Igår lämnade vi Glinde och satte kurs mot Rostock. Trafiken löpte på bra och som dom lydiga resenärer vi är var vi på plats 1h och 15 min innan avgång med TT-Lines Nils Holgersson

Rostock är en mycket stor hamn men jättesmidigt att ta sej dit och automatisk incheck.👍

Vi tillbringade mycket tid i lekrummet. Den hör färjan var snäppet roligare än den förra men 6h är jättelänge och dom stänger restauranger, reception och butik under resan. Aldrig har en DN blivit så grundligt läst. 😂

Vi kom iland kvart 1915 och spurtade iväg till Jönköping och sov där.

På morgonen åt vi en lång frulle (sjukt mycket bättre än de tyska varianterna vi ätit några dagar) och sen gick vi ut på stan och kikade en timme innan vi åkte iväg mot Stockholm

I Stockholm lämnade vi in nycklar och fixade det sista med lägenheten så nu får det inte plats en enda grej till i vår bil.

Nu leker vi skiten av rosellas lekrum och ser fram emot att komma hem.

Dagen började med en högst medioker frulle på hotellet. Jag har aldrig varit med om ett badrum i plast men det går jag nu.

Handfatet var ute i rummet. måste vara mycket lätt att städa.  Högtryckstvätt är allt som behövs 😂

Emmylou var väldigt ivrig på att klättra. hon föll ner en gång men blev inte avskräckt som hennes päron blev.

Annars kan dagen sammanfatta med Stau. Vi har suttit i bilkö från och till hela dagen. först en timme för att komma ut ur Duisburg och sen typ 1,5 för att komma förbi Hamburg och till Glinde. Sanslöst tråkig körning.

Det här hotellet har ett riktigt badrum och en kroatisk restaurang som granne så det fick bli middag

Sjukt mycket mat! och gott.

Jag och Emmylou delade på en glass till efterrätt  😁

Sen sprang vi några varv runt hotellet för att kompensera 😂

Vi fick en sista fantastisk frukost i Épernay av Charlotte innan det var dags att packa ihop grejerna och påbörja de långa körningarna tillbaka.

Vi stannade i Belgien för lunch och Emmylou doppade mycket fint sina pommes i ketchupen.

Vi åkte halv 11 från Épernay och var framme vid 5 i Duisburg. Lång väg och ganska mycket vägarbeten och bilköer.

Middag åts hastigt på Vapiano och sen störtade vi tillbaka till hotellet i regnet.

Dagen började med en lila trevlig frukost som igår. Idag hade vi även två svenskar vid bordet som var lika trevliga. Vår värd hade bakat sockerkaka 👍

Efter frukost åkte vi till Avize, en liten by utanför Épernay, för en vinprovning med Nina. 32 år gammal och hon har drivit vinfirman sen 2012. Jätte goda champagner och Emmylou fick leka med hennes sons leksaker.

Lunch åt vi på La Gare  i Mesnil-sur-oger och tror ni inte att våra nyfunna svenska vänner från BoBt sätt vid bordet bredvid 😀

Anka och vaktel avnjöts med ett glas Pinot Noir. Emmylou gillade båda fåglarna.

Sen åkte vi till Hautvillers och besökte en välkänd Campagnebar. Det är beundransvärt att en sån champagnebar kan överleva på en så liten ort!

Emmylou chillar

Sen åkte vi en kortis via Dizy och besökte Gaston Chiquet. En busslast med 40 svenskar med varierande simmighet i ögonen anlände strax efter oss så vi blev inte länge.

Vi beslöt oss för en så lugn kväll som möjligt så vi gick på en Emmylouupptäktsfärd, snabbmat och nu sängen. Imorgon börjar riktiga hemfärden.

Vi började dagen med en fantastisk frukost. Det var bara vi och ett par från Australien som bor här för tillfället och vi åt frukost tillsammans. Jättetrevliga! Och dom hade en son som var vintillverkare i Margret River. Några godsaker: nylagad äppelpaj, färskt bröd, naturell joggis och hemmagjord müsli och en ost som var så god så man kunde äta bara den. Lätt godaste frukosten hittills

Efter frukost gick vi på promenad längs Avenue de Champagne och avslutade med en rundvandring hos Mercier.

Nog roligt att se deras källare, men ganska själlöst.

Efter det promenerade vi runt Épernay och tittare på omgivningarna

Lite bus innan middagen

Det är någon slags kringresande tivoli i stan för tillfället och vi gick runt och tittade på grejerna. Hjälp vilket jobb att flytta runt allt! Men dom som jobbade där såg inte så jätteglada ut.. 😥

Alltså det här ser ju så jäkla gott ut, köttet var perfekt men grönsakerna var så mycket kokade att det föll ihop till något barnmatsliknande sörja när man satte gaffeln i det. Sen hjälpte det inte  att det var hopplöst långsam service av två gentlemän som tyckte det var viktigare att sätta ut bröd på borden än att ta upp beställningar.

