Under denna periodens kurs Natur och-eko turism bekantade vi oss en dag med växter. Vi lärde oss vilka växter som är ätbara, vad de har för påverkan på kroppen och vad de kan användas till.
Vi åkte till centralparken i Pargas där vi tillsammans med våran lärare pratade om olika växter och blommor där.
Efter det fick vi pröva på att gå på lina.Det var så kul! Och så himla svårt, det skulle vara kul att pröva på igen någon gång.

Tisdagen 13.9. spenderade vi hemma hos Ammi. Vi lagade Asiatiska maträtter och lärde oss mer om Asien.

Samina ansvarade för förrätten och lagade då blimier från Ryssland. Jag lagade den kurdiska varmrätten som bestod av Kubba, Ris, sallad och Baklava. Ammi & Elin lagade Thailändska banan plättar som efterrätt.Efter maten hade vi presentationer om länder i Asien. Jag jobbade då med en PowerPoint presentation om Saudi Arabien och naturupplevelser där.
Det var en kul och lyckad dag och jag lärde mig massor om Asien och dess kultur och natur. Det skulle vara kul att göra något liknande igen. 😊

På Fredagen den 16.9. åkte vi på studiebesök till Archipelagia Golf i Pargas.
Vi fick öva på golf och blev guidade runt golf banan, och vi fick även pröva på att köra golfbil.
Det var kul att pröva på eftersom det är en rätt så populär sport också bland med turister.

På tisdagen den 23.8. åkte vi med klassen till Örö under kursen natur- och ekoturism. Utfärden ordnades av Elin & Samina. Tillsammans åkte vi först med bil till Kasnäs, och därifrån med färga över till Örö. Färgat kostade 24€ tur o. retur.

På Örö blev vi guidade runt ön och fick se på olika historiska byggnader och platser. Vi bekantade oss även med hotellet och turismen på ön. Senare hyrde vi cyklar och cyklade olika rutter kring ön där vi fick se bl.a. historiska hus, platser och stranden. Vi åt på Örö café och tog senare färgan hem tillbaka.
Det var intressant att bekanta sig med platsen, eftersom jag inte överhuvudtaget visste något om platsen från förut.
Det är definitivt en fin liten ö som är mycket resvärd under sommaren. Om man dessutom är intresserad av Finlands krigshistoria är det ett passligt resmål för dig, om du så besöker platsen under flera dagar, eller endast åker på en dagsutflykt.

19.8.2016. åkte vi iväg och paddla med klassen under kursen Upplevelse turism. Vi paddlade i kajaker i Pjukala, Pargas. Det var så kul att pröva på! Det var min första gång att paddla, så det var aningen svårt i början, men när vi fick farten i gick det hur bra som helst! Jag ser fram emot att få pröva på det igen.

16.8.2016 begav jag mig med klassen till Kurjenrahka Nationalpark, under kursen Natur- och ekoturism. Utfärden planerades, samt guidades av mig och Ammi. Vi guidade runt på parkområdet, och skogspromenerade i naturen. Detta var min första guidning, så det var intressant att pröva på det. Nästa vecka blir det utfärd till Örö.