Just nu sitter jag på jobbet, en sån där söndagmorgon. Solen skiner och turisterna väller ut ur flygplanen. Idag jobbar jag länge, från 10 till halv 9, minst. Torsdagar och söndagar är våra längsta dagar. Totalt har vi ungefär 6500 ankomster på bara de två dagarna. Men det är roligt.

Under helgen har jag mest tagit det lugnt. Vi hade nordiska flyg under fredagen vilket gjorde att alla var trötta på kvällen. Så våra planer på att gå ut gick inte i mål. Istället såg jag och Lousie på andra avenyn. Under lördagen var jag ledig. Men jag gjorde inget speciellt utan jag tog det lugnt. Det är bara 3 veckor kvar tills jag lämnar Lanzarote så jag planerade mest hur jag ska lägga upp min packning. Jag har även åkt på en ordentlig ögoninflammation, så även det var en anledning till att ta det lugnt. På kvällen tog jag bussen till Linda i playa blanca. Vi åt middag på ett av hennes hotell innan Louise hämtade oss. När vi väl kom hem såg vi några avsnitt av andra avenyn innan vi somnade.

Efter att jag har slutat jobbet så ska jag åka till Teguise för att möta Louise på hennes hotell. Linda ska sova hos oss en natt till, så jag skulle tippa på att vi myser ner oss framför andra avenyn även denna kväll!

Igår var jag och Louise lediga. Vi spenderade förmiddagen i solen och eftermiddagen letandes efter resväskor. Vi behöver nämligen köpa en ny var till nästa destination. Herregud vad mycket saker vi har! Under kvällen så såg vi på serier innan vi sen åt mat och fixade oss. Jussi fyllde år och vi alla var bjuda på födelsedagsfest! En väldigt rolig kväll om ni frågar mig. Men tyvärr var jag tvungen att åka hem rätt tidigt så jag och Linda tog följe. Efter 2 låg vi i min säng och somnade strax där efter!

Imorse när vi vakande hade vi mysmorgon med serier och stor frukost. Vid 11 gick jag iväg för att ta transferbussen till flygplatsen. Louise och Linda är halvlediga idag så det stannade kvar hemma! Just nu sitter jag i kontoret och väntar på att de tre sista flygen ska komma ut från bagagebandet. Det är ett väldigt långt skift på torsdagar, då det är vår största bytes dag för England. Efter jobbet ska jag svänga förbi affären och köpa popcorn, gud vad jag är sugen på det! Sen tänkte jag ta en sväng till gymmet innan Louise slutar jobbet! Planerna sen är att göra tacos och se på serier. Vi har precis börjat sett den svenska serien 'andra avenyn', världens bästa. Jag är inte en sån person som tittar på serier annars, men denna går finfint!

Vecka 2 började med fjällen i 3 dagar. Massor av vänner, skidåkning, afterski och jäger i backen. Givetvis ett gång med hemmafester i skidstugan. Precis som det ska vara. Vi försökte oss på snowboard men det var inte så lätt! Under torsdagen åkte jag tillbaka till Karlstad där resten av veckan gick åt att träffa ännu mer saknade vänner, äta restaurang, umgås med familjen och såklart festa! Även ett efterlängtat stopp på Ica maxi. Veckan kunde inte fått ett bättre slut, hela min semester har varit SÅ bra. Såklart hade jag velat haft mer tid hemma och till exempel tagit bilen ner till Strömstad samt träffa alla vänner som inte befinner sig i Sverige. Men det kommer såklart fler semesterveckor! Allt avslutades igår, måndag, genom att mamma, pappa, cecilia, A och Linnea vinkade av mig då jag flög till Gran Canaria för att spendera en natt där!

Här kommer några bilder från min första vecka hemma i Sverige! Jag blev hämtad av mamma, pappa, Cecilia och A på Landvetter i Göteborg. Jag landade på onsdagkväll runt 22 tiden. Under veckan träffade jag mängdvis med fina vänner och åt massa god mat hos min älskade mormor. Jag färgade även håret. Under lördagen åkte jag hem till Camilla och träffade några utav alla fina människor från Strömstad. Tänk att de åkt från Sveriges alla kanter för att träffas när jag var hemma! Underbara, favoriter allihop! Under söndagen åkte jag upp mot fjällen för en snabbvisit, mer bilder från vecka 2 i nästa inlägg!

