Nu var det längesedan jag skrev något här på bloggen, allt beroende på att hotellet vi bodde på i Port Douglas tog betalt för WI-FI vilket vi såklart inte ville betala på. Så vi fick klara oss på mitt 3G även i där, så här kommer nu uppdatering om vad vi gjorde de senaste dagarna:

Torsdag:

Åkte ganska tidigt, redanvid 8.30 från motellet, för där ville vi inte stanna mer än nödvändigt även omflyget inte gick fören 13.30. Lämnade av vår kära hyrbil på flygplatsen för attsedan spendera några timmar på flygplatsen, som var mindre än jag föreställdemig innan flyget till Cairns gick. Väl framme blev vi mötta av vår shuttlebusssom tog oss till vårt hotell. Men gud vad varmt och fuktigt det är här! Chauffören försökte berätta allt hon kunde komma på som var intressant under den en timmes långa resan till hotellet, jag och mamma svarade mest Ok! Ok!.. men de enda som vi fick lite mer intresse för var när hon visade kakaduor som satt på ett ställe och även massa vilda wallabys som satt och hänge på en äng, det var så coolt! Vi har sett vilda wallabys, och inte bara på zoo eller i en större park.
Hade juhört från innan att det skulle vara det, men ändå svårt att föreställa sig. Vilämnade bara av väskorna på rummet för att utforska området lite, hotellet låg200 meter från havet och bara runt hörnet från stora gatan, vilken var väldigttrevlig. Ingen stor stad, men är en del av charmen med den, små gulligabyggnader och butiker.

Vi åt middag på ettmexikanskt ställe, delade på en nachos tallrik, mumma för att sedan kolla runtlite mer och sedan gå till havet. Var vid denna tid väldigt mörkt, så såg intejättemycket mer än inhägnaden med ”stingers”-nät där man får bada. Gick sedantillbaka till rummet, där mamma tappade upp vårt utomhusbadkar och satte sigdär, medan jag satt och kollade på.

Fredag:

Idag började vi med en frukostvid stranden, jag tog det vanliga, en toast idag med stekt ägg, och mamma togen tallrik med frukt, yoghurt med müsli. Gick sedan till stranden, var redanhett och klockan var bara 9. Vi tänkte att för att få skugga och även unna osslite så hyrde vi varsin solstol och ett parasoll, och de behövdes verkligen!För utan de hade vi nog smällt bort, solen bränner verkligen här, aldrig käntså innan.

Så där låg vi i någratimmar, varvade bad i havet, som idag var 30 grader enligt skylten, med hopp ivågorna, så härligt! Låg under parasollen och läste och tog två promenaderlängs med stranden för att röra oss lite.

När magarna började kurraoch vi kände att en dusch i sötvatten hade varit behövligt med all saltvattensom aldrig torkade på huden så gick vi till hotellrummet, tog varsin dusch ochgick sedan till supermarketen för att köpa lite lunch. Vi tänkte att vi kanskekunde hitta någon skugga någonstans att äta en ute, men det var alldeles förvarmt så vi tog tillbaka den till rummet och körde lite lunch/siesta i vårt aircondition-rum.

Vi ville ju inte ligga pårummet hela dagen, så vi gick till stora gatan för att kolla lite i affärer,och tur var det väl att de flesta affärer har AC här, för annars hade vi noginte orkat gå i så många affärer som vi gjorde. Inte hittade jag något, menmamma fick sig en fin klänning frånrean.

En glass blev det sedan påhemvägen i skuggan, för att sedan ta ett kvällsdopp i poolen när vi komtillbaka, var bara vi i poolen, så vi kunde göra vad vi vill. Så vi simmade runtdär med varsin flytkorv och hade kul.

Nu är vi på rummet,nyduschade och laddar för turen ut till Barriärrevet vi ska göra imorgon!

Lördag:

Frukost åt vi på ett cafe inärheten av hotellet, blev varsin toast, jag tog en med avokado och mamma medscrambled eggs. Shuttle bussen som skulle ta oss till katamaranen som skulle taoss ut till barriärrevet hämtade upp oss vid hotellet 9:25, så tidiga som vialltid är så fick vi vänta i hotell receptionen en stund innan den kom.Katamaranen var väldigt stor och vi var säkert 40 pers som åkte med och massabesättningsmän. Innan vi åkte iväg så pratade en marinbiolog om olika fiskaroch djur i vattnet runt revet. Därefter åkte vi iväg, men först delade de uttabletter mot sjösjuka, vilket psykade mig en del så kände av de liteillamående under färden men gick bra.

