Så har jeg endelig været til lægen for at gå sat gang i det her projekt.

Min læge var heldigvis meget sød og forstående omkring det hele. Hun synes det var en rigtig god ide, da hun havde hørt min historie.

Vi snakkede ret meget frem og tilbage om hvorfor jeg havde valgt at gøre som jeg har valgt, hvilket jeg også har beskrevet for jer i et tidligere indlæg.

Vi blev ret hurtigt enige om at jeg helst skulle ned på en normal BMI, hvilket, for min højde, betyder en vægt på et sted mellem 70 og 80 kg.
Dog snakkede vi også om at hun ikke kunne finde noget krav om at man skulle have vedligeholdt det der vægttab i et vist antal år, så vi blev derfor enige om, at så længe jeg når en normal BMI, så kan jeg blive henvist til behandlingen.

Jeg snakkede også meget med hende om min frygt for at jeg ikke ville kunne nå at komme ned på den vægt de forventer af mig. Hun var meget sød omkring det hele, og fortalte mig at hun før har henvist folk, som ikke nødvendigvis var kommet helt ned på en vægt de skulle. Og at de havde haft succes med at blive henvist, forstået på den måde at de blev godkendt til projektet. Så længe de bare var sunde og raske. Vi snakkede også lidt om at min gigt, ikke ville have nogen effekt på min henvisning, hvilket også er noget jeg har været meget bekymret fr.
Det var rigtig rart at få den historie, for det gjorde at jeg ikke blev lige så skræmt ved tanken om ikke at kunne nå ned på den rigtige vægt.

Vi sad også og snakkede meget om hvordan og hvorledes jeg kunne komme videre med projektet, og hun anbefalede at jeg fik snakket både med en diætist og en personlig træner. Diætist ville være en god ide, fordi jeg ikke har så god en fantasi, og at jeg helt sikkert kunne spise bedre end jeg gør.

I forbindelse med træning anbefalede hun mig også at det netop var intervaltræning jeg ville gå i gang med. Jeg fik en længere videnskabelig forklaring på hvorfor det er at intervaltræning var det der skulle til. Jeg forstod bestemt ikke det hele, men det jeg forstod var at det var en rigtig god træningsmetode for folk der gerne vil tabe sig, fordi træningsmetoden gør at man faktisk bliver ved med at forbrænde de næste 48 timer efter træningen er overstået.

Til slut aftalte vi, at jeg skulle komme ind sådan ca hver anden måned til et vægt check. På den måde kan vi holde øje med om jeg taber mig som jeg skal.
Det bliver SÅ fedt at komme ordentligt igang :D! Jeg glæder mig !

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - Klik her

Likes

Comments

Den her weekend .. puha siger jeg bare!
Jeg har for det første haft en ret travl arbejdsuge, hvor der også er sket en masse nye ting i mit liv. Nyt job, sociale arrangementer og alt det der.
Så da vi kom til fredag var jeg DØD - med meget store bogstaver.
Det resulterede i at jeg fredag aften simpelthen ikke orkede at skulle lave mad, så jeg endte med at bestille udefra. Jeg valgte kinesisk, da jeg forsøgte at bilde mig selv ind at det var et lidt sundere alternativ, hvilket jeg udemærket godt ved det IKKE er... 😉

Da vi så kom ti lørdag startede dagen med at min veninde Kathrine kom og afleverede hendes lille franske bulldog Berta, som Irma og jeg skulle passe til søndag. Herefter var der arbejdsdag i foreningen, hvor der blev serveret pizza til frokost. Godt nok fik jeg forbrændt en pokkers masse kalorier ved at rende rundt og arbejde, men alligevel. Til aften skulle jeg egentlig have lavet en lasagne, men igen var jeg så smadret, at jeg bare valgte at spise resterne af det kinesiske fra fredagen.

Søndag skulle jeg til Roskilde, for at være med til et babyshower for den sødeste Catja, og her var der hjemmebagte theboller, guf og kage i lange baner. Nu har jeg hele tiden sagt at jeg ikke gider være den der type der sidder med sine gulerødder i hjørnet fordi hun er på kur, og det gjorde jeg da heller ikke. Mit problem var/er, at jeg ikke rigtigt kan finde ud af at holde igen, så jeg kom til at spise lidt for meget. Suk. Hvilket. Så resulterede i, at jeg ikke havde nogen appetit her til aften.

Desuden har jeg heller ikke fået planlagt madplan til næste uge! Så all in all er der en weekend der har været totalt ude på skråplan!
Jeg har overraskende nok kun lidt dårlig samvittighed, og det er over det ekstra stykke kage jeg spiste her i eftermiddags.
Jeg går meget ind for at man skal have mulighed for at skeje ud en gang i mellem. Dog ville jeg optimalt ikke vælge en hel weekend, men bare en enkelt dag ud af weekenden!

