30.mars.2016 kl 01:32

Arbeidskrav # 3 i BED-2027

Som sagt i de to tidligere innleggene er det mye positivt ved bruk av sosiale medier. Bedrifter kan markedsføre seg lettere, og på en bedre måte for å appellere bedre til kunden. Jeg har rost sosiale medier for alle de ulike måtene det kan brukes, og for hvor bra det er for å ikke virke for påtrengende som selger. Men, det er alltid to sider av en sak. Samme er det i dette tilfellet. Sosiale medier har en mørk side som vi ikke snakker nok om. Hva skjer når vi deler, skriver, poster og kritiserer gjennom sosiae medier?

Etter en kjapp tenkerunde over hvilke ulemper sosiale medier driver med seg, har jeg kommet med en god del punkter. Dette er de ulempene jeg ser på som de verste som kommer med sosiale medier:

  • Alle kan vite hvor vi er. Når vi er så tilgjengelige og "on-line" alle 24- timene i døgnet, utsettes vi for at alle kan vite om hvor vi er, hvem vi er med, til hvilken tid og hvor vi har tenkt oss.
  • Vi mister kontrollen over personopplysningene våre.
  • Det er lettere for at det kan skje id- tyveri.
  • Og sist, men ikke minst, det verste: annonsering av ulykker på sosiale medier som når ut før de pårørte er varslet.

Det har uheldigvis vært mange situasjoner av siste nevnte. De andre og, men den verste er når folk bruker sosiale medier uten å tenke seg om. Enkel nettvett blir fort borte når det dukker opp situasjoner som du bare må dele med omverdenen.

Utklipp fra artikkelen "La oss få varsle de pårørende på en verdig måte".

Når Ola og Kari Nordmann bruker sosiale medier (i hvert fall min generasjon), brukes det for å sette seg selv i best mulig lys. Min generasjon blir kalt for "generasjon prestasjon", og det er ikke uten grunn. Denne generasjonen er pålogget på sosiale medier hele tiden og på alle deres kanaler, noe som fører til at man blir minnet på om alle de andres lykke og spennende liv, fordi andre fremstiller det slik. Frustrasjonen kan ta en på om man ikke føler at man har noe spennende å dele med nettverket sitt. Selvfølgelig vil man da dele om man kommer over en CSI- scene i virkeligheten. Og det skjer. Uten at det blir tenkt en tanke om "hva om de pårørende ikke har fått beskjed enda om at en av deres nærmeste har gått bort?". Nei! Vær mot andre på nettet som du vil andre skal være mot deg. 

Som sagt, sosiale medier er positivt på mange måter. I hvert fall for bedrifter som kan det å markedsføre seg gjennom disse kanalene. Men når vi, Kari og Ola Nordmann, skal være "markedsførere" for oss selv, har vi mye å lære om enkel nettvett. Bedrifter tar seg nesten en utdanning før de starter med markedsføring i sosiale medier. Hvorfor? Fordi de vet at det ligger store konsekvenser til grunn om de ikke gjøre det på riktig måte. Fordi de vet at det de legger ut har mye å si for hvordan de fremstår for andre. Slik burde det vært for alle som skulle ha tilgang til sosiale medier. Et obligatorisk nettvett- kurs. Vi har så mye å lære om nettvett. Vi er for tøffe bak skjermene våre. Vi kommenterer og kritiserer andre uten å tenke over konsekvensene, eller hvordan vi fremstår overfor andre.

Men, hvorfor skriver jeg egentlig om dette temaet, når vi skal fokusere på "markedsføring i sosiale medier og deres kanaler" på bloggene som er opprettet i forbindelse med faget "Markedsføring i sosiale medier"? Fordi, alle som er på sosiale medier er "markedsførere". Vi markedsfører oss selv gjennom sosiale medier, og det vi møter på veien som vi mener nettverket vårs bør vite. Derfor mener jeg at dette er et relevant tema til denne bloggen.

Burde dette temaet blitt snakket mer om? Kanskje en bedrift kan lage en kampanje om det å ikke poste ulykker på sosiale medier? Som for eksempel Politiet?

Kilder:

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Likes

Comments

04.mars.2016 kl 12:12

Arbeidskrav #2 i BED-2027

Når jeg skulle finne ut hvordan studie jeg skulle søke på, var det mye informasjon å finne om hva slags studier det var å velge mellom, hva du kunne jobbe som etter endt studie og hvordan skoleårene var lagt opp. Men, det var veldig lite å finne om studentmiljøet (hvis du ser bort fra "word- of- mouth" i Tromsø). Skal du bli student så er du automatisk interessert i å finne ut hvordan det er å være student på det studiet du har søkt på, og hvordan studiehverdagen ser ut i det virkelige liv. I hvertfall hvis du skal studere i en helt ny by.

Dette er noe Universitetet i Tromsø tok tak i og satte i gang prosjektet UiTexperience. Gjennom UiTexperience følger du ambassadørgjengen Simon, Jenny, Eva, Lina og Eskil som skal nå ut til nye, potensielle studenter i Sør- Norge gjennom å poste bilder og videoer fra studiehverdagen sin. Studiehverdagen deres blir delt på Snapchat, Instagram, YouTube, Facebook og Twitter. Ved å følge de fem digitale ambassadørene i deres studieår gjennom UiTexperience vil du få et innblikk i å være student i nord.

