View tracker

Exakt allt rullar på som det ska för tillfället, inte ofta det händer. Gymmet går fruktansvärt bra, motivationen ligger på högsta nivå och sitter på ett grymt tankesätt under samtliga pass. Oavsett om jag ätit lite dåligt, sovit för lite eller helt enkelt är allmänt seg så har jag med mig i varje reps att kör jag tills du dör.

Med tanke på att varje pass numera går riktigt bra så går jag runt med extrem träningsvärk konstant. Den hinner inte ens försvinna förrän nästa pass. Tanken var igår ett lite lugnare baksidepass eftersom jag knappt kan gå, men struntade i det och plockade fram beastmode. Slutade i ett sjukt hårt & bra pass, avslutade med några set benspark enbart för att simulera framsidan lite.

Är egentligen extremt taggad på mysmark i eftermiddag men har svårt att kunna sätta mig ner. Får helt enkelt se vad jag lyckas åstadkomma för vägrar ta vilodag idag. Vill bara bli bättre.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Vädret är en tiopoängare, styrkan kommer tillbaka mer & mer och blir lite större varje dag - både ur ett positivt och negativt perspektiv. Hämtade ut två paket under dagen, fick till en grym kontakt i triccarna. Med andra ord - Life is good.

Under min deff ändrade jag upp mitt träningsätt helt. Från att köra tungt till i princip enbart kontant. Nu när jag ligger på ett överskott märks det tydligt hur bra kroppen svarar på det, triceps har tagit sig förvånadsvärt bra på 3 veckor. Taggar vidare, har till september på att göra mitt yttersta för att utveckla min fysik. 

Likes

Comments

View tracker

Tror de flesta kan konstatera att livet inte alltid är en dans på rosor. Tror däremot att sin inställning till livet kan göra en hel del så istället för att sitta hemma så catchade jag upp med Julia på kvällen. På med myskläder, köpa med massa gott och köra till söderskogen för att prata ut lite. Evigt tacksam för sådana vänner som inte är yta, fester och skitsnack utan snarare motiverar, inspirerar och stöttar. viktigt.

Likes

Comments

Precis landat på dagens första och också sista lektion - skönt. Var otroligt tacksam för sovmorgon till 1 efter gårdagens fruktansvärt tunga benpass sent på kvällen. Enda tills jag fick ett samtal i morse om att schemat ändrats om så fick snabbt stressa iväg till skolan.

På tal om benpass. Körde med största fokus på framsida vilket det faktiskt varit lite brist av på sistone. Inte för att det inte behövts prioriterats utan för att jag inte riktigt funnit ett bra upplägg som passar mig. Känner nämligen att jag måste ge allt eller inget, vill aldrig känna att jag gav 60%.

Tror aldrig jag pressat mig själv så hårt förut både psykiskt och fysiskt, real hardcore. Satsade på färre övningar och desto fler set, blev extremt bra.

Knäböj 5x5
Benpress med ett ben
Utfallsteg
Benspark

Likes

Comments

Jobbar lite på hälsokampanjen med favoriten @ EH. Next up - gymmet.

Likes

Comments

En bild som tidigare publicerats på instagram. Jag får dagligen frågor om hur man tränar rumpan. Värt att poängtera är att denna muskelgrupp har aldrig legat i största fokus förrän från och med nu, däremot tänkte jag gå in mer ingående om några viktiga aspekter.

Kan inte uttala mig vilka resultat sådant som 30 dagars squat challanges eller övningar hemma utan vikt ger i praktiken, däremot är det ingenting som jag personligen kan förespråka.

Det är skillnad på att träna tungt och smart.

Uttryck som ständigt cirkulerar i sociala medier och olika sammanhang är "Just squat". Knäböj aktiverar förvisso gluteus och är generellt en bra övning för hela kroppen, däremot inte den mest optimala för att träna just rumpan. Vanligaste felet jag möts av är att folk ännu inte förstått skillnaden på att träna tungt och smart. Självfallet kan en högre vikt betyda en större aktivering, men i många fall är istället resultatet att de starkare musklerna istället tar över i övningen. I knäböjen aktiveras även själva låren i rörelsemomentet, är du starkare i denne muskelgrupp kommer den istället ta över desto mer. Kroppen är med andra ord otroligt smart.

Sättet att träna.

När jag tränar gluteus fokuserar jag alltid på kontakt. Personligen föredrar jag excentrisk träning. Med andra ord utför jag övning explosivt och sedan i negativa fasen håller emot. Vad som händer i muskeln är att två olika protein förflyttar sig över varandra. Ett exempel är hipthrust i Smith, explosivt från botten till toppläget. Hålla kvar i toppläget för att sedan hålla emot i negativa fasen. Detta gör övningen jobbigare än om man hade gjort rörelsen med halvtaskig teknik, resultatet blir en sänkning viktmässigt - däremot en större aktivering i muskelfibrerna.