Nå, men op på hesten igen, også bruger jeg mine mellemtimer på arbejdet i morgen på at lave madplan. Da jeg jo skal til lægen i morgen, går jeg tidligt, så jeg har tid til at handle efter at have været til lægen!

Vi skrives ved i morgen når jeg var fået snakket med lægen!

Likes

Comments

Jeg tænkte jeg lige ville sætte mig ned og skrive lidt om hvad der egentlig sker i mit liv lige i øjeblikket, for der er nogle store omvæltninger på vej.

For det første har jeg fået fast arbejde fra den 1. oktober, og det gør selvfølgelig at der vil være en del ting der kommer til at foregå på en anden måde end det gør nu.
Det har hele tiden været min hensigt at sørge for at jeg ville have 100% styr på kosten, inden jeg gik i gang med at træne. Det havde jeg valgt også specifikt med et nyt job i tankerne, da jeg ved at det kan være svært at få styr på det hele, når man også har haft en lang arbejdsdag.
Det arbejde jeg har fået er i Kastrup, så det er ret langt væk fra mig, ca en halv times transport i bil, så det skal jeg også lige lære at inkorporere i min hverdag.
Desuden skal jeg lige komme på sporet med at lave sunde madpakker hver eneste dag, og finde ud af hvornår der er tid til at handle, og alle de der ting.
Så all in all kommer det til at tage noget arbejde fra min side af, før jeg kan få det hele op at køre.

Min plan er så, at når jeg er sikker på at jeg kan finde ud af at vedligeholde den sunde kost ved siden af et arbejde, uden at falde alt for meget i, vil jeg begynde på at træne ca en gang om ugen. Når der er gået et par måneder, og min økonomi kommer op at køre igen, er det meningen at jeg vil tage kontakt til en personlig træner, for at få lagt et træningsprogram, som primært indeholder interval træning. Al min research på områder har bragt mig frem til, at det er det, der virkelig er med til at gøre at man forbrænder en pokkers masse! Jeg har bare ikke nok forstand på det, til at kunne lave et program selv. Det kunne også være fedt, hvis jeg kunne få lidt vejledning til at gøre min kost endnu bedre gennem den træner.

Den næste ting der sker i mit liv er, at jeg skal til lægen på mandag! Her skal vi snakke om hvordan og hvorledes vi kommer i gang med hele det her solomor projekt, hvor meget jeg skal tabe mig og alt hvad der lige falder mig ind.
Det bliver simpelthen så spændende at komme i gang med at snakke om det, og jeg glæder mig rigtig meget.

Dog er jeg sikker på at jeg nok skal få en nedtur ud af det, da jeg jo kommer til at vide hvor meget jeg vejer for meget, hvor meget jeg skal tabe mig, og hvad mine fremtidsudsigter er.
Eller ... Det kan gå begge veje faktisk. Enten kan jeg få en nedtur ud af det, eller også får jeg bare endnu mere blod på tanden. Vi må se hvad der sker!

Likes

Comments

Endnu en lille blogpost om min aftensmad.

I dag havde jeg sådan en 'F**K jeg craver pizza' dag, og det skulle derfor være noget nemt, lidt snasket og comfort agtigt.

Derfor valgte jeg at lave den ret i kan se på billedet nedenunder.


Det er fiskedeller med grønne bønner stegt på panden med bacon, og et halvt græsk fladbrød.

Da jeg var så sindssvagt doven i dag, kan jeg ikke en gang prale af at have lavet dellerne selv ;), de er fra fakta, og er nogle hvor der er chili i også. Virkelig lækre - jeg blev meget positivt overrasket. Det er nogle med 82% fisk i (eller det lover de i hvert fald), og så vidt jeg kunne se på sedlen, er der ikke så meget dårligt i. Som sagt er de fra Fakta og koster en 20'er også er der i til to måltider.
FYI Fiskedeller er en af mine comfort foods - før i tiden blev de dog bare spist med et ton remo, hvilket jeg selvfølgelig ikke har gjort i dag!

Bønnerne er også virkeligt lækre at lave, og det er dejligt nemt at gemme resterne til madpakken dagen efter.
Jeg bruger ca en kvart pakke bacon til hver portion bønner jeg laver. Det skal forstås som at laver jeg det både til aftensmad, og så jeg har til dagen efter er det en portion - og til en person. Giver det mening? Det håber jeg!

Nå! Men op med baconen på panden, og når den er ca halvt færdig hælder man lige det meste af fedtet fra. Så tager jeg de frosne grønne bønner og smider dem på. De to ting steger så sammen indtil bønnerne er blevet dejligt bløde, og er begyndt at tage en smule farve. Man skal huske at holde øje med baconen, så den ikke bliver alt for sort.
Bønnerne er jo på frost og koster ca en 10'er, og det samme med baconen.

