Förra veckan hade vi en gästföreläsare som pratade om "Women in India & gender perspectives" vilket var väldigt intressant. Bilden av den ideala kvinnan ändrades under kolonitiden då britterna tog över Indien, från att ha rättigheter till att göra som männen säger utan att ifrågasätta det. Att inte få gifta om sig, välja hur de ska klä sig eller vad de ska äta. Föreläsaren berättade att en del änkor dödades för att säkerställa att de inte skulle bli kära igen och gifta om sig...

Enligt lagen är våldtäkt olagligt men inom äktenskapet är det inte det, då det inte ens ses som en våldtäkt. När en kvinna gifter sig ger hon mannen makten till att använda henne som han vill och därmed kan hon inte heller säga nej till någonting.
Kvinnor som blivit våldtagna ses knappt som offer och det är inte det man är intresserad av, utan istället oroar man sig för om hon kommer få gifta sig så hon nu anses som smutsig.

Många av er har säkert hört om våldtäktsfallet i Indien 2012? En kvinna blev våldtagen i en buss av flera män och en man som var med henne blev misshandlad innan de kastades ut ur bussen. Detta uppmärksammades för att kvinnan var av medelklass vilket så tydligt visar på hur stor roll klass spelar i Indien. Hade hon haft en lägre klass hade det ansetts mera ok sade föreläsaren.

90% av äktenskapen i Indien är arrangerade. Kvinnor som fyllt 18 paras i framtiden ihop med en man av samma klasstillhörighet för att ge en så bra matchning som möjligt. Kvinnans familj ska då ge mannen en gåva, exempelvis mark eller värdefulla föremål. Mannen kan när som helst under äktenskapet be om mera gåvor, kallade dowry, och ifall kvinnans familj nekar så kan det leda till misshandel eller döden. Detta leder till att kvinnorna i Indien inte får någon utbildning, då familjerna istället sparar pengarna som kunde gått till utbildning till dowry så att kvinnan ska få gifta sig. En kvinnas mål i livet är att gifta sig och något som bör eftersträvas.

Detta är en liten del av det vår föreläsare berättade. Är inte det helt sjukt för oss som inte har samma synsätt på kvinnor och äktenskap? Frågorna var många då lektionen var slut kan jag lova.

Tänkte visa lite hur vi bor här i Pondicherry. Vi bor rätt centralt på ett familjeägt guesthose som är rätt så litet, tror det är 16 rum. Vi har en takterass som ni redan sett i tidigare inlägg, ett kök och en samlingsplats på bottenvåningen kan man väl säga.

Man hittar ofta Anna och mig på bottenvåningen i hopp om att kunna ansluta till wifi hehe.

Köket är sådär, det funkar att laga lite mat i det och det är väl huvudsaken. Trots att det är billigt att äta mat ute på restauranger här så orkar man inte gå ut varje dag, vilket i-lands problem va? Vi har även frukost inkluderat i priset vi betalade för resan men ibland är det skönare att bara äta här på takterassen i solen helt enkelt eftersom vi måste gå hela 300 meter till en restaurang för att bli serverade omelett och kaffe. Låter som en liten bortskämd unge, är väl medveten om det haha.

Gatan där vi bor, rätt så lugnt då vi bor "i ena delen " av den långa huvudgatan i stan kan man väl säga.

Här ser ni ett ställe vi har köpt kaffe på, hur butikerna ser ut här i Indien och var våra lektioner håller hus. Våra föreläsningar är på ett hotellrum som är för litet egentligen för att rymma över 25 personer i flera timmar men man tager vad man haver.

Det är rätt mysigt att bo så här, som litet internat med sina studiekompisar. Det är smidigt att bara gå över till grannen för råd om skoluppgifter, kolla film eller bara snacka strunt. Frågor på det?

