Hej! Jag är i Sydney. Vad hände med bloggen? Ingen vet.

Tänkte summera min resa längs Australiens östkust med en liten guide så vet ni på ett ungefär vad jag har gjort. Vi börjar uppifrån och ner:

CAIRNS

Cairns är en stad högt uppe på östkusten och de flesta backpackers startar eller avslutar sin resa här. Det är i första hand en hållplats för att se barriärrevet, regnskogen och vattenfallen. Cairns är en avslappnad stad och jag tycker att det var ett bra ställe att börja resan på.

Tips: Åk till Cape Tribulation för att besöka fantastiska stränder

Till exempel denna! Men undvik guidade turer till Cape Tribulation och regnskogen. Hyr en bil istället!

MISSION BEACH

Skydive i Mission Beach är ett måste! Mission Beach är en liten håla strax nedanför Cairns och enda anledningen att åka dit är att slänga sig ut från ett flygplan. Det är Australiens högsta skydive på 14000 ft (typ 4260 meter), man ser barriärrevet och landar på stranden. Kan inte bli mycket bättre!

Tips: GÖR DET BARA!

AIRLIE BEACH & WHITSUNDAYS

Airlie Beach är ett litet mysigt backpackerställe där man hänger vid lagunen på dagarna (det går inte att bada i havet pga. maneter) och på Mama Africa på kvällarna. Även det en hållplats för utflykter, främst Whitsundays men vi passade på att ta en dag på en wild animal farm också. Whitsunday-öarna är något man absolut inte kan missa. Ett par dagar på en segelbåt och på världens finaste stränder. Tyvärr bokade vi en dålig whitsunday-trip och fick inte alls se det vi hade förväntat oss. Men de som bokade med andra företag säger att Whitsundays är favvostället på hela kusten.

Tips: Var noga med vilket företag du bokar Whitsundays med. Se till att du får se utsikten över Whitehaven Beach och välj en trip då man sover på båten istället för på ett hostel.

AGNES WATERS

Agned Waters är ett litet ställe man åker till för att surfa. Det är ett bra stopp på vägen för att stanna bara någon dag.

Tips: Ta en surflektion här! Tre timmar för 17 dollar. Superbra om man vill prova för första gången.

FRASER ISLAND

Min absoluta favorit! Fraser Island är världens största sandö. Här åker man omkring i bilar och besöker de mest fantastiska platser, bland annat Lake McKenzie, Champagne Pools och så klart öken (eller stora sandområden). Under dagarna på ön har man varken tillgång till dusch eller ordentlig toalett och sovplatsen är en millimetertunn madrass i ett tält (bil för oss som är kräsna). MEN, det är så värt det för att få vara på den här platsen.

Tips: Ta med varma kläder och mycket mat. Då överlever du. En sandtät påse till telefon och kamera är bra att ha!

BRISBANE

Brisbane var den första riktiga staden jag kom till. Det var såååå skönt att vara i en stad efter alla små backpackerställen. Den är en fint men det finns inte jättemycket att göra. Det finns ingen strand men det finns en lagun vi hängde vid när vi inte gick omkring på shoppinggatan.

Tips: I området South Bank finns en jättemysig marknad med allt från iste till smycken. Gå dit på kvällen!

SURFERS PARADISE

Ja, det är ett paradis. I alla fall stranden som är oändligt lång och det ser så mäktigt ut med alla höghus precis bakom. Om du reser östkusten måste du ta ett stopp här!

Tips: Åk upp i en hög byggnad och kolla på utsikten!

MOJO SURFCAMP - SPOT X

Efter en månad i Australien va det på tiden att åka på surfcamp. Spot X är ett litet surfställe långt långt bort från civilisationen. Men det är ett jättebra surfcamp! Man får mycket hjälp och jag lärde mig något nytt varje lektion. Man kan välja att vara där bara några dagar till att vara där i tre månader och utbilda sig till surfinstruktör. Men vet ni vad det bästa är? DET FINNS KÄNGURUS! De är i stort sätt tama så den som är modig kan mata dom. Jag va inte modig...

Tips: Stanna i alla fall en vecka på surfcampet. Jag va där i tre dagar och det var alldeles för kort tid.

Där tog min östkustresa slut och jag åkte till Sydney. Det har varit helt fantastiskt att se och uppleva allt detta och jag vill göra om det minst femtusen gånger!

Fraser Island är världens största sandö och den absolut vackraste platsen jag varit på! Vi stannade på ön i två nätter och hann se så himla mycket under den tiden. Vi bodde på ett litet camp med tält men jag föredrog att sova i bilen eftersom stället kryllar av dingos.

Vi åkte mellan alla platser i de här bilarna.

Första dagen åkte vi till den här miniöknen. Det går inte att beskriva hur fint det var!

I kanten av öknen fanns en stor grop med en liten sjö i. Där solade och badade vi innan det var dags att åka till campet.

För två veckor sedan var jag, Sophia och Rebecka i Mission beach för att prova på SKYDIVE!!!!! Det var, som ni nog förstår, den häftigaste upplevelsen någonsin. Det började med att vi fick en genomgång på hur man ska göra i själva hoppet och hur man ska vara i luften. Vi fick på oss selen som man hänger i, åkte till en liten flygplats och vipps så var vi uppe i luften. Jag var sååå nervös när de första började hoppa ut!