För 40 minuter sen klev jag av transferbussen och halv sprang hem till lägenheten. Louise mötte mig redan ute på gatan, gud vad jag saknar henne. Världens bästa. Vi hann inte ens prata om hälften av allt som hänt, innan hon var tvungen att åka tillbaka till jobbet:(

Just nu sitter jag och kollar på universitets utbildningar. Imorgon öppnar ansökan och jag ska vara redo med alla sorters kurser och skolor. Vi får se hur det blir.
I eftermiddag ska jag packa upp, tvätta, träna och duscha. Ikväll ska jag möta upp Linda på kontoret för vi ska skriva på våra nya kontrakt. Vi går fortfarande under Fritidsresor men från och med 1a april så går vi över helt till TUI. Spännande!

Dagen har varit bra, men stressig. Att vakna upp på Gran canaria och flyga tidigt, för att sen gå från terminal 2 direkt till terminal 1 för att jobba. En full dag. När jag väl satt på kontoret i min blåa skjorta så insåg jag att jag saknat jobbet lite. Mina kollegor var hur goa som helst, alla flög på mig med kramar! Vädret är behagligt, betydligt varmare än i Sverige!
Men nu börjar hårdträningen inför Mallorca. Jag har massa kurser att göra samt mängdvis med service att plugga. Men jag är så laddad, är så tacksam för all ny energi jag fick efter min semester!

Nu var det bra längesen jag tittade in här på bloggen! Jag ber verkligen om ursäkt för min pause. Det har hänt mängdvis av saker sen sist. Jag har firat både jul och nyår på Kanarieöarna samt fått besök av farmor och farfar.
Just nu sitter jag på Gran canaria och väntar på mitt flyg till Lanzarote. Jag har varit hemma i Sverige på semester i 2 veckor och det har varit mer än skönt! Jag har hunnit med allt jag ville, träffat alla kompisar, umgåtts med familjen, åkt skidor samt ätit god mat. Jag flög från Karlstad igår eftermiddag och spenderade sen kvällen hos Anna här på gran canaria. Jag känner mig riktigt uppladdad inför slutspurten här på Lanzarote samt sommarsäsongen på MALLORCA!

Att jag fick Mallorca som destination har jag inte berättat här på bloggen, men det är där jag kommer befinna mig mellan april till oktober. Jag ser supermycket fram emot det. Pricken över i:t vore om jag fick bo tillsammans med Louise! Vi får se hur det blir med det. Som det ser ut nu kommer jag göra min sista dag på Lanzarote den 10 april. Jag längtar efter nya utmaningar!

Här är ett urplocka av fina bilder från mina två veckor i Sverige

Igår gick jag till kontoret efter flygplatsen. Jag mötes då av den glada nyheten att jag fått ett paket. Mina föräldrar samt mormor hade skickat en mängd saker. Jag släpade hem det nästan 10kg tunga paketet och öppnandet det. Det fanns allt från svensktgodis till mat och medicin. Lite kläder och nya hörlurar. Lite julklappar och saker som påminner om hemma. Allt luktade Sverige! Jag blev verkligen jätteglad. TACK!

Senare under kvällen så åkte jag, Emma, Josefin, Sanna och Josefine till Deiland för att leta galaklänningar. Det är nämligen julfest på fredag. Hela företaget ska dit. Temat för kvällen är "dress to impress", väldigt svårt. Jag fick inte med mig någon klänning, men däremot ett par overknee skor. Jag har letat efter det perfekta paret i mer än ett år, men igår fann jag dom. Jag var mer än nöjd. Jag kanske inviger dom på onsdag då vi ska till Playa Blanca för att ha hejdåfest för Martin samt födelsedagsfest för Rikke!

Idag så jobbar jag ett kort pass på flygplatsen. Vi har bara två flyg från UK som ankommer. Jag har hand om taxi som vanligt. I eftermiddag ska jag iväg till Biosfera och titta efter en klänning på Berska. Ikväll så ska jag, Louise och hennes två kompisar till Teguise för att äta middag. Myspys! Efteråt blir en till sväng till Deiland, Louise måste hitta en klänning!