Väl framme så delade de utsnorkelutrustning, dräkt för att skydda sig mot ”stingers” som finns här, mansåg ut som en svart grodmänniska med endast ansiktet som visades. Sedan var detbara att ta shuttle båten till ön, Low Isles, där vi snorklade ut ifrån, jagsom aldrig snorklat med simfenor innan, var lite nervös för att jag skullekunna manövrera mig med dem, men det fungerade prima. Att snorkla var såhäftigt, såg massa fiskar, stora och små och korallerna var superhäftiga. Varlågvatten vilket gjorde att vi bara fick snorkla runt revet och inte ovanför,men man såg massa ändå. Men för att kunna se mer av revet så kunde man även taen glassbottnad båt som kunde åka över revet medan en väldigt kunnig människaberättade om allt. Under den turen körde han även till ställen där han vissteatt sköldpaddorna gillade att sova och vara, så dit åkte han så vi fick senågra sköldpaddor. De matade även hajar som rörde sig runt den storakatamaranen, så fick se när fem hajar kämpade och fightades om maten vilket varsupercoolt med!

Efter lunch, vilket var ettsmorgasboard, på katamaranen så tog vi shuttle båt tillbaka till ön igen föratt gå en beachwalk med marinbiologen, där han berättade om de olika djuren somfanns där och även om vad man ska tänka på kring revet och vad man kan göra föratt bevara det och motverka växthuseffekten. Men där känner jag att vi harkommit längre än Australien med att tänka på miljön, för här används det merolja som uppvärmning och de kör mycket bil var de än ska, trottoarer här är detväldigt dåligt med.

På vägen tillbaka till PortDouglas så bestämde vi oss för att sitta fram på båten och få lite sol på oss.Väl tillbaka så gick vi ut för att äta lite glass och köpte med oss lite fikatillbaka till rummet.

Söndag:

Idag, var bästafrukostdagen, jag tog pannkakor och mamma tog färsk frukt med yoghurt ochmüsli. Varje söndag är det marknad här så den gick vi till sen, var lite lokalodlad frukt men mest handtillverkade grejer och massa trevliga och mysiga småstånd.

Blev rätt varmt fort så vigick till Coles och handlade frukt och bröd och gick sedan till stranden. Detblåste rätt mycket idag, så man kunde inte använda parasollet så för att mammaskulle slippa solen, då hon är så rädd för att bränna sig så fick vi hjälp attställa solstolarna vi hyrde i skuggan. Där låg vi ett par timmar, badade någragånger men var rätt höga vågor så var inte lika härligt att ligga länge då manhela tiden fick hålla koll på vågorna och tappade bikinibyxorna lite halvt helatiden haha! Gubben som hyrde ut solstolarna kom fram efter någon timma ochfrågade spontant om vi ville att han skulle ta några bilder på oss med strandenoch bergen i bakgrunden, så såklart ville vi det!

Mamma tröttnade efter ettpar timmar vid stranden så då gick vi tillbaka till hotellet och tog litesiesta och gick sedan ner till en av poolerna här. Inget folk alls där, så hadeden helt för oss själva denna gång med vilket var härligt, kan man göra vad manvill.

Vi tog varsin dusch ochgick sedan ut för att äta en sista middag här i Aussie, blev varsin pasta, medmysig utsikt över stora gatan här och alla pratande fåglar.

Idag:

Så idag är det dags förhemfärd, efter nästan 3 månader borta så är det nu dags att åka hem till kalla,gråa Sverige. Får se hur det kommer kännas när man kommer hem, just nu kännsdet väldigt konstigt att jag ska hem, men känslan och insikten kommer kanske. Just nu sitter vi på Singapores flygplats efter 6 timmar på planet från Carins, och ska snart ta de 13 timmar långa planet till Amsterdam, ser inte alls fram mot det...förhoppningsvis kan man sova lite, men det gick ju inte så bra sist, så hoppas inte på för mycket.

Igår gick vi upp tidigt, som vanligt, för att åka ifrån lägenheten i Noosa, som vi helst inte ville lämna då den var så fin och åka till Australia Zoo. Var en 1 timmas lång bilfärd, så satte i mobilen i bilen och skruvade upp musiken och körde. Var framme innan de öppnade så fick vänta några minuter innan de öppnade och vi kunde gå in.

Var en väldigt härlig dag, men var så varmt, var nog runt 30-35 grader och blåste nästan ingenting, så varma var vi verkligen! Gick runt och kollade alla djur de hade. Det bästa var "koala walk-through" där man kunde gå in till koalorna och då komma närmare dem och en kunde vi till och med få klappa, så mysig och len. Men trötta var dem, de sover tydligen 20 timmar per dygn så det var inte många stycken som var uppe och rörde sig utan de flesta satt i träden med huvudena nerböjda och sov. Sedan kunde man också gå genom både inhägnad med Red Kangaroo och Kangaroo, men även de var väldigt trötta och slappa, antagligen pga det varma vädret, men mamma var glad att äntligen få se några levande kängurur i verklighet!

Efter att ha gjort halva parken, då gick vi till Crocoseum, där det skulle vara någon stor show med fåglar, ormar och krokodiler. Gud vad coolt det var! De började med att ta in färgglada papegojor, kakaduor och andra små fåglar som flög omkring i arenan. Sedan tog de in en större rovfågel som även den flög omkring för att till slut ta in en superstor fågel med vingbredd på säkert tre meter, den var enorm! Någon orm tog de även in där emellan med det var något som jag inte la så stor uppmärksamhet på haha.

