View tracker

Började min långledighet från jobbet med att bli dyngsjuk. Sista dagarna har jag orkat mer än att ligga i soffan i alla fall men har fortfarande en vidrig hosta och snuva. Blir ju noll träning pga det. Sjukt uttråkad och rastlös och bara längtar tills att jag får börja åka till gymmet igen!! Räknar med att vara tillräckligt frisk för träning i övermorgon! Optimist javisst..

De enda som faktiskt tyckt att det vart bra att jag blev sjuk är missarna x) De har legat i mitt knä i princip hela dagarna <3


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Blev sugen på att prova TRX här om dagen och kollade runt lite vart de billigaste redskapen fanns. Sjukt va dyrt det var! Så jag bestämde mig för att göra egna..kan ju inte vara så svårt tänkte jag, och det var det inte :P

Det jag införskaffadde för att göra mina egna TRX var:
(allt från Jula)
2 x 2.5 m spännrem 60 kr
2 x 0,5 m spännrem 20 kr
1,5 m spännrem 15 kr
Karbinhake 10 mm 20 kr
Cykelhandtag 50 kr

Totalt: 165 kr

De jag hittade på nätet kostade allt mellan 500 - 3000 kr så jag tjänade ju väldigt mycket på att göra egna. Dessutom älskar jag att pyssla med allt möjligt :D
Om jag gör ett till par så kommer jag att använda bredare band som är mindre elastiska. Men de jag gjorde idag fungerar alldeles utmärkt för att testa och se om det är något för mig :)

Likes

Comments

View tracker

Jag har inte tyckt att jag har märkt särskilt stor skillnad på kroppen även om jag har märkt att byxorna på jobbet har vart lättare att knäppa, och de har ju vart himla trånga förut. Jag tog därför en bild igår för att jämföra med en bild jag tog för några månader sedan. Holy shit säger jag bara, vilken enorm skillnad man ser! Boostade upp motivationen en smula kan jag lova ;)

Det är så himla viktigt att inte hänga upp sig på vad vågen säger. Mät istället och ta bilder. Det är där resultatet syns! Efter diverse svältdieter och detoxkurer jag provat så är min nuvarande livsstil den som har fungerat. Äta. Massor. Jag älskar mat så det är ju helt fantastiskt att det fungerar för mig! :) Kombinerat med träning så klart!

Trillade ju av hästen i fredags och har vart sängliggande sen dess. Men idag när jag vaknade så kändes ryggen mycket bättre och ska därför försöka mig på ett tabata pass sen. Får känna efter och lyssna på kroppen, men jag tror det kommer gå bra :)


Även om jag är långt ifrån mitt slutliga mål så är jag ändå så jävla nöjd över resultaten jag åstadkommit hittills! Nu är det bara att köra vidare! 

Likes

Comments

Idag blir det inte många knop för min del. Gjorde en rejäl avåkning av hästen igår. Trodde till en början att det gått ganska bra men märkte senare på kvällen att ryggen tagit största smällen. Nu förstår man hur viktigt det är att bära säkerhetsväst när man rider. Sitter man på en trygg och stabil nordisrygg så kan man tycka att det inte är nödvändigt, men det kan ju faktiskt hända precis vad som helst när som helst. Så nu blir det att investera i en ordentlig säkerhetsväst..man har bara en kropp och den ska man vara rädd om. Skadan gör att jag inte kan träna, jobba eller rida…SÅ ovärt. Bara för att jag inte tog det säkra före det osäkra….Hoppas bara att kroppen blir bra fort så jag fortsätta mina dagar som jag vill :)

Det enda positiva egentligen är att jag kan ligga under täcket i soffan hela dagen och kolla på serier med gott samvete ;) Jag behöver dock gå ut till stallet snart och fixa höpåsar åt Luffa. Men de ska jag nog klara av xD

Längtar såååå tills backen är vit och det blir kallt!! Är så underbart att ta första ridturen på snö! <3

Likes

Comments

Körde ett strong by zumba på gymmet igår. Som vanligt lika kul men kände att skadan i mitt högerknä gjorde sig påmind och det gjorde att jag inte kunde köra lika hårt som jag ville. Men det gör inget. Jag återhämtar mig och all träning är bra träning! :)

Minskat ytterligare 1 cm sen senast (6 dagar sen). Hade säkert kunnat bli mer om jag hade vart lika strikt som jag var under foodboxen, men jag känner att det får gärna ta lite längre tid om det betyder att jag får äta lite mer som jag vill. Fortfarande nyttig husmanskost, såklart..men äta pasta och bröd lite då och då ;)

