Att lyckas få en riktigt bra familjebild är minsann inte lätt... Alltid är det någon som gör någon tokig min, vänder bort huvudet m.m.

Eller så blir bilden suddig som fotot nedan...

Många bilder blir det i alla fall...

Trevlig Torsdag!!

/Melinda

P.S Idag är det skolstart för våra goa cyklister!

För exakt en vecka sedan var det åter dags för Värmlandsserien. Tjejerna var laddade och vi begav oss till Grums. En helt ny bana som ingen kört tidigare... i alla fall inte på tävling. Relativt lätt bana ansåg tjejerna men rolig!

Felicia har ju inte något vidare motstånd i F 13-14 och cyklade enkelt hem första platsen. Det brukar vara med en tjej till i hennes klass men hon tävlade inte denna kväll. Lite tråkigt! Fanns även P 13-14 med på startlinjen men de cyklade Felicia också ifrån.

Frida lyckades också med en seger men här avgjordes det inte förrän på målrakan. Hon var glad att "slå" en tjej hon inte tidigare lyckats ta i tävlingssammanhang.

En trevlig tisdagskväll!

/Melinda

Under helgen som gick avgjordes årets upplaga av cykelvasan och vi var INTE på plats. Bilden ovan är från vasan förra året, då Stefan körde snabbt Sälen till Mora. Vi hade väl haft en tanke att Felicia skulle kört ungdomscykelvasan men det blev inte så...

Istället fick det bli facebook på mobilen och livesändningen från Dalarna vid frukostbordet. Spännande att följa både ungdomscykelvasan och även det "riktiga" cykelvasaloppet.

Vem vet? Nästa år står kanske båda tjejerna på startlinjen. Det vore ju lite spännande!

/Melinda

Några dagar i stugan har vi hunnit med under semestern. Förutom vår cykeltur till Mormors glasscafé, årets första dopp i sjön så fick vi också besök av min morbror och moster. Då gjorde vi blanda annat en utflykt till Torsbys Hembygdsgård. Och vad fann vi där... jo, en cykel förstås! Kanske inte den nyaste...

Nu njuter vi vidare av sista semesterveckan!

/Melinda

Förra sommaren bestämde vi oss för att skapa en ny tradition, nämligen att cykla till Mormors Glasscafé i Lysvik. Det gjorde hela familjen en varm sommardag. Detta är förra årets linlägg : http://nouw.com/sohlsidan/kanske-ny-tradition-26231197

För drygt en vecka sedan var det så dags igen. Vädret var lite osäkert men vi chansade en solig förmiddag. Vi cyklade iväg på grusvägar och skogsvägar (ja, lite asfalt är det också) från stugan mot Lysvik, en cykeltur på nästan 2 mil (enkel väg). Denna gång fixade Frida ALLT! Både nedför och uppför. Förra året gick hon och jag lite grann där det t.ex var lite extra brant. Det här året "flög" samtliga ner för backarna utom jag... Förstår inte hur de vågar köra så fort?? I nedförsbacke?? Brant, brant grusväg? Nej, jag tar det mera lugnt och de väntade så fint nedanför backarna.

Väl framme vid glasscafét blåste det tyvärr rakt in från Fryken. Vi trotsade vädret och satt ute på altanen men någon längre fikastund blev det tyvärr inte... Men GLASS åt vi! Kall vind gjorde att vi snabbt ville ge oss av igen. På skogsvägarna var det varmt och skönt och ingen blåst.

Mormors Glasscafé är ett jättemysigt cafe och vi rekommenderar det verkligen men visst vill man ha fint väder när man är där! Förra året gjorde vi även ett badstopp på vägen men inte i år... vädret var inte med oss, tyvärr!

Nästa år kör vi igen. Då i strålande sol!

/Melinda

Ja, även min gamla Merida damcykel behöver lite kärlek och vård! Sådär en 17 år är den och fungerar jättebra när man ska cykla till jobbet (ja, jag gör faktiskt det ibland trots att det bara är ett par hundra meter), Ica eller till Hertzögas fotbollsplaner. En och annan tur till stan gör vi tillsammans också men inte så ofta.

Felicia tycker att det är dags att införskaffa en ny cykel... "Den ser ju gräslig ut, mamma!" men jag trivs med den och den håller sin funktion. Att den är lite rostigt här och var bryr jag mig inte om. Nu har dock min käre man tagit hand om den lite... kedjan var allt rostigare än vad han trodde. Den kommer bli som ny eller inte....

/Melinda

Denna dag var det dags för pojkar och flickor 15-16, juniorer och eliten att köra. Vi var publik på heltid! Hejade på klubbkompis och vänner som körde. Att få se Jenny Rissveds köra live var häftigt! Vi har i och för sig sett henne köra tidigare men inte efter OS-guldet! Kul!

Nedan ett litet bildregn från dagen:

Nedför det där "stupet" körde Felicia också. Imponerande! Tur att jag inte såg. Jag hade blivit jätterädd!

Så var årets SM i MTB över. Som sagt är tjejerna redan taggade för nästa års SM som går av stapeln i Östersund. Det blir långt att åka!

När jag frågar var som varit roligast med SM svarar båda tjejerna sprinten. Den var rolig! Frida har också bestämt sig för att hon ska öva på "långdistans". Hon är inte så van att köra så långa lopp (XCO). Felicia ska öva på mer teknik! Det blir spännande detta!

Fortsättning följer...

/Melinda

Ladda, ladda, ladda.... Mtb SM fortsatte...

Uppe med tuppen och Värnamo tänkte tydligen visa en mindre "vädertrevlig" sida denna dag. Regnet hängde i luften och vi hoppades innerligt att tjejerna skulle hinna köra sina race innan regnet gör banan lerig och hal. Köra över blöta stenkistor och rötter är inte lika roligt men hör naturligtvis till! Här kör man ju i alla väder. Vått som torrt!

