Visste du att när man älskar någon och när man blir älskad tillbaka visar man på fysisk ömhet vilket kan hjälpa till att läka sår mycket snabbare. När du har positiva relationer i ditt liv ökar din nivå av oxytocin, vilket i sin tur ökar ditt smärttolerans, sänker ditt blodtryck och lindrar stressen.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Eftersom alla barn är olika krävs det att man använder olika metoder och olika verktyg till olika barn. Du kan inte hantera alla barn på samma sätt, eftersom alla barn har individuella behov. Man bör därför behandla alla barn enskilt och individuellt. Som förälder bör du vara öppen för att testa olika lösningar och metoder för att komma fram till barnets bästa, när barnet börjar samarbeta med dig då har du använd rätt metod. När barn misslyckas och hamnar i bråk i skolan bör man lägga ansvaret på personalen och inte på barnen eftersom det är deras metod som inte är rätt för just det barnet. Barn känner inget ansvar, de kan inte tänka på konsekvenser av handlingar, vad som är rätt och fel, vad man ska göra och inte göra, de bara är. Det spelar ingen roll hur mycket du tjatar om till exempel att de ska städa sitt rum, gör de inte det första gången du sa det lär de inte göra det heller. Använd absolut inte metoder som riskerar att man skadar barnet, detta leder till mer skada och lidande för ditt barn. Det handlar om att barnet ska må bra i slutet av dagen, vilket är väldigt viktigt. Barn lyssnar inte när man säger gör inte det. Det är samma sak med vuxna, tex om man säger tänk inte på röd, det första du gör är att tänka på röd. Då barnet bråkar använder man flera metoder för att försöka lösa det på ett så bra sätt som möjligt, att testa flera metoder är väldigt bra då man kommer fram till vad som är bäst för barnet men det viktigaste av allt är att inte försätta med något som inte funkar. Fortsätt inte med att testa en metod som inte funkade första gången, för då lär det inte funka alls.

Barn 0-15 år lär sig inte av sina misstag, de lär sig av att lyckas. Tex bebisar, innan de lär sig att gå så försöker de om och om igen tills de lyckas. Detta är för att de inte lär sig av sina misstag utan försöker och lär sig tills de lyckas. Barn från 15 år börjar lära sig av sina misstag. Att ge barn beröm är den bästa metoden för att de ska lyckas i livet. Man bör ge de beröm för allt de gör. Straff, konsekvenser och att sätta gränser funkar inte för barn, speciellt inte när du visar gränserna efter att de har gjort något dumt.

Ju bättre språket och kommunikationen är, ju mindre slåss de. Vi kan inte förvänta oss att barn lyssnar när man säger gör inte så eller låt bli, vi måste byta strategierna. När barn känner sig trängda börjar de hota. När de hotar menar de inte att de vill göra något elakt, utan för att de egentligen inte vill det. Man ska inte försöka säga emot eller berätta att de har fel när de är elaka, arga eller våldsamma, man ska hålla med om det de säger då blir de lugnare. Tex om ett barn säger jävla kärring, reagera inte och berätta inte att det är fel att säga så, utan låt barnet få tycka så den stunden tills de lugnar ner sig.. Denna metod gör att det är du som har kontroll över situationen.


Källa: Bo Hejlskov Elvén

Likes

Comments

För några veckor sen var jag på en ganska intressant och lärorik föreläsning med psykologen Bo Hejlskov Elvén. Han pratade om varför barn bråkar och hur vi kan hantera de i bråkiga, stökiga situationer. Jag vill gärna dela med mig av mina anteckningar från hans föreläsning eftersom jag tycker det är något som alla kan lära sig och ta del av.