Det här däremot var precis lika gott som det ser ut.

Frukost "avnjöts" på hotellet. Emmylou tränade sina föräldrar i konststycket att äta frukost på stående fot i en matsal med 4 andra par som för ganska länge sedan slutat med barnproduktion. Vi hade tänkt gå på promenad men det var skitväder så vi för direkt istället.

Pytteliten kyrka i Épernay.

Vi provade 4 champagner på en Champagebar, supertrevligt. Dom bytte champagnemeny en gång i veckan och så kunde man köpa provning av 6 olika champagner och välja mellan 8 och 12 cl. Vi valde dock att ta bara ett glas med 8 cl och prova tillsammans. snåljåparna/småbarnsföräldrarnas alternativ 😀

Sen gick vi en sväng innan middagen. Emmylou hade mycket svårt att låta ankorna vila 😥❤

Middagen intogs här. I Frankrike slänger man på lite anklever på sina finburgare och jestas det var gott. Nästan lite syndigt 👍

Detta är utsikten från vårt B&B. Inte så pjåkigt.  Nu är det dags för lite sömn så man orkar springa efter en ettåring i Épernay imorgon ❤

Det fina vädret lyste med sin frånvaro även idag när vi vaknade i Schweiz.

Men utsikten var fantastisk. Tyvärr tror jag inte att det kommer bli så många resor till detta land. Det är för dyrt. Vi trodde att det ingick frukost på hotellet men när vi checkat ut fick vi betala 18 euro per person för att äta frukost. Det är för mycket enligt mej.

Efter den överprissatta frullen gick vi en promenad innan bilfärden. Idag körde vi mest på landsvägar. Jag behöver lära mej lite franska, för bäst som det var så var vägen avspärrad. Vi lyckades krångla oss genom små grusvägar så vi kom på rätt, men det tog länge att köra 120 km.

Väl i Jura var det dags för lite lunch. Och Docks levererade. Supergod mat!

Här har flera vinmakare "affärer" där man kan gå in och prova deras viner gratis och köpa dem. Tyvärr tycker inte Emmylou att det är så roligt med vinprovning så vi gick vara in i två. Vinerna här är mycket speciella  efter som man ofta använder sej av oxidering. Första gången jag provsmakade ett vin härifrån gillade jag det inte så mycket men nu gillar jag det skarpt.

Här bor vi inatt

Emmylou hittade genast lekplatsen bakom hotellet och sprang ivrigt dit 😂

Det är ett väldigt fint ställe. Och höstigt 👍

Det som är kvar på dagens agenda är att äta choklad härifrån. Dom ska vara kända för sina praliner och nu ligger en hög och väntar på att den minsta ska knoppa in💤

Emmylou är egentligen för stor för babybjörnen, men det är så sjukt smidigt om man vill att hon ska hållas på plats när man tex packar i en bil 😀👍

Alltså jag kan inte riktigt se mej mätt på alperna!  Så häftigt landskap. Måste nog hit och skida nångång.

För övrigt spenderades dagen i bilen. Och dyr blev den. motorvägsavgifterna i Italien gick på ca30-40e och sen åkte vi tunnel gör 27 och motorvägsklistermärke i Schweiz kostar 40 schweiziska franc. Dyyyyrt skulle man pappa ha sagt. Dessutom satt vi fast i bilkö i en evighet så vi kom fram två timmar senare än planerat. Emmylou har fått en guldstjärna för sitt fina humör.

Såhär fint är det från vår balkong

Såhär glad var tydligen jag 😂

På väg hem från middagen. Lite skillnad på prisnivån här och i Italien 😫

Sista dagen i Alassio då. Känns tråkigt. tre veckor på den Italienska Rivieran går snabbt!

Vi myste runt på stranden trots att det inte var så varmt i dag. (runt 20 grader) Det är väldigt stor skillnad på när vi kom (32 grader) Så nu känns det kyligt 😂

Om ni undrar vad han gör så slänger han en blöja på mej. Inte så snällt om man frågar mej..

Till hejdåmiddag blev det saltimbocca (Sjukt god)  Och lite Barbera. Både kött och vin inhandlat hos den lokala slaktaren.

Hej då Alassio!

Efter frukosten gick vi ut på promenad i Alba. Det är en väldigt mysig stad med många vinbutiker och delikatesser

Det som ligger här är färska svarta sommartryfflar. Dom kostade ca 10-25 e för en svamp. Tyvärr måste den förvaras kallt och helst bara en vecka i kylskåp så vi köpte hem en konserverad svamp istället.

In i det valvet var hotellet och det var också där vi skulle in med bilen. Dom är jätteduktiga på fickparkering här!

När vi kom tillbaka till Alassio hade vi lite strandhäng trots att det var mulet