Därefter var det krokodilens tur, den var säkert tre meter, och den showen var verkligen något jag aldrig sett innan. För att få krokodilen att komma åt skötarens håll, så stampade de i vattnet och ju mer och intensivare de gjort det desto mer störd och irriterade blev den, så till slut kom den upp på land mot dem.
Så så höll de på, irriterade krokodilen så att den anföll dem, men så fort den kom upp på land, så var det inte lika snabb som i vattnet så skötaren kunde hoppa undan, men de såg så läskigt ut och nästan så att krokodilen skulle hinna fram.

Andra halvan av parken gjordes sedan färdigt, sista biten var nästan outhärdligt med stekande sol, fuktighet och värme men vi slutförde den och tog sedan bilen till Brisbane, där vi övernattade på ett motell i närheten av flygplatsen. Detta motell car verkligen ett ställe jag aldrig kommer åka tillbaka till, kändes så sunkigt, ofräscht och luktade varm rökt skinka längs med väggarna. Så att sova där, i den sängen var verkligen något jag bara fick göra. Mamma tyckte inte det var lika illa och att jag kanske överdrev, men jämför man med de andra ställena vi bott på så här långt så var det verkligen illa, blä!

Nu sitter vi på flygplatsen, och lyfter inte fören om tre timmar. Hyrbilen är avlämnad, så sorgligt, gillade den verkligen! Så snart åker vi till nästa och tyvärr sista stoppet på detta äventyr, vill verkligen inte åka hem till kalla Sverige och till verklighet idag. Hade gärna stannat här ett tag till, och tom bosatt mig här om det inte låg så sjukt långt från Sverige och alla där hemma.

Nu har vi kommit till resans nästa stopp, Noosa, Australiensarnas semesterparadis vilket man verkligen fattar. För att komma hit från Hervay Bay så hade vi bokat en bil, när vi hämtade bilen så var mannen i disken så snäll att han uppgraderade oss till en större bil än vi betalat för (varför sa han inte, men vi var glada), så bilen är ganska stor haha, men jag gillar den! Mamma var ju rätt nervös för att inte bara köra i Australien utan även att köra på fel sida vägen samtidigt som hon kör bilen på höger sida. Men vi kom hit, i början var det lite läskigt att åka med, fick verkligen känslan av hur de känns att övningsköra med mig när jag åker för nära kanten då jag inte vet vart jag har bilen. För mamma var ute i väggrenen några gånger, upp på någon kant en gång och när vi körde åt fel håll och skulle vända så stod vi på fel sida när vi skulle köra ut hehe, men förutom det gick det strålande!

Väl framme i Noosa så checkade vi in på resorten vi hade bokat, vilket ställe. Vi hade bokat en lägenhet med ett rum, så fint och lyxigt till skillnad från de förra ställena. Här har vi kök med spis och Nespresso maskin, tvättmaskin (som vi redan är inne på andra tvätten med), fräscht badrum och t.o.m en soffa. Så här hade vi nog kunnat stanna länge. Så fort vi kom hit igår så tog vi bilen ner till Hastings street som är deras stora gata, där parkerade vi bilen, blev en bit bort då mamma kände att bilen var lite stor för att fickparkera eller knö sig in någonstans. Delade på en pizza och gick raka vägen ner till stranden och badade i de perfekt varma vattnet, var lite vågigt men funkade bra ändå om man gick så långt ut att man hamnade innan vågorna började bryta. När solen gick ner gick vi tillbaka till Hastings street, köpte lite kvällsfika och öl som vi mumsade på på balkongen medan vi spelade kort

Idag började vi dagen med att äta frukost på Hastingsstreet innan vi tog bilen till Mt Tinbeerwah lockout, som gav en 360 graders utsikt här över bergen och Noosa, så vackert. Åkte sedan tillbaka till Hastingsstreet där vi parkerade för att gå till Noosa National park, där vi gick en bit på coastal walken där man gick förbi mysiga stränder. Men vi blev rätt varma och svettiga ganska fort och inte fläktade det heller så mycket så vi gick en bit men vände sedan tillbaka för att orka gå hela vägen tillbaka haha. För att svalka oss lite så köpte vi "CocoWhip", som var mjukglass gjort på enbart kokosnöt, var sååååå gott och man könde inte alls kokossmaken. Jag tog såklart med chokladsås på, även den vegansk, mums! Vi gick sedan längs med Hastings street och kollade i butiker, men allt var ganska dyrt så blev inga inköp men fanns väldigt mycket ögongodis, så hade pengarna funnits hade de blivit många påsar.

Det har varit väldigt varmt idag, så tillslut orkade vi inte gå där i butikerna så vi gick till stranden istället, vi hittade lite skugga uppe på gräset så där låg vi en stund. Hoppade såklart i vattnet så fort vi kunde, men vågorna var större idag så var inte lätt att bara ligga i vattnet, man fick akta sig för att inte drunka. Mamma som aldrig doppar håret såg ut som en dränkt katt, vilket var lite kul! Efter ett tag i skuggan la jag mig i solen, då jag tyckte det blev lite kallt, men begav mig tillbaka till skuggan efter ett tag igen för att det blev så varmt.

