skriva ett inlägg om Mallorca. Svara på endel frågor jag fått angående den destinationen samt berätta om min säsong!

Just nu befinner jag mig på Gran Canaria, jag har varit här på semester i ca 10 dagar. Det har varit så kul att träffa så många. Några guider från Mallorca men mest ifrån Lanza! Jag har bara solat, badat, festat och ätit god mat! Så himla bra. Men mer om det i ett annat inlägg! Ikväll åker jag hem, mitt flyg går runt 23. Jag landar i Finland imorgon tidigt, för att sen flyga till Stockholm.

Jag tänkte starta upp bloggen lite smått nu. Det är trots allt bara 3 veckor kvar tills att vi sitter på flyget till Dominikanska republiken. Visumet är klart, så nu saknas bara flygbiljetter och en helt del packning! Jag hoppas att ni alla vill hänga med mig även på denna destination, mitt mål är som vanligt att uppdatera med mycket bilder!

Mallorca S17

Ännu en dag i paradiset. Det har verkligen varit en helt vanlig söndag. Idag har jag bara haft service på hotellet och sen under siestan låg jag samt Ida och Emilie uppe på taket för att sola. Det var så skönt att få lite färg, vädret har varit så himla dåligt de senaste veckorna. Direkt efter att jag slutat jobbet så kommer mamma hit. Hon landar vid halv 10 och de ska bli så mysigt. Jag har fått ledigt under morgondagen så då har vi hyrt en bil. Vädret ska inte alls bli bra, så då passar de ännu bättre att sitta i en bil!

Under veckan har jag mängdvis med planer! På onsdag ska vi ha vårt "end of season"-party, vilket betyder att alla som jobbar för TUI på Mallorca samlas för en sista stor fest. Det ska bli superkul och min röda klänning hänger redan klar i garderoben. Sen är jag ledig både torsdag och fredag. Under torsdagen så ska jag och mamma ner till Palma. Vi ska shoppa samt äta gott, men jag ska också fixa mina fransar. Jag har aldrig längtat såhär mycket till att få dom gjorda, det har gått allt för lång tid sen sist. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra på fredag än, jag har frågat om vi kan få åka med en katamaran utflykt, vi får se! Sen jobbar jag lördag och på söndag åker mamma hem. Som tur är jag ledig på söndag, så vi kan ta vara på sista dagen extra mycket! Hon ska även få ta med sig massa kläder hem, som är alldeles för varma att ha i Karibien. Perfekt!

Pusspuss

Mallorca S17

Imorse var de svårt att komma upp. Jag tror att mobilen ringde 20 gånger innan jag tog mig upp ifrån sängen. Vi var nämligen ute igår och kvällen slutade sent. Lite jobbigt eftersom jag har så mycket att göra idag. Mamma kommer ju imorgon så jag ska städa hela lägenhet samt tvätta. Jag och Zaga ska också sammanställa de sista av vår team leader utbildning!

Igår skulle egentligen hela TUI haft fotbollsturnering i Cala Dor. Men tyvärr var inte vädret på vår sida så det blev inställt. Men vi var så sugna att spela så vi hyrde en bana i Magaluf och utmanade guide online till match. Regnet bara öste ner men vi körde klart matchen, och sen gick vi upp till vår favoritrestaurang. La bodega heter den och ligger på den skandinaviska bargatan. Gud så gott de var, öns bästa tapas! De var så mysigt att vara allihopa och att vi faktiskt gjorde något på vår lediga dag. Senare på kvällen åkte vi tillbaka hem och styrde upp en förfest hos mig. Det var riktigt kul och vi körde allt ifrån beerpong till dricklekar. Regnet öste ner men vi tog oss ut till bargatan, riktigt bra kväll!