Barn som bråkar handlar ofta om att försöka hitta en lösning som inte leder till problem för barnet. Det vill säga, de ska inte tycka att det skapats ett nytt problem vid problemlösning. Barn ska inte känna att de inte har kontroll, det är då de blir frustrerad och vägrar lyssna. Det krävs att föräldrarna använder rätt metod för att barnet ska börja ta ansvar och lyssna. Man bör lägga kompetens på där barnet är. Och om något inte funkar i skolan handlar det om att lärarna inte använder rätt metod och att ringa föräldrarna och be de prata med barnet är ingen bra idé, eftersom det är inte föräldrarna som är i skolan och lär ut, det gör de hemma och när det är problem hemma kan föräldrarna lösa det för att de vet vad som har hänt. Samma sak gäller det för skolan, det är deras ansvar att lösa problemet för barnet och ta beslut för att barnet ska lära sig bättre till nästa gång. Föräldrarna är inte på plats i skolan och vet inte vad som sker och hur lärarna lär ut, vad de använder för metod och verktyg därför ligger ansvaret på skolan när barnet är där.

Skapa inte belöning till barnet där ansvaret ligger hos de. Till exempel om barnet är lat och är försenad till skolan varje dag, belöna inte med något för att de ska börja gå till skolan tidigt. För när de inte längre har användning för belöningen då slutar de ta ansvar också. Man bör aldrig använda ord såsom envis, omotiverade, kravavvisande, trotsig, olydig inför barn eller påstå att de är det. Man blir motiverad av saker i livet när det ger oss mening, och detta gäller även för barn. Du måste skapa mening med det du vill att dina barn ska göra för att de ska ta ansvar och lyssna. Om barnet inte lyssnar då är det din metod som inte funkar, byt metod det är inget fel på barnet, det är fel på dina verktyg och ditt sätt att hantera situationen. Det är därmed fel att tänka att barnet kan om han/hon vill och att han/hon vill endast ha uppmärksamhet för så är det inte,, barn kan inte tänka på vilket ansvar de har och vilka konsekvenser det blir av en viss handling. Tex när de kommer hem slänger de kläderna/väskan i hallen för de tänker inte på sitt ansvar att man skall hänga sina saker ordentligt. Det de har i hjärnan är det spelet de har gått runt och dagdrömt om hela dagarna lång.

Kontrollprincipen säger att barn måste ha kontroll över sig själva om de ska kunna samarbeta med dig. De måste ha kontroll själva för att samarbeta med vem som helst, föräldrar, personal, klasskamraterna, syskon osv. När de skriker, gråter, slänger saker eller är våldsamma handlar det om att de känner att de har förlorat kontrollen. De måste ha en utväg att rymma till, ett exempel är att de kan rymma till sitt rum när de upplever att situationen är obehagligt, för att kunna lugna ner sig.


Källa: Bo Hejlskov Elvén

Likes

Comments

Denna video är så betydelsefull och så rik på kunskaper om människan, hur vi beter oss, hur vi hanterar varandra och varför vi borde sluta döma, kategorisera och stämpla varandra. När vi kategoriserar varandra förlorar vi vår uppmärksamhet och moral till den enskilda individen och ser bara gruppen som helhet. Vi förlorar vår sympati och moral till varje individ för sig, vi kan inte se de tankar och känslor som varje människa har utan bestämmer vad varje grupp innebär för oss och stämplar de utifrån det etikett som vi tycker passar bäst och utser alla människor i den gruppen som det stämpel. Vi blundar för de känslor varje människa har i olika situationer, för den människan de är, vi dömer och bestämmer hur en person kommer att bete sig utifrån den gruppen de ingår i och hur de kommer att agera och handla i olika situationer och får det förväntade beteendet och resultatet tillbaka. Vi ser alltså inte människan som den individ hen är, med egna tankar, känslor och värderingar. Vi ser andra utifrån den grupp de ingår i. Vi hanterar varandra på det här sättet för att vi blir rädda och osäkra när vi inte vet något om varandra, om någon, hjärnan hanterar alla människor så här för att kunna placera alla människor så att man vet vart man har de för att slippa osäkerhet och rädsla för det okända.