Med hensyn til fladbrøddet ... Ja, hvad kan jeg sige. Jeg var svag, og havde en craving ;)
Som i kan læse i indlægget om min kost generelt, så forsøger jeg at undgå alt for mange kulhydrater, da det gør at det er svært for mig at tabe mig. Fladbrøddene kan købes i Netto og koster omkring 12 kr for 4 stk.

Så overall er det bestemt ikke det bedste, og sundeste, måltid jeg har lavet, meeeeen jeg synes det er okay, hvis man tager min craving for Pizza med i overvejelserne! Det smagte i hvertfald så godt, at jeg ikke fortryder det!

Hvis man skal kigge på prisen, så synes jeg ikke det er galt.
10 kr for fiskedellerne (fordi der er til to gange), 2,5 kr for baconen (en pakke delt i fire portioner), 1,5 kr for fladbrøddet (Der er fire stk i), og nok ca det samme for bønnerne. Så all in all er vi oppe på 15 kr for et måltid til en person.

Likes

Comments

Jeg har lidt tænkt mig at jeg vil lave en slags serie på bloggen hvor jeg viser min aftensmad, og skriver hvad der er blevet brugt i den.
Jeg tænker ikke at jeg gør det samme for frokosten, da den ofte består af det samme som jeg fik aftenen forinden.

Det kommer bestemt ikke til at være hver eneste dag jeg laver sådan et indlæg, da det ikke altid er noget spændende jeg laver, eller hvis jeg spiser rester ;)

Desuden vil retterne altid være noget der er nemt og hurtigt at lave, da jeg jo kun er mig, og ikke gider stå i køkkenet i 100 år og en sommer. Da jeg lever for rimelig små mængder penge, vil det også altid være noget der ret billigt at lave.

Nå.. Men i aften lavede jeg noget som jeg selv synes var rigtig godt.

Jeg havde en tykstegsbøf fra netto, og nogle gulerødder der var ved at være for gamle.
Derfor valgte jeg at mikse de to ting.


Umiddelbart ser det ikke vildt lækkert ud, men det smagte altså godt :D

Gulerødderne:
Tag ca en fire til fem mellemstore gulerødder pr person.
sørg for at skrælle dem, hvis de ikke er økologiske!

skær dem ud i bidder du selv synes er passende.

Varm en pande med noget koldpresset olie til stegning.

smid gulerødderne på når panden er varm, og drys med timian og salt. (Jeg har valgt at skære saltet fra, da det også er en af de ting der feder hos mig)

steg i ca. 8-10 minutter og TADAAA! lækre gulerødder.


Bøffen:
Tag den ud af køleskabet ca en halv time før du skal bruge den, så den når at få stuetemperatur.

drys med det krydderi du selv vil (Jeg har valgt lidt salt, peber og barbecue da jeg er en sucker for det) kom det kun på den ene side til at starte med.

varm en pande op - her kan du selv vælge om du vil have olie/stegemiddel på jeg har bare valgt det fra

læg bøffen på panden med krydderisiden ned af - drys krydderi på den anden side.

Jeg kan godt lide mine bøffer lidt røde, så jeg gav den ca 3-4 minutter på hver side, og jeg vender den kun en enkelt gang.
Når den har fået den tid den nu skal have tager jeg den af og lader den hvilke i noget staniol indtil resten er færdigt.


Og det bedste af det hele er at denne ret har kostet under 15 kr.

Bøffen er i denne uge på tilbud i Netto til en flad 10'er og gulerødderne kan man altid få ret billigt. Jeg har lige købt et kilo for 8 kr. Såååååå .. Det bliver vist ikke ret meget mere til at overskue rent pengemæssigt! ;)

Likes

Comments

Da jeg tidligere har haft succesfulde forløb med at tabe mig ved at omlægge min kost, vil jeg vove at påstå at jeg ikke er helt grøn på området.
Jeg har gennem de tidligere perioder fundet ud af hvad der fungerer for mig, og hvad der ikke gør.

En af de ting jeg har haft meget helt med er en såkaldt LCHF livsstil, hvor man skærer alt hvad der hedder kulhydrater næsten væk, og sørger for at få masser af de rigtige fedtstoffer.

Jeg har dog valgt at lave lidt om i den, da det ikke er alle tingene jeg kan leve med.
f.eks. kan jeg ikke leve uden min mysli om morgenen.
Men en af de ting jeg gør meget ud af er at forsøge at undgå kulhydrater i form af pasta, kartofler og hvidt brød. Det er nemlig nogle af mine meget store laster - foruden sukker selvfølgelig ;) Desuden skærer jeg ned på 'fedtet' mad. Det vil sige at kødet jeg spiser er magert, og de fleste produkter er 'Light' udgaven.