Jag var ju ledig torsdag och fredag. Onsdagen slutade i en utgång iallafall. De var nämligen så att Ving hade kickdown och Bravo Tours hade fest, så vi kunde inte tacka nej! Jag ångrar mig verkligen inte för den kvällen var så himla rolig! Det slutade i nattbad nere i hamnen, så det säger rätt mycket om vad de var för kväll. På torsdagen vaknade jag av att Emilie och Ida sprang in i mitt rum. De hade klättrat in genom min balkong för att jag inte svarade på telefonen. Vädret var på topp men vi spenderade ändå hela dagen i en hyrbil. Vi åkte ner mot Andratx för att kolla in Mallorcas sydligaste punkt, så fint! Vi körde runt lite på sydkusten innan vi åkte upp mot Alcuida igen. Torsdagskvällen blev lugn, jag köpte take away från bodega des port och såg på Wahlgrens värld! Mys

Nästan mitt i veckan för er, men fredag för mig! Just nu sitter jag inne på Emilie och Idas hotell, jag väntar på att de ska äta klart. Direkt efter ska vi ta bussen hem! Jag är lite osäker på vad jag ska göra ikväll. Antingen så blir det Paradise hotel mys med tjejerna eller utgång på banana club. Supersvårt val! Dock försöker vi verkligen hålla ner med utgångarna i september. Vissa veckor under sommaren var vi ute varje dag...

Under dagen har jag och Zaga jobbat på hotellet. Vi slutförde sista delen av vår Team Leader utbildning, så nu väntas bara slutintervjun. Vi firade med att gå till vår favorit glasseria för några kulor! Sen drog vi vidare till kontoret. Efter några timmar där gick jag tillbaka till hotellet för att ha service.

Under veckan har det inte hänt så mycket. Vi börjar få reda på vilket datum vi får lämna Mallorca. Jag vet på ett ungefär hur det kommer se ut för mig, men jag tänker inte berätta något förens det är helt klart!
Igår så var hela de norra TUI-teamet på möte. Alla guider ifrån Skandinavien, UK, Tyskland, Frankrike, Belgien osv. Vi skulle avrunda säsongen och lyssna på vilka mål vi uppnått. Hela mötet avslutades med att cheferna delade ut awards till de guiderna som gjort ett riktigt bra jobb samt utmärkt sig. Helt plötsligt stod lilla jag på scenen och tog emot ett pris. Jag fick "gold award for exceptional guest service". Jag blev verkligen jättestolt över mig själv och de kändes skönt att mitt hårda jobb gav utslag.

Puss

Gud vad glest det har varit mellan inläggen. Men ibland tar jobbet över och de finns ingen tid kvar till att blogga. De senaste dagarna har gått åt till att vara nervös för den orkanen som svepte över Karibien. Det var många varningar om att flera öar skulle ödeläggas, men som tur var klarade sig Dominikanska!

Det senaste dagarna har jag inte gjort så mycket. Jobbet har tagit upp mycket tid och de har varit fokus på att behålla energin även under lågsäsongen. Men under torsdagen fick vi ett litet avbrott då vi alla var lediga, så vi samlades hemma hos Rebecka och Kenan för en Svensk kräftskiva! Det var så himla kul och kvällen var riktigt lyckad! Vi spealde bara svenskmusik, åt västerbottenpaj samt sjöng snapsvisor. Jag ville verkligen inte att kvällen skulle ta slut! Jag tänker att jag postar ett inlägg senare med massa bilder ifrån festen!

En annan rolig nyhet är att min fina mamma har bokat biljetter hit! Hon ringde under tisdagen och sa att familjen tänkte posta ner ett paket fyllt med svenska godsaker. Men under onsdagen så ringde hon och sa istället "det är väl mycket roligare om jag kommer ner och lämnar det själv istället?". Och så blev det! Några timmar senare så var hennes flygbiljetter bokade och mamma kommer flyga ner redan nästa vecka! Hur kul som helst!

Mallorca S17

Idag är det strålande sol och nästan 30 grader varmt, så att gå hem ifrån bussen var inte så party. Nu har jag siesta till halv 5, då ska jag tillbaka till hotellet för service samt kvällsshow.