Godmorgon godmorgon. Klockan är nån minut över 1 och halva vår skoldag är redan över. Vi har lunchbreak nu och passar som vanligt på att njuta av solen. Hörde att det snöade hemma, saknar det ändå litegrann faktiskt, hade kunnat byta med er för en dag.
Vi har en fullspäckad vecka med långa dagar, igår var vi till exempel i skolan från 9-12 och sedan åkte vi till våran organisation för att intervjua han som grundade barnhemmet från klockan 15-18. Mellan lektionerna ska man hinna plugga och skriva klart uppgifter som ska lämnas in eller förbereda sig för seminarium samtidigt som man planerar sin b-uppsats. Vi är alltså här för att 1. Jobba i organisationer och 2. Skriva en vetenskaplig uppsats.

Live från Ram Huesthouse sundeck!

Jag är ju så höjdrädd att jag nästan svimmar av att sitta här på kanten men vad gör man inte för lite sol...
Nu ska vi äta lunch och börja på en uppgift som ska in i veckan! Höra ikväll, kram.

Jag hinner inte riktigt med här i bloggen. Det händer så himla mycket varje dag, hundra olika intryck och så mycket intressant fakta som jag vill skriva ner och berätta för er. Ikväll ska jag försöka skriva om skillnader i äktenskap och hur kvinnosynen är här utifrån de föreläsningar vi fått här.

Så länge kan ni väl kolla på vår goda streetsfoodmat vi åt i förrgår. Hörde en gång uttrycket "you haven't experienced a country until you've eaten the streetfood." Vilket jag tycker stämmer så bra.

Vet ej vad vi åt riktigt, men gott var det! Grönsaker i bröd med en currysås till. Vi betalade inte ens en dollar var och åt med lokalbefolkningen. De kollade lite konstigt på oss och tyckte nog inte att vi passade in så bra haha

Idag är det våran första lediga dag sedan vi kom hit! Riktigt välbehövligt kan jag säga er. Vi trodde det skulle regna men vaknade till strålande solsken och 30 grader så vi åkte till en strand 15 minuter frän oss.

Vi har inte gjort så mycket, solat och badat. En del surfade även några timmar trots att vågorna inte var så stora.

Vi var de enda västerländska turisterna på stranden så det var rätt skönt men även jobbigt då vi hörde innan att lokalbefolkningen kan vara rätt på tjejer. Vi var i alla fall alla på samma ställe så kändes tryggt ändå!

Vårt lunchställe med rätt så fin utsikt eller vad säger ni?

Är inte detta den bästa känslan i världen?

Sen åkte vi tuktuk, eller auto som det heter, hem till vårt guesthouse. Ska även visa hur vi bor lite senare, några av er som undrat det.

Avslutar med en bild för att visa hur fuktigt det är här. Klockan är 18:05 och det är 28 grader utomhus, mysigt... saknar nästan kylan där hemma! Nu ska vi käka middag, hörs senare.

Hej! Ett tag sedan senast, mycket som har hänt. I förrgår besökte vi en by som heter Auroville som ligger rätt nära Pondicherry. Invånarna lever efter "what we earn, is what we share". De som jobbar, exempelvis som lärare eller butiksbiträde, tjänar alla lika mycket. 50% får de själva och 50% får samhället. Utbildningen är gratis, ingen går hungrig och religion utövas inte.

Det finns inga regler i samhället och folk från alla världens hörn bor här. Man måste ansöka om att få bosätta sig här och på det sättet kan man som utlänning få visum upp till 5 år i Indien. Jag frågade vår guide om polisen besöker samhället och hon sade att de gör det på begäran av de som bor där. Det är väldigt lätt att gömma sig här för utlänningar, då ingen har någon koll och därför var många av invånarna även brottslingar.

Jag tyckte stället var väldigt intressant och hade gärna bosatt mig där en längre tid, bara för att se hur det egentligen är. Jag fick en känsla av att de inte riktigt berättade allting för oss besökare. Hela den här grejen att främlingar från olika kulturer ska bo med varandra är nämligen ett experiment som pågått i 50 år om jag inte minns fel.

Vi fick även besöka en av de 14 ekologiska odlingarna som finns där. På bilderna ser ni, ananas, papaya, mynta och bananer.