Efter 15 vågade sig mamma ut i solen också, då hon är så rädd att bränna sig så då la vi oss på sandstranden. Jag tog ett till dopp men bara ett snabbt ett för att inte drunka. Både jag och mamma tror jag slumrade till på stranden ett tag innan våra magar kurrade så då gick vi till Betty's Burger för tidig middag innan vi åkte hem.

Nu är vi hemma, packat ihop lite, kör en tvätt och ska snart avnjuta en öl på balkongen tror jag. Imorgon är det Australia Zoo som gäller, så tidigt uppstigning för att hinna det innan vi åker till Brisbane för att sova där över natten för att åka till Carins på torsdag

Nu har vi varit utan WI-FI sedan Sydney, varit lite jobbigt att inte kunna använda mobil/dator på kvällar och mornarna speciellt. Jag har ju haft mitt 3G som fungerat i receptionen så att vi har kunnat kommunicera lite allafall. Så nu kommer allt som vi har gjort de senaste dagarna, långt kommer det vara, men värt att läsa tycker jag allt.

Fredag:

I fredags var det tidigtuppstigning för att vid 7:30 bli upphämtade av shuttle bussen som tog oss tillSydney airport, där vi checkade in och sedan köpte varsin toast som frukost.Flyget tog oss sedan till Hervay Bay flygplats som var ytterst liten, allt varnästan i samma hall; ankomst, avgående, bagageband, ja allt haha.

Letade därefter upp en taxisom tog oss till Kings Fisher Bay Resort Mainland reception där vi checkade inpå hotellet vi skulle bo på på Fraser Island. När alla som skulle med hadecheckat in så skjutsade de oss med buss ner till färjan, en fem minuter resa,så onödigt i mina ögon men men, så jobbar de här. Färjan som tog oss tillFraser Island tog därefter 50 min och väl framme fick vi åka en litet tåg tillreception, även denna en resa på mindre än fem minuter.

Denna ö alltså, är så häftig!Det är världens största sandö, men det är så svårt att tänka sig att hela önbestår av sand, för ser ut som en vanlig ö där det växer träd och annanvegetation. Så ska bli spännande att se var vi kommer se här!

Vi gick sedan till affären här på ön och köpte lite lunch, utbudet var inte detstörsta så blev som hamburgerbröd, lite ost och några kex. Medan lunchen åts såkom även våra väskor, så efter lite vilande så sattes badkläderna på och vigick till poolen för lite slappande. Jag har varit så uppe i varv och gjortsaker nästan varje dag, inte haft en lunch stund på mina 10 veckor så att tadet lugnt och bara vara är just nu väldigt svårt. Känner att jag hela tidenmåste göra något, så när vi låg där vid poolen var det väldigt svårt attslappna av och jag tänkte hela tiden att ”vad ska vi göra nu, vad kan vi hittapå?”. Men förhoppningsvis kommer avkopplingen snart!

Efter 1,5 timme så gick vitillbaka till rummet, bytte om till lite middagskläder men gick först ner tillJetty Hut, för att kolla på solnedgången, var så vackert! Vi kom verkligen irätt tid och fick se hela solnedgången, och tog massa fina bilder. Medan vistod där och tittade så kom det en rocka simmande i vattnet nedanför oss ochsenare såg vi även en sköldpadda simma förbi, så coolt!

Middag åts sedan på en av retortensrestauranger, var ingen vidare hit, var som en buffé för förrätt och efterrättdär man fick välja en varmrätt. Förrättsbuffen var olika sallader som varväldigt goda, varmrätt tog vi en risotto och en vegetarisk pasta som inte varnågot vidare speciella och efterrättsbuffen var inte så god. Så dit går vi inteigen, men finns några restauranger till som vi får testa de andra dagarna.

Nu tillbaka på rummet har vihandtvättat lite och ligger nu i varsin säng, lite trötta men med ingetinternet då man måste betala för WI-FI här och mitt 3G har ingen täckningförutom i receptionen.

Lördag:

Idag var det tidig uppstigning för att hinna äta frukost innan vi skulle samlas för den guidade turen vi hade bokat här på ön, ”Beauty spot tour”, men fyrhjulsdriven buss. Vi hade tur och hamnade i buss ett, men en väldigt rolig guide med namnet Peter, som bott här på ön i 20 år och som verkade kunna det mesta om allt.
Turen började med att guiden frågade om någon lätt blev ”motion sick”, så en tysk gubbe som sa att han blev det fick sitta längst fram och guiden sa även att om någon började må dåligt så skulle de säga till och visade en stor hink som man då kunde få använda, hehe!

Vi började turen med att åka till ”Lake McKenzie”, som är en sötvattenssjö med kristallklart vatten, har aldrig sett så klart vatten, var som vattnet i en simbassäng. Det var så rent att det inte kunde leva något i vattnet, så coolt! Guiden berättade även att vattnet var så klart att de färger som sjön hade var bara spegelbilden av himlen. Så där var vi en stund, badade i vattnet som var så varmt och skönt, tog lite bilder (såklart!) och fikade lite.