Eftersom alla människor ingår i flera sociala grupper blir det att alla människor tillhör samma grupp fast på olika sätt, i olika grupper. Ordspråket ”världen är så liten” kommer ifrån alla sociala grupper som vi ingår i, där vi lär känna fler människor och fler grupper genom varandra. Detta gör att vi har mer gemensamt med varandra än vad vi tror.

Likes

Comments

Det är genom andra som vi lär känna oss själva. Vi tittar på hur människor samspelar med varandra i olika situationer. Vi kollar på andras beteenden och handlingar i situationer och tar till oss de roller och symboler som används för att sätta oss in i någon annans ställe vilket gör att vi lär känna dessa roller och symboler för att vi sedan ska veta vad som passar oss eller inte. De roller och symboler vi trivs med tar vi till oss och gör de till våra egna tankar och känslor. Detta är även ett sätt för oss att se världen på som det är. Utan andra människor är vi bara ett skal, vi hade inte haft någon att prata med, skratta med, dela tankar och känslor med, uppleva saker med och inte heller hade vi kunnat utvecklats i oss själva om det inte vore för andra. Det hade inte varit meningen att skapa något eller göra något för det hade inte funnits någon att berätta och visa det för eller dela med. Uppskatta och respektera därför varje människa du möter i ditt liv, för alla människor lär dig något som du kommer att bära med dig resten av livet.

Likes

Comments

Låt inte negativa vanemönster kontrollera ditt liv och din vardag. I dagens samhälle är det lätt att vi hamnar i dåliga rutiner och vanor, speciellt när vädret inte samarbetar då är det lätt att till exempel springa hem till soffan pågrund av tröttheten som ökar vid vintertid, eller till exempel istället för att vara på den föreläsningen man tyckte lät intressant, träffa vännerna för en fika eller gå till gymmet så degar man återigen på soffan. När vi inte är nöjda med något är det våra vanemönster kontrollerar oss. För att bryta det negativa behöver man ersätta det med en ny vana. För att skapa en ny vana behöver du släppa kontrollen och sluta begränsa dig. Du bör vara mottaglig för nya möjligheter vilket leder till positiva chanser. Var sträng men respektera dig själv nog att göra saker som du har tänkt och vill göra. Låt inte negativa känslor kontrollera hur ditt liv och din vardag ska se ut. Dessa känslor kan bara påverka dig om du tänker på det, därför ska du inte tänka på negativa känslor eller på bekvämligheten av den vanan du har. Tänk istället vad du vill göra och se endast det framför dig och gör det! All vana man försöker skapa är jobbigt i början för att man försöker leva i en ny rutin med andra möjligheter. Däremot är positiva vanor värda att kämpa för eftersom du får så mycket ut av det och när det väl blir en vana i ditt liv, är de det enda du tänker på och vill göra.


Hjärnan behöver nya möjligheter och chanser, framförallt spänning för att vi ska kunna utvecklas. Positiva känslor som du inte trodde fanns, eller har längtat efter eller har behövt kommer lyfta upp dig. Du kommer automatisk att må så bra att du kommer att gå runt och le för dig själv. Du kommer le åt främlingar du ser på gatan, vilket är det bästa med ens vardag. Att få ett leende från någon man inte känner eller le åt någon och få ett leende tillbaka! Det kan göra så mycket, det kan rädda någons dag. Med disciplin ökar ditt självförtroende och självkänsla, du blir mycket starkare och ökar din viljekraft. Du får bra och positiv energi som leder till ett glatt humör om dagarna till exempel hur jobbigt arbetsuppgifter än är, eller hur tråkigt föreläsningen är fortsätter du ändå att vara på topp. Du kommer att orka hantera jobbiga situationer och försöka komma på bra lösningar för ett positivt resultat. När du har skapat positiva vanemönster utvecklar du dig själv mycket mer, du lär dig massor med nya möjligheter och chanser och det gör att du vill vara en bra människa för dig, din familj, vänner och för resten av världen. Det handlar inte om att du ska förändra ditt liv utan förändra din inställning. Din inställning avgör hur du mår i situationen och hur du upplever saker och ting.

Likes

Comments