Försöker verkligen att inte äta godis men det är så svååårt…förstår att det verkligen är ett beroende eftersom när jag väl äter det så är det igentligen inte gott, alls…det är ju sjukt mycket godare att mumsa baby plommontomater än en TWIX…dumma hjärna som tror att jag ska tycka godis är godare xD

Idag är det en vilodag från gymmet..ska i stället iväg och rida i mitt gamla stall på Floyd. Red honom någon dag i veckan när jag stod där med Luffa men det blev lite för mycket med allt tillslut. Men nu när Luffa inte går lika ofta, jag mår bättre och har struktur på min tid så fungerar det. Så nu ska jag dit för andra gången och så fortsätter jag så en gång i veckan ett tag :) Kul!


Likes

Comments

Efter träningen igår, Jumping igen så åkte jag och handlade. När jag gick och plockade ihop alla ingredienser till Tacos så funderade jag hela tiden på vad jag kan köpa för "soffsnacks"...den där jävla godishyllan står farligt nära kassan. Men, jag köpte inget godis..i stället blev det en påse med pistagenötter. Inte bra, men bättre

Det går i alla fall framåt. För ett tag sen kunde jag inte gå in och handla utan att köpa "något att tugga på" som oftast blev en chokladbit. Men nu klarar jag oftast att motstå frestelsen ;)
Har dock slarvat med mattiderna de senaste dagarna..har fortfarande inte fått till en bra rutin för när jag jobbar nattskift. Men nu när jag är ledig igen är ordningen återställd :)
Vankar ett Strong by Zumba sen. Hoppas de är lika kul som förra gången. Tvivlar inte på det!

Likes

Comments

Igår provade jag Jumping fitness för första gången någonsin. Jag har vart lite avvaktande med att prova det då jag har haft problem med ett knä en längre period och jag har trott att det blir för påfrestande för knät att träna jumping. Har tyckt att knät vart bättre i några veckor så nu vågade jag mig på att prova.
Det var sååå mycket jobbigare än vad jag trodde. Herre gud vad jobbigt det var! Jag hade ingen koll på vart fötterna hamnade och balansen var inte med mig direkt. Men jag genomförde passet och jag lovar att det blir inte det sista! Jag ska klara av att köra gärnet ett helt jumpingpass..vänta bara ;)

Likes

Comments

När jag kom till gymmet idag så började jag med att väga och mäta mig. Hade en nervositet i kroppen när jag åkte dit.
-"Tänk om jag inte gått ner någonting, tänk om jag gått UPP i vikt."
Sopade ganska snabbt bort de tankarna, för jag vet att det gett resultat. Jag mår så himla mycket bättre. Rutiner, träning, mina älskade mellanmål, orken och känslan av att byxorna är för stora ;) Jag vet att jag har lyckats!
När jag ställde mig på vågen så var jag mest nyfiken på vad som hänt med fettprocenten och muskelmassan. Resultaten var -1,1 KG och 1% minskning på fettmassan. Eftersom jag inte hade överdrivet mycket från början så var jag nöjd med det! Gert sa att om en kvinna har mer än 30% muskelmassa så är det bra..jag hade 44% ;) Som sagt, nöjd!!!
När jag mätte mig så visade sig att jag minskat med 8 cm runt höften!!!! Underbart! Vilken pepp jag kände för att ge gärnet på tabata passet nu..det gjorde jag. Höll på att spy och svimma om vartannat ungefär..men det känns så gött nu efteråt!!!

Konstaterat efter idag: Jag kommer inte ge mig och jag kommer ALDRIG att byta gym ♡
Tack hälsohuset i Forshaga för att ni gett mig motivationen och lusten att ändra min livsstil..tillsammans med er kommer jag att lyckas!

Likes

Comments

Jag har i flera år provat olika gym, dieter och metoder för att gå ner i vikt. Det har vart mitt huvudsakliga mål. Gå ner i vikt. Men med för lite motivation, ork och resultat så har jag misslyckats gång på gång. Det hela har slutat med att jag bara har mått sämre för att jag aldrig lyckas..

Finns en ganska lång och krokig historia att berätta för att ni ska förstå hur jag kommit dit jag är idag, men den får jag nog berätta i delar för att det inte ska bli gör mycket. Jag börjar med att berätta om mina senaste fyra veckor som har haft stor betydelse i mitt val av livsstil.
 