Därefter satte vi oss i bussen igen och åkte till ”Central station” där vi skulle gå i en regnskog. De hette ”Central station” för att det förr i tiden hade funnits tåg på ön som forslat de träd man avverkat men som de tog bort efter att man slutat med avverkning.

Vi gick en bit in och kom fram till en å, som jag först tyckte såg väldigt skitig och lerig ut, men efter ett tag insåg jag att det ”leriga jag såg” var sandbotten i ån och att det såg så lerigt ut för vattnet var alldeles kristallklart. Genom skogen och längst med ån en bit gick vi i ca 30 minuter, blev ganska varmt och klibbigt efter ett tag då det är ganska fuktigt här och det var en del uppför och trappor. Sedan var det dags för lunch!

På eftermiddagen åkte vi ut på stranden, på andra sidan ön mot var vi bor. Så där åkte vi i en stor buss, på stranden, så coolt! Var massa bilar ute, tydligen är denna helgen, påskhelgen, den mest populär och kaotiska helgen här på Fraser Island, så många bilar och människor på ön var det! Vi åkte en bra bit innan vi kom fram till Maheno Wreck, ett båtvrak som hamnade här efter en storm då de hade sålt allt i båten och därmed sjönk. Var sådan fin vy ut över stranden längst med ön, sån paradis vy!

En bit bort stannade vi sedan vi Eli Creek, en sötvattenkälla, där man kunde gå en bit upp längs med ån, gå ner i vattnet och sedan åka med ner utan att behöva simma eller något, bara följa med flödet ner.

Mamma och jag passade även på att gå ner i havet och känna lite, på denna sidan av ön får man inte bada pga hajarna som finns och såklart även strömmarna, men vi gick inte så långt ut vilket går bra. Men vattnet var så varmt, jämför man med Sydneys vattnet är Sydneys vatten iskallt.

Sista stoppet var sedan en look out där man kunde se ”vandrande sanddynor”, som flyttats av vinden. Var väldigt mycket sand må jag säga!

Väl på hotellet igen, gick jag och mamma till Sand baren och beställde varsin pizza, men som vanligt så glömmer vi alltid bort att man får så mycket mat här och att vi bör dela på en rätt. Så vi orkade bara halva pizzan och tog med dem tillbaka tillhotellet rummet och ska äta dem som middag imorgon.

Nu är vi på rummet, i varsin säng och kommer väl somna snart efter vår tur idag.

Söndag:

Vi somnade tidigt igår, runt 9, så vi vakande båda upp tidigt i morse vid 6 och kunde inte somna om, så det var bara att gå upp och duscha och fixa sig. Är påskdagen idag, vilket är den dagen som de firar påsk på här i Aussie, så all personal hade kaninöron på sig hela dagen och till frukost var det bl.a. crossbun och chokladägg.

Vi började dagen med en self guided walk, först upp till Northern look out, var en del vegetation i vägen så såg inte så mycket tyvärr. Gick sedan en halvtimma i skogen och kollade på alla växter, såg många superstora träd, många brända efter de bränder de haft här på ön. Hela tiden hade vi fågelkvitter i bakgrunden, hade gärna velat se dem på mer nära håll men tyvärr satt de hela tiden i trädtopparna.
Vi hade sett en Guana igår och mamma ville gärna se den till i dag, men jag hade väldigt lite hopp om det. Men tillslut i slutet av på vår walk så såg vi faktiskt en som klättrade upp på ett träd, den var inte så rädd av sig för när jag närmade mig den med min kamera så satt den kvar, nästan ”posande”.

Vi ville gärna gå på stranden också, men då det var ”high tide” vid den tiden så gick vi till poolen för lite slappande. Vid denna tid var fullt med folk vid poolen så vi fick ta två ganska osköna stolar som man bara kunde sitta upprätt i. Var ganska skönt då det var en del moln så var inte outhärdligt som det ibland kan vara med den fuktiga luft som är här. Efter en stund började de droppa lite från himlen så vi satte oss under ett parasoll men det började bara mer och mer, så tillslut gick mamma och försökte leta upp några bättre liggstolar, hon hittade några, nästan i sista stund. Några minuter öppnade sig himlen så där satt vi under parasollet med regnet ösande och skvättande på oss. Tillslut gav vi upp och gick tillbaka till rummet för lite lunch och packa lite för morgondagen.

På eftermiddagen efter regnet gett sig så gick vi på stranden, vi började med skor men fick fort ge upp och ta av oss skorna, vilket i och för sig är mycket skönare. Vi hittade någon slags snäcka som guiden dagen innan visat oss, som om man tar upp dem snabbt gräver ner sig själv igen. Såg även blåa krabbor i mängder, eller såg och såg, vi såg dem på håll men så fort vi närmade oss så gick de ner i sanden och gömde sig. Vi försökte med allt för att få dem på närmare håll, springa fram till dem, gå långsamt försiktigt, gå i vattnet, men inget verkade funka. Efter ett tag så började vi se att när vi lämnade ställena där de grävt ner sig så började de komma upp igen, så vi bestämde oss för att stå still länge och tysta för att se om de kom upp igen, vilket de gjorde! Så äntligen fick vi se de på närmare håll.