Vi fick äta i deras "restaurang" som är ekologisk och delvis drivs av solenergi. De serverade indisk mat men även pasta då många västerlänningar bor här som sagt.

Miljön var verkligen avslappnad här enligt mig jämfört med Pondicherry.

Vegansk kladdkaka och iskaffe, som man saknat detta ändå!

Vi besökte även deras Glob dit folk går för att be som jag förstod det. Som 'foreigner' måste man ansöka om att få gå närmare än vad vi gick nu. Hela staden är uppbyggd i en cirkel runt den här grejen, vet inte riktigt varför då koncentrationen tagit slut för dagen.

Idag är det två veckor sedan vi lämnade svensk mark. Det känns som att vi varit här en evighet och kommit in i vardagen här, nästan lite tråkigt. Jag är inte van att vara på samma ställe för en längre tid utan vill gärna resa vidare nu haha men får stå ut tre vekor till. Som tur får jag resa lite efter det innan jag flyger hem igen. Någon av er som varit till Andaman öarna och sitter inne på lite resetips?

Jag trivs även väldigt bra med att vara ensam och det är så jag samlar energi, vilket kan bli ganska påfrestande då vi inte får gå ut ensamma här och alla 20 personer bor på samma hotell.
Nädå, jag är glad över att vara här men saknar vardagen hemma otroligt mycket. Man vet att man har ett bra jobb när man längtar hem till jobbet och kollegerna! Jag tänker att jag är lyckligt lottad som har något och någon att längta hem till och att det blir extra kul när man ses igen efter 6 veckor ifrån varandra. Man växer som person och inser värdet av det man har där hemma :-)

Idag har varit en lång dag då vi var på en intressant utflykt under dagen. Klockan är 21:40 och jag är så trött att jag måste lägga mig redan nu så får berätta mera imorgon när jag hinner. Imorgon kommer också vara en väldigt intressant dag då vi ska besöka Gypsy samhället, ni vet de som bodde på soptippen. Senare idag kommer det upp ett inlägg om hur det känns nu när jag varit här i två veckor!

Har i alla fall hållit upp en hel glob av guld idag, inte illa va?

Kalai Vanakam! Igår var vi på utflykt hela dagen och mot kvällen kände jag mig lite sämre i kroppen, tror det var början till feber.

Vi besökte templet Chidambaram i alla fall men jag har inte så mycket bilder då det är förbjudet att fotografera inne vid kärnan av templet. Det är maffigt i alla fall och kul att se, påminde om Angkor Wat som jag och Linda besökte i Kambodja för tre år sedan.

Sedan besökte vi mangroveskogen. Lyssnade inte så uppmärksamt just då så jag har inte riktigt koll på det hela men google säger att det är träd som växer i saltvatten. Vi åkte även in bland dessa träd eller vad man ska säga. Det fanns alltså en liten gång som man kunde åka båt genom men det hängde rätt mycket grenar i vägen så det var inte jätte enkelt men vi överlevde! Tur det väl.

På kvällen firade vi våran lärare som fyllde år samt en av våra guider. Känns som att de samlat alla som fyller år under november för denna resa.
Idag skriver vi tenta och det är väl sådär kul men med lite svenskt godis och kaffe överlever vi kanske.

Tjo bloggen. Gårdagens dansföreställning var inget att hänga i julgranen. Dansaren hyllade olika gudar tror jag och dansade en berättelse för oss som jag förstod det, som en dikt. Jag förstod ingenting och blev väldigt uttråkad efter 5 minuter, kul när föreställningen var 75 minuter lång.

Idag har vi varit på en föreläsning om politiskt ekonomi här i Indien, inte heller så spännande enligt mig. Dagens höjdpunkt var fikan, som Johanna var väldigt nöjd med som ni kan se.

Idag ska vi åka till våran organisation, kul! Känner mig lite rastlös och inbillar mig att jag har lite feber då min roomie Anna nu har åkt på feber och illamående...