Idag är det äntligen fredag. Veckorna bara flyger fram här på ön. Just nu sitter jag på kontoret med Sanna, vi väntar på att Bergen ska landa. I vanliga fall är det vårt sista flyg, men idag har vi förseningar. Stockholm är sent med 3 timmar så vi alla är fast på flygplatsen tills dess.

Jag sitter och tittar på när carbincrew går förbi. Jag kan inte bli annat än avundsjuk. Jag står i kö till flygvärdinna för TUIs egna flygbolag, så jag hoppas verkligen på ett jobb där. Det ser så himla roligt ut och man får se världen mycket mer än om man bara är guide på en destination. Har man jobbat som guide innan har man förtur till flygvärdinna på TUIfly!

Vi har inga direkta planer inför kvällen. Louises har två av sina kompisar på besök så vi kommer att umgås med dom. Vi får se fall det blir en utgång med teamet, det vore roligt. Jag är ändå ledig imorgon!

Jag har fått in lite nya frågor sen sist, jag har samlat ihop några som jag tänkte svara på.

Hur gick du tillväga för att bli reseledare?
- Jag kommer inte ihåg ifall jag svarade på denna sist, men isåfall svarar jag på den igen. Jag hade en kompis som jobbade som reseledare under sommaren. När jag hade jobbat klart i Strömstad kände jag för att göra något annorlunda och sökte då för det företaget. Samtidigt passade jag på att skicka in cv till en rad olika företag, bland annat dåvarande Fritidsresor. Jag gick vidare till olika steg där man skulle svara på frågor och fylla i enkäter. Tillslut blev jag kallad på en intervjudagen och svårare än så var det inte!

Bor du ensam?
- Nej jag bor absolut inte ensam! Jag delar lägenhet med Louise, en bättre sambo kan man inte få! Niklas bor med oss i lägenheten bredvid (vi delar innegård). Vi väntar på den fjärde guiden som ska flytta in hos Niklas. Alla är svenskar. De andra guiderna som bor i min stad bor bara några gator bort, så man är aldrig ensam!

Trivs du?
- Just nu trivs jag väldigt bra! Det var mindre bra i början. Allt var nytt och saker fungerade inte riktigt som de skulle. Som tur är ordnade allt upp sig och allt är bra nu. Jobbet är hur kul som helst och jag längtar nästan till att få åka till flygplatsen.

Vart ska du åka till sommaren?
- Jag vet inte vad jag kommer få för sommardestination än. Eftersom jag började vid vintersäsongen så fick jag varken önska vinter- eller sommardestination. Men jag hoppas verkligen på att jag får komma till Mallorca. Det vore så sjukt roligt att jobba i Palma eller i Magaluf!

Vad är det bästa vs det sämsta med jobbet?
- Det bästa är helt klart att få jobba utomlands. Jag älskar min lägenhet och Lanzarote är inte så dumt det heller! Att få jobba med människor som har semester är underbart. Den sämre sidan av jobbet är alla klagomål som kommer in. Allt passar inte alla och många gäster väljer att framföra detta, ett antal gånger. Man måste ha mycket skinn på näsan för att klara av att vara reseledare, helt klart duktig på problemlösning.

Saknar du Sverige?
- JA. Jag saknar verkligen Sverige. Allt är så enkelt att få tag på där. Maten är underbar, kollektivtrafik, alla pratar svenska... Jag saknar min familj, Linnea, A och alla andra fina vänner. Det är stor skillnad på nattlivet hemma vs utomlands, ibland kan jag sakna att gå ut i Sverige. Jag saknar min säng. Även fast jag har en dubbelsäng i lägenheten så kan jag inte låta bli att sakna min egen, men så är det väl alltid. Jag har inte bott hemma sen studenten så min hemlängtan är nog större än vad den borde vara.

Jag har fått väldigt många förfrågningar om min adress till min lägenhet. Jag tycker verkligen det är så kul att så många vill skicka post hit! Jag tänker inte skriva ut min adress till lägenheten, det fungerar inte att skicka post dit. Men däremot har jag adressen till TUI kontoret! Dit kan man skicka post till oss guider, där de sedan leverans till personen ifråga! Allt man behöver göra är att skriva detta på paketet, så kommer posten att komma fram ordentligt!

TUI Destination Services
Sonja Rudqvist (AirPort guide)