Efter stranden gick vi ut på bryggan och satte oss bland alla fiskare och bara njöt och hoppades se en till sköldpadda, men inget.

Nu är vi tillbaka på rummet, nyduschade och ska snart äta pizzan från igår och kanske packa klart det sista! Imorgon bär det av till Hervay Bay flygplats igen där vi ska hämta upp bilen och köra ner till Noosa, ska bli spännande!

Igår körde vi lite shopping på förmiddagen, som vanligt var det jag som kom från affärerna med påsar men mamma var utan. Men mamma var nöjd ändå att bara ha fått sett lite de olika affärerna och så. Därefter åt vi lite yoghurt till lunch innan vi tog en färja ut till Manly. Skyndade oss på båten för att få bra platser för att kunna se både bron och operahuset när vi lämnade Circular Quay. Väl framme i Manly så gick vi till supermarketen och köpte med oss lite frukt, kex och vatten för att ha på stranden. När vi väl nådde stranden som började det bli molnigt så vi satt där en stund och fikade, kollade på allt folk och alla surfare innan det blev för "kallt", så vi gick tillbaka till färjan och tog oss tillbaka till Sydney.

Vi hade innan vi kom hit till Sydney bestämt att vi måste testa att äta känguru, så igår tyckte vi det passade utmärkt så vi gick till en restaurang i The rocks där jag vet att det serverar känguru pizza. Då vi var ganska mätta efter all frukt och kex så delade vi på en pizza och två olika sorters australiensisk öl. Öl-listan de hade var så lång med massa olika sorters öl från olika delar av Australien. Perfekt för mamma som har som mission att prova öl från Australien.

När vi sedan skulle bege oss hem såg vi hur fint upplyst operahuset var. Vi hade bestämt att vi skulle gå upp på bron idag, men tänkte att eftersom vi redan sett en del i dagsljus av utsikten man har från bron, så kunde ju en kvällpromenad upp på bron med utsikt över operahuset och stan i kvällsljus vara trevligt. Var så fint! Varma var vi när vi väl kom upp med så värt, var så häftigt att se hela harbourn vara upplyst och med skyskraporna i bakgrunden.

Idag började vi dagen med att äta våran favoritfrukost, toast med avakado. Avokadon här är så krämig och god så det är något som vi måste äta nästan varje dag. Efter våran frukost tog vi buss till Coogee där vi gick "coastal walken" till Bondi ifrån. Var så vackert med de blåa vattnet som de har här och bergformationerna! Var ganska varm dag idag, så blev många stopp i skuggorna vi hittade på vägen för vatten och lite svalka. Var lite coolt, för på vägen hittade vi en kyrkogård som verkligen hade utsikt över havet. Så fridfullt och fint! En annan coolt sak vi var med om var att när vi närmade oss Clovelly beach. såg vi hur det rörde sig i vattnet, vilket visade sig vara delfiner. Vet inte hur många det var, men nog några stycken. Vi fick se två stycken små hopp upp ur vattnet men annars rörde de sig bara på ytan. Men så coolt att ha fått se delfiner, så i det vilda!

Väl framme vid Bondi, gick vi till supermarketen, köpte med oss en mango, en avokado och vattenmelon som vi tog med oss tillbaka till stranden. Blev insmörjning av mamma (haha!) och lite frukt-ätande. Efter våran långa promenad som tog runt två timmar så var det sedan dags för ett avsvalkande dopp i havet. Vågorna här är ganska stora och idag var det väldigt strömt så det var inte det lättaste att ta ett dopp idag. Vågorna slog mot en och man fick vatten lite här och där. Men skönt var det! Efter en stund på stranden tog vi buss/tåg tillbaka till Central för att dricka en sista frappuccino och sedan gå hemåt för att packa väskorna för morgondagen. Vilade även lite för att återfå lite energi innan middagen.

Har nu kommit hem efter en mysig middag i Darling harbour (en sista gång *snyft*). Känns så konstigt att jag lämnar Sydney imorgon, just nu känns det ju som mitt hem. Har varit här nu i nästan 11 veckor så känns så overkligt att efter imorgon kommer jag inte bo här längre och kommer antagligen inte se det igen.

Men ska bli spännande att få se andra ställen i Australien men samtidigt vemodigt och sorgligt att veta att snart är det kalla Sverige som gäller igen.

(Gick inte ladda upp inlägget igår, så nu sitter vi på flygplatsen och använder deras internet istället. Har precis ätit en toast till frukost, tänkte gå omkring lite här för att sedan vid 10 gå till gaten. Vid 11:15 lokal tid så landar vi i Hervay Bay, förhoppningsvis hinner vi med färjan ut vid 12, annars få vi vänta ända tills klockan 16 innan näst går. Internet vet jag inte om det finns, så får se när nästa inlägg blir.)