Jag satt och surfade runt på facebook som jag brukar göra när jag inte har något bättre för mig och kom över en förfrågan från Hälsohuset i Forshaga. De frågade efter personer som var intresserade att delta i en foodbox challenge hos dom i 4 veckor. Jag skickade in en ansökan och kom med. Tänkte väl inte mer på det och va inte direkt taggad att börja. Jag har ju failat alla andra gånger så vad är skillnaden denna gång?!  Hur som helst så åkte jag dit för att vägas och mätas och för att hämta dessa matlådor som hela utmaningen gick ut på.
 
Under de 4 veckorna som utmaningen pågår får jag träna så mycket jag vill på deras anläggning, jag ska äta Foodbox 5 dagar i veckan och jag måste äta 6 ggr om dagen. Frukost, mellanmål, foodbox, mellanmål, foodbox och kvällsmat. På helgerna ska jag byta ut foodbox mot egenlagad mat för att inte "förlita" mig för mycket på boxarna..målet med denna utmaning är att skapa rutiner.
 
Vecka 1: 
Jag hämtade 4 matlådor i taget för att lura mig själv. "Tar maten slut så måste jag ju till gymmet och hämta mer och då måste jag ju träna" tänkte jag..smart. 
Jag bokade in mig på ett cirkelstyrkapass och körde så svetten rann. Dagen efter hade jag en sån sjuk träningsvärk som var sådär konstigt motiverande att fortsätta kötta..så få gjorde jag det. Yoga, core och tabata. Maten smakar ju helt okej och jag slipper laga mat..jämt görbra alltihop. Var förvånad över hur stark motivation jag fått av att bara gå på pass och äta regelbundet, men förberedde mig på ett plattfall vecka 2. 
 
Vecka 2:
Inget plattfall!!! Tvärtom..MER motivation och driv att fortsätta. Matlådorna har gjort att jag i stället försöka få ihop en helomställning i både kost och träning, har kunnat fokusera enbart på att äta på rätt tidpunkt och träna. 
Core Zumba och Soma move var på agendan denna vecka. Ganska rolig historia dedär med soma moven. På Yogan veckan innan så pratade instruktören om deras olika yoga pass..varav ett hette soma mind. Jag bokade in mig på soma move i tron om att det var samma pass..inställd på en lugn och avslappnad timme gick jag glatt till gymmet..förstod ganska snabbt att jag gjort bort mig men gav allt jag hade på det, inte alls lugna och avslappnade soma move passet..så sjuuukt jobbigt men SÅ kul!!!! 
Maten smakar fortfarande helt okej och jag kämpar mot fredagsmysbehovet! Lyckas ganska bra, måste jag få säga. 
 
Vecka 3:
Fortsätter att boka in mig på pass och tycker det är skitkul! Försökte mig på att gymma en dag men insåg ganska direkt att jag behöver fortfarande stöd från instruktör och träningskompisar för att kunna pressa mig själv tillräckligt. 
Har nu tröttnat rejält på maten och längtar efter att få laga egen. Lagar desperat mat till sambon för att försöka stilla mina lagamatbehov...problemet var att när jag lagat denna goda maten så kunde jag inte låta bli att äta. Det resulterade ju i att jag äter "för få" foodbox..skäms en aning men tycker att det är bättre att jag äter än att inte äta alls..för tiddrna höll jag ju fortfarande.
 
Vecka 4: 
Jag är nu på dag 5 av vecka 4. Det innebär att jag ätit min sista foodbox!!!! Så jävla gött! Jag är så peppad på att laga egen bra mat nu! Dessutom var jag såå less på maten. Kan ha att göra med att jag enbart åt 4 olika sorter alla veckorna, men skit samma xD 
Tränar gör jag och tycker det är så sjukt kul. Fortfarande bara pass men har nu hittat ett gympass som jag tror jag ska klara av att pressa mig igenom på egen hand som jag tänkte försöka mig på innan veckan är slut. 
Jag kör tabata imorgon kl 12. Innan det ska jag väga och mäta mig för att se resultatet. Försöker att inte få upp mina förväntningar för mycket men tror ändå jag får ett bra resultat..med tanke på att mina arbetsbrallor är för stora nu :) 
 
Update kommer imorgon på mina resultat. Oavsett om de är bra eller inte ;) 
 
/Sofia

Likes

Comments