¡Hola

På torsdagen 6.4.2017 landade jag i Corralejo, Fuerteventura, Spanien. Efter en lång flygresa via Tyskland och mycket väntande var det skönt att få anlända till min destination för min praktik för de kommande 8 veckorna. Från flygfältet fick jag transport till lägenheten som nu är mitt spanska hem.

Här på utkanten av stan bor jag tillsammans med 5 andra tjejer som också är från Finland och gör sin praktik här. Jag arbetar för Barracuda Perdomo, ett företag som ordnar båtturer för Jetski, fisketurer, båttaxin till Lanzarote och delfin sightseeing mm.

På Lördagen 8.4. fick jag tillsammans med mitt jobb åka på Delfin Sightseeing. Vi åkte med båten 2h ut på havet förbi Lobos ön och Lanzarote tills vi fick se delfiner som simmade precis bredvid båten, man såg dem så tydligt idet kristall klara vattnet. På båten solade jag och så fick jag smaka på Paella ( spansk mat).

Måndagen 10.4.2017. jobbade jag utanför kontoret där jobbade jag med att dela ut broschyrer om båtturerna och försöka sälja aktiviteter. På fritiden har jag solat och chillat på stranden, ätit gott och njutit av värmen och den rika spanska kulturen.

Under min 4de period 2a året har jag arbetat med ett marknadsföringsprojekt som går under kursen " Kommunikation och marknadsföring". Projektet gick ut på att marknadsföra Gamla malmen & Hembygdsmuseét i Pargas, och dömdes även som mitt yrkesprov. Jag arbetade med 360- kamera och VR dataprogram som jag självständigt pluggat mig fram på. Jag besökte en stuga på Gamla malmen som jag fotade i, och även utanför stugan. Sedan laddade jag upp bilderna på RoundMe och byggde upp virtuella rundturer i utrymmen. Jag höll kommunikationen med min arbetsgivare via Mail, telefon samt möten. Under projektets gång arbetade jag även upp Projektplan, Rapport och kundundersökning.

Mitt yrkessprov höll jag som presentation för min arbetsgivare från Pargas Hembygdsmuseém samt mina lärare för kursen.

Resemässan 20.1.2017 planerades och leddes av vår klass TUR15. Jag va reseledare för dagen och guidade på bussen, samt delade ut biljetterna. Under mässan gick jag runt och kollade in Skärgårdens, Lettlands och Tunisiens stånd, samt massor av fler ...

15.12.2016 Guidade klassen varandra i Åbo. Vi blev guidade i Domkyrkan, Saluhallen, Salutorget och Klosterbacken, där vi även mötte på Tarja Halonen. Utöver guidningen åt vi på Pub Niska, och besökte Café Art, samt fick vi guidad tur på Aboa Vetus & Ars Nova.

Vår guidning på Aboa Vetus började med att vi mötte guidningen vid receptionen. Hon presenterade sig och skakade hand med alla i gruppen, och berättade om programmet, samt frågade hon om vi hade önskemål för guidningen. Guiden visade oss sedan var vi kan hänga upp ytterkläderna och låsa in våra väskor och så började guidningen på museet.

Hennes guidning var smidig, välplanerad och hon var lätt att tala till eller fråga frågor av under guidningen. Det märktes att hon kunde ämnet, och att hon själv var insatt i det. Hon pratade öppet, utan papper. Som guide förmedlade hon informationen på ett intressant sätt, så det inte blev tröttsamt, och gjorde guidningen intressant och underhållande för oss som kunder. Om hon inte visste svaret på en fråga, var hon ärlig och medgav det, vilket från min synvinkel, som kund, kändes bra eftersom hon var uppriktig mot oss.

Då hon pekade ut föremål, eller vart något låg, använde hon hela handen och talade tydligt för gruppen. Hennes kroppsspråk var lugnt.När guidningen var avslutad berättade hon ytterligare vart Ars Nova är, och vad vi kan se innan vi lämnar museet. Hon berättade kort om hennes utbildning, jobb och hur det är att guida, eftersom det är en jobbmöjlighet för oss i gruppen. Sedan tog hon avsked från gruppen, tackade oss och önskade oss en god fortsättning på dagen.

Min uppgift som guide var att guida runt Aura Å, besöka Café Art och gå till Aboa Vetus. Jag hade i förväg planerat ankomsttider, hur jag skulle gå och vart. Min guidning startade från Saluhallen, därifrån gick vi till Aura Å, där jag berättade kort om Åns historia etc. Jag var väl förberedd och hade läst min text in, så att jag lugnt kunde förmedla min information till gruppen. På ett papper hade jag nerskrivet stödord som jag kunde utgå från under guidningen. Jag hade läst lite extra om Aura Å, ifall frågor skulle ha dykt upp.

Jag försökte anpassa mig efter gruppens behov och åsikter, så t.ex. när vi var på café stannade vi där lite längre och diskuterade, istället för att gå extra runt ån.

Jag tycker att det var aningen svårt att samla gruppen för att berätta, men ändå gick det rätt så smidigt och jag är nöjd med min guidning.

Under denna periodens kurs Natur och-eko turism bekantade vi oss en dag med växter. Vi lärde oss vilka växter som är ätbara, vad de har för påverkan på kroppen och vad de kan användas till.
Vi åkte till centralparken i Pargas där vi tillsammans med våran lärare pratade om olika växter och blommor där.
Efter det fick vi pröva på att gå på lina.Det var så kul! Och så himla svårt, det skulle vara kul att pröva på igen någon gång.