Tidig uppgång idag, redan klockan 6 ringde klockan och vid 7 satt vi redan på kaféet här nedanför och beställde frukost. Blev varsin toast med avokado idag med och en latte för mamma. Vi vaknade idag upp till klarblå himmel, så var en mycket bra dag att åka till Blue Mountains.
Tåget gick klockan 8:20 och tog två timmar, jag var lite trött så somnade till några gånger innan vi kom fram. Väl framme var det minst sagt kallt och jag började nästan tvivla på om vi skulle komma hem utan frysskador haha, det blåste verkligen kallt, men väl fram vid "The three sisters" så hade vi gått oss lite varma och det blåste inte lika mycket.
Under dagen har vi tagit många kort på de fantastiskt fina utsikterna över bergen, på varandra och bara allt fint vi hittat. Mycket vandrande har det blivit så vi båda har lite känningar i benen att lite träningsverk kan infinna sig imorgon. Det var en lång och fysiskt krävande dag, så på vägen hem somnade nog mamma till minst fem gånger och jag lika så. Välförtjänta av en god middag gick vi till en mysig restaurang och åt varsin "Fish and chips" och drack varsin australiensisk öl.

Nu är vi tillbaka på hotellrummet och kommer nog båda slockna snart. Vädret imorgon ser lovande ut, så blir förhoppningsvis en sväng till Manly och Shelly beach.

Idag vaknade vi upp till regn, var mörkt åt alla håll.. Frukosten blev därmed på cafeet i samma hus, men så gott, rostat surdegsbröd med avokado, mumma! Då det enligt prognosen skulle regna på morgonen men blir bättre senare så åkte vi först med lightrailen till "Sydney's Fish market". Var som ett stort område där man kunde komma och köpa fisk, vissa delar var nog bara för de som köper in fisk till sina verksamheter men fanns även delar där man som vanlig kunde komma och köpa. Det var så häftigt att se alla dessa olika fiskar och havsdjur liggandes på rad, så många olika härliga färger och såg så fräscht ut! Vi gick runt där ett tag och tog massa bilder för att sedan komma ut till uppehåll (yay!), så bestämde oss för att gå mot Australia museum då det fortfarande var ganska grått och osäkert. När vi nådde Darling harbour började det regna igen, så gick in där, men kände att här kan vi inte gå omkring så gick ut igen för att se om de lättat lite. Såg inte alls bättre ut, ett tag såg man nästan inte skyskraporna för allt regn. Det regnade rejält till och från, så vi kände att ska vi göra något annat idag än att vänta på att det ska sluta regna måste vi trotsa regnet och bara gå, vilket vi gjorde. Fick stanna några gånger på vägen då det regnade SÅ mycket men tillslut nådde vi museet, både blöta och kalla. Vi gick runt där ett tag, kollade på allt och samtidigt försökte torka lite efter vår blöta promenad. Tog en lunch/fika i cafeet, varsin ham/cheese croaisantt och delade på en toastad scones med jam and cream.

När vi sedan kom ut från museet var det sol och blå himmel, vi blev så glada, äntligen tänkte vi! Vi gick runt lite i solen och bara försökte ta upp lite värme och sol. eftersom det var fint väder så gick vi mot "The chienese garden of friendship". Är ett väldigt mysigt ställe mitt i stan men ändå med ett lugn på något sätt. Medan vi gick omkring där försvann solen och gråa moln började komma. Efter ca 30-40 min började det regna igen, men då hade vi hunnit igenom nästan hela trädgården så vi lämnade och gick till affären för att köpa lunch för morgondagen då vi planerat att åka till Blue Mountains och lite middag/kvällsfika då vi i detta regnväder inte kände för att gå ut mer idag och äta middag.

Nu har vi hunnit ätit/fikat, spelat lite kort, tvättat lite, vilat och planerat morgondagen. Blir nog en ganska tidig kväll för oss idag då vi planerat att ta tåget 8:20 imorgonbitti.

Dagen började ganska mulet och vi både frös lite lätt när vi gick mot cafeet som vi sett ut som vårt första frukost ställe. Där åt vi jättegoda mackor, helt ny gjorda med "honey baked ham" och grönsaker. Vi tog därefter sikte mot Circular Quay, med "The Rocks market" för att kolla in den. När jag var här sist så tänkte jag att den skulle passa mamma väldigt bra och hon uppskattade den, vilket var kul! Vi tog sedan en avstickare från marknaden och för att gå till Dawes Point och få en bättre utsikt över harbourn och tog där massa kort och kollade lite på ett bröllop som pågick, vi har nog sätt tre stycken olika bröllopspar idag, är väl en väldigt populär dag att gifta sig på antar jag.

Sedan gick vi till operahuset, då hade vi det bästa vädret på hela dagen, sol, vilket det inte var så gott om idag. Vi gick runt operahuset och tog massa bilder med både operahuset i bakgrund och Harbour bridge. Därefter var det Royal botanic garden som gällde, mamma fascinerades mycket av alla olika växter, och att de var så mycket som de hade som vi i Sverige inte har. Så som att många blommor vi har hemma som krukväxt, har de här som stora buskar/träd. Vi såg även bananträd och massa olika citrusträd.