Det vil sige at jeg lever på en kost der består primært af kød og grøntsager i forskellige former. Sodavand er skåret totalt fra, og sukker ligeså.

For at jeg dog skal have en chance her i starten har jeg valgt at gøre det således:

- ingen sukker i hverdagene, men jeg må godt spise lidt slik i weekenden
- sukkeret i kaffen er erstattet med sødetabs.
- Det eneste brød jeg spiser er rugbrød - gerne ristet
- ingen kartofler eller almindelig pasta - skal det være pasta vælger jeg fuldkorn.
- spiser gerne et til tre stykker frugt om dagen
- hvis jeg har lyst til sodavand laver jeg danskvand med saft.

Ja det tror jeg sådan set er det.
Desuden har jeg valgt ikke at være über striks med det her til at starte med. Det vil sige skal jeg ud og spise med nogen, eller bliver jeg inviteret hjem til dem, gider jeg ikke være den der nederen type der sidder med sine gulerødder i et hjørne - nej, jeg spiser hvad der bliver serveret, men gør det med omtanke selvfølgelig.

Likes

Comments

Hejsa ,

Jeg vil lige ganske kort starte med at fortælle hvorfor det overhovedet er vi er her i dag :)

Jeg har altid tænkt at det at få børn var noget jeg helt sikker skulle, og i den forbindelse har jeg selvfølgelig også tænkt meget over hvordan og hvorledes med faren til de børn.
Jeg har altid haft den tanke at jeg skulle have børn med en mand jeg var gift med, og vi skulle leve lykkeligt til vores dage ende og ellers bare cliché på cliché. Ja, i kender historien.

Jeg var faktisk kommet så langt, at jeg havde fundet manden jeg skulle have de hersens børn med. Vi havde det dejligt sammen, og var begge to sikre på at det skulle være hinanden vi skulle have en familie med.

Så skete der det, som bare ikke måtte ske - han blev alvorligt syg. Jeg mistede ham til cancer tilbage i januar 2016.
Derfor sidder jeg nu her, halvandet år senere, og er single. Desuden er jeg 28 år gammel, og jeg kan i den grad mærke at mit indre biologiske ur begynder at tikke derud af.

Da det så viste sig at det ikke var sådan min fremtid skulle blive blev jeg totalt tabt på jorden. Hele den plan jeg havde lagt, og alle de drømme jeg havde blevet knust i løbet af meget kort tid. Jeg vidste slet ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv.
Jeg gik igennem en lang periode hvor jeg simpelthen ikke kunne klare tanken om at få børn, for jeg ville slet ikke have børn, men på trods af denne beslutning kunne jeg stadig mærke at jeg var virkelig skruk og klar til at få børn. Det indledte en meget drænende periode i mit liv, da mit hovede og min krop (og hjerte) var to helt vidt forskellige steder.

En veninde, som selv har to børn, luftede ideen for mig tilbage for et halvt års tid siden, da hun fortalte om en af hendes veninder der havde overvejet det. Det begyndte at sætte nogle tanker i gang i mit hovede. Før det havde jeg slet ikke tænkt over at man kunne gøre det på den måde.

Efter et halvt års tid med tanker i den ene og den anden retning kom jeg frem til at det også var noget for mig.
Det er så det der gør at vi sidder her i dag.

Der er en kæmpe stor udfordring i vejen for min drøm, og det er at jeg er overvægtig. Hvis jeg havde været sammen med en kæreste, ville det ikke være lige så stort et problem, men da man skal have hjælp af staten til at blive solomor, skal man, som en af kravene, have en normal BMI.

Derfor starter hele min rejse frem mod min drøm ud med at jeg skal tabe mig en masse.
Jeg har tidligere haft flere succesrige forsøg med at tabe mig, men da jeg altid er faldet fra igen, har jeg besluttet mig for at gøre det anderledes den her gang.

For det første har jeg sat et tidsrum der hedder to år til at tabe mig.
I dette tidsrum skal jeg så starte med at få styr på min kost først og fremmest, for derefter at tage trænningen op igen. jeg tænker at jeg på den måde har en bedre chance for ikke at falde i igen.

Hvordan min kost er vil komme i et andet indlæg - og det samme med mit motions skema når vi kommer så langt.

Desuden har jeg også valgt at inddrage min læge i det, da det for mig er vigtigt at der er en officiel person der kan dokumentere hele forløbet med vægttabet.

Ja .. Det var vel sådan ca det for introen. Jeg glæder mig til at inddrage jer i alle de forskellige op- og nedture der kommer gennem det hele, og jeg håber i glæder jer ligeså meget som mig!

xoxo

Likes

Comments