Igår gjorde vi inte så mycket, efter jobbet så gjorde vi mat tillsammans hemma. Vi försöker ha en kväll i veckan då vi lagar egen mat. Så vi inte glömmer hur man gör;)
Vi blev några stycken inne hos Ida och Emilie, tror vi var runt 6-7 guider som åt tillsammans! Mysigt! Jag missade dock tyvärr premiären av Paradise hotel, så det måste jag se idag!

Annars händer det inget speciellt just nu. Vi alla är lediga på torsdag och fredag så då ska vi ha kräftskiva. Det ska verkligen bli kul! Ida köpte med sig massa tillbehör ifrån Sverige, så jag tror det kommer bli så bra. Niklas står för kräftorna och de ska inhandlas i IKEAs svenska matbutik nere i Palma!

Mallorca S17, Dominikanska Republiken (Karibien) W17/18

Nu till hösten kommer jag packa ihop mina väskor och flytta till Karibien. Det känns så overkligt att jag kommer åka till Dominikanska repbliken för att jobba som reseledare. Helt galet! Flyget avgår i början av december och sen blir jag där i ett halvår ungfär. Jag är så lycklig som får ta med mig Louise, hon har nämligen också fått Dominikanska som vinter destination. Vi kommer att få lägenhet samt jobba i Punta Cana som ligger på östra sidan. Den här destinationen är ny för i år, så vi kommer alltså få vara med och starta upp den här delen av ön. Eftersom Dominikanska republiken är så stor finns de flera olika flygplatser på ön och också då olika destinationer. Vad jag läst om Punta Cana så ska det var den största, eller näst största, turiststaden i Dominikanska. Runt om staden finns massa aktiviteter så som zip-line över regnskogen, dyka med valar samt nattklubbarna pacha och världens största Coco Bongos. Jag tror att vi kommer klara oss!

Än så länge vet vi inte så mycket inför flytten. Bara alla de självklara sakerna som att vi måste söka visum samt vaccineras, men vi vet inte när/var/hur. Vi väntar också på svar om vi kommer få åka till en destination imellan oktober-december eller ifall vi får flytta hem till Sverige under en period. Egentligen vore de skönt att få komma hem till Sverige, jag har inte varit hemma mer än knappt 20 dagar på över ett år. Men samtidigt vill jag verkligen inte pausa i guide life, utan upptäcka något nytt medan jag ändå kan få möjligheten. Det kommer med största sannolikhet bli en Kanarieö, så jag vill helst till Gran Canaria eller Teneriffa. Jag har varit på GC innan så har ändå lite koll på hur den ön är, vilket vore de bästa att få. Men vi väntar fortfarande på en uppdatering, antagligen vet vi mer om 2 veckor.

Även fast Mallorca har varit hur bra som helst så kan jag verkligen inte låta bli att längta till min nya lägenhet, nya hotell, nya människor och nya upplevelser. Åh vad jag ser fram emot det

Mallorca S17

Veckorna bara flyger fram här i Medelhavet. Under natten har temperaturen gått ner, jag tror det var ca 17 grader. Helt sjukt kallt. Vädret har verkligen ändrats sen det blev september. Jag hade inte alls förväntat mig en sån stor temperaturskillnad. Det känns så konstigt att det snart är slut här, det har verkligen gått så fort! Snart kommer dagen då vi alla ska flytta här ifrån, och vi ska göra det jag är sämst på, nämligen att säga hejdå. Det finns ingen som är sämre än mig på avsked.

Just nu sitter jag i min servicedisk. Utanför fönstret regnar det och himlen är mörk. Jag fick gå till receptionen och be Mats tända lamporna över min disk, för att de var så mörkt. Jackan är också på. Efter min service har jag välkomstmöte som vanligt. Jag räknar med att de kommer komma mycket gäster eftersom vädret inte är så bra. Då vill alla komma för att boka utflykter samt hyra bilar. Precis som resten av ön, så de kommer som vanligt vara slutsålt på bilar samt telefonkö till vårt kontor. Under eftermiddagen har jag flera möten som ska göras. Måndagar är alltid en så stressig dag!