Hvorfor bruke dette prosjektet som markedsføring for å lokke til seg flere studenter nordover? Hvorfor ikke bare bruke den gode gamle måten som å dra med studentmessa rundt omkring i landet for å informere de som er interesserte? Fordi verbal kommunikasjon ikke funker lengre om du skal nå frem til brukeren!

Fordi de potensielle studentene er digitale vesener som sitter med telefonen klistret i hånda 24- 7. Fordi dagens homosapiens ikke nøyer seg med et lite skriv med informasjon, men skal "utdannes" av informasjon om hva, hvor, hvordan, hvorfor og hvor alt er til enhver tid. Vi skal se, vurdere, og forutse hvordan ting er før vi utøver en handling. Vi er mer kritiske enn noen gang, selv om vi lar oss påvirke i større grad enn før den digitale verdenen kom for å oppdatere oss om alt og alle.

Når søkertallet for hvor mange som har søkt til Universitetet i Tromsø høsten 2016 kommer, kommer svaret om dette prosjektet har gitt resultat. Vil tilgjengeligheten på umettelig informasjon om studiehverdagen i nord gi uttelling? Eller vil det ikke ha noe å si?

Undersøkelser viser til at vi sjekker telefonen hvert 6.minutt i snitt. Det vil si opptil 150 ganger om dagen. Det er en selvfølge at vi er lettere tilgjengelige for alle som vil markedsføre sitt produkt eller tjeneste gjennom SoMe. Det er der de kan få oppmerksomheten vårs. UiTexperience har gjort det helt riktig med å være tilgjengelige på nesten alle SoMe- kanalene. På denne måten har de nådd ut til potensielle studenter som kanskje er å finne på campus høsten 2016.

Men, trenger vi egentlig å finne ut hvordan studentmiljøet er når vi hele tiden sitter med telefonen klistret i hånden? Vi lever ikke akkurat i øyeblikket med øynene festet på skjermen. Hvorfor skal vi da tilegne oss kunnskap om noe vi ikke blir til å bruke?

Ikke vet jeg. Men en ting vet jeg; jeg vil begynne på et nytt studie til høsten ved UiT. Hvorfor? Fordi Eskil sin studiehverdag på akvamedisin ser ganske morsom ut gjennom Instagram.

Kilder:

Likes

Comments

05.februar.2016 kl 23:48

Arbeidskrav #1 i BED-2027

Det er tidlig på morgenen. Solen er ikke stått opp enda ettersom vi befinner oss i kalde nord. Her oppe er det mørkt på morgenen de første månedene av vårsemesteret, noe som gjør at det er litt vanskeligere å komme seg opp om morgenen. Men, det finnes en redning. Med en smarttelfon rett ved siden av sengen tar det ikke lange tiden før både facebook, instagram og twitter er sjekket ut, og en trøtt student har fått sitt "morgenlys" fra smarttelefonen for å våkne til. Allerede så tidlig som kl. 07:30 har vi fått vår første dose med markedsføring gjennom de mange sosiale mediene.

Bedrifter bruker sosiale medier hyppigere enn noen gang før. "Alle" bedrifter har en facebook- side som kan like, rate, dele og kommentere. Sosiale medier er en fremvoksende trend innenfor markedsføring. Hvorfor?

Den nyeste, og den mest attraktive digitale plattformen å markedsføre gjennom i dag, er Instagram. Veldig mange bedrifter har en egen Instagram- konto som brukerne kan følge, og få med seg nyheter og tilbud som bedriften velger å legge ut. Jeg er en av de mange som følger en del bedrifter på Instagram for å få med meg de unike tilbudene. Og jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke blir påvirket til å kjøpe produktene etter å ha sett "kunstneriske bilder" av de.

Instagram er et gratis foto- delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert 6.oktober 2010. Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre instagram- brukere som er koblet til på det sosiale nettverket. I dag har instgram over 150 millioner registrerte brukere.

Bilder er kunst. Bilder sier mer enn 1000 ord. Bilder er makt. Et bilde på instagram, danker ut direktesalg og reklameaviser. Alt skal være digitalt og tilgjengelig til enhver tid. Det skal være et uforstyrret "salg" til kunden. Ingen støy. Nesten som å være på et kunstgalleri. Det henger bilder overalt, men brukeren blir dratt til det bildet som appellerer mest til de, uten at noen selgere står og forteller brukeren hva de trenger. En personlig favoritt av bedrifter som bruker Instagram, er Britts Boutique. Bildene deres er kunst!

Bilder hentet fra Britts sin instagramkonto

Det er ingen tvil om at Instagram er plassen å markedsføre sine produkter og tjenester. I hvert fall etter at det ble ordnet slik at bedrifter kan kjøpe seg reklameplass. Reklameplassering på Instagram gjør det mulig for bedriften å nå ut til potensielle brukere, selv om de ikke er koblet til deres sosiale nettverk. Slik som det har vært på facebook i lengre tid. Men, blir ikke dette påvirkning i kjøpsprosessen til kunden? Er det da en kunstnerisk måte å markedsføre på når det bare blir oppfattet som hvitt støy?

Kilder:

Likes

Comments