Idag skulle XCO köras. XCO är "Cross Country Olympic, körs på en varvbana (4-6 km lång) med gemensam, toksnabb start, mycket korta stigningar uppför och lika mycket snabba nedförslöpor. Hur tekniska banorna är varierar men rötter, sten, drop, ibland hopp och tekniska partier är en del av upplägget. Dock finns det alternativa spår förbi de svåraste delarna av banan. Åktiden varierar från klass till klass men omkring 45-105 minuter." (http://www.mountainbikesm.se/program/)

Även denna dag var Frida först ut. Hon hamnade i andra startled och fick en bra start. Två varv på en 2,6 km lång bana skulle hon köra.

Vår goa tjej kämpade på bra, hoppade i hopp och trampade vidare... Hon cyklade in på en 10:de plats av alla flickor 10-12. Så nöjd och TRÖTT! Frida har nog aldrig varit så trött och glad samtidigt efter en cykeltävling! Att bli tionde bästa tjej bland Sveriges 10-12 flickor är ju SUPER!!!

Efter Fridas race var det så dags för grabbar 13-14 att köra innan Felicia stod på startlinjen. Hon fick också starta i andra startled och skulle köra två varv på den långa banan, 5,1 km (Frida körde den korta). I flickor 13-14 är konkurrensen större än i Fridas klass och många har kört länge. Felicia kom iväg bra och överraskade sig själv med att köra ner för A-spår som hon innan sagt att "där ska jag inte köra". Hon var också en av två som hoppade i ett av hoppen och "publiken" bredvid mig var imponerade över de två tjejerna som hoppade. Kul! Tempot var högt och regnet gjorde underlaget en aning halt. Felicia trampade till slut in på en 13:e plats. Grymt kört!!!

Två härliga race gjorde våra goa tjejer! Nya erfarenheter och lärdomar fick de med sig. Frida längtar redan till nästa år och siktar högt. "Nästa år ska jag stå på pallen!"

Även Herr Sohl gjorde en start i XCO:n, fem varv på den långa banan. Hur det gick? Ja, det får ni fråga honom om.

Det var summeringen av dag två! En rolig och intensiv dag!

/Melinda

Vi vaknade åter till strålande sol. Nervösa tjejer, som skulle köra XCE, dvs sprint för första gången. Sprint är en kort bana med relativt lätta "hinder" på vägen. Starter hade vi övat lite på även om vi dagen innan fick reda på att ingen skulle hålla i cykeln utan att man själv fick stödja sig mot en stolpe. De hann prova kort, kort på morgonen och det kändes ok.

Först startar man en och en med 15 sekunders mellanrum. Ett antal cyklister kvalar sedan in till åttondelsfinaler, kvartsfinaler eller direkt till semifinal beroende på hur många de är i varje klass.

XCE = Cross Country, Eliminering eller också vanligt kallat Sprint. Individuellt tidskval på en kort bana som mäter omkring 500-1000 m. Sedan utslagningsheat med 4 åkare per heat där de främsta går vidare. Fartfyllt och tight! (http://www.mountainbikesm.se/program-oversikt/

Frida var först ut och körde snabbt runt. Hon hade elfte snabbaste tiden och kvalade därför enkelt vidare tills kvartsfinal. I Kvartsfinalen kör man fyra åt gången alt tre och de två första går vidare. Här tog det tyvärr stopp.

Felicia tog sig också vidare till kvarten enkelt. 1o:de bästa tid i kvalet tror jag hon hade. Hon kämpade på bra och var nästan på väg att ta sig till semin men tyvärr orkade inte riktigt benen. Mjölksyran var för stark! Synd eller bra med tanke på att hon dagen efter skulle köra XCO:n.

Båda tjejerna är dock helt övertygade om att detta var ett av det roligaste de gjort - att köra sprint! Det var så KUL! Tyvärr är det inte så många sprinttävlingar mer än typ SM, så de lär väl få vänta i ett år till nästa gång! Tjejerna stupade i säng tidiga, så nöjda över dagen!!

/Melinda

Efter flera timmar i bil, nästan fyra anlände vi ett soligt Värnamo. Den lilla staden i Småland visade sig verkligen från sin bästa sida. Vandrarhemmet som vi skulle checka in på hade begränsade öppetider, så vi drog direkt till Borgen, området där årets SM i MTB skulle avgöras. Fullfart men ändå ganska lugnt! Vi reste vårt tält, fixade nummerlappar och sedan försvann övriga i familjen. Borta! Nu skulle banan tränas!!!!

Jag promenerade runt och spanade in området. Cyklister överallt som tränade och tränade... efter ett tag dök mina egna cyklister upp ur skogen. Roliga och en del svåra hopp! "Jag kör inte A-spår" säger Felicia. Frida hade till och med något C-spår att välja på. Själv tycker jag det mesta ser läskigt ut och det var väl tur att jag inte såg när Felicia slängde sig ner för ett av "stupen" (i mina ögon i alla fall). Puhhh... det är inte lätt att vara mamma och publik ibland. Fast de har blivit riktigt duktiga!!!!!!

Ledarmöte väntade och tiden gick. Jag slängde mig tillslut iväg i bilen för att checka in på Vandrarhemmet. Resten av familjen anslöt och vi gick för att leta efter någonstans att äta. Hittade en pizzeria en kvart bort. Och vilken GOD pizza!!! Supernöjda och tur var väl det för vi hade inte så mycket annat att välja på. Hittade inte så många matställen i vår ända av stan. Lite väl sen kväll blev det med tanke på sprinten dagen efter. Alla somnade gott med cyklarna närmast sängen!