Så här såg det ut när man kollade ut över kanten.

Sen hoppade jag!!!

Jag var livrädd i två sekunder. Sen kom jag på att det nog inte var så farligt. Det var ganska harmoniskt och jag blev helt uppslukad av den fantastiska utsikten över barriärrevet!

Efter 60 sekunder fritt fall fälldes fallskärmen ut. Vi seglade runt ett tag innan vi landade på stranden. Jag skakade av adrenalin och eufori. Det här kommer jag göra om många många gånger!

För en vecka sedan åkte vi till Airlie beach för att se Whitsunday islands. Vi hade en ledig dag innan vi skulle åka ut till öarna så vi passade på att besöka en wild animal farm som låg en bit utanför staden. Det var inte alls som ett zoo, djuren var verkligen vilda.

När kom fram åt vi scones och drack kaffe tillsammans med två emus och ett rådjur.

Vi myste med ödlor. Eller myste och myste, de var inte så läskiga i alla fall.

Den bästa kramen jag någonsin fått!

En liten kängurubebis vars mamma hade blivit överkörd </3 Så nu blev han omhändertagen på djurfarmen.

"Barfotamannen", som ägde farmen och Rebecka.

Barfotamannen hängde med krokodiler som var hur stora som helst. Han fick krokodilerna att komma upp ur vattnet, satte sig på deras ryggar och matade den med stora köttbitar. Vi stod på andra sidan stängslet och tittade på med öppna munnar.

Mycket mysig dagstrip!

Första veckan gick i racerfart men samtidigt känns det som om jag varit här hur länge som helst. Vi bodde i Cairns på ett hostel som heter Gilligans. Det var stort och fräscht men opersonligt. Ganska mycket partyhostel.

Cairns var en mysig stad med regnskog runt om. Jag blev förvånad över hur fuktigt det är här. Kläderna är ständigt blöta. Det går inte att bada i havet för då finns risken att bli uppäten av en krokodil och det vill man ju inte bli. Därför finns det en pool med en fejkstrand.

Vi gick en guidad tur i regnskogen men såg tyvärr inga djur förutom en papegoja. Men det var otroligt fint.

Vi besökte två supervackra stränder där det inte heller gick att bada på grund av krokodiler och maneter.

Sophia Rebecka Mollie Josephine Jag Nicolina

Vi åkte ut till barriärrevet för att snorklare och dyka. Jag var för feg för att dyka men snorkla var också häftigt. En del fiskar var läskigt stora. Jag hyrde en undervattenskamera men jag kan inte föra över bilderna än för minneskortet passar inte i min surfplatta. Men det kommer!

Puss och kram

Här är två checklistor på saker som behöver göras innan resan och under de första dagarna i Cairns!

INNAN RESAN

• RESEFÖRSÄKRING
  • MEDICARE
  • VISUM ✌ (det gick inte att sätta dit en bock men en ✌ funkar ju lika bra)
  • HOSTEL FÖRSTA VECKAN ✌
  • RYGGSÄCK ✌
  • RESVÄSKA
  • PACKA

Jag har fixat en del men har det viktigaste kvar: reseförsäkring. Vi har tänkt fira nyår i Sydney men har inte hittat någonstans att bo än. Varenda hoslet verkar vara fullbokat.

DE FÖRSTA DAGARNA

• TAX FILE NUMBER - behövs för att få jobb och betala skatt
  • BANKKONTO
  • KONTANTKORT/MOBILABONNEMANG

Om tre veckor ska jag åka till Arlanda, möta upp tre härliga tjejer och sätta mig på ett plan som flyger mot Australien. Vi kommer landa i Cairns som ligger högt upp på östkusten, möta upp ytterligare två härliga tjejer och sen checka in på ett hostel som heter Gilligans. Vi ska resa längs östkusten ner till Sydney, men mer än så har vi inte planerat.

Jag och mina resekompisar känner inte varandra sedan innan vilket jag tycker är så himla spännande och kul! Det verkar som vi alla är inne på samma tankebanor att vara spontana och ta var dag som den kommer.Jag menar, vi vet inte hur länge vi ska stanna i Cairns innan vi åker vidare,vi vet inte om vi ska åka tåg, buss eller kanske hyra en minibuss och vi vet inte vilka platser vi ska besöka på vägen ner till Sydney. Av någon anledning blir jag lugn av att inte ha allt för mycket planerat. Jag vill kunna bestämma vad jag vill se och göra efter hand. Jag vill kunna vakna på morgonen och bara ”Hörni, ska vi inte ta och åka till Brisbane idag eller?” och veta att det är en möjlighet.

Shit, vad jag blir nervös när jag skriver om resan.Jag får till och med handsvett och jag har i vanliga fall världens torraste händer som är beroende av handkräm för att inte spricka. Jag är nervös för att jag aldrig har rest så långt förut, för att jag aldrig har åkt flygplan så länge förut och jag är nervös för att bli biten av ett farligt djur. Men mest nervös är jag över att vara borta från min familj, mina vänner och min pojkvän en så jäkla lång tid. Jag vet ju inte när jag kommer hem igen. Tänk om jag längtarihjäl mig efter dem. Det kommer jag ju göra.

Trots att jag ska lämna mina viktigaste personer hemma är jag så himla pepp och taggad på att åka. Det kommer ju bli den bästa upplevelsen någonsin!