Kost är A och O

En av de största anledningen till obefintliga resultat trots hård träning ligger i kosten. Många är duktiga på att inkludera framförallt protein i kosten vilket förvisso är bra. Det som däremot krävs för att bygga muskelmassa är ett kaloriöverskott. Nu menar jag inte att du nödvändigtvis kommer att behöva gå upp 30 kg ren fettmassa men ja, du kommer att behöva lägga på dig lite. Cleanbulk på ca 350-500 kalorier överskott per dag är att rekommendera. Med andra ord kan du inte heller gå ner i vikt samtidigt som du bygger en större gluteus, undantag dock för nybörjare. Satsa på att försöka hålla proteinsyntesen positiv, exakt antal g protein är inte helt skrivet i sten men ligg på 2 g/kg kroppsvikt för att vara på den säkra sidan. Väger du 50 kg - lägg dig på 100 g protein, 80 kg så 160 g osv. Var inte rädd för varken fett eller kolhydrater. Försök få i dig långsamma kolhydrater ca 1.5-2 timmar innan ditt träningspass och eventuellt de snabba strax intill eller under träningspasset.

Exempel på protein: Kyckling, kött, kvarg, keso, lax, ägg, tonfisk, torsk.
Exempel på långsamma kolhydrater: Sötpotatis, råris, havregryn.
Exempel på snabba kolhydrater: Banan, riskakor.

Övningar

  1. Splitsquat
  2. Djupa böj
  3. Hipthruster, antingen i Smith, bänk eller liggandes på marken.
  4. Kickbacks i cable.
  5. Splitsquat.
  6. Sidobenlyft i cable.
  7. Rumänska marklyft (tar dock mycket på baksida lår)
  8. Utfall, antingen i Smith eller med stång/vikter i händerna.
  9. Variant på enbent benpress där man tränar med en annan vinkel (lättast att googla)

Sammanfattning hur jag har gjort personligen hittills

Mycket mat. Varierad och smart träning. Mycket marklyft - både rumänska och vanliga. Utfall.

Hårt arbete ger resultat

Många går ständigt runt och väntar på resultat. Självfallet gäller det att ha is i magen, det tar lång tid att bygga upp en genomtränad fysik. Däremot lönar sig hårt arbete och har du inte fått några som helst resultat så är det dags att börja jobba annorlunda.

Hoppas ni fått lite hjälp, om det är något ni undrar över så är det bara att kommentera.

Likes

Comments

- Otroligt mycket plugg och inlämningar i skolan, känns som att halva terminen pressas in såhär i slutet.

+ Vädret sverige bjuder på hallååå? Höjer mysfaktorn med tio nivåer.

- Vissa människor jag saknar just nu. Lite sorgligt hur livet egentligen kan vara just perfectly finee men så fort någon fattas så vänds det uppochner?

+ Träningsglädjen just nu. Så. jävla. roligt. Detta med att bli lite bättre varje gång man sätter foten i gymmet, den ständiga utvecklingen. Är enbart att hoppa på tåget för enda riktningen är framåt.

- Negativa människor som alltid har tendens att trycka ner andra. Din reflektion av andra säger en hel del om dig själv. Allt blir så mycket bättre av att tänka positivt och inte sluka energi från andra. Focus on your own shit babygal.

+ Snart sommarlov, fruktansvärt taggad

Likes

Comments

Måndag - ny vecka och nya möjligheter. Veckans mest hatade dag medans den numera ingår i mina favoriter. Ser det mer som en chans till att prestera snäppet bättre än något ångestfyllt . Livet blir vad man gör det till.

Pressat schema idag men kör på positivitet och fokuserar att det är sista riktiga måndagen innan ledighet?! Galeet.

Likes

Comments

Jag har nu varit off min deff i 2 veckor. Ärligt talat så är jag både stressad och framförallt lite rädd. Förbluffar mig ännu en gång hur en fysik jag slitit extremt hårt för i nästan 4 månader, är som bortblåst på ett fåtal veckor.

Att hoppa på en lugn cleanbulk resulterade alltså med att det numera inte finns en enda magruta i sikte, snarare gått åt det plufsiga hållet. Svårt att släppa efter på tyglarna men däremot det som krävs. Har nämligen inte tid att gå & nojja över en tillfällig fettprocent. Anser att jag trots allt har psyket att kunna stå ut med lite lidande nu för att det sedan kommer allt löna sig i slutändan.

Har som nämnt höga ambitioner, däremot varit velig ett tag. Passionen för träningen har alltid funnits, snarare osäker med vad jag vill åstadkomma med min fysik. Idag bestämdes dock målet till hundra, vilket gör att min satsning börjar nu. Största möjliga fokus.

Ändrat om lite i planeringen - kör bulken fram till september då jag istället slänger in en minideff på 6-10 veckor. Dels för att skala bort överflödigt, stämma av vad som utvecklats & vad som behöver jobbas på nästkommande period. Detta är med andra ord en lång process, krävande men givande.

Let the gains begin.

Likes

Comments

Avrundar nu en riktigt hektiskt vecka. Varit otroligt stressad både med skola & möten. Däremot blev helgen oväntat bra, hunnit med samtidigt som det lyckats kombineras med plugg. Laddar upp nu för slutspurten, både prov & inlämningar som ska in inom närmsta dagarna så gäller att försöka ligga i.

Körde ett riktigt bra pass på gymmet idag, lite låg på energi men fortfarande med styrkan kvar i bagaget. Imorgon ska det bättras på benen vilket som sagt min största svaghet i min fysik. Taggad på utveckling.

Hoppas ni är lite mindre stressade än mig!! Kram 💗

Likes

Comments