Lunch blev ett hopplock av olika grejer vi var sugna på från mataffären, den tänkte vi att vi skulle äta som picknick i Royal botanic garden, men när vi kom ut var det småregn så vi gick till Hyde park istället och satte oss på en bänk under lite träd som skydd. Var ganska blåsigt så efter tag frös vi (jag mest) och vi satte oss ute i solen när regnet dragit bort. Eftersom Hyde park ligger vid St Marys Cathedral så tänkte vi att där går vi väl in och kollar lite, fönstren där är så fina och stämningen likaså. Eftersom vädret inte var det bästa så kunde lite inomhus aktivitet passa bra, så jag föreslog att vi skulle gå till "Art Gallery of NSW", där gick vi runt och kollade, både jag och mamma är väl inte de mest konstintresserade så gick väl relativt fort men vi hann se en hel del!
De sög lite i fika-tarmen så efter ha väntat ut regnet gick vi först förbi Sydneys första sjukhus, vilket är väldigt mysigt som påminner om ett gammalt sjukhus för tuberkulos patienter med många balkonger. Lite fika i Queen Victoria building var det som gällde sen för att få upp energi igen. Skönt att få sitta ner en stund efter ha gått sedan frukost. Vi kollade sedan runt lite i byggnaden innan vi gick tillbaka till St Mary's Cathedral då det skulle vara någon slags katolsk mässa, "Vesper" kallades det, med mycket latinsk psalmsång. Var kul att ha sett och varit med om, och även ha fått höra akustiken i katedralen när de sjöng. Vi fattade inte riktigt allt som hände men ställde oss upp när alla andra gjorde det, hehe!

Regnet började vräka ner när vi satt där inne och då de mesta stänger här vi 5-6 så åt vi bara middag för att sedan ta oss hemåt. Ingen av oss var så hungriga efter vår fika innan, så vi gick bara till KFC, delade på några kycklingsnacks och pommes frites, med någon "gravy och mashed potatoes" (vilket inte var någon hit) för att sedan i ösregnet, blöta och frusna gå hem.

Nu sitter vi i varsin säng, ätit en perfekt mango, smakat på kiwiberry som jag tyckte var supergott medan mamma tyckte var sådär. Imorgon är det en ny dag, ska snart bestämma utefter vädret imorgon vad vi hittar på. Håller tummarna för lite mer uppehåll och sol, men vem vet! Den som lever får se!

Igår var sista dagen på min resa med EF och mina engelska studier. Hade "Graduation", där vi fick våra certifikat och blev fotade i våra graduation hats. Egentligen fick man inte ta med sig dem, utan var bara till låns men jag tog min, något ska man väl få när man betalat allt haha. En av de ansvariga var lite efter mig på skoj och ville att jag skulle lämna tillbaka den men sprang iväg.
Efter min graduation så gick jag till mallet vid skolan och köpte en topp från rean, sa hejdå till en vän och gick sedan och åt middag med Shing i Darling Harbour, blev pannkakor. Hon tog massa kort av mig i min hatt och vi åkte sedan hem så jag fick packa klart.

Idag kom dagen då mamma anlände till Sydney, packade det sista i morse och sa hejdå till värd-mamman och sedan Shing. Så konstigt att säga hejdå och veta att man antagligen (men man vet aldrig) kommer ses igen. Min väska var SÅ tung så handen och biceps värkte så mycket när jag kom fram till tågstationen och likaså när jag väl kom fram till hotellet. Där satt mamma och väntade på mig, ganska mör, trött och inte den fräschast efter hennes långa resa. Tyvärr hade hotellet inget ledigt rum så hon kunde fixa sig så vi gick och åt lite lunch på Starbucks medan vi väntade och gick till Woolworth för att botanisera lite i all frukt, godis och andra saker.

Väl tillbaka fick vi vänta en liten stund till för att sedan få vårt rum och mamma fick fixa till sig. Vi gick därefter till Paddy's market och kikade på alla roligare grejer de säljer och all frukt och grönt marknaden har. Mamma var väldigt fascinerad av alla olika frukter och grönsaker vi hittade, är så olikt från hemma. Vi hittade t.ex. grapefruit som var stora som meloner och bananer som var kantiga och några hade röd tip.

Därefter gick vi till China town, kollade på de stora krabborna som jag visat bilder på tidigare och vandrade vidare till Darling harbour för att dricka en frappuccino, först i skuggan men båda började frysa så vi gick ut i solen. Man känner verkligen att hösten börjar komma nu, när de blåste så var de kallt men annars är det ganska skönt när solen lyser. Vi gick runt i Darling harbour, kollade i lite butiker och gick sedan bort till Hyde park en stund innan vi gick tillbaka för att äta middag på något italienskt ställe. Var väldigt trevligt, jag åt pizza och mamma pasta bolognese, med varsin Corona till, trevligt! Medan vi satt där så gick det förbi så många människor i finkläder, så vi hade fullt upp att titta på dem.

Nu är vi hemma, slagit oss ner i varsin säng och ätit lite godis och Tim-Tam. Mamma har slocknat för kvällen men jag är pigg och vaken så får väl roa mig själv med lite TV-tittande kanske.